Zelf LCD Faq :)

Pagina: 1
Acties:

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Ik zou zoiets graag willen maken op mij site :). Maar is dit handig :?. En waar moet ik opletten :? Ik heb zelf dit al : [list]
• Lcd blacklith 20x4
• Potmeter 100 Ohm en 10K Ohm
• Stuk pcb met gaten om alles op te zetten :)
• Draadjes :+.
• Stroomvoorziening ! :)

Heb zelf digicam :) (3,3 megapixel >:) ).

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:37

chromeeh

the Gnome

Uhm... een FAQ gaat meer over hoe je iets moet doen... En niet wat je al hebt...

edit:

Maybe is het een idee om eens in de FAQ van dit forum te kijken... (Nee, niet copy'en maar ff kijken voor het idee)

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• Termi
Op maandag 07 januari 2002 22:08 schreef crashoverride het volgende:
Uhm... een FAQ gaat meer over hoe je iets moet doen... En niet wat je al hebt...
Jaja :), dat bedoel ik :). Ik bedoel meer ala : Voor iedereen en zo.Snappie :? Dus eentje met duidelijke plaatjes, hoe je het doet en zoh :+.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 21:54 schreef Termin8or het volgende:
Ik zou zoiets graag willen maken op mij site :). Maar is dit handig :?. En waar moet ik opletten :? Ik heb zelf dit al : [list]
• Lcd blacklith 20x4
• Potmeter 100 Ohm en 10K Ohm
• Stuk pcb met gaten om alles op te zetten :)
• Draadjes :+.
• Stroomvoorziening ! :)

Heb zelf digicam :) (3,3 megapixel >:) ).
aja doe wat de meeste tweakers hier doen gewoon by een ander weg jatten niet echt orgineel maar wel effectief

• Termi
Op maandag 07 januari 2002 22:10 schreef Tijn_3d het volgende:

[..]

aja doe wat de meeste tweakers hier doen gewoon by een ander weg jatten niet echt orgineel maar wel effectief
Hoebedoel je?

Verwijderd

kijk ns op de site in mijn sig
voor schema's,benodigheden etc

• StarLite
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 23:21

StarLite

'ON ERROR RESUME NEXT

Op maandag 07 januari 2002 22:09 schreef Termin8or het volgende:

[..]

Jaja :), dat bedoel ik :). Ik bedoel meer ala : Voor iedereen en zo.Snappie :? Dus eentje met duidelijke plaatjes, hoe je het doet en zoh :+.
Das meer een HOWTO dan ;)
Als tpi ervoor: lees eens de topics op GoT door die er al over zijn geweest ;) [ben je direct 5 dagen zoet met alleen het lezen van de shit ;)]

Voor de 4x20 LCD [en dus elke LCD met 1 besturingschip erop heb ik het volgende gemaakt:

Hier heb ik mee gewerkt, en volgens mij ben ik er niet/nauwelijks vanaf geweken ;)

Afbeeldingslocatie: http://lcdriver.pointofnoreturn.org/lcd44780.gif

volgorde van de pins zoals ik ze heb uitgezocht.
Brede kant onder dus...
code:
1
2
 25 . . . . . . . . . . . . 14
13 . . . . . . . . . . . . . 1

De kleuren in dezelfde volgorde als pinlayout hierboven

25| [wit-zw] [grijs-zw] [paars-zw] [lichtblauw-zw] [donkerblauw-zw] [lichtgroen-zw] [donkergroen-zw] [geel-zw] [roze-zw] [oranje-zw] [rood-zw] [bruin-zw] |14

13| [zwart] [wit] [grijs] [paars] [lichtblauw] [donkerblauw] [lichtgroen] [donkergroen] [geel] [roze] [oranje] [rood] [bruin] |1

Draadjes [aan printerkabel] die NIET IN GEBRUIK zijn » [zwart] [wit] [grijs] [paars] [rood-zw] [roze-zw]

Van printer direct naar LCD
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
PRINTER ---------- LCD
1 [bruin] ........ 6 
2 [rood] ......... 7
3 [oranje] ....... 8 
4 [roze] ......... 9
5 [geel] ......... 10
6 [donkergroen] .. 11
7 [lichtgroen] ... 12
8 [donkerblauw] .. 13
9 [lichtblauw] ... 14
14[bruin-zw] ..... 5
16[oranje-zw] .... 4

Draajes naar GROUND toe

[wit-zw] [grijs-zw] [paars-zw] [lichtblauw-zw] [donkerblauw-zw] [lichtgroen-zw] [donkergroen-zw] [geel-zw] LCD[1]» GROUND

van 5V naar LCD poorten

5V » LCD[2], LCD[15]

Draadjes naar 10K Ohm potmeter

10K potmeter » LCD[3], LCD[15], GROUND

Draadjes naar 100 Ohm potmeter

100 potmeter » LCD[16], GROUND, potmeter[GROUND]

^^^^^^^^^
hiermee heeft me 4x20 het gedaan totdat ik een keer me printerkabel erin deed terwijl me PC aanstond [een LPT poort is dus NIET hot-plugable!] Daarna gaf 'ie alleen nog maar random tekens.

4X40 schema is iets anders [meer draadjes]

Wat je nog meer nodig hebt:
» Geduld + tijd [veel solderen]
» Een GOEDE soldeerbout [kleine tip, snel warm]
» Een vaste hand! [draadjes zijn klein, aansluitingen op de lcd zijn klein]
» Een 3e handje [zon klemmetje aan zon armpje die je in alle vormen kan buigen] is ook erg aan te raden [ik heb een tangetje gebruikt maar twas erg lastig om hem goed vsat te leggen [zeker met de potmeters]
» Zorg dat je vantevoren alles uitschrijft/typt en het schema goed groot uitprint ;)
» Printerkabel
» Molex [male], voor de voeding van je LCD [ik heb een stuk elektriciteitsdraad gepakt, een molex erop en die aan me printerkabel vastgetaped [aan kan van de printerkabel +_ 40 cm uitsteken, die plug je gewoon aan een van je voedingsdingen van de PSU. Ik heb een extra com poortdingetje van dat 8erplaatje van me mobo eruit gebroken en daar het stroomssnoer doorheen ;)

Tip: Soldeer eerst de potmeters etc, test dan of de LCD het doet , soldeer DAN pas de rest van de draadjes aan de LCD [om te voorkomen dat je ze allemaal los kan gaan solderen omdat je iets fout hebt gedaan, ja ik heb daar persoonlijke ervaring mee :o]

Tip2: zorg dat de soldeerbout NIET tegen de potmeters aankomt, hij smelt er in 2 seconden dwars doorheen! ;)

tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/

Verwijderd

Er is genoeg tekst uitleg te vinden, maar wat veel mensen met geen of nauwlijks electronia ervaring waarschijnlijk ontzettend zullen vinden is foto's. Laat duidelijk zien hoe alles aangesloten moet worden.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Stukje software howto ook? Dwz. voor de "programmeurs" om zelf hun driver te kunnen schrijven.. kan ik desnoods wel voor je schrijven.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Termi
Op dinsdag 08 januari 2002 01:16 schreef Zotty het volgende:
Er is genoeg tekst uitleg te vinden, maar wat veel mensen met geen of nauwlijks electronia ervaring waarschijnlijk ontzettend zullen vinden is foto's. Laat duidelijk zien hoe alles aangesloten moet worden.
Dat bedoel ik meer :).

• Wiebbe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-08 19:49

Wiebbe

<none />

ik heb een site voor een 4x40,
plaatjes niet al te duidelijk,
maar is wel handig..

Kijk maar in men Sig.

Oh noes.. No more TreinTijden :(

Pagina: 1