Nikel :
Daar kan ik niet echt een antwoord op geven.. wat ik wel weet is dat de D/A converters van de 7200 iets beter zijn dan die van de 5200 bovendien heeft die 7200 ook een source direct optie wat dus inhoudt dat je de bass/treble bypassed en gewoon direct de bron versterkt .. als je dat dus doet dan klinkt die 7200 weer een klasse hoger dan hij standaard al klinkt .. zo uit het hoofd heeft die 5200 dat niet... maar ze klinken standaard al geweldig goed hoor...
de 7200 heeft een dikke remote echt cool ding maar ja het gaat nu ff om geluid.. en de 5200 heeft 6x 90 watt rms 8 ohm de 7200 6x 110 aan 8 ohm...
maar die 5200 kost 1500 advies geloof ik en die 7200 2200 dus 2 x zo duur valt nog wel mee...
verder kan je dan beter voor de 6200 gaan die dus maar 1870 kost en dus maar zo'n 400 ( guldens allemaal) extra kost tov 5200 je hebt dan ook On screen display en kan alles helemaal naar wens instellen ( ff boekje erbij pakken )..
ja klopt dus als je geluidstechnisch aan de top ( van de in nederland verkrijgbare modellen ) wilt zitten dan is de 6200 al top dollar maar de 7200 heeft wat extra features die ik in de toekomst nog hoop te gebruiken en zo. verder zijn ze dus zoals ik eerder al vermeldde versterkertechnisch Identiek equal vermogen etc.
Wat voor speakers ga je er aan hangen ? als je moeizaam aan te sturen speakers gebruikt dan kan het toch handig zijn om voor de 6200 te gaan dan. 6x 110 w 8 ohm continu
heb je wat makkelijkere speakers 8 ohm nominaal dan is die 5200 krachtig zat... en is het aan jezelf om te bepalen wat je wilt gaan doen...
sr 4200 uitgeroepen tot a/v receiver van het jaar in what hi fi ( niet de kleinste reviewer) ( prijs/kwaliteit)
sr 5200 krijgt van diverste eigenaren in reviews 5 sterren van de 5
sr 6200 : uitgeroepen tot a/v component van het jaar media totaal award ( nederlandse review , jaja )( heeft ook source direct)
sr 7200 : ( identiek aan 6200 ) in stereo beter bevonden dan duurdere denon modellen.
maak je keuze

voor elk wat wils ...
de stelregel van mijn bovenbuurman gaat dus niet altijd op...
want er zijn dus mensen die een marantz 7200 verkiezen BOVEN aparte voor /na versterkers die bij elkaar duurder zijn... Die mensen wilden dus absoluut geen a/v omdat ze dus aan die stelregel dachten... maar die ging dus niet meer op met de nieuwe marantzen dus zij blij. Ik heb dat zelf niet kunnen testen maar klinkt gewoon voortreffelijk.