Exchange of Groupwise

Pagina: 1
Acties:

• RiCk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-08 09:43
Yo.
Binnenkort gaan we hier (voor leerlingen) e-mail implementeren voor lessen.
De vraag is, gaan we Groupwise gebruiken of Exchange.

We draaien 2x Netware 5 servers + proxy (freesco).
Clienten 2 lokalen W98/OFF2000 (Outlook 2000 dus!)

Met Outlook moeten we dus zowel intern als extern (als er een extern e-mail adres aangekoppeld is) kunnen e-mailen.

1 ding is zeker, Outlook 2000 moet als client worden gebruikt ivm lesstof.

Wat is nu beter om te gebruiken, Groupwise of Exchange?!
Licenties = geen probleem (school he :P)

Verwijderd

Hm, ik zou groupwise gebruiken, is veel makkelijker als je al een Netware Netwerk hebt.

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Klopt, scheelt je weer een server namelijk.
Er is een 'patch' om O2000 met GW te laten samenwerken.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• RiCk
Lijkt me ook beter. We hebben hier 6, maar ik hoor veel dat 5.5 wat beter is...

Verwijderd

Ik zou in eerste instantie roepen groupwise. Omdat dit gewoon minder last van virussen heeft. Maar als je toch verplicht wordt om de outlook client te gebruiken dan zie ik niet echt het nut van groupwise in.

Een aantal leuke features vervallen als je de outlook client gebruikt (proxy enzo) en je hebt toch weer last van virussen. Dus in dit geval (ik ben pro-novell en vindt dit dus niet leuk om te zeggen) zou ik toch exchange kiezen.

Tenzij je het natuurlijk op een Netware server wilt installeren of met NDS-users te maken hebt.

PS. Er is ook nog NIMS. Novell Internet Messaging System. Dat schijnt beter voor scholen te zijn.

Verwijderd

Bij nader inzien zou ik denk gaan voor NIMS op een netware server.

Kijk maar eens naar mail.myrealbox.com. Dit is een gratis email (soort hotmail) van novell en dit draait dus op NIMS.

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
als het alleen email is volstaat NIMS. Groupwise en/of exchange bieden veel meer dan alleen mail. zoals kalender of collaborating etc...

• RiCk
De eerste tijd zullen ze alleen maar intern en extern meelen, maar daarna misschien meer!

Verwijderd

Even een vraagje. Waarom hou je zo vast aan de outlook client. Bij exchange, NIMS en GroupWise zit standaard toegang via een website. Deze kunnen ze dan op school en thuis gebruiken en dus creëer je zo weer meer standaard.

Ik weet overigens niet of outlook makkelijk met "wisselende" accounts overweg kan. Iedere keer als er iemand anders achter de pc gaat zitten moet hij weer andere email downloaden. En waar sla je deze email op?

• RiCk
Outlook blijft vast, geen discussie mogelijk. Outlook is onderdeel van de lessen.

Over waar de e-mail komt, daar moet ik dus nog allemaal over nadenken en daarvoor heb ik deze discussie ook geopend.

Ik zie dat je het veel hebt over NIMS, dat is zeker een mogelijkheid. Als we alle meel gewoon extern laten gaan weinig problemen verder (ADSL verbinding).

• Battle Bunny
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-02 21:41
Ik zou toch echt voor de Novell oplossing gaan. Ik heb het gevoel dat dat makkelijker is te configgen dan Exchange :)

En dan heb je ook nog het voordeel dat je geen nieuwe (en zware) server hoeft aan te schaffen.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op maandag 07 januari 2002 12:03 schreef RiCk het volgende:
Lijkt me ook beter. We hebben hier 6, maar ik hoor veel dat 5.5 wat beter is...
heb je dat gehoord of heb je dat zelf ervaren, en zo ja wat is de motivatie...

maar goed, groupwise 6 is een vrij nieuwe product, die op papier beter is dan 5.5. dit omdat er nu veel meer support is voor mobile devices, restoren van mailboxen(was een hel in 5.5) webaccess is toppie (geen enhancement pack meer nodig) betere security enz, enz, enz....

het is wel logisch dat gw6 meer fouten bevat van 5.5 omdat het een nieuw product is. maar gw 6 lijkt me wel ok...

maar om op de vraag terug te komen zo ik ook groupwise 6 gebruiken, je kunt dit mooi opp netware installen, lekker stabiel, weinig last van virussen(exchange is een virus magneet) maar ja, je gebruikt oulook 2k als client... hmmm minder maar kan wel.
gewoon van de netware website de outlook 2k plugin downen.

kortom GO GO Groupwise 6.

• KeeZ
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-04-2022

KeeZ

Deze plek is te koop.

one little problem, M$ outlook en GW werken (zelfs met de plugin) niet lekker samen, tis net water en vuur (ben regelmatig mn mails kwijt of krijg ze 2 keer binnen) maar goed, voor simpele onbelangrijke communicatie werkt het wel goed

Deze plek is te koop.

• LeNNy
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 02-08 22:45
Op dinsdag 08 januari 2002 11:36 schreef KeeZ.TI het volgende:
one little problem, M$ outlook en GW werken (zelfs met de plugin) niet lekker samen, tis net water en vuur (ben regelmatig mn mails kwijt of krijg ze 2 keer binnen) maar goed, voor simpele onbelangrijke communicatie werkt het wel goed
je mist idd wel een aantal functionaliteiten, maar wat ik gehoord heb werkte het wel aardig. uiteraard zou ik normaal ook gaan voor oulook > exchange en gw client > groupwise

• mughato
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-05 21:48
groupwise met outlook client werkt prima. inderdaad niet alle functionaliteit maar er wordt hier gevraagd om mail. meer dan voldoende. je kan de mail op de groupwise server laten staan. Dan hoeft niet elke keer als er iemand anders achter een pc zit de hele mail over gehaald te worden.

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-08 17:18
Op maandag 07 januari 2002 11:41 schreef Koffie het volgende:
Klopt, scheelt je weer een server namelijk.
Er is een 'patch' om O2000 met GW te laten samenwerken.
Interessant!, bedoel je dan ook de volledige functionaliteit van OL2000 dus agenda,tasks etc???

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Op school hebben ze Groupwise, en echt blij word ik daar niet van. Ik weet niet of het een config fout is of een capaciteits probleem, maar Groupwise is gewoon bijna altijd aan het klooien.
Zeker als het voor studenten is, dan moet je dingen als beveiliging, en ook quota's meenemen in je beslissing.
Ik weet niet of GW5.5 quota's goed aan kan, maar volgens mij zijn er GW versies die het dus niet goed doen, zoals bij ons op school, waar we weddenschappen doen over wie het meest in z'n mailbox kan stouwen.
(Verklaart waarom het traag is, maar het is een fout bij de opzet, niet bij de gebruiker, wij zijn misschien wat flauw bezig, maar andere gebruikers denken er dus ook niet aan om mail te wissen)

Ik weet wel dat Pink Roccade overgaat op Outlook + exchange, die draaien nu groupwise, maar dat is verder niet echt boeiend.

Verwijderd

Quota's op mailboxen is vanaf versie 6 geintroduceerd.

Wat ik graag zou willen weten is waarom je _perse_ outlook als client wilt gebruiken, een mailsysteem is vrij complex en moeilijk _goed_ te onderhouden met veel gebruikers. Wanneer je je al in een bestaande Novell omgeving zit is de keus voor 's werelds meest brakke e-mail client toch enigzinds dubieus te noemen. Groupwise client/webaccess, of NIMS ( waar ik op dit moment een leerling mailsysteem mee aan het bouwen ben ) bieden mij dezelfde funcionaliteiten alleen de knopjes zitten op een iets andere plek. Ik denk dat zo'n beetje 90% van de mensen outlook thuis gebruikt, maar consessies op beheersbaarheid en veiligheid van een mailsysteem zijn bij mij geen punt van discussie. Dus die 1 1/2 paardekop die problemen heeft met de _iets_ andere interface, en weigert na te denken bij het gebruik van zijn/haar mailclient heeft pech.... Eventuele lesopdrachten die uitgaan van outlook, zijn om bovengenoemde redenen in een vloek en een zucht aan te passen op jouw persoonlijke situatie cq mailsysteem. Veel verder dan mail ontvangen, verzenden en een adresboek entry aanmaken gaat dit niet.

Uiteindelijk heb je een volledig NDS based mailsysteem, en over de voordelen hiervan wbt beheer, TOC en funcionaliteit hoef ik niets te zeggen denk ik :).

• DJ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 12:16

DJ

Op donderdag 10 januari 2002 12:48 schreef TheGhostInc het volgende:
Op school hebben ze Groupwise, en echt blij word ik daar niet van. Ik weet niet of het een config fout is of een capaciteits probleem, maar Groupwise is gewoon bijna altijd aan het klooien.
Zeker als het voor studenten is, dan moet je dingen als beveiliging, en ook quota's meenemen in je beslissing.
Ik weet niet of GW5.5 quota's goed aan kan, maar volgens mij zijn er GW versies die het dus niet goed doen, zoals bij ons op school, waar we weddenschappen doen over wie het meest in z'n mailbox kan stouwen.
(Verklaart waarom het traag is, maar het is een fout bij de opzet, niet bij de gebruiker, wij zijn misschien wat flauw bezig, maar andere gebruikers denken er dus ook niet aan om mail te wissen)

Ik weet wel dat Pink Roccade overgaat op Outlook + exchange, die draaien nu groupwise, maar dat is verder niet echt boeiend.
offtopic:
[moest ff reageren mode]
Ik ben Netwerkbeheerder bij een van de PinkRoccade bedrijven. Een van mijn verantwoordelijkheden is het beheer van GroupWise systemen . . .

Voor wat betreft het overgaan van PinkRoccade van GroupWise naar Exchange . . . daar zijn niet alle mailbeheerders het over eens . . . sterker nog, de meeste willen GroupWise behouden of naar Lotus Notes . . . de keuze voor Exchange is een management beslissing geweest . . . helaas hebben managers geen oren, en weten al helemaal nix (rotlui zijn het allemaal . . . je hebt er nix aan . . . :( ). Ik zelf zweer bij GroupWise 5.5 is rete stabiel.
[/moest ff reageren mode]

Als er geen Religie's zouden zijn, dan waren we allemaal gewoon mensen geweest

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 19:07 schreef mughato het volgende:
als het alleen email is volstaat NIMS. Groupwise en/of exchange bieden veel meer dan alleen mail. zoals kalender of collaborating etc...
NIMS doet ook aan calendering.

En wat NIMS verder heeft, en GroupWise niet, is een goede integratie met virusscanners. Dat is zeker handig als je Outlook als client wilt gaan gebruiken.

NIMS is ook veel kleiner en lichter (en dus sneller) dan GroupWise, omdat het zich enkel richt op mailen en calendering. Ik zou zeker NIMS gebruiken.

• Koffie
  • Laatst online: 21-08 15:02

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Er zijn al diverse antivirus producten voor GW hoor.

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op vrijdag 11 januari 2002 10:32 schreef Koffie het volgende:
Er zijn al diverse antivirus producten voor GW hoor.
Dat weet ik. Maar daar heb je speciale producten voor nodig, omdat GW zelf eigenlijk niet de mogelijkheid bied zulk soort dingen met mails te doen. (en dus doen die producten het op een wat omslachtige manier)

NIMS werkt gewoon zelf met dingen als McAfee en InnoculanIT. Heb je ook niks extra's voor nodig.

• RiCk
Op donderdag 10 januari 2002 14:23 schreef Rosink het volgende:
Quota's op mailboxen is vanaf versie 6 geintroduceerd.

Wat ik graag zou willen weten is waarom je _perse_ outlook als client wilt gebruiken, een mailsysteem is vrij complex en moeilijk _goed_ te onderhouden met veel gebruikers.
Erg leuk dat je mee wilt praten in deze discussie, maar wordt een beetje moe van deze vraag. Als ik zeg dat het moet en daarna nog een keer 'Outlook blijft vast, geen discussie mogelijk. Outlook is onderdeel van de lessen' zeg is het toch wel duidelijk wat de bedoeling is. Nogmaals, dit is een school ze moeten Outlook leren (meelen intern, adresboek & kalender (niet zeker)... dan ga ik toch niet beslissen dat ze het de GW client moeten gebruiken? |:(

Verder kan ik met enige trots meededele dat ik vorige week een server de lucht in heb geramd en daarop GW6 geinstalleerd heb. Ik weet nu ook waar het de vorige keer mis is gegaan, een misconfiguratie van een cluster werkstations icm subnetmaskers.. maarja waar het om gaat is dat het werkt.

De GW client werkt, zoals te verwachten goed. Ben nu bezig met Outlouk 2k heb alleen nog beetje probs met de Microsoft Mail service, want zonder deze service werkt het hier niet.. oftewel MS weer door de bocht :'(

thz for tha help!!!

Verwijderd

TIP !!!!

Indien je GroupWise gaat gebruiken met outlook moet je wel opletten dat je je GWIA goed configureerd. (Deze heb je nodig om via pop3 of imap).

Je moet echter opletten dat je relaying goed dicht zet. In GroupWise 6 (en misschien ook al in 5.5) is het voldoende om in je outlook op te geven dat je OOK wilt inloggen tijdens het verzenden. Indien dit niet gebeurd moet je relaying voor je domein-naam openzetten maar dan kan iedereen "spammen" via de GWIA.

Verwijderd

Erg leuk dat je mee wilt praten in deze discussie, maar wordt een beetje moe van deze vraag. Als ik zeg dat het moet en daarna nog een keer 'Outlook blijft vast, geen discussie mogelijk. Outlook is onderdeel van de lessen' zeg is het toch wel duidelijk wat de bedoeling is.
Hmm, ik zal dan maar proberen wat duidelijker voor je te zijn. Ik zei dit omdat ik nergens een _goed_ argument heb gelezen waarom je perse Outlook _moet_ gebruiken. Je bent op zoek naar een oplossing voor jou omgeving (in dit geval Novell Netware), de _beste_ oplossing (en daar streven we allemaal naar, nietwaar?) zijn de al eerder genoemde paketten.
Nogmaals, dit is een school ze moeten Outlook leren (meelen intern, adresboek & kalender (niet zeker)... dan ga ik toch niet beslissen dat ze het de GW client moeten gebruiken? |:(
Ik ken je positie niet binnen de organisatie, maar wanneer jij de systeembeheerder bent heb je toch op zijn minst een adviserende functie. Ik ben redelijk thuis in onderwijs/automatisering inclusief leerdoelen enz... Zo wordt er in Nederland al een tijdje getoetst op vaardigheden, in dit geval zijn dit bijvoorbeeld: het opstellen en versturen van email, een adresboek gebruiken en een electronische kalender gebruiken. Of je dit nu met outlook, groupwise, netscape of je schoonmoeder doet is dus niet zo heel belangrijk. Het gaat erom dat de leerlingen bepaalde vaardigheden kennen en kunnen. Wanneer de door jullie gebruikte lesmethode uitgaat van outlook, is dus de afweging of je kost wat het kost vasthoudt aan de lesmethode of dat je probeert een _goed_ bruikbare en _beheersbare_ oplossing te creeren en enige creativiteit (in samenwerking met bv de desbetreffende docent) ten toon spreid om je lesmateriaal aan te passen aan de door jullie gebruikte omgeving. Jullie leerlingen leren dan wat nodig is, jij hebt een goed mailsysteem, wat wil je nog meer.

Maar goed, sorry dat ik met je probeerde mee te denken, het zal niet meer gebeuren...
Pagina: 1