Microfoon wil niet goed werken

Pagina: 1
Acties:

• Smooth
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-12-2021
He hallo dan, ik heb een vraagje waar jullie me misschien mee kunnen helpen.

Mijn microfoon wil niet werken onder windows. Ik moet er hard in schreeuwen en dan komt er zacht, krakend geluid uit. Ik heb het record volume voluit staan. En bij playback staat die ook niet gemuted.

Ik heb een standaard geluidskaartje erin zitten die op m'n moederbord zit. Ik heb een MSI K7T266 Pro2 moederbord met een VIA KT266A chipset en Windows 98 draaien. Maar aangezien er een mic uitgang op zit zou het toch gewoon moeten werken denk ik. Ik heb een redelijk oud microfoontje van Target, misschien dat het daar aan ligt?

Ik hoop dat iemand suggesties heeft.
Alvast bedankt :)

Groeten, Smooth

*edit* Moederbord gegevens aangepast

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-08 16:05

Jag

Op maandag 07 januari 2002 01:52 schreef Smooth het volgende:
He hallo dan, ik heb een vraagje waar jullie me misschien mee kunnen helpen.

Mijn microfoon wil niet werken onder windows. Ik moet er hard in schreeuwen en dan komt er zacht, krakend geluid uit. Ik heb het record volume voluit staan. En bij playback staat die ook niet gemuted.

Ik heb een standaard geluidskaartje erin zitten die op m'n moederbord zit. Ik heb een Via KT266A moederbord met Windows 98 draaien. Maar aangezien er een mic uitgang op zit zou het toch gewoon moeten werken denk ik. Ik heb een redelijk oud microfoontje van Target, misschien dat het daar aan ligt?

Ik hoop dat iemand suggesties heeft.
Alvast bedankt :)

Groeten, Smooth
Heb je de +20 dB boost aanstaan?

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

stat ie niet op dempen en hoor je misshien wat crosstalk ? :P

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Een andere microfoon proberen lijkt me het beste.

• Smooth
Op maandag 07 januari 2002 01:57 schreef Jag het volgende:

[..]

Heb je de +20 dB boost aanstaan?
Hmm, wat houdt dat in?

En hij staat niet op dempen, want ik had in m'n bericht al gezegd dat die niet gemuted stond ;)
Maar wat crosstalk is zou je me wel graag mogen vertellen.

• flagnite
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
In je recording options, onder microphone staat een button 'Advanced'. Klik daar op en zet in het windowtje wat je dan krijg een vinkje bij +20dB boost.
Dit versterkt je ingangssignaal zodat je niet meer zo hard in je mic hoeft te schreeuwen

Verwijderd

Crosstalk of overspraak kun je horen als je bijvoorbeeld je versterker op tuner hebt staan. Dan hoor je meestal muziek.
Als je je tuner gewoon aan laat staan, maar je versterker op bijvoorbeeld CD zet, zou je niets moeten horen.
Echter draai je je volume ver open dan hoor je in de verte je tunersignaal. De muziek van de radio dus.
Het is de beinvloeding van de ene signaalader op de andere.

• Smooth
Op maandag 07 januari 2002 19:18 schreef flagnite het volgende:
In je recording options, onder microphone staat een button 'Advanced'. Klik daar op en zet in het windowtje wat je dan krijg een vinkje bij +20dB boost.
Dit versterkt je ingangssignaal zodat je niet meer zo hard in je mic hoeft te schreeuwen
Ik kan alleen maar bij Playback options op advanced drukken, nadat ik dat bij opties had moeten selecteren. En daar staat wel een optie, Mic boost. Niet bij Recording opties, maar ik hoor er tenminste nu wel redelijk normaal geluid uit komen. Moet nog redelijk hard praten en dan hoor ik het nog krakend.

Ik vind het sowiezo al apart dat microfoon bij playback opties ook staat. Komt toch geen geluid uit.

Maar het werkt toch nog niet goed, want bijv. bij Counter Strike geeft die niet aan dat ik een mictofoon heb aangesloten? Vaag, iemand een idee??

• Smooth
Ik kon het bericht niet nogmaals wijzigen dus post ik ff een nieuw berichtje.

Het grappige is namelijk dat als ik hem gewoon bij alles uit de buurt hou. Beeldscherm, boxjes enzo. en bij sound recorder in windows opneem dan zie je het groene lijntje (wat vast ook wel een naam heeft)toch nog bewegen met stilte.

Zou het dan toch aan het microfoontje liggen. Heeft iemand een id wat een microfoontje dan zo ongeveer kost als dat de enige mogelijkheid is?

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op maandag 07 januari 2002 18:09 schreef Smooth het volgende:

[..]

Hmm, wat houdt dat in?

En hij staat niet op dempen, want ik had in m'n bericht al gezegd dat die niet gemuted stond ;)
Maar wat crosstalk is zou je me wel graag mogen vertellen.
In WINDOWSMIXER (sndvol32.exe) staat de microfoon erbij met een schuifbalkje. Dan kun je op ADVANCED klikken. Vind daar 20dB mic boost aan!

Standaard pc microfoontje: F10,- tot F20,- Leuk om voor de gein es wat op te nemen van spraak.

Vanaf F100,- heb je al lekkere VOCAL microfoons. Maar voor wat pc gebruik zit je goed met F20,- tot F50,-

• Smooth
Op maandag 07 januari 2002 22:43 schreef Yokozuna het volgende:

[..]

In WINDOWSMIXER (sndvol32.exe) staat de microfoon erbij met een schuifbalkje. Dan kun je op ADVANCED klikken. Vind daar 20dB mic boost aan!

Standaard pc microfoontje: F10,- tot F20,- Leuk om voor de gein es wat op te nemen van spraak.

Vanaf F100,- heb je al lekkere VOCAL microfoons. Maar voor wat pc gebruik zit je goed met F20,- tot F50,-
Bij mij staat er niet 20 Db boost, maar Mic boost. Die heb ik al aangevinkt, hij doet het wel een stuk beter.

Maar wat zijn VOCAL microfoons?

• Smooth
He jongens, in ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Later :)

• Jag

Jag

Op dinsdag 08 januari 2002 21:49 schreef Smooth het volgende:
He jongens, in ieder geval bedankt voor jullie hulp.

Later :)
Ik vind het wel typisch dat ie nog steeds kraakt. Je zou evt ff een koptelefoon kunnen pakken en die in de mic ingang douwen, die kan je ook als mic gebruiken (zij het wel een hele slechte). Dan kan je kijken of het misschien aan de mic ligt.

• Smooth
Huh, hoe kan je nou met een koptelefoon opnemen? Is toch een output apparaat. Hmm, ik zal het toch eens proberen :)

• Jag

Jag

Op woensdag 09 januari 2002 14:44 schreef Smooth het volgende:
Huh, hoe kan je nou met een koptelefoon opnemen? Is toch een output apparaat. Hmm, ik zal het toch eens proberen :)
De werking van een dynamische microfoon en een speaker (dus ook koptelefoon) is hetzelfde. Je kan dus ook geluid uit een mic krijgen (zou ik niet uitproberen hoor).
Het is allebei een spoel die door een magnetisch veld heen beweegt. In het ene geval (speaker) zet je een spanning over de spoel om die een magneetveld te laten creeren zodat de spoel gaat bewegen. In het andere geval (mic) beweeg je de spoel door het permante magneetveld, en daardoor krijg je de (inductie)spanning.

• flagnite
  • Niet online
Overigens kun je maar 1 'oor' van je koptelefoon als mic gebruiken. Mic als koptelefoon gebruiken zou ik niet doen, dat werkt gedurende een halve seconde ofzo, dan hoor je even PLOP en kun je een nieuwe kopen :)

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
(zij het wel een hele slechte).
EEN HEEEEEEELE slechte met een ongelooflijk brakke gevoeligheid :)

Als de settings voor je mic goed staan kun je gewoon een nieuwe proberen te kopen. Standaard pc microfoontje van F10,- tot F20,- Lijkt mij de beste oplossing.

• Jag

Jag

Op woensdag 09 januari 2002 19:01 schreef flagnite het volgende:
Overigens kun je maar 1 'oor' van je koptelefoon als mic gebruiken. Mic als koptelefoon gebruiken zou ik niet doen, dat werkt gedurende een halve seconde ofzo, dan hoor je even PLOP en kun je een nieuwe kopen :)
O ja :? Ik heb dit anders in de praktijk getest en het heeft altijd nog gewerkt (in situaties dat je geen mic hebt, maar er wel echt heel erg hard een nodig hebt). Misschien dat de impedantie van een koptelefoon eigenlijk wel veel te laag is, maar dat is niet echt boeiend.

• Smooth
Nou in windows klinkt die nog niet echt zuiver, maar ze verstaan me met CS tenminste wel. Daar doe ik het wel voor :)

Ik heb dat geintje met die koptelefoon nog niet geprobeed, omdat ik geen koptelefoon heb. Komt misschien nog wel een keer, in iedere geval bedankt.

• flagnite
  • Niet online
Op woensdag 09 januari 2002 22:41 schreef Jag het volgende:

[..]

O ja :? Ik heb dit anders in de praktijk getest en het heeft altijd nog gewerkt (in situaties dat je geen mic hebt, maar er wel echt heel erg hard een nodig hebt). Misschien dat de impedantie van een koptelefoon eigenlijk wel veel te laag is, maar dat is niet echt boeiend.
Vreemd, bij mijn koptelefoons werkt dat niet. Misschien dat je er een stereo->mono verloop ding tussen hebt zitten ofzo?
Of misschien heb ik gewoon brakke koptelefoons ;) das ook niet uitgesloten natuurlijk

• Jag

Jag

Op donderdag 10 januari 2002 22:33 schreef flagnite het volgende:

[..]

Vreemd, bij mijn koptelefoons werkt dat niet. Misschien dat je er een stereo->mono verloop ding tussen hebt zitten ofzo?
Of misschien heb ik gewoon brakke koptelefoons ;) das ook niet uitgesloten natuurlijk
Dat zou idd zo maar kunnen :). Maar dat verloopje heb je niet nodig hoor.
Pagina: 1