Op maandag 07 januari 2002 22:09 schreef Termin8or het volgende:
[..]
Jaja

, dat bedoel ik

. Ik bedoel meer ala : Voor iedereen en zo.Snappie

Dus eentje met duidelijke plaatjes, hoe je het doet en zoh

.
Das meer een HOWTO dan

Als tpi ervoor: lees eens de topics op GoT door die er al over zijn geweest

[ben je direct 5 dagen zoet met alleen het lezen van de shit ;)]
Voor de 4x20 LCD [en dus elke LCD met 1 besturingschip erop heb ik het volgende gemaakt:
Hier heb ik mee gewerkt, en volgens mij ben ik er niet/nauwelijks vanaf geweken
volgorde van de pins zoals ik ze heb uitgezocht.
Brede kant onder dus...
code:
1
2
| 25 . . . . . . . . . . . . 14
13 . . . . . . . . . . . . . 1 |
De kleuren in dezelfde volgorde als pinlayout hierboven
25|
[wit-zw] [grijs-zw] [paars-zw] [lichtblauw-zw] [donkerblauw-zw] [lichtgroen-zw] [donkergroen-zw] [geel-zw] [roze-zw] [oranje-zw] [rood-zw] [bruin-zw] |14
13|
[zwart] [wit] [grijs] [paars] [lichtblauw] [donkerblauw] [lichtgroen] [donkergroen] [geel] [roze] [oranje] [rood] [bruin] |1
Draadjes [aan printerkabel] die NIET IN GEBRUIK zijn » [zwart] [wit] [grijs] [paars] [rood-zw] [roze-zw]
Van printer direct naar LCD
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| PRINTER ---------- LCD
1 [bruin] ........ 6
2 [rood] ......... 7
3 [oranje] ....... 8
4 [roze] ......... 9
5 [geel] ......... 10
6 [donkergroen] .. 11
7 [lichtgroen] ... 12
8 [donkerblauw] .. 13
9 [lichtblauw] ... 14
14[bruin-zw] ..... 5
16[oranje-zw] .... 4 |
Draajes naar GROUND toe
[wit-zw] [grijs-zw] [paars-zw] [lichtblauw-zw] [donkerblauw-zw] [lichtgroen-zw] [donkergroen-zw] [geel-zw] LCD[1]» GROUND
van 5V naar LCD poorten
5V » LCD[2], LCD[15]
Draadjes naar 10K Ohm potmeter
10K potmeter » LCD[3], LCD[15], GROUND
Draadjes naar 100 Ohm potmeter
100 potmeter » LCD[16], GROUND, potmeter[GROUND]
^^^^^^^^^
hiermee heeft me 4x20 het gedaan totdat ik een keer me printerkabel erin deed terwijl me PC aanstond [een LPT poort is dus NIET hot-plugable!] Daarna gaf 'ie alleen nog maar random tekens.
4X40 schema is iets anders [meer draadjes]
Wat je nog meer nodig hebt:
» Geduld + tijd [veel solderen]
» Een GOEDE soldeerbout [kleine tip, snel warm]
» Een vaste hand! [draadjes zijn
klein, aansluitingen op de lcd zijn
klein]
» Een 3e handje [zon klemmetje aan zon armpje die je in alle vormen kan buigen] is ook erg aan te raden [ik heb een tangetje gebruikt maar twas erg lastig om hem goed vsat te leggen [zeker met de potmeters]
» Zorg dat je vantevoren alles uitschrijft/typt en het schema goed groot uitprint

» Printerkabel
» Molex [male], voor de voeding van je LCD [ik heb een stuk elektriciteitsdraad gepakt, een molex erop en die aan me printerkabel vastgetaped [aan kan van de printerkabel +_ 40 cm uitsteken, die plug je gewoon aan een van je voedingsdingen van de PSU. Ik heb een extra com poortdingetje van dat 8erplaatje van me mobo eruit gebroken en daar het stroomssnoer doorheen
Tip: Soldeer eerst de potmeters etc, test dan of de LCD het doet , soldeer DAN pas de rest van de draadjes aan de LCD [om te voorkomen dat je ze allemaal los kan gaan solderen omdat je iets fout hebt gedaan, ja ik heb daar persoonlijke ervaring mee :o]
Tip2: zorg dat de soldeerbout NIET tegen de potmeters aankomt, hij smelt er in 2 seconden dwars doorheen!