Toon posts:

Monitor dood na raar beeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Yo

Mijn monitor begon afgelopen weekend een raar beeld te vertonen: Het beeld trok 'krom' aan de zijkanten (wel netjes symmetrisch t.o.v. de verticale as), en af en toe flikkerde er een 'balkje' heen en weer over het beeldscherm.

Toen hielp het om de monitor maar eens in een níet-geaard stopcontact te doen.

Vanmorgen deed 'ie het weer. Ik kreeg het niet meer weg. Even later probeerde ik nog eens de monitor uit te zetten, om hem na een minuutje weer aan te zetten. Toen deed hij nix meer :(
Hij gaf trouwens nog wel een zacht tikkend geluidje, als je 'm aan zette.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen, en hoe moeilijk reparatie is / wat zoiets kan kosten om te repareren?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:54
Ligt eraan wat voor soort en merk monitor.

Voor de kleinere oudere monitoren is vervangen vaak goedkoper.
Zeker als je de "volle mep" moet betalen. Reken maar snel op zo'n €100-€150. Tenzij je zelf gaat sleutelen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 12:52 schreef GarBaGe het volgende:
Ligt eraan wat voor soort en merk monitor.

Voor de kleinere oudere monitoren is vervangen vaak goedkoper.
Zeker als je de "volle mep" moet betalen. Reken maar snel op zo'n €100-€150. Tenzij je zelf gaat sleutelen...
Een Targa 17"
Is trouwens eentje die al een keer 'omgeruild' is (dit is dus eigenlijk mijn tweede, toen ik 'm kreeg was hij al niet helemaal nieuw denk ik, getuige de fabricagedatum (aug. 1999) en de ontvangst (2001)).

Maar als het nou een kwestie is van een nieuw onderdeeltje erin pielen...

• M.I.G.
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-01 13:48

M.I.G.

[like an alien]

Jah, ik denk dat je voor niet al te veel geld een nieuwe kan gaan kopen. Ik denk dattie op is. Staat ie in een vochtige ruimte misschien?

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:58
Als je in de buurt van enschede woont weet ik nog wel een student die tv en monitor reparaties doet... niet meer dan 50 EURO dan..

2030Wp + 2520Wp PVoutput

• El Martino
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-08 10:37

El Martino

Zo niet, dan toch.

MMmm.... Als iemand een oorzaak weet, of beter, een oplossing dan houd ik me eveneens aanbevolen. Bij mijn ouders gebeurde nl. afgelopen weekend exact hetzelfde! Eerst een beetje raar beeld/kromtrekken, vervolgens helemaal dood, en alleeen een zacht tikken.

Het gaat hier overigens om een Hyundai monitor.

"To make a bad day worse, spend it wishing for the impossible", Calvin (Calvin & Hobbes)

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 12:56 schreef Geronimoos het volgende:
Als je in de buurt van enschede woont weet ik nog wel een student die tv en monitor reparaties doet... niet meer dan 50 EURO dan..
/me woont in enschede

Verwijderd

Topicstarter
Maar ik zou wel graag weten wat er nou precies aan de hand is, als het nl. simpel ff 'n onderdeeltje vervangen is, dan is dat handiger om zelf te doen lijkt me...

Verwijderd

Klinkt als een voedingsprobleem..

80% van alle monitordefecten komen imo voort uit zgn 'koude lassen'. Wat er gebeurd; een monitor wordt warm als hij aanstaat en koelt weer af als je 'm uitzet. De solderingen in de monitor kunnen hier slecht tegen en na verloop van tijd ontstaat er een soldering welke er op het oog goed uit ziet maar niet (genoeg) contact maakt. Dit noemt men ook wel een koude las.

Oplossing: monitor een dag of 2 uit laten staan, openschroeven en met een soldeerbout alle puntjes aanstippen (alle solderingen smelten).

Is wel een paar uur werk, maar levert bijna altijd een weer werkende monitor op.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 13:05 schreef hezik het volgende:
Klinkt als een voedingsprobleem..

80% van alle monitordefecten komen imo voort uit zgn 'koude lassen'. Wat er gebeurd; een monitor wordt warm als hij aanstaat en koelt weer af als je 'm uitzet. De solderingen in de monitor kunnen hier slecht tegen en na verloop van tijd ontstaat er een soldering welke er op het oog goed uit ziet maar niet (genoeg) contact maakt. Dit noemt men ook wel een koude las.

Oplossing: monitor een dag of 2 uit laten staan, openschroeven en met een soldeerbout alle puntjes aanstippen (alle solderingen smelten).

Is wel een paar uur werk, maar levert bijna altijd een weer werkende monitor op.
Maar heb je dan alléén het probleem van het niet-aangaan opgelost, of zou je dan ook dat krom-trekken opgelost kunnen hebben?

Verwijderd

Topicstarter
Dat kromtrekken lijkt btw wel een beetje op [topic=370918/1/25]

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-08 21:58
The place to be in Enschede voor monitor reparaties: 053 4350834. Dit is Ricard Rasker.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 13:07 schreef cheezo het volgende:
Maar heb je dan alléén het probleem van het niet-aangaan opgelost, of zou je dan ook dat krom-trekken opgelost kunnen hebben?
het kan best zijn dat je monitor het dan nog steeds niet doet. Ik geef alleen aan dat heeeeeeel veeeeeel storingen daardoor komen en op te lossen zijn.

Nee heb je, ja kun je krijgen, toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 23:57 schreef hezik het volgende:

[..]

het kan best zijn dat je monitor het dan nog steeds niet doet. Ik geef alleen aan dat heeeeeeel veeeeeel storingen daardoor komen en op te lossen zijn.

Nee heb je, ja kun je krijgen, toch?
da's ook weer waar :)
Pagina: 1