Toon posts:

Zou een mens zonder slaap kunnen?

Pagina: 1
Acties:
  • 218 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zou een mens zonder slaap :Z kunnen of zou de mens een slaapvervanger kunnen maken? Ik heb dit eens gezien in een film/serie (ik weet bij GoT niet meer hoe die heette).
Laat horen, laat horen!

• 456
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

456

Onze excuses voor het ongemak

Ik denk het niet. Het lichaam zou nog wel een aantal dagen zoner slaap kunnen (rust is voldoende), maar de geest heeft de slaap wel degelijk nodig om de van die dag meegemaakte dingen te verwerken, en alles in een bepaalde volgorde weg te zetten.
Ik ben wel van mening dat je kan trainen (in een ritme komen) om met minder slaap af te kunnen. De geest stelt zich in dat er in een beperkte tijd alles verwerkt moet worden.
Momenteel kan ik niet slapen, en vindt het als 8uur slaper tamelijk onplezierig om naar het plafond te staren. Daar ik ook al om 845 een afsrpaak met mijn baas heb :(

Een dag geen vertraging, is een dag niet gereisd

• Appie-B
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-04-2024

Appie-B

The Ecologist

Ik ben wel van mening dat je kan trainen (in een ritme komen) om met minder slaap af te kunnen. De geest stelt zich in dat er in een beperkte tijd alles verwerkt moet worden.
Dit is inderdaad zo. In de zomertijd kan ik mijn stucturele slaaptijd terugbrengen tot ong. 4 uur. In de winter heb ik toch gemiddeld genomen 6 uur slaap nodig. ...dussuh, ik hou ook een beetje winterslaap :Z

De mens heeft taal uitgevonden om aan zijn behoefte tot klagen te voldoen - Mickel

Verwijderd

Volgens mij kan een mens niet zonder dromen. Als je maar lang genoeg niet slaapt wordt je zo gek als een deur en kun je er aan overlijden.

Althans, zoiets heb ik ooit ergens gehoord.

Verwijderd

ik ben hard aan het proberen iig, moet over een uurtje al weer opstaan....

maareh om ff een nuttige reactie te geven, ik heb wel is op tv gezien en wel is gelezen dat sommige mensen rustig een paar dagen op zijn zonder moe te voelen en zonder gekke middeltjes te gebruiken. Volgens mij is het overgens wel zo dat de hersenen en de rest van je lichaam (maar vooral je hersenen) tot rust moeten komen, anders raak je overspannen

• Clay
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 14-11-2025

Clay

cookie erbij?

zonder slaap lijkt me moeilijk, en ik hou van mij bed :P dus dat wil ik helemaal niet, maar wat wel kan is dat je loskomt van je biologische klok, dat je dus (zonder enige moeheid) zelf kan uitmaken wanneer je gaat slapen.

Instagram | Flickr | "Let my music become battle cries" - Frédéric Chopin

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Nee, een mens kan niet zonder slaap.

Solo-zeilers, die rond de wereld varen, moeten zo min mogelijk slapen omdat ze altijd op moeten blijven letten. Die slapen dan bijvoorbeeld 3x3/4uur of 7*20 min ofzow op een dag, afhankelijk van hun slaapbehoefte en het, met een expert, bepaalde slaapschema.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
Op dinsdag 08 januari 2002 03:47 schreef R1cksson het volgende:
Zou een mens zonder slaap :Z kunnen of zou de mens een slaapvervanger kunnen maken? Ik heb dit eens gezien in een film/serie (ik weet bij GoT niet meer hoe die heette).
Laat horen, laat horen!
nope een mens kan nie zonder slaap! als je nie slaapt ga je op den duur nie goed functioneren en idd uiteindelijk wordt je gek! je hersens hebben zo nu en dan rust nodig!!! :Z

Metal to the bone

• Morphs
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05-2025
Enkele dagen zonder slaap is nog wel mogelijk. Ik heb zelf ook wel eens een nachtje doorgetrokken en twee of meer nachten moet ook nog wel kunnen.

Niet dat het gezond is echter, ik denk dat structureel te weinig slapen slecht is voor je levensverwachting. Ik zou de 8 uur aanhouden.....

• Padvinder
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06-01 13:50

Padvinder

doet z'n best

ik heb een keer een programma op discovery of op de BBC (een van de twee) gezien dat hierover ging...

Twee groepen jonge mensen: de ene groep mocht niet slapen (72 uur) en de andere groep wel. Op vaste tijdstippen werden met beide groepen tests gedaan. Simpele rekensommen e.d., maar na een tijd konden de mensen die niet mochten slapen nauwelijks meer lopen, hun hersenen konden zo'n simpel commando als "sta op en loop!" niet meer verwerken...

Concluderend zeg ik: slapen moet... weltrusten! :Z

Verwijderd

ik heb ooit es gehoord dat gadaffi zijn slaaptijd had verkort tot +- 3 uur per nacht ik weet niet of het waar is ofzo maar het lijkt me wel kewl

Verwijderd

het ligt er ook aan wat je doet, als je de hele dag op een scheepswerf zwaar werk doet of dat je gaat zitten vissen. Vissen hou je wel 3 dagen vol maar 3 dagen zonder slaap op een scheepswerf werken ofzo trek je niet.

Voor de ontwikkeling van je lichaam (met name bij kinderen) is het belangrijk voldoende rust te nemen.

Ik vraag me weleens af hoe het komt dat je gaat slapen, vooral dieren in het wild. Je stelt je enorm kwetsbaar op, dat druist toch eigenlijk helemaal tegen het instinct in..

Verwijderd

Ik heb net een les gehad genaamd congnitie en brein. Daarin lieten ze zien dat tijdens de slaap herinneringen van de hippocampus getransporteerd worden naar andere hersendelen. dat gebeurde in de slow wave sleep period. Dus kan een mens per definitie niet zonder de slaap zonder te leiden aan ernsige geheugenverlies.
Hoe het met dromen zit weet ik niet meer. Moet het maar eens opzoeken, want daar hebben ze ook interessante experimentjes mee gedaan. Zoals een kat op een eilandje, en zodra de kat REM ging slapen, dan viel die in het water. dat is omdat tijdens je REM slaap (droomslaap) al je skelet spieren zich totaal ontspannen. Ik weet echter niet meer wat het effect was op het gedrag van die kat.

Verwijderd

Topicstarter
Maar wat is dan het precieze nut van slapen? En zou dit slapen ook vervangen kunnen worden door een andere handeling, bv. gewoon rustig liggen lezen of tv kijken. Ik kan me herinneren dat ze in die film/serie iets uit de hersenen hadden verwijderd bij de personen die niet meer sliepen en dat ze pillen moesten slikken als vervanger voor een middel dat aangemaakt werd door de hersenen als je sliep. Is er iemand die hier ook een echt deskundig antwoord op weet?

• kazz1980
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08-2025

kazz1980

Goh... Ik hier?

met behulp van hypersleep (door beinvloeden van hersenactiviteit met golven) is het mogelijk elke dag met een kwartier slaap genoeg te hebben!
zie ook dit topic:
[topic=374255/1/25]
(wat een tref dat het steeds zo aansluit...)

Je hersenen moeten wel rust hebben, echter is het mogelijk slaap te versnellen.
dit kan door pillen, maar mbv. frequenties gaat het makkelijker.

hier stond iets interessants, maar het is even weg...

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 21:50 schreef kazz1980 het volgende:
met behulp van hypersleep (door beinvloeden van hersenactiviteit met golven) is het mogelijk elke dag met een kwartier slaap genoeg te hebben!
zie ook dit topic:
[topic=374255/1/25]
(wat een tref dat het steeds zo aansluit...)

Je hersenen moeten wel rust hebben, echter is het mogelijk slaap te versnellen.
dit kan door pillen, maar mbv. frequenties gaat het makkelijker.
Hmmm kan wel allemaal zijn, maar niet alleen de hersenen hebben rust nodig, ook je lichaam heeft zijn rust nodig. En dat versnel je niet zomaar hé.

Je lichaam slijt, dat moet zich kunnen herstellen hé.

Bvb als je ziek bent: dan moet je lichaam zich kunnen herstellen door goed te rusten, maar ook in het gewone leven moet je lichaam rust hebben.

Trainen op minder slaap is niet erg gezond, als je dit niet nodig hebt is het beter op tijd te gaan slapen. 8 uur per dag is echt wel het beste, en tliefst 8 uur 's nachts. Het is zelfs aangetoond dat mensen die nachtwerk doen en dus overdag slapen meer vatbaar zijn voor ziektes.

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

als je ziek bent moet je lichaam rust hebben ja. In andere gevallen is het niet noodzakelijk.
alleen inderdaad is het dan niet gezond. je lichaam zal sneller slijten als je elke dag 23 uur wakker bent!

Maar het is wel mogelijk! Minder slaap....

Verwijderd

...Ik had een keer (hier op GoT :)) gelezen dat je je hersenen ook zou kunnen uitrusten cq alles op orde laten stellen door een kwartiertje te mediteren... of was dat nou de geest :?....

Maar idd, mij lijkt het dat je op den duur instoort, lichamelijk gezien... of je moet het langzaam op bouwen, want je ogen bv zijn generaties lang gewent om maar een x procent achter één te werken, even als onze lede maten... Terwel met dat hypersleep je 2345 minuten je ogen etc. gebruikt.....

• kazz1980

kazz1980

Goh... Ik hier?

met een kwartier mediteren is hetzelfde te bereiken ja.
als je een kwartier lang helemaal nergens aan denkt, echt helemaal nergens aan ( dus ook niet: hey dit of dat kriebelt) dan kun je in een kwartiertje helemaal uitrusten. althans je hersenen dus.
het lichaam echter niet!

Maar 23:45 uur per dag actief zijn kan het lichaam aan wennen. echt gezond is het dan echter absoluut niet!

Verwijderd

En zou dit slapen ook vervangen kunnen worden door een andere handeling, bv. gewoon rustig liggen lezen of tv kijken
nee dat kan niet! je lichaam hoeft niet te slapen. die heeft voldoende aan rust, hoewel slapen vaak toch beter werkt omdat je spieren dan allemaal helemaal ontspannen zijn. je hersenen echter hebben echt de slaap nodig om zich te kunnen "herstellen" van de dingen die gebeurt zijn, en ze te verwerken. ik zal nog eens een medisch boek erop naslaan als ik tijd heb.

ok, ik heb het dus nog ff opgezocht. niemand weet precies wat ze ermee aanmoeten. dat we niet zonder slaap kunnen is duidelijk, anders kun je er zelfs aan doodgaan, maar er zijn wel mensen met een bepaalde hersenbeschadiging die maanden zonder slapen konden.

de wetenschappers volgen op dit moment de volgende lijn:
tijdens de slaap worden de dingen die we hebben meegemaakt, gelezen of iets dergelijks opgeslagen. dat opslaan gebeurt tijdens een lage hersenactiviteit, en daarom is de slaap daar zo geschikt voor. de capaciteit die je hersenen hebben kunnen dan gebruikt worden voor het opslaan van de belangrijke dingen.

of dat het opslaan gebeurt tijdens het dromen weten ze niet precies. het zou kunnen dat dromen het afspelen is van een filmpje van allerlei dingen die je die dag hebt meegemaakt. maar anderen zijn ervan overtuigd dat dromen wordt veroorzaakt door een hoge activiteit van de hersenen waarbij "stroompjes" over de hersenschors lopen. en zodra de hersenen met electriciteit geprikkeld worden ga je allerlei dingen zien/horen/ruiken/voelen die in je hersenen opgeslagen zijn.

erg lastig allemaal... maargoed das niet erg want zelfs de "geleerden" weten het ook niet precies..

slaap zacht ;)

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 11:28 schreef Thats_me_Thats_right het volgende:
het ligt er ook aan wat je doet, als je de hele dag op een scheepswerf zwaar werk doet of dat je gaat zitten vissen. Vissen hou je wel 3 dagen vol maar 3 dagen zonder slaap op een scheepswerf werken ofzo trek je niet.

Voor de ontwikkeling van je lichaam (met name bij kinderen) is het belangrijk voldoende rust te nemen.

Ik vraag me weleens af hoe het komt dat je gaat slapen, vooral dieren in het wild. Je stelt je enorm kwetsbaar op, dat druist toch eigenlijk helemaal tegen het instinct in..
Slaap is zeker belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Jonge katten groeien bijvoorbeeld alleen maar tijdens hun slaap.

En dieren in het wild slapen zoveel, omdat het ook een manier is om energie te besparen (dit geldt vooral voor carnivoren)

Over of mensen zonder slaap kunnen, ik betwijfel het. Als ik een nachtje heb overgeslagen, kan ik niet meer fatsoenlijk nadenken. Ook een aardig voorbeeld: Een keer na ongeveer 44 uur wakker te zijn geweest, nam ik even een slokje alcohol-houdende drank. Vervolgens zag ik dingen die bij navraag niemand anders had gezien. Dus niet slapen heeft iig op mij een heel groot effect. En trouwens, waarom zou ik niet willen slapen? Ik hou van slaap, iedere ochtend weer. :)

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-01 20:37

MaDLiVe

.-Observer-.

Mwa, een leven zonder of iig minder slaap, (als het niet nodig zou zijn wat dus niet het geval is) zou volgens mij wel iets nuttiger zijn.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Lamborghini
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08-06-2022
Op dinsdag 08 januari 2002 03:47 schreef R1cksson het volgende:
Laat horen, laat horen!
Er is een onderzoek geweest (op dieren) wat de invloed was op het dier als het een aantal dagen niet droomde. Na, ik dacht, 5 dagen niet te hebben gedroomd waren de meeste dieren dood. Dus of je zonder slaap kan, zonder dood te gaan, lijkt me alleen vanwege het niet kunnen dromen al niet mogelijk.

Verwijderd

Ben meegeweest als begeleiding op een schoolkamp, een weekje lang zonder slaap. Ging prima, alleen toen ik thuiskwam ben in de douche in slaap gevallen..

Verwijderd

Je hersenen hebben rust nodig. Anders gaat het grove fouten maken. Wanneer je erg moe bent, kan je IQ met 2 zakken. Lang zonder slaap en je hersenen gaan grote fouten maken. Je gaat dingen zien die er niet zijn. Je hebt veel minder afweer tegen ziektes, en bent gevoeliger voor epilepsie e.d.
Maar slaap is er in verschillende fase en niet in elke fase rust je evenveel. Misschien dat je iets zou maken waarmee je onmiddelijk in een maximale ruststand gebracht kunt worden. Dit zou je nachten aanzienlijk kunnen verkorten. Of zouden we dromen nodig hebben om de dingen te kunnen verwerken?

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 05:19 schreef hezik het volgende:
Volgens mij kan een mens niet zonder dromen. Als je maar lang genoeg niet slaapt wordt je zo gek als een deur en kun je er aan overlijden.

Althans, zoiets heb ik ooit ergens gehoord.
Je verwerkt idd je emoties in je dromen. Als je dus niet zou dromen verwerk je je emoties niet goed. And we know what happens next ...

• Kukel
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik vind het anders wel fijn om lekker in m'n bed te liggen... :)
Je hersenen en je lichaam heeft veel rust nodig. Lijkt me inderdaad niet echt gezond als je zo weinig rust geeft aan je lichaam. In je slaap verwerk je heel veel, zonder slaap kan je dit dus niet verwerken. Waar blijft het dan allemaal?
Het kan misschien wel door allerlei uitvindingen, maar wat moet je daar allemaal voor doen en is het wel zo fijn om zolang wakker te zijn...

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:04

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Na ongeveer 10 dagen zonder slaap ben je er niet meer en slaap je voor eeuwig. Ik meen me te herinneren dat het record 'niet slapen' op iets van 8 dagen en nog wat uur staat, maar de recordhouder heeft weinig lol van zijn record gehad. Hij is niet meer.

Nee, we kunnen dus niet zonder slaap.

Verwijderd

Rust is de meester van het menselijk handelen
Lao-Tse.

Ik ben ook van mening dat mensen slaap nodig hebben, de 1 wat meer dan de ander. Wanneer men slaapt rust men uit en wanneer men uitrust verwerkt zowel het lichaam als de geest de voorgaande periode. Als men dan wakker word, kan men opnieuw beginnen met het opdoen van nieuwe impressies en men word er rustiger en beter allert van en is dus beter in staat tot het nemen van beslissingen.<p>
Tot zo ver mijn mening.

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-10-2025

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Op vrijdag 11 januari 2002 00:42 schreef Delphi32 het volgende:
Na ongeveer 10 dagen zonder slaap ben je er niet meer en slaap je voor eeuwig. Ik meen me te herinneren dat het record 'niet slapen' op iets van 8 dagen en nog wat uur staat, maar de recordhouder heeft weinig lol van zijn record gehad. Hij is niet meer.

Nee, we kunnen dus niet zonder slaap.
Heb een hele tijd geleden (ergens in de jaren 80 ;) ) in een KIJK gelezen over een man van in de 40 die sinds z'n 2e niet meer geslapen had en zich daar prima bij voelde. Dus je kan wel zonder slaap. MAar ik kan het iig niet!! :Z (Ogen vallen momenteel bijna dicht)

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Verwijderd

Op vrijdag 11 januari 2002 10:08 schreef LangTall het volgende:

[..]

Heb een hele tijd geleden (ergens in de jaren 80 ;) ) in een KIJK gelezen over een man van in de 40 die sinds z'n 2e niet meer geslapen had en zich daar prima bij voelde. Dus je kan wel zonder slaap. MAar ik kan het iig niet!! :Z (Ogen vallen momenteel bijna dicht)
w00t :D 38 jaar zonder slaap :?

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Als je nooit slaapt heb je per dag +/- 8 uur meer tijd om nuttige dingen te doen dan iemand die wel slaapt!
w0000t! Dat is 4 maanden per jaar extra tijd!

* ~Destructor() vindt slapen wel lekker, maar om er zoveel tijd aan te besteden? :P

"Uitgeslapen? Dan kun je je bed verkopen!"

Nothing is impossible

Verwijderd

slaap = rust. slaap = uurtje op de bank nietsen. slaap = 0.5 * t = een boek lezen (wwarbij t = tijd).
slaap = 100% niet denken.

Een mens zou in principe heel weinig hoeven te slapen.

get it?
Pagina: 1