aargh, stroom uitval, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:32
mn 24/7 slack server, is vanmiddag 2 seconde stroomloos geweest, hj draait nu wel weel, want hij starte natuurlijk gewoon opniew op, maar heeft het nog consuquenties voor mn bakkie dat ie nie helemaal correct is afgeslote. mbt het filesystem ofzo. zijn er dingen die ik nu moet controleren of doen?

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Had je ext2 ? of ext3 ? en waren er disk intensieve processen aan het draaien ?

In geval ext2 kan je een hersteld filesystem hebben met enkele corrupte files waar ie mee bezig was.

In ext3 geval zou alles okidoki moeten zijn sommige files kunnen incompleet zijn maar de inhoud is niet corrupt.

Alsie stond te niksen is er in geen van beide gevallen iets aan de hand.

• Super_ik
tis ext2, en ik heb zon vermoede dat ie wel ergens mee bezig was. oa seti, samba, apache, en mischien wat ftp

8<------------------------------------------------------------------------------------

• Evi
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Evi

Op zondag 06 januari 2002 23:25 schreef Super_ik het volgende:
tis ext2, en ik heb zon vermoede dat ie wel ergens mee bezig was. oa seti, samba, apache, en mischien wat ftp
Hup, grijp de kans om meteen de zooi over te zetten naar ext3! Waarschijnlijk is er weinig kapot gegaan omdat ie nu weer gewoon draait. tenminste bij mij als er echt iets fout gaat geeft ie een error en de mededeling dat root maar eens moet gaan troubleshooten en weigerd dan door te booten. e kan om zeker te zijn natuurlijk alle services down brengen en de drive ro mounten om een grondige scan uit te voeren.
Oh, als je um nu toch even down moet halen kun je um net zo goed helemaal uit zetten en die gloednieuwe tweedehands UPS die je ervoor wilt hebben er tussen zetten. Alledrie deze handelingen moeten toch binnen een half uurtje gedaan kunnen worden. :)

If you can't win fair, cheat!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Als je computer niet netjes afgesloten is zitten er mogelijk wat foutjes in het filesystem. Dit zal erger zijn naarmate je computer drukker bezig was (op de harddisk).
Als hij weer opstart nadat hij niet netjes is afgesloten, wordt het filesystem automatisch gecontroleerd (a la scandisk in Windows).

Tenzij je pech hebt zal het nogal meevallen met de schade... Als dit bijvoorbeeld heel kort na de installatie gebeurt, als alle files net zijn geschreven en nog 'open' zijn, dan kan het best een ramp worden (I can know) :)
Maar als je computer gewoon aan stond te doen wattie altijd doet (en niet al te veel met de harddisk bezig was), heb je grote kans dat er niks beschadigd is (hoogstens dat de laatste entries in je logs nog niet geschreven zijn ofzo).

Als fsck (de 'scandisk van Linux') lost clusters (stukken data die niet aan een file toegewezen zijn) vindt, plaatst hij deze in de lost+found directory van het filesystem in kwestie. Als hier files in terecht gekomen zijn is het minder goed gesteld met je filesystem.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 07 januari 2002 02:12 schreef EvilPlatypus het volgende:
Hup, grijp de kans om meteen de zooi over te zetten naar ext3! Waarschijnlijk is er weinig kapot gegaan omdat ie nu weer gewoon draait. tenminste bij mij als er echt iets fout gaat geeft ie een error en de mededeling dat root maar eens moet gaan troubleshooten en weigerd dan door te booten. e kan om zeker te zijn natuurlijk alle services down brengen en de drive ro mounten om een grondige scan uit te voeren.
Oh, als je um nu toch even down moet halen kun je um net zo goed helemaal uit zetten en die gloednieuwe tweedehands UPS die je ervoor wilt hebben er tussen zetten. Alledrie deze handelingen moeten toch binnen een half uurtje gedaan kunnen worden. :)
Mja, ext3 is altijd een goed idee, handmatig fscken is waarschijnlijk een beetje overbodig en een UPS is wat overkill voor een servertje thuis meestal :)

• Super_ik
maar voor ext3 heb ik toch ook weer een nieuwe kernel nodig, kep nogsteeds draaien op 2.2
en er is al wel zon schijven test uitgevoerd tijdens het booten, partition not clearly unmounted enz.
dus verder nix meer aan doen?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Dat is hoogstwaarschijnlijk niet nodig nee.

• x-wolf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01-05-2024
Klein beetje offtopic maar misschien een extra reden om ext3 te gaan gebruiken.
Bij ons in huis was (ben nl. net verhuist :) ) een ongekend slecht stroomnetwerk (gewoon zwaar overbelast) dus wilde er nogal eens een stop doorslaan. Heel erg balen als jouw pc dan aanstaat. Een paar maanden geleden gebruikte ik nog ext2 en daar heb ik toch nogal eens problemen gehad als de stroom er weer eens afviel. 2,5 geleden ben ik overgegaan naar ext3 en sindsdien is twee keer de stroom eraf gegaan maar heb ik geen enkel probleem ondervonden (1 keer was ik zelfs in Staroffice een document aan het bewerken en dat had ik gelukkig vlak voor de stroomuitval nog opgeslagen). Bleek allemaal geen probleem te zijn, ik kan het je dus ook alleen maar aanraden over te stappen naar ext3.
Pagina: 1