Toon posts:

[Phase Change] eerste meetgegevens.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De eerste testresultaten van het huidige systeem:

- Bij een vloeistoftemperatuur van -10 graden bedraagt het netto afgevoerde vermogen 102 Watt (da's dus wat ik elektrisch toevoer. In de praktijk komt daar nog verliesvermogen bij van de pomp, van de niet geisoleerde slangen, etc. Maar dat vermogen is niet effectief te gebruiken).
Heel wat minder dan de 200W bij -20 die ik in gedachten had, dus. Gelukkig, dan ben ik tenminste nog niet uitgetweakt.

- Het op -12 houden van de vloeistof in de warmtewisselaar kost gemiddeld 4.5 Watt (de 150W compressor moet dan elke 20 minuten 36 seconden draaien. De fan op de condenser hoeft dan niet te draaien). Dat is laag genoeg om dit ook inderdaad te doen. Dat betekent dat de computer vrijwel direct na een druk op de powerbutton ook daadwerkelijk kan opstarten. Zou ik dit niet doen, dan moet ik circa 10 minuten wachten totdat de temperatuur van de vloeistof voldoende gedaald is.

- De totale kosten van het systeem bedragen nu 80 euro. Hier zit in: condenser, compressor, fan, waterpomp, koperwerk, warmtewiselaar, isolatiemateriaal, slangen/klemmen, verbruikt soldeer, koelvloeistof. De regelelektronica zit er niet bij (die bestaat simpelweg nog niet).

Koelvloeistof zuigt. De warmteopname is erg matig en het spul is te stroperig.

Nu, als het waterblokje (geleende maze1) arriveert, dan ga ik eens m'n processor onder het ijs zetten >:)

Verwijderd

kewl

/me is benieuwd naar de temps van dat ding.

• LordMithril
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-08 21:49
ik heb maar 1 ding te zeggen.
DROOL!!!
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Bier, Whiskey en Metal!!

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op maandag 07 januari 2002 00:01 schreef DaBit het volgende:
Nu, als het waterblokje (geleende maze1) arriveert, dan ga ik eens m'n processor onder het ijs zetten >:)
Je had toch zelf zon superding gemaakt?

Oja.. vooral doorgaan zo! DABIT 4 OCM MODERATOR!

• Expander
  • Niet online
En hoe zit het met eventuele condens?

Expanding the inexpandable

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 00:11 schreef Razorfist het volgende:

[..]

Je had toch zelf zon superding gemaakt?
Yup, en die blijft lekker in m'n huidige h2o systeem zitten totdat heel dat phase-change ding goed werkt en stabiel is. Daarna gaat die maze1 terug naar zijn eigenaar, en komt mijn blokje ervoor in de plaats. Instant performance boost >:)

Expander:

totdat de custom case klaar is blijft dat een ramp.

Verwijderd

als je er een peltier op zet, wat voor temps ga je dan krijgen :P

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
* TDLofCC bowns down once again
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

Verwijderd

€80 .. daar kun je maar net een Silverado van kopen.

Sweet.

Verwijderd

Waar blijven de pics :P

Hmm, € 80,- is idd niet duur voor dit koelsysteem :) Geef ff de specs van die dingen (merk, waar je het hebt gehaald ed :) )

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-08 16:43
Op maandag 07 januari 2002 00:18 schreef Hawk666 het volgende:
als je er een peltier op zet, wat voor temps ga je dan krijgen :P
hogere temp's, die phase change ontrekt meer warmte dan een pelt doet

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-06 09:27
Op maandag 07 januari 2002 07:46 schreef [Mike] het volgende:
Waar blijven de pics :P

Hmm, € 80,- is idd niet duur voor dit koelsysteem :) Geef ff de specs van die dingen (merk, waar je het hebt gehaald ed :) )
zoek maar eens op phase change ... >:)
dit is niet gekocht maat ... :9~

DaBit is Elite

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• MaNDaRK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:01
DaBit

Ik volg nu al een tijdje PhaseChange topics... maar mijn complimenten hoor! Echt gewoon super :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~

* MaNDaRK kwijlt ff flink ;)

Verwijderd

Tweakers, denk even mee,

Koelvloeistof werkt niet goed, te stroperig en te weinig warmte opname, wat zou DaBit moeten gebruiken om dat beter te krijgen, water+waterwetter, of water met alcohol er in, ( ik noem maar iets ) ik denk als dat koelmiddel vervangen kan worden door iets beters dat de prestaties al beter worden.

SUGGESTIES DUS !!!

• TMoose
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Je kunt pure ethanol of methanol (goedkoper maar giftig, dus niet opdrinken :) ) gebruiken. Dan kun je zonder problemen tot onder de -50 gaan zonder dat de vloeistof stroperig wordt. De warmtecapacteit is wel lager dan die van water, dus moet je een hogere doorstroomsnelheid hebben om dezelfde hoeveelheid warmte af te voeren, maar ik denk niet dat je dat punt bereikt, hoewel het natuurlijk een leuk punt is om te tweaken ..

Methanol heb ik zelf gebruikt in een koelaggregaat. Zonder problemen naar de -30 :) . Jammer dat ik het aggregaat niet meer heb.. Zou nu wel een goede bestemming weten, nl. mijn Athlonnetje koelen..

Succes met je systeem.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

• Cryolite
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02:11
Mooi werk, maar het is dus nog niet perfect.
Maar ga vooral door, dit is gewoon te gek.

* Cryolite heeft een droge bek door het vele kwijlen

• Blamm
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Op maandag 07 januari 2002 09:29 schreef doehetzelver het volgende:
Tweakers, denk even mee,

Koelvloeistof werkt niet goed, te stroperig en te weinig warmte opname, wat zou DaBit moeten gebruiken om dat beter te krijgen, water+waterwetter, of water met alcohol er in, ( ik noem maar iets ) ik denk als dat koelmiddel vervangen kan worden door iets beters dat de prestaties al beter worden.

SUGGESTIES DUS !!!
Inderdaad methanol ofzo...
En ik heb me nog niet echt verdiept in de techniek erachter maar kun je ook gas gebruiken? Freon of stikstof lijkt me best wel geschikt hiervoor...

Verwijderd

Zou je wat meer pics van de huidige opstelling kunnen posten dabit?

Verwijderd

Het moet natuurlijk wel veilig blijven, expirimenten met methanol zijn een beetje link natuurlijk, als het brand zie je het niet :( ik zit zelf nog steeds te bedenken wat een goed en veilig alternatief voor koelmidel is.

Met voeibaar gas koelen werkt niet.....waarom, dan moet DaBit nogmaals een phase change opstelling voor de stikstof koeling, LEES DE VOORGAANDE TOPIC`S GOED DOOR.

Koelen met vluchtige vloeistoffen is voor de hand liggend maar link, aceton ontrekt erg veel warmte maar kunnen de slangen en de pomp er wel tegen?

Spiritus of pure methanol, tja erg brandbaar maar blijven wel vloeibaar bij temps onder 0 .

DaBit, wat heb jij nog aan gedachten in je hoofd hier over ?

• bredend
  • Laatst online: 21-08 22:28
Wordt die compressor niet erg warm?
en maak ff een link van die URL in je sig.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 09:29 schreef doehetzelver het volgende:
Tweakers, denk even mee,

SUGGESTIES DUS !!!
Daar heb ik al eerder een topicje over gepost, en de uitkomst was een water/methanol mengsel. Een 75%/25% water/methanol mengsel behoud 92% van de goede eigenschappen van water, bevriest pas bij lage temp (ik meen -28 ofzo, maar da's even uit het blote koppie), en is niet brandbaar.

Ik heb een 5 literblik methanol in bestelling staan. 't was goedkoper om een 5 literblik brandstofmethanol te kopen (ca. 10 euro), dan 750ml methanol bij de apotheek (56 euro)

pics komen nog wel. Eerst dat waterblokje binnen, dan monteer ik de boel es in m'n pc, en schiet ik een paar pics.

Verwijderd

Dabit, hoe kom je aan die PhC spullen? compressor, verdamper en dergelijke? ik probeer al lang aan te klooien met een 2e hands ijskastje, maar raw-from-scratch beginnen op jouw manier heeft toch iets meer.. any tips for an old oc'er? thx

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:06
Daar kom ik weer met de Fluorinert koelvloeistoffen van 3M. Die wordt pas stroperig bij -70 graden celsius (de 'goedkope').

Het is alleen een beetje dure vloeistof.

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

blokje komt zo spoedig moelijk m8 (reden weet je)

• -=MOL=-
  • Laatst online: 27-11-2019

-=MOL=-

R.I.P. TEC 172W 23-10-2002 :(

Klink allemaal erg lekker Dabit, keep up the good work :9

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:56

Epsilon

heel netjes dabit
ik ben benieuwd.

Ik had ook bij iemand op overclockers.com gezien die zijn waterblokken met pelts helamaal had onder gepurt (!!!). Het was wel goed geïsoleerd zei die :) vind ik niks gek met een pakken purschuim van 15cm in het vierkant :D

Maar misschien is het een idee

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Een minder gevaarlijk alternatief voor methanol: d-Limoneen.

Dit wordt uit sinaasappels gewonnen, en bevriest bij ongeveer -140 graden celcius en is tot vlak bij het vriespunt niet visceus.

Voor meer info zie deze pagina

• Joor
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09-2024
Ik ben erg benieuwd naar de uiteindelijke resultaten. Erg fruitig i.i.g.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 14:30 schreef TMoose het volgende:
Een minder gevaarlijk alternatief voor methanol: d-Limoneen.

Dit wordt uit sinaasappels gewonnen, en bevriest bij ongeveer -140 graden celcius en is tot vlak bij het vriespunt niet visceus.

Voor meer info zie deze pagina
Conclusie: Dit is het!!! >:)
Uuuuh..Wat kost dat spul, en wat zijn de warmte opname Spec?

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Specific Heat BTU's/lb. @ 80º F (26.7º C)
[59.62 calories gram/mole @ (68.4º F) 20.2º C]

Heat Trans. Coefficient 11.52 BTU/hour-square foot-º F

(Gewoon ff op de link geklikt :P )

Succes met omrekenen :+

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

en als prijsindicatie:

This product normally costs $14.75 per gallon in bulk containers

Gewoon via Google :Z

• Amd RuLuzzz
  • Laatst online: 10-02 15:01
Maar heb je de boel wat op je webpagina staat ook in het nl? Ik kan wel een beetje engels maar dit niet.

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Sorry, kan het zo snel alleen maar in het engels vinden. Nederlandse links verwijzen voor de chemische eigenschappen iedere keer door naar Engelse sites.

• Cryolite
  • Laatst online: 02:11
Heat Capacity = 0.48 calories per CC = 2000joule/liter(/graad Kelvin?) ik zie namelijk niets anders wat een warmte capaciteit kan zijn, de eenheden kloppen van geen kant en dan gaan ze ook nog eens die idiote engelse(amerikaanse) maten gebruiken.
de Heat Transfer Coefficient heb je alleen nodig om de temperatuursgradient te berekenen over het filmlaagje en dat is theorie en dat gebruiken tweakers niet (mag ik hopen)
verder is dit ook wel handig al heb ik hier nu even niet m'n scheikunde boeken bij de hand met de formules om het verder te berekenen. Viscosity at 25° C = 3.5 Centipoises

Verwijderd

Topicstarter
Niet zo spannend, dat d-limonene. Het lijkt leuk, totdat je de stukken over oxideren van dat spul, en het citroenzuur gaat lezen. Dus je moet weer een antioxidant toe voegen, en natriumcarbonaat, enz, enz.

Geef mij dan maar gewoon water/methanol.

• The Lord
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:06
Hé, pssst. Fluorinert oxideert ook niet.
Kijk voor de lol toch eens even op http://cms.3m.com/cms/US/en/2-68/iilzRFS/view.jhtml

geeft geen inhoudelijke reacties meer

Verwijderd

Topicstarter
Sja, als ik voor een prikkie een liter of 2 kan krijgen, dan zou het mooi zijn. Maar die rommel is errug prijzig..

Wel een ander voordeel: dan kan ik gewoon m'n hele mobo in de vloeistof mikken...

• Peertje NL
  • Laatst online: 16-08 13:25
Water met zout :?

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Dabit, Hoe zit het met electrocorosie en water/methanol???

• The Dolf
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 17:33 schreef E-MANs het volgende:
Das goed voor het metaal ja. En bij een lagere temp krijg je dan zoutkristallen. Het zou je waterblok kunnen verstoppen.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 17:33 schreef E-MANs het volgende:
wel eens van corrosie gehoort

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 17:40 schreef thedolf het volgende:

[..]

Das goed voor het metaal ja. En bij een lagere temp krijg je dan zoutkristallen. Het zou je waterblok kunnen verstoppen.
jij was sneller

Verwijderd

Topicstarter
Water met zout bevriest nog te snel (ik moet het vriespunt onder de -24 hebben om eventueel aanvriezen op de evaporator te voorkomen).

water/methanol doet niets tegen elektrocorrosie. Is in mijn geval ook niet nodig, omdat het systeem toch volledig koper/messing is. En messing vreet niet snel aan, is mijn ervaring. Bovendien voeg ik toch een scheut waterwetter toe; dat gaat wel corrosie tegen naar 't schijnt.

• Peertje NL
ik wist dat het je blokje vrij snel zou weg vreten, dat wist dabit ook wel denk

• Peertje NL
offtopic

wat vind jij eigenlijk van Mushkin ram geheugen?

• The Dolf
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 17:56 schreef E-MANs het volgende:
ik wist dat het je blokje vrij snel zou weg vreten, dat wist dabit ook wel denk
Waarom maak je dan die sugestie?
|:(

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• Peertje NL
Op maandag 07 januari 2002 18:33 schreef thedolf het volgende:

[..]

Waarom maak je dan die sugestie?
|:(
misschien is er wel een manier om dat tegen te gaan |:(

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38
Op maandag 07 januari 2002 13:59 schreef epsilon het volgende:
heel netjes dabit
ik ben benieuwd.

Ik had ook bij iemand op overclockers.com gezien die zijn waterblokken met pelts helamaal had onder gepurt (!!!). Het was wel goed geïsoleerd zei die :) vind ik niks gek met een pakken purschuim van 15cm in het vierkant :D

Maar misschien is het een idee
is niks bijzonders, check mijn gepurde cellie met 80W peltier:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/p5ycho/celliepur.jpg
damn pics shooten in t donker zuigt :(

12x 280Wp ZO, 9x 280Wp + 8x 465Wp ZW, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• AproK
  • Laatst online: 14-03-2024
MOOI
ga zo door, k volg het helemaal :D

Check mijn knowledge base!

Verwijderd

Hee DaBit das lang geleden!, Ik zie dat je nu ook met het koelkast syteem bezig bent! geweldig, krijg er meteen weer zin in als ik jouw zo bezig zie, gaat goed man!
(ik was / ben trouwens die gek van oilcool.com. met die verdamper rechtreeks op zijn proc.. butaan/propaan MM_Zork)

maar ik snap je verdamper niet helemaal...
het probleem wat ik had was dat de oppervlakte van mijn verdamper niet grootgenoeg was hier door kon dus maar een klein beetje van het vloeibare gas daadwerkelijk verdampen (koken) nu zie ik dat jij het met een spiraal doet (goed idee) maar waar in de spiraal kookt je vloebare gas nu??
volgens mij alleen maar bij de overgang van je hogedruk (aanvoer kleine buis) naar lagedruk grotebuis door de druk verlaging verdampt je vloestof meteen tot een -22 graden? gas..... je spiraal ligt horizontaal volgens mij komt het vloebare kokende gas niet over de eerste omwenteling van je spiraal.... (dat denk ik teminste hoop dat het niet zo is)... maar als dat zo is dan betekend dit dus dat je deze meet waarden haald met een verdampings oppervlakte van (wat was de diameter van die buis ook al weer?? 13mm?? 15mm) en de rest van je spiraal word gekoeld door het koude gas wat weer naar je compressor gaat....

volgens mij kun je het koel vermogen van die spiraal heel erg vergroten als je het verdamings oppervlakte vergroot.
door bijvoorbeeld de onderste (het laagste punt in je liggende spiraal) te verbinden zodat in alle onderste bochten de vloeistof kan verdampen...

en dan nog iets geks.. ik haalde -40 graden (onbelast) met mijn verdamper (butaan/propaan mengsel) maar volgens de gegevens die ik op je site gelezen heb, gaat het gas zelf maar tot -22 graden????? hoe kan ik dan toch -40 graden gehaald hebben?? dat is iets wat ik niet snap.. mischien weet jij het?

tevens raad ik je aan om heel veel te testen met de juiste hoeveelheid gas in je koel systeem.. las namelijk dat in het begin je (maar) -11 a 12 graden haalde... en je compressor heel erg heet werd... dit had ik ook ik ben echt dagen bezig geweest om het goed te krijgen... compressor te heet is teveel gas in het systeem!!!
te min en er treed geen verdamping op.. of dit gaat met schokken,, dit kun je heel goed horen door een schroevendraaier op de verdamper te zetten en dan je oor op het andere einde te zetten..
het geheim zit hem in de juiste verhouding!!...

endan nu de koelvloeistof...nha het is zo langzamerhad de een zoektocht aan het worden....
we hebben al vele vloeistoffen langs zien komen in de jaren dat dit forum bestaat....
maar het mag zeker niet giftig zijn of brandbaar??
..............
dacht ik al.....
anders was gloor (nee niet dat spul waar je de wc mee schoon maakt)... wat geweest... dit gebruiken ze toch ook als transport medium voor de koeling van bier en bobslee banen?? ijsbaan in hereveen dacht ik ook...
maar zal wel te gevaarlijk zijn?? je hebt nogal veel volume in je koelsysteem zitten gaat wel een paar liter van dat goed je in dacht ik (grofe schatting)..

ok iets anders... ga je ook nog met peltiers verder koelen?? als dat zo is dan is -20 toch genoeg? als je de warme kant van je peltier(s) op -20 kan houden... dan moeten er aan de koude kant toch hele mooie getallen tevoorschijn komen??? tis maar een idee hoor....

nou ik hoop snel weer van je te horen,, gadver mijn handen jeuken!!! je bent goed bezig man!!!

Verwijderd

in het bovenstaande Moest geen cloor wezen maar amonia.. toch?

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 23:04 schreef r.waslander het volgende:
Hee DaBit das lang geleden!, Ik zie dat je nu ook met het koelkast syteem bezig bent! geweldig, krijg er meteen weer zin in als ik jouw zo bezig zie, gaat goed man!
(ik was / ben trouwens die gek van oilcool.com. met die verdamper rechtreeks op zijn proc.. butaan/propaan MM_Zork)
Ja, ik baalde al dat oilcool.com verdwenen was toen ik eens rond begon te kijken naar phase-change :(
maar ik snap je verdamper niet helemaal...
het probleem wat ik had was dat de oppervlakte van mijn verdamper niet grootgenoeg was hier door kon dus maar een klein beetje van het vloeibare gas daadwerkelijk verdampen (koken) nu zie ik dat jij het met een spiraal doet (goed idee) maar waar in de spiraal kookt je vloebare gas nu??
Tot ongeveer de helft van de spiraal als mijn vloeistof -17 is. Daarna is het gas verdampt.
volgens mij alleen maar bij de overgang van je hogedruk (aanvoer kleine buis) naar lagedruk grotebuis door de druk verlaging verdampt je vloestof meteen tot een -22 graden? gas..... je spiraal ligt horizontaal volgens mij komt het vloebare kokende gas niet over de eerste omwenteling van je spiraal.... (dat denk ik teminste hoop dat het niet zo is)... maar als dat zo is dan betekend dit dus dat je deze meet waarden haald met een verdampings oppervlakte van (wat was de diameter van die buis ook al weer?? 13mm?? 15mm) en de rest van je spiraal word gekoeld door het koude gas wat weer naar je compressor gaat....
De verdampingstemperatuur van de vloeistof ligt nu rond de -20 inderdaad. De druk in de evaporator is zo'n 0.2 bar. (R134a kookt bij atmosferische druk (0 bar) bij -26 graden).
volgens mij kun je het koel vermogen van die spiraal heel erg vergroten als je het verdamings oppervlakte vergroot.
door bijvoorbeeld de onderste (het laagste punt in je liggende spiraal) te verbinden zodat in alle onderste bochten de vloeistof kan verdampen...
Zoveel maakt het niet uit. De verdampingstemperatuur van het gas blijft ca. -20. En de hoeveelheid energie die weggehaald word door een kilo koelmidddel te verdampen blijft ook gelijk. Als de vloeistof lokaal te koud word, dan zal de vloeistof daar niet zo snel verdampen, en verder de spiraal in komen. De onttrokken energie blijft in alle gevallen gelijk.
en dan nog iets geks.. ik haalde -40 graden (onbelast) met mijn verdamper (butaan/propaan mengsel) maar volgens de gegevens die ik op je site gelezen heb, gaat het gas zelf maar tot -22 graden????? hoe kan ik dan toch -40 graden gehaald hebben?? dat is iets wat ik niet snap.. mischien weet jij het?
Jawel. Propaan kookt bij -22 graden bij atmosferische druk. Als je de druk in de verdamper verlaagt tot beneden atmosferisch, dan daalt ook je kookpunt. De efficiency van de compressor neemt dan wel af, omdat er per zuigerslag minder gas verpompt word. Het is dus ook van belang om de druk in de verdamper niet lager te kiezen dan noodzakelijk.
tevens raad ik je aan om heel veel te testen met de juiste hoeveelheid gas in je koel systeem.. las namelijk dat in het begin je (maar) -11 a 12 graden haalde... en je compressor heel erg heet werd... dit had ik ook ik ben echt dagen bezig geweest om het goed te krijgen... compressor te heet is teveel gas in het systeem!!!
Yup, klopt. Helaas kan ik dat niet zelf, omdat het systeem met R134a gevuld is. Daar heb ik hulp van anderen voor nodig.
het geheim zit hem in de juiste verhouding!!...
Ja, en in de lengte/dikte van de capillair.
Weet je daar nog iets zinnings over te zeggen?
endan nu de koelvloeistof...nha het is zo langzamerhad de een zoektocht aan het worden....
we hebben al vele vloeistoffen langs zien komen in de jaren dat dit forum bestaat....
maar het mag zeker niet giftig zijn of brandbaar??
In ieder geval niet brandbaar, en niet zwaar giftig. Water/methanol lijkt de beste oplossing te zijn. De goede eigenschappen van water worden nauwelijks aangetast (thermisch differentieel van water is ca. 60%, van een 80/20 water/methanol mengsel is dat 56%. Bij water/glycol ga je richting de 30%. En dan neem je de vehoogde viscositeit niet eens mee, waardoor je minder vloeistof kunt transporteren).
anders was gloor (nee niet dat spul waar je de wc mee schoon maakt)... wat geweest... dit gebruiken ze toch ook als transport medium voor de koeling van bier en bobslee banen?? ijsbaan in hereveen dacht ik ook...
maar zal wel te gevaarlijk zijn?? je hebt nogal veel volume in je koelsysteem zitten gaat wel een paar liter van dat goed je in dacht ik (grofe schatting)..
Da's meestal ammoniak (NH3) in het koelsysteem, en glycerol als transportmiddel. Dit vanwege de niet-giftige eigenschappen.
ok iets anders... ga je ook nog met peltiers verder koelen?? als dat zo is dan is -20 toch genoeg? als je de warme kant van je peltier(s) op -20 kan houden... dan moeten er aan de koude kant toch hele mooie getallen tevoorschijn komen??? tis maar een idee hoor....
Ik was het wel van plan, maar dan moet ik een behoorlijk wat zwaarder systeem gebruiken. Een 172W peltier is toch nodig bij de P4/XP, en die dingen produceren akelig veel hitte. Zeg Ptec+Pproc = 250W in bedrijf. Dan heb je bij een knap optimaal koelsysteem toch een 450W compressor nodig om de vloeistof op de -20 te houden. Da's nu nog een utopie.
nou ik hoop snel weer van je te horen,, gadver mijn handen jeuken!!! je bent goed bezig man!!!
Nou, wat let je? Ik soldeer die verdamper wel voor je van koper ipv messing.

Btw, wat is er gebeurd met je vorige systeem?

Verwijderd

[Ja, en in de lengte/dikte van de capillair.
Weet je daar nog iets zinnings over te zeggen?]

ja en nee... zoals je weet reken ik niks uit maar doe het gewoon proef ondervindelijk....

en heb dan ook tijdens mijn project 4 koelkasten gesloopt..
tijdens het testen kwam ik er achter dat zo'n compressor moter verschrikkelijk sterk is... een kennis van me heeft om te kijken hoe sterk zo'n moter is hem aan gesloten op een bar meter en toen laten pompen... de compressor loopt gewoon door naar 100BAR! hierna gebeurd er niks meer en word de compressor te heet waarna de compressor thermish uit slaat.

om ff terug te komen.. de dikte van de capillair maak helemaal niks uit!...de doorstroom weerstand echter wel!
ik bedoel stel de hogedruk lijding maak je met een buis met een binnen diameter van 13mm....
en 100mm lang maar de doorgang naar je verdamper daar zet je bv een regelbare sproeier in 0,3mm tot 1.0mm of desnoods een kraantje...wat bestand is tegen lage temps.
dan ga je het zelfde effect berijken als wat er met die dunne orginele buis...
wat er met die dunne hoogdruk buis gedaan word.. zij doen precies het zelfde. alleen niet met behulp van een sproeier of kraan.. maar hebben gewoon uitgerekent dat de leiding 1200mm lang en een binnen diameter van 1.0mm moet zijn om de compressor genoeg druk op te laten bouwen om je gas vloeibaar te krijgen...

1 omdat ik niet weet hoe ze dit uitrekenen.
2 wij met hele andere volumes werken

is het voor jou (ons) beter om met een sproeier of kraantje te gaan werken, zodat we de druk van de compressor optimaal kunnen regelen....

ik heb meerder keren mijn hogedruk buis ingekort.. het kortste wat ik gehad heb is 600mm dit was meteen ook de laatste opstelling die te zien was op mijn site...
hier heb ik dus die -40 onbelast mee gehaald...
maar goed

wat er met mijn systeem gebeurd is...
vertel ik later wel moet weer aan het werk.. zit hier in de baas zijn tijd te tikken... je hoord nog van me..

Verwijderd

Topicstarter
[Ja, en in de lengte/dikte van de capillair.
Weet je daar nog iets zinnings over te zeggen?]

ja en nee... zoals je weet reken ik niks uit maar doe het gewoon proef ondervindelijk....
Rekenen is goed om een richtig te hebben waarin je het moet zoeken.
en heb dan ook tijdens mijn project 4 koelkasten gesloopt..
tijdens het testen kwam ik er achter dat zo'n compressor moter verschrikkelijk sterk is... een kennis van me heeft om te kijken hoe sterk zo'n moter is hem aan gesloten op een bar meter en toen laten pompen... de compressor loopt gewoon door naar 100BAR! hierna gebeurd er niks meer en word de compressor te heet waarna de compressor thermish uit slaat.
Yup, dat klopt. Als de condenser goed warm is, en het systeem gaat opstarten (initial pull-down) dan kan de druk aan de perskant ook hard oplopen.
om ff terug te komen.. de dikte van de capillair maak helemaal niks uit!...de doorstroom weerstand echter wel!

..

of kraan.. maar hebben gewoon uitgerekent dat de leiding 1200mm lang en een binnen diameter van 1.0mm moet zijn om de compressor genoeg druk op te laten bouwen om je gas vloeibaar te krijgen...
Dat weet ik ja.. Jij bent begonnen met een bestaand capillair uit die koelkast waar je ook de spullen uit gehaald hebt. Ik heb nu een stuk capillair met een binnendiameter van 2mm ofzo van een compleet ander systeem.
is het voor jou (ons) beter om met een sproeier of kraantje te gaan werken, zodat we de druk van de compressor optimaal kunnen regelen....
Wat ik nog liever heb is een expansieventiel dat reageert op de druk aan de perskant van het systeem. Ik heb uitgerekend dat ik ongeveer 9 bar aan de perskant van de compressor wil zien, en 0.2 bar aan de zuigkant van de compressor.

Een kraantje ofzo zou ook ideaal zijn, maar waar vind je zoiets? Ik heb zelf zitten denken aan een blokje koper met een spits toelopende M2 bout erin waarmee in de gasstroom in kan dammen. Een beetje gasnaald-in-een-carburateur idee.
ik heb meerder keren mijn hogedruk buis ingekort.. het kortste wat ik gehad heb is 600mm dit was meteen ook de laatste opstelling die te zien was op mijn site...
hier heb ik dus die -40 onbelast mee gehaald...
maar goed
-40 idle is leuk, maar de temp @ load is interessanter.

• roedie
  • Laatst online: 24-10-2025
Ach, nu maar wachten tot mijn peltiers versleten zijn. Ik ben nu bezig met de geschakelde voeding. Als ik die onrendabele zooi kwijt ben zal ik wel eens met FreakyFrank aan de gang gaan met methaan. Als het het goed vind :). Maar dat duurt nog ff.

Als ik dit nu hoor E :9~

Ik snap het eigenlijk vrij goed. Alleen dat jij alles voor elkaar krijgt :).

Succes.

Verwijderd

[Een kraantje ofzo zou ook ideaal zijn, maar waar vind je zoiets? Ik heb zelf zitten denken aan een blokje koper met een spits toelopende M2 bout erin waarmee in de gasstroom in kan dammen. Een beetje gasnaald-in-een-carburateur idee.]

wat dachtje van een kraantje van een hobby brander alla gamma??... werkt geweldig ik heb er een.... dus...
en heel noukeurig...
en M2 boutje...ja dat kan...nee toch niet..zal heel lastig worden omdat de schroefdraad te grof word dacht ik...
sproeier van een brommer.... kan wel..

en dan nog 2 electronishe bar meters op het systeem met 2 metertjes voor op je kast!! ben je helemaal de man! lol
..

9 bar uit en 0.2bar in?.. wow hoe kom je aan die waarden??
zie dat bedoel ik nou... ik trok mijn systeem altijd een dikke 10minuten vacuum met een andere compressor... waarna ik het gas mengsel er in liet stromen.. dus van die waarden heb ik geen flauw idee....

die compressor die je gebruikt is die nou van een koelkast??? of een dikke friezer??
hoe heb je het vermogen achterhaald???
ik mot toch een leren rekenen....

Verwijderd

Topicstarter
[wat dachtje van een kraantje van een hobby brander alla gamma??... werkt geweldig ik heb er een.... dus...
en heel noukeurig...
Niet nauwkeurig genoeg. Je wilt de doorvoer regelen tussen 0 en 0.6mm ofzo.
en M2 boutje...ja dat kan...nee toch niet..zal heel lastig worden omdat de schroefdraad te grof word dacht ik...
sproeier van een brommer.... kan wel..
Afdichting, da's het minder makkelijke gedeelte. Dat boutje is goed genoeg. Ooit een M2 bout gezien? Stel dat je die in een pin slijpt. Dan kun je volgens mij nauwkeurig genoeg regelen. Het idee is dus dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
           uit
           ||
   ------------||--------
   ------------||--------
in ==========<+++++++++++++O
   ----------------------
   ---------------------

de --- is dus koper, de <+++O is de schroef
en dan nog 2 electronishe bar meters op het systeem met 2 metertjes voor op je kast!! ben je helemaal de man! lol
..
Waar kan ik die krijgen, en wat kosten ze?
9 bar uit en 0.2bar in?.. wow hoe kom je aan die waarden??
zie dat bedoel ik nou... ik trok mijn systeem altijd een dikke 10minuten vacuum met een andere compressor... waarna ik het gas mengsel er in liet stromen.. dus van die waarden heb ik geen flauw idee....
Ik ook niet 100% zeker. 't is meer boerenverstand. 0.2 is het kookpunt van R134a bij ca. -20.
9 bar is de druk waarbij R134a vloeibaar word als 't ca. 40 graden is. De waarden zelf komen uit een grafiek die ik ergens op het inet gevonden had.
die compressor die je gebruikt is die nou van een koelkast??? of een dikke friezer??
Een dikke vriezer. 't is een Danfoss NL7F. Verder kun je dan bij Danfoss kijken, en de datasheet downloaden.
ik mot toch een leren rekenen....
Sja, dan zit je weer met het probleem dat je er niet achter komt *hoe* je het uit moet rekenen. Ik gebruik m'n verstand, maar veel over koelinstallaties narekenen vind ik niet.

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 20-08 19:58
Kun je niets met dat spul uit een VapoChill koel systeem gebruiken? De mijne kan probleemsloos tot -32 koelen zonder enig probleem.

Verwijderd

[Kun je niets met dat spul uit een VapoChill koel systeem gebruiken? De mijne kan probleemsloos tot -32 koelen zonder enig probleem.]

nou.. zonder probleem zou ik niet willen zeggen..
bij -32 gaat het vermogen verschrikkelijk achteruit.
hoeveel kan ik niet zeggen.. ligt aan de grote van de compressor... maar als ik naar de vapochill compressor kijk.
dan mag je in je handen klappen als deze bij -32 graden 10watt vermogen heeft!!!
en bij -10 graden 60 watt of -5 100watt
is uit mijn hoofd.... maar kijk maar eens op de site van danfoss en dan met name naar de vermogen tabellen van de verschillende compressors hiero: http://www.danfoss.com/compressors/Products/R134a_220V_50Hz/index.htm

op de 2de page van de pdf(jes) staat de geleverde vermogen tegenover de temps..

hier staat de compressor van dabit ook bij de NL7F..
deze kan ook (probleemloos) tot -35 graden...maar het vermogen van dit beest is dan nog maar 71 watt.
terwijl deze zelfde compressor bij -10 een dikke 303watt aan warmte weg kan pompen....

Verwijderd

Topicstarter
hier staat de compressor van dabit ook bij de NL7F..
deze kan ook (probleemloos) tot -35 graden...maar het vermogen van dit beest is dan nog maar 71 watt.
terwijl deze zelfde compressor bij -10 een dikke 303watt aan warmte weg kan pompen....
Ja, theoretisch ideaal enzo. Ik haal 't er niet uit.

Verwijderd

Digitale manometers dus.... (bar meters) mmmmm mooi maar duur denk ik.

Wellicht dat Conrad iets heeft MAAR of ze ook tegen -20 -40 bestand zijn......?

Mischein zijn er tweakers die hier meer verstand van hebben, van digitale meet en regel techniek dus.

Kom op Tweakers ff meedenken.. >:)

Verwijderd

nog even over dat regelkraantje,

als je een iets groter schroefje gebruikt maar je draait daar een hele spitse punt aan kun je heel mooi fijn regelen.

Mischien kan ik wel zo iets maken thuis, ik beloof niks maar als je de maten van de slangtules of leidingen wilt geven " kan " ik kijken of ik iets kan maken uit een blokje messing en wat rvs materiaal, groot hoeft het niet te zijn als het maar werkt.

DaBit, ik maak zelf regelmatig kraantjes voor mijn stoommachines, de laatste is een hoofd afsluiter voor 6 bar stoom geef me tijd en ik zal eens zien wat ik kan maken.
Maar ik kan niets beloven, ik ben ook nog bezig met een 600 watt generator die ik moet bouwen met 2 rolstoelmotoren >:)

Post de maten van de in en uitgang buisjes/slangen even dan ga ik van de week eens kijken wat ik heb liggen.

Greetzzzzz

Doehetzelver

Verwijderd

Topicstarter
[quote]
Op woensdag 09 januari 2002 11:02 schreef doehetzelver het volgende:
Digitale manometers dus.... (bar meters) mmmmm mooi maar duur denk ik.
[quote]

Mjah, analoge mogen ook, maar die zijn ook duur...
(dus eentje die tot een bar of 15 kan meten, en eentje die tot 1-2 bar kan meten, maar die niet kapot gaat van 5 bar ofzo. En die ook drukken minder dan 105 Pa kan meten).
als je een iets groter schroefje gebruikt maar je draait daar een hele spitse punt aan kun je heel mooi fijn regelen.

Mischien kan ik wel zo iets maken thuis, ik beloof niks maar als je de maten van de slangtules of leidingen wilt geven " kan " ik kijken of ik iets kan maken uit een blokje messing en wat rvs materiaal, groot hoeft het niet te zijn als het maar werkt.
't komt in de capillaire leiding, dus een 2mm gaatje in, en een 2mm gaatje uit, waar ik met zilversoldeer de leidingen in vast kan zetten zou voldoende zijn. Als ik ze eventueel nog iets op zou kunnen boren indien nodig, dan zou dat helemaal mooi zijn. Dat kan dus gemaakt worden uit een 5x5x15mm staafje koper ofzo.
Maar ik kan niets beloven, ik ben ook nog bezig met een 600 watt generator die ik moet bouwen met 2 rolstoelmotoren >:)
Ehm, die 2 rolstoelmotoren moeten de stroom gaan leveren ofzo? Aangedreven door stoom?

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 15:25 schreef DaBit het volgende:

[..]

't komt in de capillaire leiding, dus een 2mm gaatje in, en een 2mm gaatje uit, waar ik met zilversoldeer de leidingen in vast kan zetten zou voldoende zijn. Als ik ze eventueel nog iets op zou kunnen boren indien nodig, dan zou dat helemaal mooi zijn. Dat kan dus gemaakt worden uit een 5x5x15mm staafje koper ofzo.
[..]

Ehm, die 2 rolstoelmotoren moeten de stroom gaan leveren ofzo? Aangedreven door stoom?
Yup,

Als je die rolstoelmotoren aandrijft werken ze prima als generator, er komt mooi 24 volt gelijkspanning uit, met een beetje rekenen kom ik op ca 600 watt vermogen, enne niet op stoom maar aangedreven door een stationaire motor uit 1951 die ik heb opgeknapt , ca 1,5 pk bij 800 rpm, 180 kilo aan gietijzer maar wel leuk >:)

Ik zal eens kijken of ik zo`n regelaar in elkaar kan knutselen in de komende week messing, brons, koper heb ik niet maar brons kun je goed zilver solderen.

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 09 januari 2002 17:47 schreef doehetzelver het volgende:

Als je die rolstoelmotoren aandrijft werken ze prima als generator, er komt mooi 24 volt gelijkspanning uit, met een beetje rekenen kom ik op ca 600 watt vermogen, enne niet op stoom maar aangedreven door een stationaire motor uit 1951 die ik heb opgeknapt , ca 1,5 pk bij 800 rpm, 180 kilo aan gietijzer maar wel leuk >:)
ik ken de beestjes. Bij een vriend van me staat nog een aggregaat met een oude Lister dieselmotor. Eentje met een zwengel eraan, dus.
Ik zal eens kijken of ik zo`n regelaar in elkaar kan knutselen in de komende week messing, brons, koper heb ik niet maar brons kun je goed zilver solderen.
Dan is brons ook prima...

Verwijderd

geen idee maar als je nou gewoon antivries gebruikt. ik weet niet wanneer dat bevriest. of dat het dus roest

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-08 08:51

Skef

Ik scheer.me

DaBit, ik weet niet of het wat is, maar ik kwam in het boek van Wildkamp "buisveermanometers" tegen.....

Je hebt ze in 2 uitvoeringen: een droge en een met glycerine-vulling.

De meetbereiken die ze hebben is van 0 tot 16 PN (?), en van -1 tot +5 PN (dus ook voor vacuum)... Ik heb geen idee of je er wat mee kan, dus ik post het maar....

De aansluitingen zijn òf 1/4" (99% van de gevallen) of 1/2 (1 soort)...

De prijzen lopen uiteen van € 8.96 tot € 23.62

Wildkamp zit in Nrd-Br. in Rijen, Rucphen en Veen... Heb je er wat aan?

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Topicstarter
Die meters zijn wel nuttig ja! Gewoon de droge meters die iets aan vacuum kunnen, en die tot 16 bar (PN = bar :? ) kan.

Kun je de betreffende pagina uit de katalogus niet ff scannen ofzo?

Verwijderd

ericson heeft ook gewone manometers met bourdon buis die van -1 tot 6 bar kunnen, en die zijn niet zo heel duur geloof ik, die zijn dan gewoon met een wijzer en 1/4" aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Die dingen moet ik eigenlijk hebben. Gewone wijzermanometers, vrij klein formaatje, en een manier om die tussen m'n koelsysteem te hangen.

• BaRF
  • Laatst online: 21-08 14:50

BaRF

bijna kerst

hey ff offtopic, maar heeft iemand nog twee rolstoelmotoren over voor een aardig prijsje? die heb ik namelijk ERRUG nodig, maar niet voor zoiets echter >:)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 10 januari 2002 14:46 schreef BaRF het volgende:
hey ff offtopic, maar heeft iemand nog twee rolstoelmotoren over voor een aardig prijsje? die heb ik namelijk ERRUG nodig, maar niet voor zoiets echter >:)
/offtopic:
Als 't voor Robotwars is, dan kun je beter Ford Fiesta startmotoren gebruiken

/ontopic:

Yes! YES!
Ik heb een zeer, zeer uigebreid verhaaltje gekregen van Danfoss over hoe de efficiency van m'n systeem te vergroten. :) :)

• -=MOL=-

-=MOL=-

Go dabit go.......

Ik ben erg benieuw naar het moment dat dit op de CPU gaat komen. Heb je het waterblokje al binnen?

Ik zit ff te krap voor dat neopreen. Als je het dus sneller als over 2 a 3 weken wil moet je maar ff mailen.

Keep up th@ good work *D

[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-08 08:51

Skef

Ik scheer.me

DaBit: Ik heb geen scanner :( ....

Ik heb wel een URL waar je de catalogus kan bestellen (als je het bedrijfsmatig doet, krijg je er gelijk een kortingslijst bij :) )

Catalogus aanvragen

Die ik bedoelde zijn ook echt gewone met zo'n wijzertje, doorsnede 63mm (en een model met 100mm)...

Ze zijn er in zwartgelakt staal, abs (met chroom-finish), en r.v.s.

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

Verwijderd

Op donderdag 10 januari 2002 14:46 schreef BaRF het volgende:
Kijk ff op marktplaats.nl bij diversen daar heb ik de mijne ook vandaan.

Verwijderd

Topicstarter
Go dabit go.......

Ik ben erg benieuw naar het moment dat dit op de CPU gaat komen. Heb je het waterblokje al binnen?
Nope...
Ik zit ff te krap voor dat neopreen. Als je het dus sneller als over 2 a 3 weken wil moet je maar ff mailen.
Nou...

Ik kan toch pas begin volgende maand weer het koelsysteem zelf aanpassen (ik heb thuis geen R134a) :(

Dus zo'n haast heeft het helaas niet.
[/quote]

Skef: done. Ik heb alleen geen bedrijf ingevuld, dus wel zullen zien.

Verwijderd

DaBit morgen heb je je blokie + clip dus have fun met testen :)

• ice-T106
  • Laatst online: 17:08
Jammer dat je nu niet meer aan een van je eerste doelstellingen hebt voldaan; namelijk dat je allemaal voor iedereen beschikbare stoffen wilde gebruiken. Je kunt nu niet meer zo gemakkelijk experimenteren. Veel succes met tweaken.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 11 januari 2002 13:02 schreef ice-T het volgende:
Jammer dat je nu niet meer aan een van je eerste doelstellingen hebt voldaan; namelijk dat je allemaal voor iedereen beschikbare stoffen wilde gebruiken. Je kunt nu niet meer zo gemakkelijk experimenteren. Veel succes met tweaken.
Nee, maar zou jij een kans laten lopen om een goede R134a compressor te monteren en je systeem met R134a te vullen?

Verder kun je altijd nog propaan (R290) gebruiken voor lage temps, of butaan (R600) voor wat hogere temps. Tsja, ik wilde het eerst ook niet ivm explosiegevaar, brandgevaar etc., maar nu ik zie hoe degelijk het eigenlijk al gauw is, en hoe weinig koelmiddel erin zit, beschouw ik propaan ook als voor de hobbyist een goede keuze. Je maakt alles van metaal, en zet dat in elkaar met zilversoldeer. Dat gaat niet snel kapot. En al gaat het dat wel, dan nog is de kans dat er iets ernstigs gebeurt te verwaarlozen. De kans dat je monitor in brand vliegt is ongeveer groter.

Overigens bevat ook die koelspray die ik gebruik brandbare stoffen ('t spul fikt...), en ook R134a kan branden.

Ik sluit niet uit dat ik ook nog ooit naar propaan overstap. Dat kan ik tenminste zelf bijvullen. Vacumeren blijft een lastig obstakel.

En die koudespray? Hmm, toch maar weer eens ooit een losse compressor op de kop zien te tikken om daarmee nog wat te experimenteren. Voor ultra-lage temperatuur lijkt het spul nog steeds erg geschikt.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op donderdag 10 januari 2002 16:48 schreef DaBit het volgende:

Ik kan toch pas begin volgende maand weer het koelsysteem zelf aanpassen (ik heb thuis geen R134a) :(

Dus zo'n haast heeft het helaas niet.
ok, ik bestel het als ik me euro's binnen heb € :D

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ik druk nog weleens perongeluk op quote ipv reply

ik was afgelopen week bezig in het olympisch stadion, waar ze bezig waren met ijsbanen te verwijderen, en het mengsel wat daar gebruikt werd was Water en Glycol, dit ging tot een graad of -30 dus ik weet niet DaBit, maar is dit niet iets voor in jou systeem?

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op zaterdag 12 januari 2002 11:46 schreef MR_WAZOO het volgende:

[..]

ik was afgelopen week bezig in het olympisch stadion, waar ze bezig waren met ijsbanen te verwijderen, en het mengsel wat daar gebruikt werd was Water en Glycol, dit ging tot een graad of -30 dus ik weet niet DaBit, maar is dit niet iets voor in jou systeem?
1 vraagje, waarom quote je mijn bericht als je iets tegen dabit egt?

Verwijderd

Topicstarter
water/glycol heeft veel slechtere eigenschappen dan water/methanol. De reden dat dat bij ijsbanen gebruikt word is de giftigheid en vluchtigheid van methanol.

Bekijk dit plaatje eens (komt uit een thread van een ander forum. Geen idee waar ze werkelijk vandaan komen):

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/zooi/differentialcomparison_methanolwater.gif

Dit plaatje laat eigenlijk zien hoe goed een vloeistofmengsel voor onze doeleinden is. Hoe hoger het percentage, hoe beter. Dit is natuurlijk niet het hele verhaal, maar slechts een stukje ervan.

30/70 methanol/water heeft ongeveer hetzelfde vriespunt als 60/40 glycol/water. Da's dus 48% tegenover 56%. Relatief gezien tegenover de 60% van puur water is dat al vrij veel. Maar de echte winst zit 'm in het feit dat methanol/water *stukken* vloeibaarder is dan glycol/water. Hierdoor neemt de flow toe, nemen de 'kleefeffecten' van de vloeistof aan het metaal af, en dat is wat ik nodig heb in m'n warmtewisselaar om de warmtewisseling effectief te laten verlopen.

TD-DMZ:

Je weet dat vooruitbetaling van 't spul geen probleem is.

• -=MOL=-

-=MOL=-

Op zaterdag 12 januari 2002 13:26 schreef DaBit het volgende:
TD-DMZ:

Je weet dat vooruitbetaling van 't spul geen probleem is.
Weet ik........

• ernst
  • Laatst online: 04-08 16:43
ot

chek NRC wetenschap katern van vandaag voor je volgende coolprojectje m8 ;)
coolen dmv magnetisme :o

ot

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• m-m
  • Niet online

m-m

Op zaterdag 12 januari 2002 18:41 schreef ernst het volgende:
ot

chek NRC wetenschap katern van vandaag voor je volgende coolprojectje m8 ;)
coolen dmv magnetisme :o

ot
zoiets zag ik laatst op Discovery, coolen dmv. magneten en lasers. Maar natuurlijk niets voor de hobbyist.

• ice-T106
Het is iderdaad jammer dat je een flinke pomp nodig hebt om zo'n systeem goed vacuum te zuigen.
Kun je misschien niet veel verder komen als je de buizen gaat verwarmen tijdens het leegpompen, ik heb het idee dat dit best veel kan schelen

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

• ice-T106
Misschien is het een idee om zeepsop of zoiets aan je mengsel toe te voegen dit verlaagt de oppervlaktespanning waardoor het misschien wat minder gaat "kleven"

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
ze gebruiken dus glycol omdat het minder giftig is, vandaar....

Verwijderd

Topicstarter
tsja, ik heb geen arbomeneertjes achter me lopen :)

• m-m
  • Niet online

m-m

[niet serieuze post]
Op zondag 13 januari 2002 22:18 schreef DaBit het volgende:
tsja, ik heb geen arbomeneertjes achter me lopen :)
moest er eens bijkomen, waterkoelingsinspecteurs van de politie oid.
goedemiddag ik kom even uw waterkoeling controlleren.
ah! meneer, dit waterblok is core-crushend, ik kom het in beslag nemen.
[/nsp]
Pagina: 1