Toon posts:

Window Manager voor X proggen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Elleu luitjez :)

Ik ben van plan mijn eigen X windows window manager te schrijven (in linux)... uit onvrede met de huidige window managers (te moeilijk... te instabiel... te onduidelijk... enz)

Window maker doet een aardige poging maar het blijft aanrommelen (imho). Dus ik wilde mijn eigen WM gaan schrijven...

Erg leuk en aardig, maar ik heb dan wel ervaring met C++, maar niet onder linux... en ik heb geen flauw idee hoe zoiets in zijn werk zou moeten gaan (ivm X windows enzo... hoe werkt dat globaal, welke libs moeten geinclude, waar vind ik info hierover etc.)

Heeft iemand toevallig ervaring? Of zijn er leete bikkels die geboren werden met deze kennis en willen ze die met mij delen?

Ideeen over een gebruikersvriendelijke UI zijn ook welkom!

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En waarom wil je niet een bestaande WM gaan tweaken of meehelpen te verbeteren?

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik er zelf ook nog wat van wil leren... en het lijkt me leuk om het van de grond af te doen :)

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op maandag 07 januari 2002 08:40 schreef Baz_ het volgende:
Elleu luitjez :)

Ik ben van plan mijn eigen X windows window manager te schrijven (in linux)... uit onvrede met de huidige window managers (te moeilijk... te instabiel... te onduidelijk... enz)

Window maker doet een aardige poging maar het blijft aanrommelen (imho). Dus ik wilde mijn eigen WM gaan schrijven...

Erg leuk en aardig, maar ik heb dan wel ervaring met C++, maar niet onder linux... en ik heb geen flauw idee hoe zoiets in zijn werk zou moeten gaan (ivm X windows enzo... hoe werkt dat globaal, welke libs moeten geinclude, waar vind ik info hierover etc.)

Heeft iemand toevallig ervaring? Of zijn er leete bikkels die geboren werden met deze kennis en willen ze die met mij delen?

Ideeen over een gebruikersvriendelijke UI zijn ook welkom!
http://www.freedesktop.org/standards/wm-spec/
http://www.x.org
http://developer.gnome.org/doc/standards/wm/book1.html

Succes ermee.

Undernet #linux, Undernet #ipsec

Verwijderd

Topicstarter
tnx!

• buum
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-08 15:17

buum

Wie? Ik?

Allereerst vind ik het een zeer benoemenswaardig initiatief dat je zelf een window-manager wilt gaan schrijven. Alvast succes hiermee.

Maar: vergeet niet dat de huidige window-managers werk zijn van vele jaren en van vele mensen werk. Dit zelf gaan doen, is zoiets als opnieuw het wiel uitvinden.
Nu geef je als argument dat je er wat van wilt leren en toegegeven: van je fouten leer je het meest. Maar mij lijkt het toch beter om aan een bestaand project te gaan meehelpen. Als je inbreng groot genoeg is, zul je hier ook enorm veel van leren. En, even belangrijk: een bestaand project heeft al gebruikers en (meestal) bekendheid. Vooral de eerste is belangrijk voor testen, de tweede is goed voor je ego, toch?

Maar, de beslissing blijft uiteraard aan jezelf!

Ik heb gisteren geprobeerd appels met peren te vergelijken... EN DAT GING HEEL GOED!!!

Verwijderd

Topicstarter
mjah je hebt wel gelijk enzow, maar ik geil er gewoon hard op om iets compleet vernieuwends te proberen te maken (ook al lukt dat meestal niet), en het hoeft van mij niet bekend te worden ofzow ... doe et gewoon voor mezelf :)
en tnx voor de suc6wensen, zal ik idd wel nodig hebben... pff... maar goed ik ben optimist ;)

• elnino
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 05:13
Op maandag 07 januari 2002 19:03 schreef Baz_ het volgende:
maar goed ik ben optimist ;)
Dat blijkt wel ja ;) . Voordat je echt iets bruikbaars zult krijgen ben je wel een paar jaar bezig. Zeker als je bedenkt dat bijv. GNOME uit meer dan een miljoen regels code bestaat.

Maar dit begrijp ik niet helemaal:
Op maandag 07 januari 2002 08:40 schreef Baz_ het volgende:
uit onvrede met de huidige window managers (te moeilijk... te instabiel... te onduidelijk... enz)
Te moeilijk? KDE, Gnome, IceWM etc. zijn niet echt moeilijk.
Te instabiel? KDE of Gnome is (bij mij) nog nooit vastgelopen. Probeer anders eens Blackbox of XFCE.
Te onduidelijk? De meeste Windows Managers werken gewoon direct, tenminste bij een gebruikersvriendelijke Distro. Bovendien het programmeren van een eigen WM is nog veel onduidelijker.

Ik wil je hiermee niet afkraken, maar ik vrees dat je hiermee je tijd nutteloos besteedt in iets wat je toch niet gaat lukken (geen flame ofzo, het zou mij ook nooit lukken, het kost mij gewoon teveel tijd, en om een paar jaar ergens aan te werken zie ik ook niet zitten).

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-09 19:59

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Op maandag 07 januari 2002 20:58 schreef elnino het volgende:

[..]

Dat blijkt wel ja ;) . Voordat je echt iets bruikbaars zult krijgen ben je wel een paar jaar bezig. Zeker als je bedenkt dat bijv. GNOME uit meer dan een miljoen regels code bestaat.

Maar dit begrijp ik niet helemaal:
[..]
Ik wil je hiermee niet afkraken, maar ik vrees dat je hiermee je tijd nutteloos besteedt in iets wat je toch niet gaat lukken (geen flame ofzo, het zou mij ook nooit lukken, het kost mij gewoon teveel tijd, en om een paar jaar ergens aan te werken zie ik ook niet zitten).
Hmm.. KDE en GNOME zijn GEEN Windowmanagers! KDE maakt gebruik van KWM. En zelf heb ik gnome al draaiende gehad met WindowMaker, Sawfish/Sawmill en Enlightement.

Puur een Window manager maken is heel wat anders dan een complete desktop enviroment.

En as usual gaat het om het doen en het kunnen.. niet of het nuttig is.. maar gewoon tof om een keer te doen.

Oftewel: gewoon doen.. weet er zelf niks vanaf.. ook geen zin om het uit te zoeken, maar het is vast en zeker wel te doen (als die figuren van TWM/Sawfish/Windowmaker het kunnen.. waarom jij niet?)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1