Iets via je Seriële poort aansturen

Pagina: 1
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:55

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Hallo,

Ik heb hier nu een leuke RedHat 7.2 bak draaien.
Nu wil ik eens gaan testen met het bijvoorbeeld aansturen van een relais.
Ik weet mijn g*d niet waar te beginnen.
Weet misschien iemand van jullie een goede liefst nederlands tutorial te vinden waar in staat hoe ik zoiets doe?

TnX

• Roel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-08 07:47

Roel

screen -x addict

Ik heb geen Nederlandse tutorial voor je, maar op linuxdoc.org staat hier een leuke howto om 7 aparaten aan te sluiten via je paralelle poort.

Heb er nog niet naar gekeken wegens tijdgebrek, maar dat wil ik dus een keertje gaan doen.

Nederlandse vertaling staat misschien op nl.linux.org

Resistance is futile (If < 1 Ohm)

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
ik heb ook wel wat documentatie om parallel relais aan te sturen. Op verzoek wil ik het wel mailen of op m'n server zetten

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 17:37 schreef hardrocker het volgende:
ik heb ook wel wat documentatie om parallel relais aan te sturen. Op verzoek wil ik het wel mailen of op m'n server zetten
als je dat even kan doen GRAAG! wil nl gewoon ff gaat experimenteren met dat soort dingen.

Licht aan doen vanaf inet en mijn ma lekker laten schrikken >:)

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:20
kweet niet of je er wat aan hebt, maaruh
http://ews99.d2g.com/dload/parallel.exe
have fun :P

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
ik heb hem gedowned ga der gelijk mee klooien!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Het is niet aan te raden relais direct aan je seriële of parallelle poort te hangen. Seriële poorten kunnen maar weinig stroom leveren en parallelle poorten al helemaal.
De meeste implementaties hebben wel een beveiliging, zodat je je controller niet opblaast, maar door zomaar dingen eraan te hangen loop je het risico op beschadiging aan je hardware wel.

Verder kun je het makkelijkst beginnen met de seriële poort, omdat de data-pin hiervan redelijk makkelijk aan te sturen is door wat blerf richting /dev/ttyS? te gooien.
Parallel is lastiger, hiervoor moet wat lastiger doen met device openen en ioctl() doen. Bovendien is de interface van de 2.2 en de 2.4 kernels hiervoor verschillend.
Pagina: 1