Aziatische Tijgers -Economische landen-

Pagina: 1
Acties:
  • 294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19009

Topicstarter
Ik heb nooit economie gehad en ik kwam paar vragen tegen die ik graag een antwoord op wil hebben

ergens las ik:
Deze landen (aziatische tijgers) zijn erin geslaad zich in een strakke lijn te ontwikkelen mede dank aan de 2 factoren...

- Endogene factoren
Er moet worden gedacht aan het belang van de economische politiek die door Zuid-Korea, Taiwan, Hongkong en Singapore wordt gevolgd, en de aard van de gekozen staatsvorm.

- Exogene factoren
Er moeten worden gerekend de koloniale ervaring van deze vier landen, hun strategische positie in de wereldpolitiek en de culturele wortels van hun economische succes. Exogene factoren worden gerekend heeft te maken met het feit dat de centrale culturele waarden van buitenaf zijn ingebracht, namelijk vanuit China. Het oude Confucianisme zal dus met nieuwe ogen moeten worden bezien.

Dit vat ik niet echt, wat houdt exogeen en endogeen precies in?

m.a.w.

Ik snap niet waarom de een exogeen is en ander endogeen, is dit een speciale economisch begrip ofzo?

Verder iemand nog tips over dit onderwerp graag reply's, ik wil namelijk binnen paar dagen zoveel mogelijk hierover weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 10:34

DeX

Exo = extern
Endo = intern

edit:
Tijgers?
Ik zie geen tijgers.
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zie jij nu tijgers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
schop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 22:43
Endogene factoren zijn dus de factoren die je zelf in de hand hebt. Een land kiest zelf wat voor politiek het voert en welke staatsvorm het heeft.

Je kan echter niet kiezen wat voor grondstoffen er toevallig in de bodem van jouw land zitten of wat de culturele invloed van China op jou is geweest. Dus exogeen, dingen van buiten af, gebeurtenissen die al geweest zijn en dus niet meer veranderd kunnen worden.

Er wordt in jouw boek gezegd dat deze factoren bij elkaar een goede voedingsbodem zijn gebleken voor een hele sterke economische groei van enkele landen in zuid-oost Azie. Niet meer, niet minder. Door deze sterke groei tijgers genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 13:40
Op maandag 07 januari 2002 21:45 schreef Prikkeldraad het volgende:
Ik heb nooit economie gehad en ik kwam paar vragen tegen die ik graag een antwoord op wil hebben

ergens las ik:
Deze landen (aziatische tijgers) zijn erin geslaad zich in een strakke lijn te ontwikkelen mede dank aan de 2 factoren...

- Endogene factoren
Er moet worden gedacht aan het belang van de economische politiek die door Zuid-Korea, Taiwan, Hongkong en Singapore wordt gevolgd, en de aard van de gekozen staatsvorm.

- Exogene factoren
Er moeten worden gerekend de koloniale ervaring van deze vier landen, hun strategische positie in de wereldpolitiek en de culturele wortels van hun economische succes. Exogene factoren worden gerekend heeft te maken met het feit dat de centrale culturele waarden van buitenaf zijn ingebracht, namelijk vanuit China. Het oude Confucianisme zal dus met nieuwe ogen moeten worden bezien.

Dit vat ik niet echt, wat houdt exogeen en endogeen precies in?

m.a.w.

Ik snap niet waarom de een exogeen is en ander endogeen, is dit een speciale economisch begrip ofzo?

Verder iemand nog tips over dit onderwerp graag reply's, ik wil namelijk binnen paar dagen zoveel mogelijk hierover weten.
economie zuigt!

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Geschiedenis is achterhaald: aziatische economie en vooral die van Japan zijn al jaren in een zware malaise.

Stilstand is achteruitgang, maar Japan ligt al 10 jaar stil oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-06 10:34

DeX

Op dinsdag 08 januari 2002 10:10 schreef BOCmetalhead het volgende:

[..]

economie zuigt!
HEAR HEAR!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAVA-Doctor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-06 22:43
Op dinsdag 08 januari 2002 10:31 schreef ecteinascidin het volgende:
Geschiedenis is achterhaald: aziatische economie en vooral die van Japan zijn al jaren in een zware malaise.

Stilstand is achteruitgang, maar Japan ligt al 10 jaar stil oid.
Japan wordt vaak ook niet tot die 'Tijgers' gerekend. Was er meer een voorloper van. De echte tijgers, die jarenlang dubbele digit groei hebben vertoont en nog steeds economische groei vertonen zijn o.a. Taiwan, Singapore, Zuid-Korea.

Om te weten of het allemaal achterhaald is moet je kijken naar de 'endogene' factoren die er voor die groei hebben gezorgd. Dit is begonnen in de jaren 60 toen Amerikaanse economen begonnen te zeggen dat er meer naar kwaliteit gekeken moest worden. Westerse economieen pikten dit idee niet op, maar Japan wel. Ze gingen zich toeleggen om productiemethoden te optimaliseren (kan-ban), efficienter met arbeid om te springen. Werken in teamverband met bijbehorende prestatieverantwoording en beloning. First-time right principe, steeds kortere en betere ontwikkelcycly etc.
Daarnaast had je aan het Japan eigene (exogene) arbeidsethos, het banksysteem van gigantische conglomeraten zoals je die ook in Zuid-Korea hebt.

Westerse landen probeerden dit ook te doen door joint-ventures aan te gaan met Japanse bedrijven, kwaliteitsprogramma's op te stellen etc. Maar ze zochten 't vooral in automatisering met robots, computers etc. In Japan lag daar veel minder de nadruk op. De werkmethoden hebben Westerse bedrijven dan ook nooit helemaal kunnen overnemen, omdat wij nu eenmaal 'anders' zijn dan Japanners. De kwaliteit is vandaag de dag wel omhooggeschoten en de automatisering ingezet vanuit de jaren 60/70 werpt nu ook z'n vruchten af.

Omdat het Westen dus nu dus veel beter is geworden qua productie, onwikkeling, organisatie etc. is er ook veel meer concurrentie gekomen voor Japan en aanverwanten. Wat vroeger daar dus werkte, hoeft nu niet meer te werken vanwege de veranderde omstandigheden. Dat zie je door de geschiedenis heen, als iets 'goed werkt', willen mensen daar vaak niet meer vanaf stappen. Maar vaak wordt je dan door de tijd ingehaald. Je moet nu eenmaal continu meeveranderen, meegaan met de dynamiek in de wereld economie. Het doet dan ook meestal veel pijn om te gaan saneren als 't te laat is. Japan is er nu zachtjesaan begonnen door de enorme schulden die uitstaan bij de banken, eindelijk af te gaan boeken als verliespost.

Verder spelen er nog veel meer dingen mee waar je boeken vol mee kunt schrijven. ik noem mondiale ontwikkelingen, OESO, EU, internet, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
zozo java-doctor jij weet veel

maar bedankt

ik snap het nu idd beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-06 13:40
Op dinsdag 08 januari 2002 10:34 schreef DeX het volgende:

[..]

HEAR HEAR!!
AH EEN MEDESTANDER!! :)

Metal to the bone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 24527

AH EEN MEDESTANDER!!
Ik heb je wel vaker lompe posts zien doen over o.a. moslims, maar ook dit is weer een mooi geval dat je klassieke domheid illustreert.

hoe kan je in godsnaam verwachten dat je nog serieus genomen word na een losse kreet als 'Economie zuigt!!' in het rond te blaten zonder enige beargumentatie achter dat gelul van je?

Snap je bv niet dat je hele leven misschien wel niet zo makkelijk geweest was al het nu is als er geen georganiseerde vrije martk economie geweest was, dat we nog steeds in een middeleeuws ieder voor zich systeem geleefd hadden als niemand zich verdiept had in het economische systeem??

vast niet.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb een stelling:

De Crisis was goed voor de aziatische tijgers

en wat zeggen jullie ervan?
Pagina: 1