Redhat en ¤, hoe?

Pagina: 1
Acties:

• Klovan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:08
Ik heb zelf Redhat 7.1 en 7.2 draaien, maar ik krijg de € niet in een editor, het lukt wel in StarOffice maar niet in de rest...

heb goed gezocht naar het onderwerp op GoT en het Internet, maar je kan er maar bar weinig over vinden..

dus mijn vraag zoals verwacht, hoe krijg je de € te zien, want het lukt niet met sneltoetsen(rechter alt+5, of alt+0128)

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
De nieuwste kernel (2.4.17) biedt support voor de €uro onder linux.

Ben momenteel druk bezig met de compilatie ervan, tijdens de make config verschijnt de vraag op een gegeven moment of je ook westers-europees language support met euro wilt.
Zoiets iig. :)

• Klovan
Op maandag 07 januari 2002 16:03 schreef Sundead het volgende:
De nieuwste kernel (2.4.17) biedt support voor de €uro onder linux.

Ben momenteel druk bezig met de compilatie ervan, tijdens de make config verschijnt de vraag op een gegeven moment of je ook westers-europees language support met euro wilt.
Zoiets iig. :)
hmm compilen is niet mijn sterkste kant, maar als het niet anders kan... ;)

werken na het compilen toevallig ook die sneltoetsen enzo :?

Verwijderd

een kernel compilen onder mandrake = :(
door al die scriptjes :)

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op maandag 07 januari 2002 16:43 schreef DJ_PP het volgende:
Mandrake :?

Wie heeft het over Mandrake?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
[off-topic]
He WouteRRRRRR!
[/off-topic]
Moet je dat tweaker.net logo voor je mobiel nog
[/off-topic (nu wel :P ) ]

:P :P :P

• Sundead
Op maandag 07 januari 2002 16:06 schreef Klovan het volgende:

[..]

hmm compilen is niet mijn sterkste kant, maar als het niet anders kan... ;)

werken na het compilen toevallig ook die sneltoetsen enzo :?
Ik durf het je niet te zeggen, ik heb deze optie zelf niet meegebakken binnen mijn compilatie, gezien ik dit overbodig vond en een erg beperkte ruimte aan hd heb.....

• Niek
  • Laatst online: 14-07 11:42

Niek

f.k.a. The_Surfer

Ik las in het webwereld forum een interessante posting over de Euro en Linux. Misschien heb je er wat aan.

URL: http://www.webwereld.nl/nav/f?104155

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• Klovan
Op maandag 07 januari 2002 18:22 schreef da_man98 het volgende:
[off-topic]
He WouteRRRRRR!
[/off-topic]
Moet je dat tweaker.net logo voor je mobiel nog
[/off-topic (nu wel :P ) ]

:P :P :P
[off topic verder]
ja jij ook hoi :D, zo nog werken?
[sluit off topic verder]

* Klovan vindt het trouwens wel heel erg vaag, dat dit probleem niet eerder door mensen is tegengekomen en bij Windows vroegen mensen het vorig jaar al :?

Verwijderd

Hoezo is een kernel compileren bij mandrake :( ? Ik heb er nog nooit problemen mee gehad, een kernel is een kernel hoor...

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
Op maandag 07 januari 2002 18:22 schreef Sundead het volgende:

[..]

Ik durf het je niet te zeggen, ik heb deze optie zelf niet meegebakken binnen mijn compilatie, gezien ik dit overbodig vond en een erg beperkte ruimte aan hd heb.....
Nee, inderdaad. Zonder die optie scheelt het toch zeker 0,1 kB... die pak je dan toch weer lekker mee.

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:32
Waarschijnlijk kom je een heel eind als je gewoon _niet_ je kernel compileert, maar (ja, ik weet dat je Redhat gebruikt) de Debian Euro Howto leest.

Daarin staat in grote lijnen uitgelegd hoe en waar je moet zoeken naar character-set en font-instellingen in programma's (en die zullen in Redhat vaak op dezelfde plaats staan, soms niet, maar dan heb je iig al een beetje de richting waar je moet zoeken).

De euro-howto is de vinden op http://www.debian.org/doc/manuals/debian-euro-support/

• Sundead
Op maandag 07 januari 2002 18:44 schreef Jack Flushell het volgende:

[..]

Nee, inderdaad. Zonder die optie scheelt het toch zeker 0,1 kB... die pak je dan toch weer lekker mee.
Als je bezig bent met de make dan gooi je natuurlijk alles eruit waarvan je weet/vind/denkt dat het overbodig is, ongeacht wat het is, das toch vrij logisch imo :?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Ik weet niet of de package 'euro-support' erg veel specifieke debian-dingen gebruikt, maar je zou die kunnen downloaden en installeren met alien. Overigens is het niet waar dat hier erg laat op is ingespeeld door GNU/Linux-developers: zo is Debian Potato - inmiddels al ruim anderhalf jaar geleden gereleased, daarvoor ook nog in freeze geweest - al klaar voor de euro. Het probleem is alleen dat dingen niet standaard zo zijn ingesteld dat het euro-symbool ook werkt. Dit betekent namelijk overal een andere keymap gebruiken, wat weer gevolgen heeft voor programma's (sommige hebben zelfs nu nog problemen). Nu is er dus de package 'euro-support', die goede documentatie geeft voor de omzetting en waarbij ook een script zit (euro-test) dat uitzoekt hoe de instellingen nu zijn en het voor je verandert. Werkt prima, maar er is een waarschuwing op zijn plaats: bij mij (VesaFB framebuffer) krijgt dat script wel een prima euroteken in beeld (door een andere keymap te gebruiken), maar hij draait blijkbaar ook een fbset of iets dergelijks, in ieder geval zorgt het ervoor dat nu nog de helft van mijn consoles wordt gebruikt. Preciezer: alleen de bovenste helft van mijn scherm wordt nuttig gebruikt, de onderste helft is in eerste instantie leeg en wordt naarmate ik bovenin dingen typ gevuld met allerlei binaire onzin. Even mee oppassen dus.

[edit: ik lees net dat euro-support wel voor Debian geschreven is, maar ook onder andere distributies gebruikt kan worden.]

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Klovan
Is er niet een standaard RPM ofzo, die je kan installeren en die die lettertypes er automatisch neer zet, want dit is niet echt te begrijpen, wat er allemaal moet gebeuren :?

als dat er niet is... dan maar een nieuwe kernel bakken ;(

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
Een nieuwe kernel bakken werkt alleen voor het bestandssysteem, niet voor het toetsenbord.

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:20

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op dinsdag 08 januari 2002 12:00 schreef Theodoor het volgende:
Een nieuwe kernel bakken werkt alleen voor het bestandssysteem, niet voor het toetsenbord.
Sinds wanneer moet een bestandssysteem met het euro-teken om kunnen gaan :? . Dat slaat toch wel gewoon op, heeft voor de rest weinig met tekensets te maken. Of kun jij geen japanse tekst op je pc opslaan als je geen japanse keymap hebt?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Pc123
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:23
Op maandag 07 januari 2002 16:43 schreef DJ_PP het volgende:
Klopt, de eerste keer moest ik m meer dan 5 keer opnieuw compilen voordat ie goed werkte. Bij Redhat zal het vast niet heel veel beter zijn.

• Theodoor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-03 10:50
odysseus> als je bij de help van deze optie kijkt, dan zie je dat het te maken heeft met het bestandssysteem. De optie staat ten slotte onder "native language support" die weer onder "filesystems" staat...

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op dinsdag 08 januari 2002 19:23 schreef Pc123 het volgende:

[..]

Klopt, de eerste keer moest ik m meer dan 5 keer opnieuw compilen voordat ie goed werkte. Bij Redhat zal het vast niet heel veel beter zijn.
Hmzz, bij mij gaat het altijd in 1 keer goed in Red Hat :P

Beetje loze uitspraak dus.

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
Hieronder een hele handige mini-HOWTO in het Nederlands!

Euro Character Support mini HOWTO

geen dank :P !
Pagina: 1