Ik heb zelf nu eenn smoothwall draaien op een P1 66Mhz. Draait op zich erg goed, ben alleen benieuwd of er mensen ook ervaring hebben met een andere freeware, NON windows firewall, en wat die ervaring dan wel is.
Ik heb ervaring met Linux 2.4.16 met iptables. Dat kun je ook een firewall noemen. En als je dat eenmaal door hebt werkt het wel makkelijk. Je kan makkelijk dingen open zetten of dicht spijkeren enz. enz., zolang je de basisprincipes maar kent.
Verwijderd
Elke distro is om te toveren in een goede firewall/NAT box, je moet je alleen even verdiepen in de ipchains/iptables internals.
Maar goed, naast Smoothwall gebruiken een aantal van mijn kennissen oa Mandrake's Single Network Firewall met grote tevredenheid. Voor deze distro heb je echter genoeg Ram geheugen (32 is aangeraden) nodig, om al die flashy php pagina's te renderen. Op een P133 met 16Mb Ram is het bv. niet vooruit te branden.
Smoothwall is misschien zowat de gemakkelijkste en snelste 'firewall only' distro die voor het moment te verkrijgen is. Debian/Slackware zijn daar ook goed voor te gebruiken, maar zonder die knappe wizzards natuurlijk...
Maar goed, naast Smoothwall gebruiken een aantal van mijn kennissen oa Mandrake's Single Network Firewall met grote tevredenheid. Voor deze distro heb je echter genoeg Ram geheugen (32 is aangeraden) nodig, om al die flashy php pagina's te renderen. Op een P133 met 16Mb Ram is het bv. niet vooruit te branden.
Smoothwall is misschien zowat de gemakkelijkste en snelste 'firewall only' distro die voor het moment te verkrijgen is. Debian/Slackware zijn daar ook goed voor te gebruiken, maar zonder die knappe wizzards natuurlijk...
Hmmm even gekeken bij mandrake maar die firewall is niet echt gratiz. Kost 99$ Dawas nie de bedoeling. Lijkt me wel een fijn product overigens.
FreeSCO
Goeie ervaringen mee, en naar mijn idee potdicht. Makkelijk te configgen, alleen voldeet niet meer aan mijn eisen.
FreeSCO is goed genoeg voor Apache met php en Perl, maar Mysql werd hem te veel
Anders had ik nu nog op FreeSCO gedraait
/me heeft inmiddels SuSE 7.2 als router ingezet
Goeie ervaringen mee, en naar mijn idee potdicht. Makkelijk te configgen, alleen voldeet niet meer aan mijn eisen.
FreeSCO is goed genoeg voor Apache met php en Perl, maar Mysql werd hem te veel
Anders had ik nu nog op FreeSCO gedraait
/me heeft inmiddels SuSE 7.2 als router ingezet
Hier had uw advertentie kunnen staan!
Verwijderd
Err, dat is gewoon een aanbieding van Mandrake. Net zoals hun distro is SNF volledig GPL en derhalve gratis te downloaden. Zij bieden voor $99 een mooie doos met de cd en de source cd, en een pak handleidingen, die je echter ook op het internet kan terugvinden.Op maandag 07 januari 2002 22:11 schreef us1111 het volgende:
Hmmm even gekeken bij mandrake maar die firewall is niet echt gratiz. Kost 99$ Dawas nie de bedoeling. Lijkt me wel een fijn product overigens.
Op ftp://ftp.free.fr:21/mirrors/ftp.mandrake-linux.com/Mandrake-iso/i586/ (een van hun primary mirrors overigens) kan je de ISO voor de SNF distro volledig legaal downloaden.
Enneuh, ik wil absoluut niet betweterig klinken, maar je zou best wat geld kunnen steken in open source software door af en toe een distributie of wat dan ook dat je graag gebruikt te kopen. Ik heb ook voor mijn distro van SuSE betaald, alhoewel ik die zonder al te veel problemen van hun FTP server had kunnen plukken. In deze woelige tijden kunnen Linux distributeurs elke stuiver goed gebruiken...
Je klinkt ook niet betweterig, en je hebt helemaal gelijk. Het mooie van dit soort producten is dat je het gratis uit kan proberen en daarna betalen. Zo heb ik SuSe 7.1 ook gekocht en daarvoor ooit eens redhat 6.1. Als iets erg goed bevalt en je gebruikt het, vind ik het inderdaad eigenlijk een verplichting om te betalen.
Alleen deze firewall is een oud PI machinetje die 3 machines moet bedienen, dus daar wil ik niet teveel geld aan uitgeven.
Alleen deze firewall is een oud PI machinetje die 3 machines moet bedienen, dus daar wil ik niet teveel geld aan uitgeven.
Helemaal mee eens.Op maandag 07 januari 2002 23:16 schreef Hawk het volgende:
[..]
Err, dat is gewoon een aanbieding van Mandrake. Net zoals hun distro is SNF volledig GPL en derhalve gratis te downloaden. Zij bieden voor $99 een mooie doos met de cd en de source cd, en een pak handleidingen, die je echter ook op het internet kan terugvinden.
Op ftp://ftp.free.fr:21/mirrors/ftp.mandrake-linux.com/Mandrake-iso/i586/ (een van hun primary mirrors overigens) kan je de ISO voor de SNF distro volledig legaal downloaden.
Enneuh, ik wil absoluut niet betweterig klinken, maar je zou best wat geld kunnen steken in open source software door af en toe een distributie of wat dan ook dat je graag gebruikt te kopen. Ik heb ook voor mijn distro van SuSE betaald, alhoewel ik die zonder al te veel problemen van hun FTP server had kunnen plukken. In deze woelige tijden kunnen Linux distributeurs elke stuiver goed gebruiken...
Daarom heb ik Suse 7.1 ook voor F99,- in de winkel gekocht, zodat de mensen van Suse nog lang door zullen gaan met hun mooie Linux distributie verder te ontwikkelen.
Helemaal mee eensOp maandag 07 januari 2002 23:16 schreef Hawk het volgende:
Maarre... bestaat er ergens een nederlandse winkel waar je distro's kan kopen?
Ik heb geen zin om het uit amerika, of wat voor land dan ook, per post te laten komen...
RedHat en SuSe zijn wel makkelijk te krijgen, maar Mandrake en Ximian en ander distro's zijn soms verdomd moeilijk te krijgen ....
( En dan toch maar downloaden met cablewanadoo is ook geen pretje ... ben je 4..6 dagen bezit
Ik heb Suse bij de Repro (boekwinkel) gekocht. Bij de bruna had ik hem volgens mij ook gezien. Maar Mandrake o.i.d is volgens mij wel wat moeilijker aan te komen jah...Op zaterdag 12 januari 2002 11:19 schreef webmail het volgende:
[..]
Helemaal mee eens
Maarre... bestaat er ergens een nederlandse winkel waar je distro's kan kopen?
Ik heb geen zin om het uit amerika, of wat voor land dan ook, per post te laten komen...
RedHat en SuSe zijn wel makkelijk te krijgen, maar Mandrake en Ximian en ander distro's zijn soms verdomd moeilijk te krijgen ....
( En dan toch maar downloaden met cablewanadoo is ook geen pretje ... ben je 4..6 dagen bezit)
Okee dan, heb SNF van mandrake geprobeerd. Op een PI 90Mhz + 64Mb mem.
Draaide dus voor geen meter zo traag als wat en als je een net statestiek opvraagt, kunnen de clients door de load niet meer natten.. Ik heb smoothwall er weer opstaan.
Jammer alleen dat er niet meer alternatieven zijn. Ik vind persoonlijk de lannge termijn logging van smoothwall een beetje aan de krappe kant. Ik wil graag performance grafieken/data zien van maanden en zo mogelijk jaren. Smoothwall gaat niet verder dan 8 uur..
Draaide dus voor geen meter zo traag als wat en als je een net statestiek opvraagt, kunnen de clients door de load niet meer natten.. Ik heb smoothwall er weer opstaan.
Jammer alleen dat er niet meer alternatieven zijn. Ik vind persoonlijk de lannge termijn logging van smoothwall een beetje aan de krappe kant. Ik wil graag performance grafieken/data zien van maanden en zo mogelijk jaren. Smoothwall gaat niet verder dan 8 uur..
Verwijderd
als je een beetje van proberen houdt, neem dan openBSD. Draait hier als volledige server (httpd+webalizer, ftpd, sendmail, pop3d, sshd, ircd+eggdrop, dhcpd, nat, firewall) op een P-I 166 met 96 MB RAM (over het algemeen is zo 30 MB RAM in gebruik).
Is overigens wel ff moeilijk in 't begin - 't is veel commandline en een beetje unix-/linux-voorkennis is dus zeker niet verkeerd
Is overigens wel ff moeilijk in 't begin - 't is veel commandline en een beetje unix-/linux-voorkennis is dus zeker niet verkeerd
Just for the record, het is GEEN freeware, de meeste dingen waar het nu over gaat. Het is wel free, maar geen freeware.
Verwijderd
Het enige zinnige wat er over freeware te zeggen valt is dat het free is.Op donderdag 17 januari 2002 17:36 schreef blaataaps het volgende:
Just for the record, het is GEEN freeware, de meeste dingen waar het nu over gaat. Het is wel free, maar geen freeware.
Je bedoelt dat het geen opensource is zoals de FSF of OSF dat beschrijven... Klopt. Er gaan zelfs geruchten (ga er maar vanuit dat dat waar is) dat smoothwall de GPL meerdere keren overtreden heeft, maar dat valt nauwelijks te bewijzen...
Freesco vind ik goed
Heb je een snelle 486> met hd en wat geheugen, dan is ClarkConnect heel erg super.
http://www.clarkconnect.org
De gratis versie kan voor veel mensen meer dan genoeg.
Zelf gebruik ik momenteel Slackware met Monmotha's Firewall script.
Heb je een snelle 486> met hd en wat geheugen, dan is ClarkConnect heel erg super.
http://www.clarkconnect.org
De gratis versie kan voor veel mensen meer dan genoeg.
Zelf gebruik ik momenteel Slackware met Monmotha's Firewall script.
If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh
www.dubbele.com (Bij probs kun je in het Nederlands mailen)
Pagina: 1