Toon posts:

[php-xml] templates of xml

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag een webpage maken die ook accesible is voor WAP telefoons. Met andere woorden ik moet met WML aan de gang.
Ik heb er verder niet al teveel verstand van maar ik dacht dat er twee opties waren:
- XML --> maak twee redederers. Eentje voor HTML en eentje voor WML.
- Maak templates... Een set HTML templates en een set WML templates.If wap then wml templates om het even plat uit te drukken.
De page die ik moet maken is niet voormezelf. Het is belangerijk dat ze er makkelijk mee aan de gang kunnen in hun frontpage cultuurtje.
Ik heb verder nog nooit met XML gewerkt. Is het aanteraden om in deze context daar wat mee te gaan klooien of is de templates strategie beter?
Djw
dag

• mbravenboer
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Hier hebben we een prachtige discussie over gehad die ik liever niet opnieuw ga voeren :) :

[topic=215030/1/25]

Lees dit topic maar eens goed door en kijk of je nog iets wilt toevoegen of vragen :) .

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Wat een nuttige kennis allemaal :)
Dank je.
Toch nog even wat na-gefilosofeer.
Kijk ik weet dat ik nu dat ik geen XLST ga gebruiken aangezien ik dan mensen moet gaan opzadelen met die opmaak methode en dat is niet de bedoeling.
Het verste dat ik kan gaan is XHTML. Het lijkt me dat ik dan een wap renerer moet gaan schrijven voor XHTML. Ik weet alleen niet of ik dan met iets realistich bezig ben. Wellicht moet een WML pagina gewoon totaal anders ingericht worden dan een gewone HTML pagina en is een conversie tussen bijde niet een kwestie het eenvoudig vervangen van HTLM asci prut door zijn WML equivalent. Even een overdenking zonder dat ik praktische ervaring heb. Misschien kan iemand hier meer over zeggen?
tnx
dag dag

• mbravenboer
Gurk: Kijk ik weet dat ik nu dat ik geen XLST ga gebruiken aangezien ik dan mensen moet gaan opzadelen met die opmaak methode en dat is niet de bedoeling.
:? Wat bedoel je hiermee? XSLT is een transformatie-taal voor XML. Je kunt dus een XML data bron transformeren naar een andere vorm. Vaak is dit HTML, XHTML, maar het kan dus ook naar WML, LaTeX, XSL-Formatting Objects of wat dan ook. Als je een template methode kiest, zit je vast een die template-taal. Als je een duidelijke scheiding kiest tussen XML data bronnen en presentatie zit je helemaal nergens aan vast, zelfs niet aan XSLT. Je kunt ook andere methoden gebruik om de XML data-bronnen te presenteren, zelfs gewone templates.
Het verste dat ik kan gaan is XHTML.
XSLT is absoluut geen 'stap verder' dan XHTML hoor! XSLT is iets volkomen anders: een transformatie-taal. Deze heeft in principe helemaal niets met presentatie te maken en is zeker geen presentatie-vorm. Het wordt wel veel gebruikt om pure data te transformeren naar een presentatie.
Het lijkt me dat ik dan een wap renerer moet gaan schrijven voor XHTML. Ik weet alleen niet of ik dan met iets realistich bezig ben.
Als je bepaalde aannames maakt wellicht wel, maar je kunt nooit elke XHTML pagina naar WML omzetten. Bovendien is het onzinnig: je gaat eerst een XHTML presentatie maken voor een een PC-browser en daarna ga je die presentatie uitkleden naar WML. Dat is dus zeker niet de bedoeling. Je kunt veel beter gebruik maken van XML om je data te beschrijven. Deze XML data transformeer je daarna naar een willekeurige presentatie zoals XHTML, HTML of WML.
Wellicht moet een WML pagina gewoon totaal anders ingericht worden dan een gewone HTML pagina en is een conversie tussen bijde niet een kwestie het eenvoudig vervangen van HTLM asci prut door zijn WML equivalent.
Dit wordt erg lastig omdat XHTML veel complexer is dan WML. Het is ook totaal de verkeerde aanpak. WML is geen uitgeklede versie van XHTML en je zou WML pagina's dus ook niet zo moeten aanmaken. WML is een totaal andere presentatie-vorm en ik denk dat je die dus niet moet afleiden uit XHTML.

Blog, Stratego/XT: Program Transformation, SDF: Syntax Definition, Nix: Software Deployment

Verwijderd

Topicstarter
Kijk mijn probleem is dit:
Ik heb een CMS dat gebasseerd is op templates. HTML templates.
De mensen die dit systeem gebruiken willen gewoon op een HTML manier bezig zijn met dit systeem.. XHTML gaat ook nog. Maar ik kan verder niet met XML of XSLT komen aanzetten.
Dus die aanpak waar jij het over had is natuurlijk wel het beste maar ik kan het niet doen omdat mij de voorwaarde is gesteld dat er met HTML of XHTML gewerkt wordt.
Ik moet er nu voor gaan zorgen dat dit CMS ding ook op WAP te bekijken valt.
Wat kan ik nu doen??
1) Een set WML templates maken. Klaar.
Nadeel: Alleen als er dan wat in de XHTML templates veranderd wordt veranderd het niet mee in de WML.
2) XHTML is nog altijd een XML file. Wellicht kan ik met gebruik making van XSTL uit deze XML (XHTML)WML genereren.
Voordeel: De WML interface veranderd mee als de XHTML veranderd wordt.

Ik heb verder geen ervaring met WAP of WML dus ik weet niet wat nu het beste is. Misschien is de opmaak van WML tochal zo minimaal dat je helem44aal niet wilt dat je WML opmaak mee veranderd met je (X)HTML opmaak.

Dag dag!

• mbravenboer
Gurk: Ik heb CMS dat gebasseerd is op templates. HTML templates. De mensen die dit systeem gebruiken willen gewoon op een HTML manier bezig zijn met dit systeem.. XHTML gaat ook nog. Maar ik kan verder niet met XML of XSLT komen aanzetten.
Als jij goed uitlegt waarom XSLT hier een goede oplossing is, zie ik geen probleem. Je kunt in een dergelijk systeem nooit alleen 'op een HTML manier' bezig zijn. Daarvoor is ook nog server-side code nodig (wellicht is er PHP gebruikt?). Bij een template oplossing wordt de template geevalueerd met server-side code. Bij een XSLT oplossing wordt een XML bron door een XSLT engine getransformeerd naar HTML. De website maakt nog steeds van HTML gebruik, alleen (een deel van) de back-end maakt gebruik van andere technieken.
Dus die aanpak waar jij het over had is natuurlijk wel het beste maar ik kan het niet doen omdat mij de voorwaarde is gesteld dat er met HTML of XHTML gewerkt wordt.
Maar dat kan dus niet... Templates moeten ook ingevuld worden. Templates produceren HTML, XSLT kan ook HTML produceren. Voor templates is server-side code nodig, voor XSLT ook.
Wat kan ik nu doen??
Nadeel: Alleen als er dan wat in de XHTML templates veranderd wordt veranderd het niet mee in de WML.
Dat is inderdaad ook een goede optie.
2) XHTML is nog altijd een XML file. Wellicht kan ik met gebruik making van XSTL uit deze XML (XHTML)WML genereren.
Nadeel: XHTML is geen WML++ en WML is geen XHTML--. In een proffesionele opzet is de wap variant van een site niet gebaseerd op de (X)HTML presentatie..
Dag dag!
Je bent in een vrolijke bui ;) .

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

Op dinsdag 08 januari 2002 13:03 schreef Gurk het volgende:
Kijk mijn probleem is dit:
Ik heb een CMS dat gebasseerd is op templates. HTML templates.
De mensen die dit systeem gebruiken willen gewoon op een HTML manier bezig zijn met dit systeem.. XHTML gaat ook nog. Maar ik kan verder niet met XML of XSLT komen aanzetten.
Ik moet er nu voor gaan zorgen dat dit CMS ding ook op WAP te bekijken valt.
Wat kan ik nu doen??

Ik heb verder geen ervaring met WAP of WML dus ik weet niet wat nu het beste is. Misschien is de opmaak van WML tochal zo minimaal dat je helem44aal niet wilt dat je WML opmaak mee veranderd met je (X)HTML opmaak.
Welke template parser gebruik je uberhaupt voor die HTML files? Want in principe kun je die template files natuurlijk door zelf een parser daarvoor te schrijven terugbrengen tot een abstracte vorm, die je weer om kan zetten naar XSLT / XML. Maar misschien denk ik te ver door :?
Dag dag!
Dit wordt niet op prijs gesteld. Lees even de FAQ door ajb :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Rense Klinkenberg
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-09 23:45
Als ik het even kort samenvat komt het op het volgende neer:
  • Je hebt een cms dat gebaseerd is op templates
  • De beheerders kunnen html toeveogen aan de dingen die zij posten op de pagina
  • Je wil nu dat die pagina ook met een wap-device leesbaar moet zijn
Op zich kan je het beste overstappen op xml/xslt omdat je daardoor heel makkelijk verschillende 'lay-outs' kan maken voor de data die je eigenlijk aan wil bieden (ik bedoel dus html, wml en mogelijk zelfs pdf)

Het probleem is alleen dat je de beheerders gebruik laat maken van html om nog enkele lay-out technische zaken te kunnen regelen. Wanneer je straks een wap pagina gaat bouwen, kan je dat allemaal weggooien, omdat wml geen uitgekleede vorm van html is, zoals mbravenboer al zei.

Je zal er dus voor moeten zorgen dat je een soort universele opmaaktaal gebruikt, net zoals dat je hier op GoT gebruik kan maken van UBB. Hiervor zou je bijvoorbeeld PostingML kunnen gebruiken, waar ik zelf ook beste ervaring mee heb.

Een ander iets waar je rekening mee moet houden is dat je je huidige cms niet 'even' om kan zetten naar een xml/xslt gebaseerd cms. Waar het bij een cms nl. compleet om draait is om de content. Wanneer je kiest voor de xml/xslt manier van het representeren van die content, kan je er zoveel meer mee dan de standaard template parsertjes, dat het zonde zou zijn om daar geen gebruik van te maken.

Ik ken zelf een cms waarbij in de templates op een stuk of 5 plaatsen iets wordt ingevoegd. Zelf ben ik met een xml/xslt cms bezig, die eigenlijk zo generiek is dat alles dynamisch wordt gegenreerd. Het voordeel hiervan is dat ik een compleet andere lay-out kan maken, door alleen een xsl aan te passen. Met een op templates gebaseerd systeem is dit bijna nooit mogelijk.

Waar ik een beetje heen wil met m'n verhaaltje is dat als je wil overstappen naar xml/xslt, dat wel makkelijk kan, maar dat je dan een heleboel functionaliteit ongebruikt laat liggen. Waarschijnlijk is dat dan wel een mooie manier voor je om een beetje kennis op te doen met xml/xslt, maar als je echt wil dat je cms compleet xml/xslt gebaseerd wordt, zal je er een hele berg voor moeten omschrijven.

* Rense Klinkenberg hoopt je hiermee niet te hebben ontmoedigd, maar je te behoeden van het misbruiken van xlst

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

* drm hoopt je hiermee niet te hebben ontmoedigd, maar je te behoeden van het misbruiken van xlst
<flauw>
• te behoeden voor
• XSLT
</flauw>

* drm moet maar weer gauw aan het werk >:)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Verwijderd

Topicstarter
Ja zoiets wel ja :) Bedankt ik denk dat ik toch maar wat WML templates in elkaar rag en later met een from-scratch projectje wat ga aanhobbien met XML and friends. Het klingt allemaal wel heel leuk iig.
Pagina: 1