Toon posts:

scsi foutmelding: pci boot rom not installed???

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

De computer die ik voor mijn ouders aan het bouwen ben
loopt vast tijdens het opstarten. De foutmelding die
de scsi kaart (Symbios SCSI-10S, chip 52C810AE) geeft
is: "Symbios Logic PCI boot ROM not installed" .

Het lijkt mij (semi-leek) alsof de computer via de scsi kaart probeert op te starten, waarvoor deze niet geschikt is.. Windows 98 staat op de harde schijf en in de bios is ingesteld dat C: de eerste plaats is waarvan gestart dient te worden..

Kan iemand me helpen dit op te lossen?

Alvast bedankt!
Leon

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
De scsi-kaart kijkt of je een bootable scsi-device er aan hebt hangen, als dit niet zo is dan zal ie geen bios gebruiken, dat is dan niet nodig. Heb je er een harde schijf aan hangen of een cd-rom (met bootable-cd) dan zal ie het wel installeren. Het is normaal dat ie een dergelijke melding geeft en heeft verder geen impact op je systeem. Tenzij je natuurlijk een SCSI-schijf gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat het systeem gelijk na
de melding vastloopt. Er is een harde reboot
voor nodig om opnieuw op te starten.

Er zit een IDE harde schijf op prim.master.
Als ik de scsi kaart verwijder start het systeem
gewoon op. Zodra de scsi kaart erin zit loopt
de zaak vast, als er verder niets aan de kaart
aangesloten wordt en ook als de cdrom eraan hangt.

Ik weet dat deze scsi kaart niet kan booten vanaf
een aangesloten scsi schijf en ook niet van de cd-rom.
Dat is ook niet erg zolang hij het dan ook niet
probeert en dus vastloopt :(

hoi
Leon

Verwijderd

je kunt proberen om de bios voor deze scsi controller te integreren in je systeembios.

Bij Award-biossen kan dat met CBROM, met MRbios kan het gewoon "copy 810ncr.bin + bios.bin mrbios.bio"
Bij AMI is het ook mogelijk met een of andere vage tool.
Phoenix is waardeloos.

Op de MRbios site staat wel een linkje naar de 810 biosrom

Die scsi-controller heeft geen eigen bootrom, maar er is wel een bootrom-file beschikbaar welke je dus in je systeembios kunt integreren.
Deze techniek is vaak gebruikt voor onboard SCSI kaarten en NIC'S.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
Op maandag 07 januari 2002 18:42 schreef BBL the 2nd het volgende:
je kunt proberen om de bios voor deze scsi controller te integreren in je systeembios.

Bij Award-biossen kan dat met CBROM, met MRbios kan het gewoon "copy 810ncr.bin + bios.bin mrbios.bio"
Bij AMI is het ook mogelijk met een of andere vage tool.
Phoenix is waardeloos.

Op de MRbios site staat wel een linkje naar de 810 biosrom

Die scsi-controller heeft geen eigen bootrom, maar er is wel een bootrom-file beschikbaar welke je dus in je systeembios kunt integreren.
Deze techniek is vaak gebruikt voor onboard SCSI kaarten en NIC'S.
Dit hele verhaal slaat dus werkelijk als een kut op een deurbel. Hij HOEFT niet eens van scsi te booten. Als die scsi kaart geen bios heeft, of gewoon uitstaat, zal 'ie aangeven idd dat scsibios not installed is. Probleem ligt meer aan je bootzooi van je hd. Check eens of je van flop kunt booten, of je zeker weet dat je harddisk aan pri-master hangt en niet per ongeluk aan een andere ide controller (onboard promise/highpoint bv). Zo niet, booten van flop, en fdisk/mbr en sys c: doen (mits je vanuit dos wel je schijf ziet).

Verwijderd

Topicstarter
als ik de scsi kaart eruit haalt start het
systeem goed op...?!

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 18:46 schreef Rataplan_ het volgende:

[..]

Dit hele verhaal slaat dus werkelijk als een kut op een deurbel. Hij HOEFT niet eens van scsi te booten. Als die scsi kaart geen bios heeft, of gewoon uitstaat, zal 'ie aangeven idd dat scsibios not installed is. Probleem ligt meer aan je bootzooi van je hd. Check eens of je van flop kunt booten, of je zeker weet dat je harddisk aan pri-master hangt en niet per ongeluk aan een andere ide controller (onboard promise/highpoint bv). Zo niet, booten van flop, en fdisk/mbr en sys c: doen (mits je vanuit dos wel je schijf ziet).
Subtiel :Z

als hij zonder geinstalleerd scsi-bios vastloopt, loopt hij wellicht niet vast met een geinstalleerd scsi-bios.
Wie niet waagt die niet wint.

Waarschijnlijk zit er dus iets in de opstart-volgorde verkeerd. (zonder scsi-kaart gaat het wel goed).
Oude pc's hadden minder keuze qua opstartvolgorde
(geen 1st/2n/3r bootdevice, maar slechts: A, C, CDrom,
en IDE/SCSI)
Pagina: 1