Netwerk schema voor een school

Pagina: 1
Acties:
  • 1.216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-05 14:59
ik moet voor school een netwerk plan maken voor een school met daar in 1000 pc's

de school heeft al een bestaand gebouw met daar een stuk of 20 pc's in

ze krijgen dus een nieuw gebouw dat 300 meter van het andere gebouw afligt en waar die 1000 pc's dus in komen te staan

nou is mijn vraag heeft iemand hier al een soort plan voor ligen ? (weet het ben lam ;) ) of al een soort schema waar je allemaal aan moet denken

ik heb het vandaag op gekregen en ga er ook mee beginnen
beetje hulp zou leuk zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 31870

beetje te weinig info om een goed plan te maken...

moet je puur alleen een netwerkplan maken (routers/switches/kabels e.d.) of ook servers/os bepalen e.d. ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Praat eens met Switch (www.switch.nl) zij hebben namelijk een speciale afdeling die zich met automatisering in het onderwijs bezig houden.
Het netwerkgebruik in een school verschilt namelijk nogal vergeleken met een normaal bedrijf.

Het heeft dus geen zin om een bedrijfsnetwerkschema van 1000 pc's te gaan gebruiken voor een school.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mughato
  • Laatst online: 08-06-2024
moet je ook een ip nummer plan maken? of is het alleen fysiek? Hoeveel servers? hoe zit het met beveiliging of internet koppeling. Zijn VLAN's wenselijk etc...

1000 pc's is een beetje weinig info als uitgangspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44929

Hoi Man,

Heeft de school veschillende verdiepingen? Wat is het budget, dit ivm aanschaf netwerk hub/switches. Hoeveel servers hangen in het netwerk, hoe is de bekabeling...

Als je bv 2 verdiepingen hebt, op elke verdieping een stack van switches waar 500+ gebruikers aan kunnen (bv 24prt switches) of anders een "dikke" catalyst neerzetten per verdieping met wall outlets door de lokalen via een patch panel geschakeld.

Wil je het redundant uit gaan voeren, dan kost het een dikke zak met duiten... laat maar horen, ik help je wel. heb een paar bedrijfsvoorbeelden van netwerken, een school verschilt weinig van een bedrijf... toch?

groeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 07 januari 2002 16:45 schreef the_rayman het volgende:

een school verschilt weinig van een bedrijf... toch?

groeten
[off topic]
nou... dat valt wel tegen... je hebt wel gelijk wat je plan betreft maar de gebruikers zijn toch echt wel anders... voor surfen naar xxx sites wordt je bij een bedrijf eruit gekickt ... op scholen is het een sport (denk ik) om zoveel mogelijk illegale dingen te doen... kijk maar eens naar mensen die vragen om tooltjes om porten te veranderen (kunnen ze toch downen over port 80 oid)
[/off topic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stekkel
  • Laatst online: 18-04 09:02
Op een school is veel meer netwerkverkeer.
Op een bedrijf log je 's morgens in en 's avonds weer uit. Op een school gebeurd dat dus veel vaker op een dag. Dus de hele dag gaan er roaming profiles over je net.
Bij het klassikaal inloggen van bijv. 30 gebruikers kan je zelf wel bedenken wat voor een netwerktraffic dat geeft.

Correct me if I'm wrong :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterlelie
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-03-2023

Waterlelie

CHTH

doe je best

G502_Roccat Taito_Asrock Z77 Extreme4_3770K@4.5Ghz_Samsung 750 512Gb_WD 2TBGreen_600W OCZ_MSI gtx980ti_16GB_ASUS VG278H_Philips Fidelio X2HR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
sorry voor de vage info was nog op school, maar ben nu thuis dus zal alle punten op een rijtje zetten

UITGANGSSITUATIE

- onderwijsinstellingen met ongeveer 2000 leerlingen
- een locatie waarbij in ieder leslokaal 1 a 2 computers staan
- de computers beschikken over een 15" beeldscherm en een muis
- Per lokaal staat er een deskjet printer
- De 5 administratie computers staan in een LAN
- het LAN heeft een centrale printer
- de administratie en direcie hebben nog een aantal laptops en standalone pc's

binnenkort, afhankelijk van de goedkeuring door de gemeente, zal de school uitgebreid worden met een 2e locatie waar ongeveer 1000 leerlingen naar toe zullen gaan (die komen er dus extra bij). De nieuwe locatie ligt op ongeveer 300 meter afstand van d ehuidige locatie.

GEWENSTE SITUATIE
- Binnen de bestaande locatie moet een LAN worden aangelegd
- Het LAN moet aangesloten worden op het internet
- Vanaf alle machines moet internet benaderd kunnen worden
- Een deel van de machines moet beveiligd kunnen worden tegen ongewenst internetgebruik
- Iedereen moet bij het opstarten een zelfde scherm voor zich krijgen. De PC moet altijd dezelfde standaard inrichting hebben wanneer een machine opgestart wordt (onafhankelijk van wat een eventuele voorganger op de PC heeft verwijderd of geinstalleerd)
- De machines moeten niet open gemaakt of meegnomen kunnen worden
- Er moet een scheiding zijn tussen de administratieve en educatieve computers
- Er moeten 3 lokalen nieuw worden ingericht:
* 1 van deze lokalen is de media theek, 2 andere lokalen zullen Open leercentra worden
* De PC's in deze lokalen mogen slechts gebruikt worden om verslagen te maken en informatie op te vragen via het internet. Er mag niets op worden geinstalleerd of van worden verwijderd

OPDRACHT
- Maak een voorstel naar de onderwijsinstelling waarbij je rekening moet houden met de huidige situatie
- In het voorstel moet alle huidige hardware worden geintereerd binnen het nieuw aan te leggen netwerk
- Zorg dat in het voorstel alle punten uit de gewenste situatie worden geintegreerd
- Maak een Powerpoint presentatie die je aan de klant kunt presenteren. Geef in deze presentatie aan wat de klant krijgt en waarom je daarvoor gekozen hebt.
- Bij onduidelijkheid in de opdracht kun je bij de opdrachtgever terecht (in dit geval de docent)
- Geef op de laatste pagina van het voorstel aan welke bronnen je wanneer hebt gebruikt om ot dit verslag te komen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Internet voor informatie over netwerk, Gebruikte software vor verslag / presentatie / berkeningen (bijvoorbeeld Visio, Coreldraw, Word, Excel, Powerpoint etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

Predator

Suffers from split brain

eerst en vooral -> jij bent lui !!! ;)

Met internet access bedoelt men daarmee enkel browsen ?
De machines moeten niet open gemaakt of meegnomen kunnen worden
De PC's in deze lokalen mogen slechts gebruikt worden om verslagen te maken en informatie op te vragen via het internet. Er mag niets op worden geinstalleerd of van worden verwijderd
Iedereen moet bij het opstarten een zelfde scherm voor zich krijgen. De PC moet altijd dezelfde standaard inrichting hebben wanneer een machine opgestart wordt (onafhankelijk van wat een eventuele voorganger op de PC heeft verwijderd of geinstalleerd)
Je kan ev. NT terminal clients gebruiken voor de pc's waar studenten op mogen. Dan blijft de omgeving dezelfde en veel kan er dan niet gepikt worden.
Ofwel gewoon en server waar de profielen op staan

Gebruik dan ook een proxy.
Die 300m kan je overbruggen met ethernet & zeker 1 repeater tussen. Kan je geen repeater plaatsen dan glasvezel ( dure opl )
Steek de admin pc's is een ander netwerk :)

Je gaat wel tenminste 1 server nodig hebben met internet access...

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26812

Op maandag 07 januari 2002 18:07 schreef Sonic- het volgende:
sorry voor de vage info was nog op school, maar ben nu thuis dus zal alle punten op een rijtje zetten

UITGANGSSITUATIE

[knip]

GEWENSTE SITUATIE
- Binnen de bestaande locatie moet een LAN worden aangelegd
- Het LAN moet aangesloten worden op het internet
Hier zul je dan ook wel Kennisnet of die andere bedoelen??
- Vanaf alle machines moet internet benaderd kunnen worden
- Een deel van de machines moet beveiligd kunnen worden tegen ongewenst internetgebruik
- Iedereen moet bij het opstarten een zelfde scherm voor zich krijgen. De PC moet altijd dezelfde standaard inrichting hebben wanneer een machine opgestart wordt (onafhankelijk van wat een eventuele voorganger op de PC heeft verwijderd of geinstalleerd)
Dit kun je doen door een hardwarebeveiliging. Oftewel een kaart in de computer zetten die na het herstarten van de computer een nieuwe image terugzet. Gebruiken ze bij ons op de KUB ook
- De machines moeten niet open gemaakt of meegnomen kunnen worden
In een kluis bouwen >:). Nee, even serieus, hier zul je dus kabeltjes moeten maken en kasten zoeken die met behulp van een hangslot dicht gemaakt kunnen worden. Je moet maar eens informeren ergens
Lijkt me logisch. Dus op een aparte server aansluiten
- Er moeten 3 lokalen nieuw worden ingericht:
* 1 van deze lokalen is de media theek, 2 andere lokalen zullen Open leercentra worden
* De PC's in deze lokalen mogen slechts gebruikt worden om verslagen te maken en informatie op te vragen via het internet. Er mag niets op worden geinstalleerd of van worden verwijderd
Oftewel schijven beveiligen en een image erop zetten die er niet vanaf gehaald kan worden

OPDRACHT
- Maak een voorstel naar de onderwijsinstelling waarbij je rekening moet houden met de huidige situatie
- In het voorstel moet alle huidige hardware worden geintereerd binnen het nieuw aan te leggen netwerk
Oftewel een directe verbinding tussen de twee gebouwen
- Zorg dat in het voorstel alle punten uit de gewenste situatie worden geintegreerd
- Maak een Powerpoint presentatie die je aan de klant kunt presenteren. Geef in deze presentatie aan wat de klant krijgt en waarom je daarvoor gekozen hebt.
Het makkelijkste van de opdracht
- Bij onduidelijkheid in de opdracht kun je bij de opdrachtgever terecht (in dit geval de docent)
- Geef op de laatste pagina van het voorstel aan welke bronnen je wanneer hebt gebruikt om ot dit verslag te komen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld: Internet voor informatie over netwerk, Gebruikte software vor verslag / presentatie / berkeningen (bijvoorbeeld Visio, Coreldraw, Word, Excel, Powerpoint etc.)
Oftewel als bronvermelding: Gathering of Tweakers en onze namen. Ik zou trouwens wel Visio gebruiken om het netwerk te ontwerpen. Is supermakkelijk programma
toon volledige bericht
Als je nog vragen hebt. Stellen!!!

Ik heb nog wel even een opmerking. Ik zou niet de mogelijkheid van profielen bouwen geven. Hiermee genereer je een gruwelijke datastroom. En dat is soms niet echt leuk over een netwerk. Wat je wel zou kunnen doen is voor de leerlingen de mogelijkheid van een "virtuele ruimte" te geven op één of andere server. Hier zouden ze dan vanaf thuis ofzo kunnen inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
Op maandag 07 januari 2002 18:41 schreef Pr3d4t0r het volgende:
eerst en vooral -> jij bent lui !!! ;)
I know ;)

maar allemaal bedankt voor de info !
heb ik zeker wat aan

vooral die van Pr3d4t0r en nicoprevoo :D

alleen weet iemand nog of VISIO freeware is ?

lijkt me idd een makkelijk progie alleen ik ken het nog niet dus ik zou het graag willen uitproberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-05 15:01
Visio is dus GEEEN freeware, maar je kan er misschien via je school aan komen d.m.v. een EDU license.. zo heb ik um ook... super goedkoop (paar tientjes) en nog legaal ik :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
Op maandag 07 januari 2002 20:56 schreef Sn3akz het volgende:
Visio is dus GEEEN freeware, maar je kan er misschien via je school aan komen d.m.v. een EDU license.. zo heb ik um ook... super goedkoop (paar tientjes) en nog legaal ik :7
thanks ! ik zal het eens na vragen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn3akz
  • Laatst online: 06-05 15:01
Op maandag 07 januari 2002 21:47 schreef Sonic- het volgende:

[..]

thanks ! ik zal het eens na vragen !
Asjeblieft :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:04

Predator

Suffers from split brain

Op maandag 07 januari 2002 20:39 schreef Sonic- het volgende:

[..]

I know ;)

maar allemaal bedankt voor de info !
heb ik zeker wat aan

vooral die van Pr3d4t0r en nicoprevoo :D

alleen weet iemand nog of VISIO freeware is ?

lijkt me idd een makkelijk progie alleen ik ken het nog niet dus ik zou het graag willen uitproberen
no problemo ;)
maar volgende keer zelf je huiswerk maken :P

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-04 11:24
Hallo ik wil ook even een mening geven !!

Ik zou als ik jou was gaan voor een novell omgeving met gebruik van zenworks voor desktops.

Voor de scheiding van de administratie en de leerlingen zou ik kiezen voor vlans eventueel onderling gekoppeld via een router ( als je ze toch bij elkaar wilt brengen)

Ik Zou ook een backbone nemen van 1GBIT glas als je dus tussen meerder verdiepingen zit mischien is het handig om daar dan een switch aan te hangen met als je leerling pc`s of eerst nog een paar hubs eraan en daaraan je leerling pc`s

Voor switchen zou ik gaan voor cisco ! routers ook !

Voor eventuele onderlingen verbindingen tussen de 2 gebouwen 11mbit wavelan hebben wij ook op school en het gaat hier om 13000 gebruikers (ik lieg het is 2 keer 11) (voor inet overdag en voor de backup snachts )

(o ja als die 1000 pc`s nog besteld moeten worden is compaq wel een ideetje denk ik lekker simpele machines en ze werken ook nog !! heel vaak !!

Internet verbinding is mischien handig om dit regelen met novell bordermanager

en natuurlijk alles lekker becat5ijd

Maar wat wij op school dus hebben is 1gbit backbone met Cisco Switchen daaraan voor elk lokaal een 3c0m 3300 of iets wat er op lijkt om het lokaal aan te knopen (gem 20 pc`s , 1 lokaal 30 dus dat is een 24 poort +12 poort

Voor de internet verbinding kennisnet (Wij zijn hier ook heel tevreden !! " MENEER kennisnet ligt er weer uit mogen we naar huis !!"

Ik zou niet gaan voor nt!! en zeker niet voor roaming profiles wnat ik ben zelf een nt freak maar als je het goed en groot wil hebben ga ook ik voor Novell

!!!

O ja ip range iets uit een klasse B Reeks maar A zou ook wel kunnen !!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26812

Op maandag 07 januari 2002 22:55 schreef raymonvdm het volgende:

[knip]

Ik zou niet gaan voor nt!! en zeker niet voor roaming profiles wnat ik ben zelf een nt freak maar als je het goed en groot wil hebben ga ook ik voor Novell

!!!

Inderdaad Novell is goed om het groot aan te pakken. Maar heel vreemd. Bij ons op de KUB draait de studentenserver op Novell. Echter hier hebben ze gruwelijke problemen mee. Voorzover ik weet nog steeds niet opgelost en zelfs Novell snapt er niets van. Iedere dag moet de server gereset worden. Dit was even een opmerking terzijde.

Maar als je het werkstuk af hebt, report even hoe het gegaan is enzo. ALtijd leuk om te weten of ideeën zijn meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
Op maandag 07 januari 2002 22:53 schreef Pr3d4t0r het volgende:

[..]

no problemo ;)
maar volgende keer zelf je huiswerk maken :P
;) doe ik ook

vraag alleen wat info :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 12248

Loop eens een hoge school binnen en kijk wat daar allemaal aan bekabeling en switches zit. Ik loop er zelf dagelijks langs, grote kasten waar de computerlokalen op aangesloten zijn. Dat is het grootste probleem nog niet. Je moete en goede aanvoer hebben van koude lucht en afvoer van warme lucht voor de switches/stacks of wat je nog meer aan troep hebt. Het ergste is nog het onderhodu van het netwerk, waar je misschien niks mee vandoen hebt. Iedereen loopt te kutten met pc's en ik merk dat zeker 5-10% van de pc's niet naar behoren functioneerd. Het is een behoorlijke kluif, maar wel erg leuk om te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badger
  • Laatst online: 30-03 17:33
Kijk hier es naar :)

http://www.si.hhs.nl/Intern/Helpdesk/Faciliteiten/netwerk.html

Staat ook een schemaatje bij onderaan voor 1 sector.

Als je weet binnen te komen in de HHS kan je ook zie hoe ze daar de PC's beveiligd hebben tegen diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sonic
thanks ! :)

kan ik ook zeker goed gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-05 14:31

Zuig

Fuck man dat Zuigt !

Als ik zo je verhaal lees, lijkt me dit gewoon een opdracht voor je opleiding. Niet iets wat ooit uitgevoerd zal worden ofzo, probeer je ons nu jou huiswerk te laten doen ???????

Correct me if i'm wrong ......

Hier hoort mij sig; dat doe ik alleen lekker niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:13
Zo zo Sir_floppy jij zit bij mij op school...
Dan zou je moeten weten dat je niet kunt linken naar het Intranet omdat je moet inloggen

Maar goed op de HHS is het zo dat de pc's vastzitten aan de tafels met beugels met in die beugels een slot zo dat de systeembeheer ze wel los kan halen. Bij ons op school draaien ze een UNIX backbone met NT workstations, maar dat is voor jullie (ik weet niet wat het voor school is) waarschijnlijk te ingewikkeld om te onderhouden. De verschillende netwerken en sectoren zijn van elkaar gescheiden door routers. We hebben een 1 Gbit-verbinding (waar we maar 7 tot 9 % van gebruiken...) via Surfnet.

Een trial van Microsoft Visio kun je eventueel hier bestellen:

Visio Standaard/Professional 2002Trial

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op maandag 07 januari 2002 22:55 schreef raymonvdm het volgende:
Hallo ik wil ook even een mening geven !!

Ik zou als ik jou was gaan voor een novell omgeving met gebruik van zenworks voor desktops.

Voor de scheiding van de administratie en de leerlingen zou ik kiezen voor vlans eventueel onderling gekoppeld via een router ( als je ze toch bij elkaar wilt brengen)

Ik Zou ook een backbone nemen van 1GBIT glas als je dus tussen meerder verdiepingen zit mischien is het handig om daar dan een switch aan te hangen met als je leerling pc`s of eerst nog een paar hubs eraan en daaraan je leerling pc`s

Voor switchen zou ik gaan voor cisco ! routers ook !

Voor eventuele onderlingen verbindingen tussen de 2 gebouwen 11mbit wavelan hebben wij ook op school en het gaat hier om 13000 gebruikers (ik lieg het is 2 keer 11) (voor inet overdag en voor de backup snachts )

(o ja als die 1000 pc`s nog besteld moeten worden is compaq wel een ideetje denk ik lekker simpele machines en ze werken ook nog !! heel vaak !!

Internet verbinding is mischien handig om dit regelen met novell bordermanager

en natuurlijk alles lekker becat5ijd

Maar wat wij op school dus hebben is 1gbit backbone met Cisco Switchen daaraan voor elk lokaal een 3c0m 3300 of iets wat er op lijkt om het lokaal aan te knopen (gem 20 pc`s , 1 lokaal 30 dus dat is een 24 poort +12 poort

Voor de internet verbinding kennisnet (Wij zijn hier ook heel tevreden !! " MENEER kennisnet ligt er weer uit mogen we naar huis !!"

!!!

toon volledige bericht
wat de infrastructuur betreft ben ik het met je eens... maar novell???
persoonlijk denk ik dat novell langzaam aan het verdwijnen is; ik ken iig geen bedrijven die nog voor novell kiezen (wel als ze het al gebruikten). ik zou toch gewoon voor win2k gaan voor intern en evt webservers mailserver ed unix...
roaming profiles moet je wel hebben dan maar je kan ze gewoon limiteren dat ze niet groot (max 5-10 mb ofzo) worden (geen 300mb profile van zo'n gek die als op zijn desktop opslaat) en meerdere dc's gebruiken... in elk gebouw een paar... met een goed opgezet netwerk moet het dan geen problemen opleveren.
en je pc's met policies goed dichttimmeren...

wat ipreeks betreft gewoon het 10.0.0.0 segment gebruiken
en dit subnetten en slechts 1 of enkele ipnummers naar buiten toe (wel een vette lijn natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 38505

Download SMartDraw en ga daar eens kleine netwerken mee designen en ga dan eens aan een groter netwerk van 1000 compjoetos aan de slag
Pagina: 1