Ik wil binnenkort een nieuwe PC kopen, met daarin een Abit KR7a-raid mainboard. Nu heb ik op het moment 2 20GB IBM (2 jaar oud, ATA66, 7200RPM) harddisks die ik daar in een raid0 strip wil gaan gebruiken, en dan wil ik er nog een 40 of 60GB bijzetten (een ATA100 of 133 Maxtor of IBM), en wil dan de optie openhouden om er nog zo een bij te zetten in nog een raid0 strip. Nou had ik aan een verkoper deze vraag gesteld, of dat geen problemen zou opleveren en dit was het antwoord: 'Drie of vier HD's op 1 controller is niet aan te raden, dat gaat tenkoste van de snelheid, dan kunt u er beter nog een losse PCI RAID controller bij zetten.'
Klopt dit inderdaad, en hoe erg gaat dat ten koste van de snelheid. Ik vind het vooral een beetje vreemd dat je dus wel 4 HDs aan de controller kan hangen, maar dat dit erg ten koste van de snelheden zou gaan.
Ik wil dus wel 2 raid 'arrays' maken dan, 1 van 2X20gb en 1 van 2X40/60GB.
Of zou het anders beter zijn om 1 60GB gewoon aan de standaard IDE controller van het mainbord te hangen?
Klopt dit inderdaad, en hoe erg gaat dat ten koste van de snelheid. Ik vind het vooral een beetje vreemd dat je dus wel 4 HDs aan de controller kan hangen, maar dat dit erg ten koste van de snelheden zou gaan.
Ik wil dus wel 2 raid 'arrays' maken dan, 1 van 2X20gb en 1 van 2X40/60GB.
Of zou het anders beter zijn om 1 60GB gewoon aan de standaard IDE controller van het mainbord te hangen?