Toon posts:

[PHP] webalizer? hoe werkt het?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi.,

Volgens mij kent iedereen dit wel:
http://www.mrunix.net/webalizer/

Das zo'n server statics ding.

Waar haalt hij zijn stats uit, ik bedoel je kan zien hoeveel plaatjes hij opend enzo!! en welke sites enz enz.
Hoe komt hij aan deze info.
Want je hoeft geen html codes of wat dan ook te gebruiken!!

Alvast bedankt.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
dit haalt ie uit de access_log van bijvoorbeeld apache. dit dien je dan ook in de webalizer.conf aan te geven.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• TheDane
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:46

TheDane

1.618

al die info wordt door de webserver gelogd, en uit platte files uitgelezen & verwerkt.

[edit] *zucht* WEER een minuut te laat .. is al 10e keer vandaag geloof ik :+

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-09 00:14

DizzyWeb

Ondertiteld

En volgensmij heeft Webalizer niets met PHP te maken hoor :)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 15:15 schreef DizzyWeb het volgende:
En volgensmij heeft Webalizer niets met PHP te maken hoor :)
weet ik maar wil het in php maken :) lol!!

• pasz
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:04
webalizer wordt niet voor niks ge'scheduled.
als je dit in PHP herschrijft krijg je waarschijnlijk een script time out

woei!

Verwijderd

Is niet noodzakelijk, mits php ook als CGI module aanwezig is op de server zodat het geheel kan worden uitgevoerd via de shell. Je hebt dan echter wel shell access nodig.

Verder is een crontab dan ook wel handig, zodat je het geheel kan schedulen. Maar nu mijn vraag, waarom zoiets maken in PHP? Webalizer bestaat inmiddels al geruime tijd en voor zover ik weet is het zo geoptimaliseerd als maar mogelijk is. En dat is iets wat toch wel een vereiste is bij het werken met log files aangezien die honderden mb's groot kunnen worden.

Verwijderd

waar ik dan weer over zat te denken...
is het niet mogelijk om de logging van apache te herschrijven zodat deze twee tabellen (access_log en error_log) per site bijgehouden worden...

Dan zou je via sql natuurlijk ook de stats samen kunnen stellen. De efficientie hiervan zal naar mijn idee ook vrij hoog zijn, aangezien een database juist bedoeld is om met grote hoeveelheden (onderling gerelateerde) data aan de slag te gaan...

Just my 2 cents

edit:

Hebben jullie trouwens die supergeile sun bak gezien die hij aanbiedt op zijn website :9~ :9~ :9~

Verwijderd

is het niet mogelijk om de logging van apache te herschrijven zodat deze twee tabellen (access_log en error_log) per site bijgehouden worden...
Dit is mogelijk je dient dan per vhost een error log op te geven en een transfer log.

Als het nou mogelijk was die zooi standaard in een DB te zetten zou dat super zijn. Voor zover ik weet is dit echter niet mogelijk. 1 ding waarmee ik dan wle zit en dat is, wat gebeurd der wannneer die db groot wordt. Want logs kunnen echt immens groot worden. Zo ha dik laatst bijv een access.log van ruim 1.2 Gb. Dat is geen kattepis en ook niet voor een DB.

Verwijderd

Op dinsdag 07 mei 2002 16:31 schreef Rats het volgende:

[..]
1 ding waarmee ik dan wle zit en dat is, wat gebeurd der wannneer die db groot wordt. Want logs kunnen echt immens groot worden. Zo ha dik laatst bijv een access.log van ruim 1.2 Gb. Dat is geen kattepis en ook niet voor een DB.
Volgens mij valt het ten eerste wel mee: 1.2GB is niet zo heel erg groot voor een R-DBMS als Oracle. Een goede index aanleggen op de tabel(len) die je gebruikt doet al wonderen. Neemt natuurlijk niet weg dat er redelijk wat cpu power nodig is om de tabellen door te werken.

Wat je zou kunnen doen is dan gebruik maken van rotating logs, net zoals met apache.

De vraag is bovendien, hoe lang wil je de gegevens bewaren? Je kan natuurlijk van gegevens die meer dan een half jaar oud zijn een tabel maken waarin deze oude gegevens b.v. per dag gecummuleerd worden. Zo behoud je nog een redelijk detail van de mogelijke informatie.

/me gaat eens bij freshmeat kijken wat er mogelijk is, anders dan pakken we zelf maar eens een boekje erbij en gaan we coden :)

Het hoeft trouwens ook niet een standaardoptie in apache te zijn, je kan natuurlijk altijd een php script schrijven dat de logfile leegtrekt en insert in de tabellen :).

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je kan je httpd ook direct naar een database laten loggen. check deze link:

http://www.digitalstratum.com/pglogd/

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

Verwijderd

Zat ik dus net naar te kijken, maar...
1) alleen postgres, in plaats van multiple r-dmbs ondersteuning
2) apart logformaat afgeleid van het common formaat dat apache aan gebruikt...
3) het maakt geen grafische output, webalizer wel...

Verwijderd

Ik zat net nog effe rondtesurfen, maar der bestaat zelfs mod_log_mysql voor apache. Dus dan is alles zoopgelost lijkt me :)

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 13:10 schreef Rats het volgende:
Ik zat net nog effe rondtesurfen, maar der bestaat zelfs mod_log_mysql voor apache. Dus dan is alles zoopgelost lijkt me :)
Dat is al een stuk beter :) Ik was namelijk zelf al aan het kijken naar het schrijven van een module voor apache. Dan alleen wel met een database onafhankelijke layer zodat meerdere r-dbms'en gebruikt kunnen worden. Maar ja, tentamens leren is op moment geloof ik wat belangrijker :(

• Stalkert
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 30-08 21:27
ik heb webalizer zojuist geinstalleerd. De config file heb ik een keer doorgelopen en hier en daar heb ik wat aangepast.

Mijn vraag is hoe kan ik nu statistieken bekijken via mijn browser ? Welk url moet ik ingeven ?

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 17:11 schreef Stalkert het volgende:
ik heb webalizer zojuist geinstalleerd. De config file heb ik een keer doorgelopen en hier en daar heb ik wat aangepast.

Mijn vraag is hoe kan ik nu statistieken bekijken via mijn browser ? Welk url moet ik ingeven ?
Ligt eraan welke directory je in je config file heb opgegeven (je hebt het toch wel in een directory gezet waar apache bij kan he!).

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-09 17:45

TweakBoy

---

Op zondag 12 mei 2002 17:11 schreef Stalkert het volgende:

eerst je webalizer een keer runnen om je http-logboek te analyseren die dan vervolgens de stats aanmaakt volgens jouw opgegeven configuratie.... je moet ervan uitgaan dat tie de stats in jouw webdir uitpoept bijv: /usr/bin/local/httpdocs/stats

dat moet er dus ook in jouw config staan..
en oproepen met: http://jouwhost/stats als je het goed hebt ingesteld

---

Pagina: 1