Nieuwe Gamebak - jullie mening graag :)

Pagina: 1
Acties:

• iGadget
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07-2025
Nu m'n ouwe p3-500 toch een beetje aan de trage kant begint te raken, ben ik bezig een nieuwe game machine samen te stellen met de volgende hardware:

-MSI K7N420 PRO moederbord (dolby digital encoding roels!)
-2 x 512MB CAS2 DDR
-1,6 of 1,7GHz Athlon XP (hangt van de beste prijs / prestatie verhouding af)
-60GB 7200rpm Maxtor HD.

Deze sluit ik aan op m'n XGA beamer, die maximaal 1024x768 aan kan (vandaar dat ik ook niet voor een GeForce3 ofzo ga, hoger dan XGA ga ik toch niet).
En qua geluid komtie natuurlijk aan m'n Pioneer home theater receiver te hangen... dus kom maar op met die dolby digital - enabled spellen :9

Het enige waar ik nog niet uit ben is het OS wat deze machine moet gaan draaien, win98 (lijkt me niet), Win2K of WinXP? Linux is helaas nog geen serieus game OS, al bewijst Q3 / UT dat 't wel prima zou kunnen!

Graag uw meningen over dit plannetje :)

"I'll just use my Go-Go-Gadget handbook!"

• fw
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-06-2025

fw

Wow, lijkt me netjes. Misschien dat je een 2e hd erbij zou kunnen doen? En wat is je huidige gfxkaart?
Verder zou ik zelf als OS Win2k kiezen.

T.net dbmerge: Nieuw account: fw (22068) || http://wow.allakhazam.com/profile.html?81039 WTB CTS/Mala :C

Verwijderd

Eh, waarom wil je onze meningen horen dan :?

Klinkt mij meer als een opschep verhaaltje... als je nou nog een vraag had ofzo...

• Jaguar645
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:22
Op maandag 07 januari 2002 02:48 schreef ScitzoFreak het volgende:
Eh, waarom wil je onze meningen horen dan :?

Klinkt mij meer als een opschep verhaaltje... als je nou nog een vraag had ofzo...
hij vraagt toch een mening??
naar mijn idee vraagt hij eigenlijk is dit wel iets goed als een gamebak?
klinkt lekker alleen wat voor Graphics card zit er nu dan in of ga je kopen??

Verwijderd

OS zeker XP nemen... is niks mis mee..

*agree* dat het meer een opschepronde is dan een serieuse vraag

• iGadget
Is niet als opschepronde bedoeld (m'kay, misschien van die beamer enzo een beetje, sorry about that ;) )... Wat grafische kaart betreft, die zit geintegreerd op dat nForce moederbord, is een GeForce2MX die op AGP 8x draait. Er zit wel een AGP slot op het moederbord, dus ik zou er later altijd nog een brutere kaart in kunnen gooien. Maar zoals ik al zei draai ik max 1024x768, dus dat lijkt me niet echt nodig.

En ik vraag inderdaad jullie mening, omdat ik zelf maanden niets aan games heb gedaan (geen tijd voor), maar ik het toch wel een beetje mis allemaal. Maar de ontwikkelingen zijn ondertussen wel onverminderd door gegaan, dus vandaar dat ik wel graag wil weten of datgene wat ik in mijn hoofd heb ook daadwerkelijk geschikt zal zijn waar ik het voor wil gaan gebruiken :)

Verwijderd

Ik zou toch voor een zwaardere grafische kaart gaan, die gf2mx zit blijkbaar onboard maar die gaat het niet lang meer trekken in nieuwe games. Sterker nog ik heb een gf2pro400 en een xp1800+@2000+ (zie sig voor de rest) en op de allerhoogste settings op 1024*768 in rtcw heb ik 'maar' gemm 65fps. Een geforce2mx zit hier zeker een heel stuk onder aangezien ik die kaart in mijn 2e systeempje heb zitten heb ik hier ervaring mee. (en Rtcw is mooi, maar dit jaar zullen er zeker mooiere games uitkomen).

uit je verhaal kan ik opmaken dat je deze bak zeker wel eventjes wilt blijven gebruiken (met nieuwe spellen). En ik neem aan dat je alle settings zo hoog mogelijk wilt hebben op je beamer in 1024*768. Ik kan je nu al op een briefje meegeven dat spellen die het komende jaar uitkomen niet lekker zullen draaien op alles full en een geforce2mx in 1024*768 en dat is toch zonde dan. (ik gok zo dat je in rtcw in 1024*768 alles op zijn hoogst, 40fps gemm haalt met een xp1600+ en gf2mx op win2k)

Voorbeelden voor games zijn bijv UT3, doom3, quake4 etc etc.
hierbij gaat je framerate nog een heel stuk dalen en onder de 40fps speelt het echt niet meer lekker imho. Dan kun je wel bijv billinair en lagere details, textures etc pakken of in 800*600 draaien ofzo. Maar wie wil dat nou met een beamer?

Koop bijv een Club3D GF2 Titanium200 64DDR TVOut € 167,- (low-budget kaartje, maar scoort zeker een stuk beter dan een gf2mx)
Of een goede geforce2ti. En als meer geld te spenderen heb dan een goede gf3-ti500 van gainward of een radeon8500. Ik denk dat je dan iets langer van je bak kunt genieten.

edit:
ik draai trouwens win2k en dit draait geweldig

• Bootje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 11:22
XP is trouwens ook uitermate geschikt als OS. Ik heb in ieder geval met nog geen enkel spel problemen gehad.
En die grafische kaart kan inderdaad wel wat beter.

• iGadget
Hmmm... nah ik ga het in eerst instantie wel gewoon proberen met die onboard kaart, tenslotte zit er gewoon een AGP slot op dus ik kan altijd nog een snellere kaart erin gooien. En tegen de tijd dat dat nodig gaat zijn, zijn die kaarten hopelijk ook alweer een beetje goedkoper geworden (wishfull thinking?). Maar thanks voor het advies!

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:53

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je inderdaad vooral met je beamer tot max 1024 gamed denk ik dat je nog best even vooruit kunt met die onboard MX. Een beamer is toch niet bedoeld om de ranzigste details te halen maar gewoon om lekker groot te gamen :D.
Begin gewoon met sparen voor een nieuwe kaart en als je hem nodig hebt kun je hem kopen ;).

Voor de rest een prima systeem imho. Ik zou overigens voor WinXP gaan. Waarom? Omdat het kwa basis hetzelfde is als 2k met voordeel dat games makkelijker draaien.

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Wie gaat nou op een beamer gamen, tenzij je misschien SIM games gaat doen zie ik daar geen enkel nut van in.

• iGadget
raptorix: jij hebt geloof ik nog nooit op een beamer een 3D shooter gespeeld, of Need for Speed of whatever... :9~

• IceStorm

IceStorm

Op maandag 07 januari 2002 13:10 schreef raptorix het volgende:
Wie gaat nou op een beamer gamen, tenzij je misschien SIM games gaat doen zie ik daar geen enkel nut van in.
Geloof me, het heeft wel wat :D

• raptorix
  • Laatst online: 17-02-2022
Op maandag 07 januari 2002 13:15 schreef iGadget het volgende:
raptorix: jij hebt geloof ik nog nooit op een beamer een 3D shooter gespeeld, of Need for Speed of whatever... :9~
Wel degelijk paar jaar geleden quake op onze bedrijfsbeamer, het is wel grappig maar om nou te zeggen dat het goed gamed, zelf gebruik ik een 22 inch monitor op 1600 1200, denk toch dat dat wat beter gamed.

Verwijderd

Even een beetje offtopic, wat kost een beetje beamer tegenwoordig :? Over ongeveer 2 jaar wil ik op zoek naar een huisje en dan een aparte kamer met beamer voor DVD's en stuff en misschien wel wat quake5 rtcw2 ut4 en doom4 (tegen die tijd ;) )

Verwijderd

met een beamer spelen gaat vrij aardig :P

• IceStorm

IceStorm

Op maandag 07 januari 2002 13:23 schreef funksngrooves het volgende:
Even een beetje offtopic, wat kost een beetje beamer tegenwoordig :? Over ongeveer 2 jaar wil ik op zoek naar een huisje en dan een aparte kamer met beamer voor DVD's en stuff en misschien wel wat quake5 rtcw2 ut4 en doom4 (tegen die tijd ;) )
Goeie beamer? € 5000,-

• iGadget
Mjah een 22" monitor geeft misschien wel beter beeld, maar ik heb domweg de ruimte niet voor zo'n bakbeest. Die beamer hangt lekker aan het plafond, en het doek waar 'ie op projecteert is natuurlijk flinterdun. Dus dat neemt allemaal zero ruimte in. Ideaal voor mij dus.

Een nieuwe (XGA) beamer kost al snel 5000 Euro of meer... daarom ben ik niet voor een nieuwe gegaan, maar een 2e hands. En die bevalt me prima.

Nog een tip: als je de keuze hebt - ga voor een Philips. De lampen van Philips zijn namelijk over het algemeen stukken goedkoper dan die van de concurrentie (in mijn geval scheelde dat zo'n 1000 piek!). En aangezien een gemiddelde beamerlamp zo'n 2000 uur meegaat, kun je als je een beetje fanatiek beamt, die lamp ieder jaar vervangen.

Verwijderd

Volgens mij gaat die onboardkaart nog langzamer dan een standaard mx. Want die onboardkaart gebruikt geheugen van je interne geheugen dus maximale snelheid laten we zeggen 6 ns. Ipv 4 ns op de videokaart. Plus je hebt meer intern geheugen nodig dan, 256 (standaard) - 32 (minimaal) = 224 over...maar ja je kan het proberen en er later alsnog een beter gpu inzetten.

• WoutF
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:59

WoutF

Hoofdredacteur
Op maandag 07 januari 2002 17:34 schreef CB het volgende:
Volgens mij gaat die onboardkaart nog langzamer dan een standaard mx. Want die onboardkaart gebruikt geheugen van je interne geheugen dus maximale snelheid laten we zeggen 6 ns. Ipv 4 ns op de videokaart. Plus je hebt meer intern geheugen nodig dan, 256 (standaard) - 32 (minimaal) = 224 over...maar ja je kan het proberen en er later alsnog een beter gpu inzetten.
256?
Hij gooit 2x 512 erin, dus het geheugen wat die MX wegsnoept kan hij makkelijk missen.

Het enige wat ik nog mis, is een goede soundcard en een dolby boven set :)

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
als OS geen windows 2000.

meer windows 98 of XP.

2000 werken weer spellen niet enzo.. XP 99% wel.
doe je duelboot met 98 zodat die ene 1% er ook op kan doen! :)

🌞🍃

• pica
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-01 15:58
Op maandag 07 januari 2002 18:08 schreef DataBeest het volgende:

meer windows 98 of XP.

Oh? Ik ken maar 1 spel wat het niet doet onder w2k, en dat is wet :P . Noem eens 1 ander spel wat het niet doet dan.... want hier werkt ALLES perfect.

Steam

• VeldKoe
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 18:08 schreef DataBeest het volgende:

meer windows 98 of XP.

eerder andersom, xp draaide minder als 2k bij mij, en nog langzamer ook

• kamerplant
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 20:05 schreef JeanLucPicard het volgende:

[..]

Oh? Ik ken maar 1 spel wat het niet doet onder w2k, en dat is wet :P . Noem eens 1 ander spel wat het niet doet dan.... want hier werkt ALLES perfect.
Need for speed,

werkt onder win2k niet bij mij, wel onder XP.

🌞🍃

• Nibbles
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-12-2024

Nibbles

just nibb it

Heeft zo'n beamer niet een beperkt aantal branduren?
Lijkt me een prijzige pc worden dan.

• iGadget
De lamp heeft een beperkt aantal branduren ja, zie mijn reply iets hoger (ehm... op de vorige pagina dan :) )

• iGadget
Mochten er mensen zijn die er over denken om een nForce plank te kopen EN er spelletjes mee te willen doen... koop de versie ZONDER de onboard graphics, want die zuigen nog harder dan ik verwacht had. Een magere 1800 punten in 3Dmark 2001 met een Athlon XP 1700+ is IMHO ronduit slecht. Of je moet het fijn vinden om je spelletjes op 16 bit in max 1024x768 te spelen. Misschien zijn de drivers nog niet helemaal af (versie 1.00), maar het blijft gewoon slecht.

JA ik weet dat jullie me er al voor waarschuwden... maar volgens mij presteert zelfs een losse GeForce2 MX nog beter dan die onboard kaart (didn't test this, however).

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

éhm, stomme reactie mischien, maar 2x512MB, ooit heb ik gehoord dat windows 95, 98, Me en XP met zoveel geheugen (was het niet iets van max 256MB) averechts gaat werken, die OSjes ondersteunen het niet (van XP weet ik het niet helemaal zeker) dan moet je een os als win NT, 2k of een Linux distr. nemen.

• iGadget
Mwah... ik draai XP nu, gaat als een zonnetje (op de beroerde 3D performance na dan, maar dat deed ie met 512MB ook al).

Pagina: 1