Kwaliteitsverschil stereo versterker- AV-receiver

Pagina: 1
Acties:
  • 340 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 16:22
Kan iemand mij vertellen of er tussen een Dolby-Digital 5.1 AC3/DTS en de hele mikmak AV-receiver en een 'gewone' stereo versterker veel kwaliteitsverschil zit bij het afspelen van stereo muziek op dezelfde boxen.
Uiteraard heeft dit met de prijs e.d. te maken. Maar wat ik wil weten of ik als kritisch luisterend persoon beter een gewone versterker kan kopen of toch met een AV-receiver toekan.
M.a.w. is het nodig om bij een te kopen AV-receiver een extra 'gewone' versterker te kopen

Mijn Flickr; Sony A7iii

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 20:06
Wat ik hoor is dat als je een AV versterker van boven de 1000 piek koopt, je wel kwaliteit hebt, maar bij bv een surround versterker van rond de 500 piek erg veel kwaliteit inlevert tov een een 2 kanaals' versterker van fl 500,-.

Ik heb ook eens gekeken in de specs van meerdere merken en daar gaat dat wel redelijk op, onder de duizend piek zijn de specs slecht en te vergelijken met audioversterkers van 250 piek (de allergoedkoopste instapmodellen).

• hervaz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-11-2025
Dat ligt aan je budget en wat je het meeste doet, namelijk films kijken of stereo naar muziek luisteren, veel duurdere 5.1 recievers spelen best goed in stereo (ik hoop niet, dat je als enkele kameraden van me muziek in 5.1 gaat luisteren, lekker met center muziek afspelen :r )

Maar als je het meest muziek luistert en daar hoge eisen aan stelt kom je toch op een stereo versterker uit denk ik.

• ikmattie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-03 16:22
Op maandag 07 januari 2002 10:27 schreef hervaz het volgende:
Dat ligt aan je budget en wat je het meeste doet, namelijk films kijken of stereo naar muziek luisteren, veel duurdere 5.1 recievers spelen best goed in stereo
Maar als je het meest muziek luistert en daar hoge eisen aan stelt kom je toch op een stereo versterker uit denk ik.
Best goed? Of gewoon net zo goed als een goede stereo versterker, is dus bv een Denon THX certified AV-receiver van 1000 Euro net zo goed als een stereo versterker van pak em beet 700 Euro op het gebied van stereo muziek afspelen?

Mijn Flickr; Sony A7iii

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 10:57 schreef ikmattie het volgende:

[..]

Best goed? Of gewoon net zo goed als een goede stereo versterker, is dus bv een Denon THX certified AV-receiver van 1000 Euro net zo goed als een stereo versterker van pak em beet 700 Euro op het gebied van stereo muziek afspelen?
Dat slaat natuurlijk nergens op, want in een normale stereo versterker zit normaal gesproken geen d/a convertor, en dat soort spul, tevens zitten er maar twee eindversterkers in ipv 5..... Dus 1000 euro en 700 euro is geen vergelijking, eerder 2000 euro en 700 euro!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:00

JvS

Ik heb hem zelf ook

Op maandag 07 januari 2002 12:31 schreef NoiZe het volgende:

[..]

Dat slaat natuurlijk nergens op, want in een normale stereo versterker zit normaal gesproken geen d/a convertor, en dat soort spul, tevens zitten er maar twee eindversterkers in ipv 5..... Dus 1000 euro en 700 euro is geen vergelijking, eerder 2000 euro en 700 euro!
Nou is dat ook een ietsiepietsie overdreven :o. Want ik vind bijvoorbeeld een Sony STR930 (€650) erg goed opgewassen tegen de TAf920 (€350), of een Denon DRA1000 (€450)...

Je moet wel een stukkie duurder zoeken, maar meet 2000 euro zit je flink hoog :). Dan kom je al uit bij de HK 5000 achtige apparaten en voorbij de Denon 3800's enzo. Wat echt mooie apparaten zijn! Het zijn vooral de versterkers in de €450 klasse (rotel 971, NAD340 etc), waar die modellen tegenop moeten boksen (met moeite).. :o.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

OK aangezien ik dus ook een topic had lopen over a/v receivers raad ik jou de Marantz sr 7200 aan.
hij zit boordevol met features opties en multi room optie + een erg coole programmeerbare remote.. ga eens kijken op www.marantz.com en op www.audioreview.com dan zul je zien dat er in het verleden een paar apparaten gemaakt zijn met wat glitches die de mijne ook heeft maar ik mag hem zo omruilen van marantz. Daarnet nog mee gebeld.

prijs 2201 gld ongeveer € 1000,- MAAR ook al is hij 1000 gulden goedkoper dan bijvoorbeeld een DENON avr 3802 klinkt de marantz op gebied van muzikaliteit en dynamiek BETER dan de € 500 duurdere denon. bovendien is de marantz ook 6.1

Ik las reviews van mensen die aparte voor/eind stereo versterkers gebruikten en weg waren van sr 7200 !!!!
en mensen die de duurdere denon en de marantz back to back testten en de marantz tot overduidelijke winnaar in stereo uitriepen surround was vergelijkbaar met denon maar dan heeft marantz nog CS 5.1 ( circle surround by srs labs) en dat maakt surround sound van hi fi kwaliteit van iedere inkomende stereo bron... echt aanrader !!!

Zelfs iemand die een THX ultra sr 18 marantz had (kost zo'n € 5000 )!!! die kocht de sr 7200 'erbij' en vond hem muzikaler klinken dan zijn powerhouse !!!

Dus als jij duurder uit wilt zijn dan kan dat natuurlijk ook maar voor 2201 piek heb jij dus iets uitmuntends met 6x 110 watt continu aan 8 ohm.

Marantz klinkt natuurgetrouwer dan Denon , Denon is ook wat harder en klinkt ook harder als je daar van houd koop dan denon maar houd je van veel muzieksoorten dan is marantz toch wat relaxer en tja ehhh sprankelender ?

oh ja dus om op de prijs/kwaliteits verhouding terug te komen... klinkt hij voor zijn € 1000 net zo goed als aparte voor /eind versterker van ieder misschien wel meer dan € 500 euro per stuk... Moche je 7200 te duur vinden en je wilt geen spacey remote en multi room dan neem je de sr 6200 voor 1870 gld € 850,- (die versterkertechnisch identiek is )

veel luisterplezier !!!

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 12:55 schreef JvS het volgende:

[..]

Nou is dat ook een ietsiepietsie overdreven

[..]
Je begrijpt wat ik bedoel ... 1000 is 30% duurder dan 700.
Als ik naar jou voorbeelden kijk van die Sony's, is het al bijna 2x duurder...

• Nikel
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Darkman:

Is die 7200 nou echt veel beter dan de 5200?

Die 7200 is bijna twee keer zo duur, is ie dat waard?

• Martinus
  • Laatst online: 08-03 13:05
Een regel die een goede hifi-zaak me gaf om enige indicatie te krijgen is de volgende.
Als je een stereo versterker koopt van pak weg €800 moet je dit delen door 2 en dat vermenigvuldigen met 5= €2000 en dan zit dit ongeveer op het zelfde stereo nivo(kwaliteit hiervan) als van de stereo-amp. Maar er zijn meer van zulke regeltjes. Dit is een van de betere.

no comment

Verwijderd

Nikel :

Daar kan ik niet echt een antwoord op geven.. wat ik wel weet is dat de D/A converters van de 7200 iets beter zijn dan die van de 5200 bovendien heeft die 7200 ook een source direct optie wat dus inhoudt dat je de bass/treble bypassed en gewoon direct de bron versterkt .. als je dat dus doet dan klinkt die 7200 weer een klasse hoger dan hij standaard al klinkt .. zo uit het hoofd heeft die 5200 dat niet... maar ze klinken standaard al geweldig goed hoor...
de 7200 heeft een dikke remote echt cool ding maar ja het gaat nu ff om geluid.. en de 5200 heeft 6x 90 watt rms 8 ohm de 7200 6x 110 aan 8 ohm...

maar die 5200 kost 1500 advies geloof ik en die 7200 2200 dus 2 x zo duur valt nog wel mee...
verder kan je dan beter voor de 6200 gaan die dus maar 1870 kost en dus maar zo'n 400 ( guldens allemaal) extra kost tov 5200 je hebt dan ook On screen display en kan alles helemaal naar wens instellen ( ff boekje erbij pakken )..

ja klopt dus als je geluidstechnisch aan de top ( van de in nederland verkrijgbare modellen ) wilt zitten dan is de 6200 al top dollar maar de 7200 heeft wat extra features die ik in de toekomst nog hoop te gebruiken en zo. verder zijn ze dus zoals ik eerder al vermeldde versterkertechnisch Identiek equal vermogen etc.

Wat voor speakers ga je er aan hangen ? als je moeizaam aan te sturen speakers gebruikt dan kan het toch handig zijn om voor de 6200 te gaan dan. 6x 110 w 8 ohm continu

heb je wat makkelijkere speakers 8 ohm nominaal dan is die 5200 krachtig zat... en is het aan jezelf om te bepalen wat je wilt gaan doen...

sr 4200 uitgeroepen tot a/v receiver van het jaar in what hi fi ( niet de kleinste reviewer) ( prijs/kwaliteit)
sr 5200 krijgt van diverste eigenaren in reviews 5 sterren van de 5

sr 6200 : uitgeroepen tot a/v component van het jaar media totaal award ( nederlandse review , jaja )( heeft ook source direct)

sr 7200 : ( identiek aan 6200 ) in stereo beter bevonden dan duurdere denon modellen.

maak je keuze :) voor elk wat wils ...

de stelregel van mijn bovenbuurman gaat dus niet altijd op...
want er zijn dus mensen die een marantz 7200 verkiezen BOVEN aparte voor /na versterkers die bij elkaar duurder zijn... Die mensen wilden dus absoluut geen a/v omdat ze dus aan die stelregel dachten... maar die ging dus niet meer op met de nieuwe marantzen dus zij blij. Ik heb dat zelf niet kunnen testen maar klinkt gewoon voortreffelijk.

• mollie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10-01 22:22

mollie

mischien stom maar ik kreeg in de winkel hetvolgende te horen :

een stereo amp van dezelfde prijs als een a/v rec is beter maar omdat op het moment meer surround versterkers gemaakt worden dan stereo versterkers is dit kwaliteitsverschil niet zo gigantisch groot(betere prijs a/v door schaalvoordelen)

ik weet niet of het waar is maar het klonk logisch

mollie

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

Je moet rekenen dat bij prijs x een stereo versterker als eindversterker de helft van het bedrag x beschikbaar heeft en bij een av receiver 'maar' 1/5.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Wat een onzin allemaal sorry hoor, je moet gewoon gaan luisteren en die stelregels laten voor wat ze zijn...
dan kom je er al gauw achter of iets goed klinkt of niet in jouw oren en dan zie je al gauw dat die stelregels niet opgaan voor marantz sr 6200/7200 ;) maar goed ff zonder gein ik staarde me eerst ook een beetje blind op dat THX verhaal maar dat is allemaal opgeblazen idioterie...
THX houd in dat een fabrikant de versteker heeft opgebouwd volgens bepaalde regels die door Lucasarts in het leven zijn geroepen daarbij horen ook bepaalde schakelingen e.d.

THX select is bedoeld om aan te geven dat een versterker aan de eisen voldoet om in een middelmatige huiskamer een geluid net zo krachtig en emotioneel als in de bioscoop in het leven te roepen. THX ultra is bedoeld voor ruimtes die groter zijn dan die kamers. verder Identiek weer.

Ik dacht eerst ook WOW ik moet THX hebben maar daar ben ik al snel vanaf gestapt .. Kijk als je duur genoeg gaat heb je al gauw dat logo erop. maar THX staat niet voor SUPERZUIVERE STEREO SOUND.

Dus een duurdere THX versterker hoeft niet per sé beter te klinken dan een av versterker waarbij net zoveel nadruk is gelegd op stereo performance dan op Home Theatre performance. Ok hij zal misschien harder gaan .. maar wat willen we nou Mooi natuurgetrouw zuiver en dynamisch geluid ? of blazende speakers .. voor dat laatste ga ik wel naar de discotheek .. maar voor mijn kamertje stel ik onderhand wel wat hogere eisen.

• JT
  • Nu online

JT

VETAK y0

THX is meer kwantitatief dan kwalitatieve regels.

En het feit dat av receivers voor dezelfde prijs wat minder klinken dan stereo receivers/versterkers wil niet zeggen dat ze slecht klinken. Ik heb dan wel he verhaal van het 1/5 hierboven neergezet, maar kwalitatief is het echt niet zo een groot verschil. Het is aanzienlijk, dat wel, maar niet dramatisch, helemaal niet voor degenen die een compromis moeten maken.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Nikel
  • Niet online
Darkman:

Ik heb de SR5200 al besteld, dus eigenlijk ben ik sowieso te laat om nog te kunnen overstappen. En de 5200 heeft volgens mijn marantz folder wel on screen display.

Verwijderd

aha zou goed kunnen hoor zal ook ongetwijfeld een goed apparaat zijn !! maar hoezo zou je niet kunnen wisselen ? Ik had de sr 6200 besteld een week thuis gehad wilde toch de sr7200 dus bijbetaald en de ander teruggebracht ... als je bij een beetje zaak koopt kan je altijd nog switchen...
Het kan toch gebeuren dat je je bedenkt :?

• Nikel
  • Niet online
Geen idee eigenlijk :). Ik wacht eerst maar eens af wanneer m'n 5200 er _eindelijk_ is (kutfeestdagen :)).

• Martinus
Op maandag 07 januari 2002 17:31 schreef Darkman het volgende:
de stelregel van mijn bovenbuurman gaat dus niet altijd op...
want er zijn dus mensen die een marantz 7200 verkiezen BOVEN aparte voor /na versterkers die bij elkaar duurder zijn... Die mensen wilden dus absoluut geen a/v omdat ze dus aan die stelregel dachten... maar die ging dus niet meer op met de nieuwe marantzen dus zij blij. Ik heb dat zelf niet kunnen testen maar klinkt gewoon voortreffelijk.
Het is natuurlijk een kwestie van luistern en dan beslissen. Maar de mensen waar ik het van heb, hebben dus geluisterd en kwamen tot deze conclusie. Dat een stereo versterker beter klinkt. Maar goed misschien moet ik toch maar weer eens de discussie aan in de winkel. Ga dan maar mijn Marantz stereo versterker inleveren voor een sr 7200. Vraag deze gewoon even te leen.

no comment

Verwijderd

doe dat .... let dus wel op dat je een model wat Na oud en niew geleverd is .. er waren dus wat probleempjes met de sr 6200 en de 7200 die voor deze datum uitgeleverd waren..
1 symptoom is dat het apparaat JUIST SUPERVLAK EN LEVENLOOS KLINKT... dat is absoluut niet de bedoeling dus test een goed exemplaar... je merkt het door bij inschakelen of uitschakelen een PLOP door speakers te horen. Bij de gefixte modellen is dat dus niet het geval.

Ik heb hem nu aan het draaien op de radio FM ontvangst is voortreffelijk en zelfs de tuner heerst aan dit ding .. klinkt ook gewoon net zo dynamisch t*ring wat een apparaat " because music matters " ;)en des te langer je er naar luisterd des te beter hij begint te klinken ja sorry ik kan het gewoon niet laten ;)

• Martinus
Op dinsdag 08 januari 2002 00:53 schreef Darkman het volgende:
Ik heb hem nu aan het draaien op de radio FM ontvangst is voortreffelijk en zelfs de tuner heerst aan dit ding .. klinkt ook gewoon net zo dynamisch t*ring wat een apparaat " because music matters " ;)en des te langer je er naar luisterd des te beter hij begint te klinken ja sorry ik kan het gewoon niet laten ;)
tis ook de bedoeling dat je hem een paar dagen, een uur of 70, laten spelen niet te hard met als bron radio, raakt die goed ingespeeld en klinkt die dan nog beter.

no comment

Pagina: 1