Toon posts:

Services shutdownen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem op Redhat 7.0.

Bij ons in het netwerk wordt die als database server gebruikt, dus heb ik een klein scriptje geschreven die de db start/stop. Nu zou ik graag hebben dat de db automatische bij het booten start en bij het afsluiten stop.

Het starten is geen enkel probleem. gewoon een link leggen naar /etc/rc3.d/S??db.
Voor het afsluiten dacht ik dat er een link naar
/etc/rc3.d/K??db moest gelegd worden. Maar da lukt dus aan geen kanten.
Iemand een idee wat ik verkeerd doe?

• weerdo
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Op dinsdag 08 januari 2002 09:54 schreef Stimpy182 het volgende:
Het starten is geen enkel probleem. gewoon een link leggen naar /etc/rc3.d/S??db.
Voor het afsluiten dacht ik dat er een link naar
/etc/rc3.d/K??db moest gelegd worden. Maar da lukt dus aan geen kanten.
Als je je machine afsluit of in single-user mode zet, schakel je naar een ander runlevel toe. Dus als je wilt dat je jouw deamon in een andere runlevel NIET moet lopen/gestopt moet worden, neem je in dat runlevel K??db op.

Waarschijnlijk wil je dat zeker in runlevel 0,1,6 doen (Halt, single-user, reboot) Hoe die runlevels bij redhat zijn ingedeeld kan je op de redhat site nazoeken, maar ik denk dat de volgende link sowiso wel interessant is:

http://www.linuxfromscratch.org/view/3.1/chapter07/usage.html

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:49

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

chkconfig is your friend.
Plaats je script in /etc/init.d/
Zorg ervoor dat dit script gebruikt kan worden in de vorm:
script start|stop|restart etc.
(oftewel, kopieer een ander script en vul daar je eigen waardes in. >:)
Daarna doe je simpel dit: (Even uitgaande van het feit dat je script rcDatabase heet.)
code:
1
2
3
#/etc/init.d/chkconfig --add rcDatabase
#/etc/init.d/chkconfig --level 345 rcDatabase on
#/etc/init.d/chkconfig --level 126 rcDatabase off

chkconfig maakt automagisch de juiste start en kill scripts voor je aan.
zorg er wel voor dat je een kopie pakt van een script wat ongeveer op de zelfde tijd gestart wordt. Of neem gewoon het laatste script wat er mogelijk is.
Ik heb op deze manier ook een script geschreven voor het starten en stoppen van mijn firewall. Gewoon een kopie getrokken van het vnc script.
gr
CJ

Verwijderd

Topicstarter
dat heb ik ook gedaan.
Er bestaat een bestand K35db in de
/etc/rc1.d
/etc/rc0.d
/etc/rc6.d

maar om de ene of andere reden wilt hij dat niet uitvoeren.
de start voert hij zonder probleem uit. Waarom? :?
De rechten van het bestand staan goed. Maar toch wil hij het niet uitvoeren. Ik heb de service aangemaakt. En daarna met ntsysv gezet wanneer die opgestart moet worden.
Ik heb het script zo aangepast dat het alles weggeschrijft naar een log-file, maar die wordt niet uitgevoerdt.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Ik heb dit zelf ooit opgelost door niet een nieuw scriptje te schrijven maar het te plaatsen in een al bestaand script van apache. Aangezien je weet dat apache goed afsluit kun je daar prima jouw scriptje bijzetten.

Verwijderd

Topicstarter
heb voorlopig ook een oplossing. Ze moeten inloggen met een user om de server af te sluiten. dus heb ik het gewoon in de profile van die user gezet. maar ik zou graag eens weten waarom het is dat mijn script niet werkt.
Ik heb gewoon het smb script genomen en aangepast. dus da zou geen enkel probleem mogen zijn.
Pagina: 1