mengpaneel

Pagina: 1
Acties:
  • 230 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• laurensl
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb nu een aantal dagen geleden een oud mengpaneeltje overgekocht van een vriend van me. Daar zitten 4 ingangen in, 2 tape/tuner en 2 pickup ingangen.

Als ik me CD of MD speler op de tape/tuner ingangen gooi klinken ze helemaal perfect. Als ik ze echter op 1 v/d pickup ingangen doe krijg ik allemaal ruis en een megabrak geluid.

Nu had ik gehoord van een vriend dat dat kwam door een andere weerstand van pickups t.o.v. md/cd/tape/computer/tv/tuner/etc.

Wie weet hier meer van en wat kan ik ertegen doen?

Verwijderd

volgens mij niks want de ingangsspanning van een pick-up in veel lager dan een gewone line-in. Wat je nu doet door de line-in (cd,md enz.) op de pick-up ingan te gooien is de hele boel gigantisch oversturen, waardoor je dit zeer slechte geluid krijgt.

Verwijderd

Dat voedingswaar heeft gelijk :)

Verwijderd

is idd zow....je kunt em er niet mee verkloten, maar je geluid is gewoon slecht dan :)

Verwijderd

Ander voltage daar kan je niks aan doen!

• PBloem
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
je kan volgens mij de signaal spanning omlaag brengen
kijk eens bij www.conrad.nl

Verwijderd

Ik denk dat het antwoord wel ergens in de FAQ staat, en anders in de search, maar daar zal ik je niet mee lastig vallen...

Het is inderdaad zo dat je niet zomaar een line-level signaal (wat je cd-speler is) op een phono-ingang kan zetten. Ook de details daarvan zal ik je besparen (ik ben lui).
Een niet zo heel erg mooie maar doeltreffende oplossing is een line-phono convertor aan te schaffen. Vast wel te koop bij conrad, of bij de display, of je lokale elektronicaboer. Reken wel op een euro of 20 voor dat zo simpel ogende doosje. En nee, zomaar een weerstand aansluiten werkt niet, omdat een phono-signaal ook nog langs een RIAA-filter gaat.

Verwijderd

Deze schakeling doet hetzelfde en kost je aan onderdelen ongeveer 3,40 euro. (wel in een metalen kastje bouwen)

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/audio/sch_19.gif

(Voor stereo natuurlijk 2 keer uitvoeren)

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 23:53 schreef treinhomo het volgende:
Deze schakeling doet hetzelfde en kost je aan onderdelen ongeveer 3,40 euro. (wel in een metalen kastje bouwen)

[afbeelding]

(Voor stereo natuurlijk 2 keer uitvoeren)
Hé wat leuk!!
De recipriaa van elektuur

Verwijderd

je moet een platenspeler (lees in mijn geval draaitafel ;) ) via een phono ingang doen en niet via een Aux, waar CD en MD e.d. op moeten worden aangesloten.
Ow ja trouwens schakelschema ruled!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

De phono wordt niet versterkt voordat het bij het mengpaneel komt, de ingangsspanning van de phono is dus veel en veel lager als die die normaal van een cd/aux/comp. afkomt.
Wat er dus gebeurt is eigenlijk hetzelfde alsdat je je radio heeeeeel veel te hard aan zet, het geluid vervormt doordat het mengpaneel eigenlijk veel te veel stroom doorlaat.

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• laurensl
  • Niet online
maar als ik zo'n omvormer koop (of dat fancy schematje nabouw natuurlijk :)), krijg ik dan wel goed geluid, of is het nog steeds "brak"

Verwijderd

Op dinsdag 08 januari 2002 14:06 schreef laurensl het volgende:
maar als ik zo'n omvormer koop (of dat fancy schematje nabouw natuurlijk :)), krijg ik dan wel goed geluid, of is het nog steeds "brak"
Heb Žm zelf ooit voor iemand gebouwd en het resultaat is zeker vrij goed te noemen. (een audiofiel zal ervan walgen, maar voor gewone huis-, tuin- & keuken-toepassingen voldoet Žt prima. Sowieso; voor die knaak en een bos konthaar kun je je er geen buil aan vallen)

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Op dinsdag 08 januari 2002 18:28 schreef treinhomo het volgende:

[..]

Heb Žm zelf ooit voor iemand gebouwd en het resultaat is zeker vrij goed te noemen. (een audiofiel zal ervan walgen, maar voor gewone huis-, tuin- & keuken-toepassingen voldoet Žt prima. Sowieso; voor die knaak en een bos konthaar kun je je er geen buil aan vallen)
ken em..men eerste kleine mengpaneeltje :9~
jah..als geluidsman is et alleen maar :r :r :r als audiofiel is et neits..omdat als je et goed bouwd.. bijna geen verlies is :P ligt eraan wat voor onderdelen je gebruikt..
maar goed.. et is absoluut een heel leuk dingetje voor simpel gebruik

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

Probeer het schakelschema te vinden,en vergelijk dan gewoon de pick-up en een gewone line met elkaar.

Ik heb het zelf ook eens gedaan,gewoon goed op schema gekeken.
Het was een kwestie van een simpel omleidingkje solderen!

• Rebels
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05-2023

Rebels

watev?!

graag ff replyen als het gelukt is....... :P

• laurensl
  • Niet online
tsjah, ik heb het nooit meer gedaan.. een vriend van mij die wat meer technisch was dan ik heeft er naar gekeken, maar ook hem ging het boven de pet :) in ieder geval, nu kan ik al een stuk meer.. en nu is het schema weg.. kan iemand dat nog achterhalen?

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
laurensl > waarom wil je dingen op phono aansluiten?

Verwijderd

laurensl schreef op 21 januari 2003 @ 20:27:
(...) kan iemand dat nog achterhalen?
Treinhomo hangt de reddende Engelsman uit:

[url="http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=86"]Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.net/circuits/sch/000086.gif[/url]

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2003 21:31 ]

• laurensl
  • Niet online
MR_WAZOO schreef op 21 januari 2003 @ 20:57:
laurensl > waarom wil je dingen op phono aansluiten?
Ik heb een mengpaneeltje met 2aux ingangen en 2phono ingangen..
en ik heb een md speler, cd speler, tape recorder en een computer die erop moeten.. dus vandaar
Pagina: 1