Airflow in mijn kast

Pagina: 1
Acties:

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01:00
hey mensen!

ik heb een Bigtower (60 cm). Er zit een ECS K7S5A in met een AMDAthlonXP1600+. Ik heb nu op het moederbord gericht (niet op cpu) 2 spire 80mm casefans gericht. Dit is opong 20 cm hoogte. Achter de kast (de achterkant) zit nu 1 80mm fan van hetzelfde type die uitblaast. Du airflow van onder naar boven. Nu wil ik nog meer koelers in mijn kast. Hoe doe ik zodat ik de airflow verbeter? Zo dacht ik bijv. aan de frontcooler van 1to0. Dat is een 5,25" rack met 2 40 mm fans (ook van spire). Verbeterd dat de airflow of zal dat niks uitmaken?? Ik post zo ff fotoos

Max

[edit]
http://members.home.nl/maxkeyner/tweakers/
de fotoos, misschien beetje onduidelijk

• 418O2
kan niemand wat duidelijkheid verschaffen???

Max

• salvador4
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-05 22:12
op 't dak van kast :P en aan de voorkant.
trouwens vet originele baybus man!!

Verwijderd

ik weet niet of het uitmaakt maar waarschijnlijk wel.

ik weet alleen hou meer fans trekkend achterin je kast oftewel die naar buiten blazen als je dat niet hebt verbetert je airflow niet want dan krijg je overdruk in je kast en de temp zal oplopen.

dus meer fans trekkend achter in je kast dan blazend voor in je kast. bijv als je die 2 aan de voorkant in je kast erbij duwt.

zorg dat je er meer heb vanachter om het goed weg te trekken.

suc6

• 418O2
hehe simpel maar afdoende. Als ik in de bovenkant fans plaats moeten die dan zuigen of blazen? En wat moeten die voorin doen dan?want als ze van het dak blazen dan moeten ze dertig centimeter blazen voor dat ze op het mobo zitten met hun flow. Of maakt dat niet uit? Same eigenlijk voor de koelers voorin..

Max
ik heb er niet veel verstand van dus ik vraag ook maar raak.. als het vervelend is..sorry :P

• 418O2
Op maandag 07 januari 2002 23:05 schreef Chemical_X het volgende:

ik weet alleen hou meer fans trekkend achterin je kast oftewel die naar buiten blazen als je dat niet hebt verbetert je airflow niet want dan krijg je overdruk in je kast en de temp zal oplopen.

dus meer fans trekkend achter in je kast dan blazend voor in je kast. bijv als je die 2 aan de voorkant in je kast erbij duwt.

zorg dat je er meer heb vanachter om het goed weg te trekken.
dus ik moet meer fans hebben die de lucht wegzuigen dan die het in de kast blazen?

Max

Verwijderd

in iedergeval evenveel.. niet minder
anders zuigt ie als een gek maar kan ie dat niet kwijt en denk ik dat je juist een tegenovergesteld resultaat gaat krijgen :)

• 418O2
Mmm..Als ik frontcoolers in mijn bays zet dan blazen die het rechtstreeks in mijn fan die het uit mijn kast blaast, dat lijkt me niet de bedoeling of wel?

Max

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja hoe hoger de druk in je kast, hoe harder al die molecuultjes in de lucht in je kast gaan bewegen, en dan wordt het dus ook warmer.
Zo weinig mogelijk druk is dus t best in je kast.

Verwijderd

ik zal het eens proberen te doen zoals ik het heb (kheb maar een miditower maargoed

bij mij zit het zo ________________
<-< ()faninvoeding) |
| |
| |
|---------| |
| proc | |
| | |
| | |
| mobo | \___|
|---------|\_____()<-<frontfan met blowhole | |
|________________|

en nu is mijn stromin zoiets <--<--\ warmelucht uit.
\
\
\----<----< koude lucht in. :r

Verwijderd

ok werkt dus niet zo tekeningetjes maken..achja ik gaat pitten

goodluck

• 418O2
oke...Dan lijkt het mij verstandig om nog 2 fans bovenin de kast te maken. Dit is het idee dat ik heb zoals ik vind dat het worden moet:

De huidige 2 de op het mobo blazen.
1tje die het uit de kast zuigt aan de achterkant
2 die het uit de kast blazen bovenop de kast
en de 5,25" bracket voorin met 2 40mm koelers die blazen.

is dit duidelijk en/of goed of moet ik een tekening maken?

Max

• 418O2
ik ga ook slapen tot morgen

Max

• Freecelladdict
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-04-2025

Freecelladdict

Langste serie? 67!

Op maandag 07 januari 2002 23:15 schreef slipper het volgende:
in iedergeval evenveel.. niet minder
anders zuigt ie als een gek maar kan ie dat niet kwijt en denk ik dat je juist een tegenovergesteld resultaat gaat krijgen :)
In principe krijgt de lucht in de kast bij overdruk een hogere dichtheid (en dus soortelijke warmte), en bij onderdruk een lagere dichtheid. In een vacuüm wordt er zelfs helemaal geen warmte afgevoerd, alleen uitgestraald. Dit effect is echter zuiver theoretisch, en wordt zelfs nog tegengewerkt door het feit dat lucht bij het samenpersen warmer wordt...

Eigenlijk een veel groter probleem is het feit dat elke systeemkast nog andere openingen heeft, dan alleen de ventilatieroosters. Door de kiertjes tussen en in de diverse inbouwapparaten, zoals floppy, cd-rom, wisselframe, USB-poorten, e.d. stroomt namelijk ook lucht! En zonder tegenmaatregelen zitten deze openingen binnen de kortste keren vol met stof. Blaas maar eens (met een goede stofbril op!) in je geopende cd-rom-speler... :r

Als je nu voor een overdruk zorgt, en de *aangezogen* lucht filtert, stroomt er tenminste schone lucht door deze kiertjes, en houd je de boel een beetje schoon. Kwestie van af en toe de filters schoonmaken. Zorg je daarentegen voor onderdruk, wordt de omgevingslucht, mét stof, door deze kieren naar binnen gezogen. Waar het vuil dán blijft hangen, kun je wel raden, maar niet in het filter... ;(

Gigabyte GA-MA785G-UD3H - Athlon II 7850 BE - 2048 MB - 750+640 GB - Radeon HD 4650

• igg
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Hier ff een tekeningetje van mijn kastje, mischien dat je wat ideetjes op kunt doen voor het plaatsen van fans.

succes :)

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

Verwijderd

hey max, hier ff wat uit de FAQ:

[faq]Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz [user]" of iets dergelijks onder je post te plakken. Als je perse zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken (zie latere uitleg).[/faq]

dus.... niet meer doen he ;)

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 00:01 schreef igg het volgende:
Hier ff een tekeningetje van mijn kastje, mischien dat je wat ideetjes op kunt doen voor het plaatsen van fans.

succes :)
de link werkt niet igg. kan je deze werkend maken??

• 418O2
Op dinsdag 08 januari 2002 00:05 schreef __Ted__ het volgende:
hey max, hier ff wat uit de FAQ:
[faq]

dus.... niet meer doen he ;)
ik leg het ff uit..ik post veel op usenet en daar zet ik altijd mijn naam onder mijn posts, maar ik zal het niet meer doen

• FragFrog
  • Laatst online: 23:53
Over druk zijn al vrij veel topics geweest. Wat daar uitkwam is dat je het beste geen over of onderdruk kan gebruiken, omdat dat allebei zorgt dat je airflow verslechtert :)

Vraagje btw, waar heb jij die schakelaars voor je bay-bus weg? Zoek al n tijdje zoiets, maar dan met 3 of 4 standen (0, 5, 7 & 12V) Net alsof je een vliegtuig aanzet >:)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Epsilon

Op maandag 07 januari 2002 23:37 schreef Chemical_X het volgende:
ok werkt dus niet zo tekeningetjes maken..achja ik gaat pitten

goodluck
het kan wel maar je moet het tussen [ code] en [ /code] zetten

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Epsilon

Op dinsdag 08 januari 2002 13:01 schreef FragFrog het volgende:
Over druk zijn al vrij veel topics geweest. Wat daar uitkwam is dat je het beste geen over of onderdruk kan gebruiken, omdat dat allebei zorgt dat je airflow verslechtert :)

Vraagje btw, waar heb jij die schakelaars voor je bay-bus weg? Zoek al n tijdje zoiets, maar dan met 3 of 4 standen (0, 5, 7 & 12V) Net alsof je een vliegtuig aanzet >:)
3 staden (0-7 en 12v) zijn er zat
met 4 standen weet ik nie

• 418O2
die schakelaars heb ik hier bij de plaatselijke (eMMen) electronica shop gekocht..

Max

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Op maandag 07 januari 2002 23:36 probeerde Chemical_X een tekening te maken:
Gebruik [ code ] en [ / code ]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
     |---------|    |
     |  proc   |    |
     |     |    |
     |     |    |
     | mobo    |  \___|   
     |---------|\_____()<-<frontfan met   blowhole
     |          |
     |________________|

en nu is mijn stromin zoiets

<--<--\ warmelucht uit.
      \
       \
        \----<----< koude lucht in.

Is al heel wat duidelijker he? :P

• FragFrog
  • Laatst online: 23:53
Op dinsdag 08 januari 2002 14:37 schreef MaxKeyner het volgende:
die schakelaars heb ik hier bij de plaatselijke (eMMen) electronica shop gekocht..

Max
Emmen? Yihaa, weer een tweaker around :D Welke winkel? crescendo?

(for the unknowing, nog meer tweakende eMMenaren: MM (duh :P) en reiker)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• 418O2
ja crescendo ja

Max
Pagina: 1