[VB6] Database vraagje

Pagina: 1
Acties:

• .GoO
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 10:06
Ik heb een database (inkooporder) waar gegevens ingevoerd kunnen worden. Elke order krijgt een uniek ordernr. Dit nummer wordt aangemaakt dmv autonummering. Nu heb ik ook een tabel inkooporderregel die ook een uniek nr heeft dmv van autonummering. opzich geen probleem, echter ik wil in inkooporderregel ook het unieke ordernr neerzetten (die met autonummering gegenereerd is).

Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen??
hoop dat het zo een beetje duidelijk is

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

ik snap het niet helemaal, maar ik denk dat mysql_lastinsertid() wel handig kan zijn. Of sowieso de term 'last insert id' (zie ook sql)

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Kolommetje erbij misschien ?

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• .GoO
Op maandag 07 januari 2002 17:22 schreef dusty het volgende:
Kolommetje erbij misschien ?
Hoe bedoel je dat precies?

Kan je anders die autonummering niet in een variabele opslaan evt. ofzo??

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 07 januari 2002 17:31 schreef devv05 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dat precies?
[..]
Als in een kolom erbij maken voor de inkooporderregel Waarin je de orderid zet.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• .GoO
Op maandag 07 januari 2002 17:38 schreef dusty het volgende:

[..]

Als in een kolom erbij maken voor de inkooporderregel Waarin je de orderid zet.
In inkooporderregel staat ook een kolom orderid.. het is juist het probleem om het orderid uit inkooporder (die autogenummerd wordt) in inkooporderregel te krijgen..

Verwijderd

Je probleem is dus dat je de ID van het zojuist ge-inserte record wil weten. Als je SQL Server gebruikt is daar wel een nette manier voor, maar ik weet dat zo even niet uit mijn hoofd, hoewel het wel vast ergens hier op het forum al staat, dus een beetje zoeken doet wonderen. ;)

Als je met Access werkt kan het ook wel, maar dan wordt het (mijns inziens) iets minder mooi. Je kan namelijk met ADO via het recordset object met de .AddNew methode een nieuw record toevoegen, de .Fields vullen behalve de ID, en daarna met .Update het record opslaan. In het recordset object staat nu als het goed is in het .Field voor de ID het zojuist gegenereerde ID. Let wel dat je de juiste cursor type gebruikt.

Success :)

• baviaan
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

baviaan

Hehe. Aap!

in sql server kun je de @@identity variabele van sql server gebruiken als je net een record geinserted hebt, en deze heeft een autonumber veld.
Pagina: 1