Zijn er mensen die deze regel lezen? Graag terugkoppeling gewenst (onopvallend)
Ik denk dat wij dit nooit zullen weten tenzij een blind-geboren-persoon op de één of andere manier toch weer kan zien. Die kan ons dan beschrijven wat hij(zij) 'gezien' heeft toen hij/zij nog niet kon zien.Op zondag 06 januari 2002 23:00 schreef Flyduck het volgende:
Stel je bent vanaf je geboorte blind,... zou je dan toch een voorstelling kunnen maken van hoe kleuren eruit zien? Ik kan bijvoorbeeld in me gedachten wel kleuren voor me halen.
En stel dat dat niet mogenlijk zou zijn hoe zou zo iemand zich dan voorwerpen die hij voelt voorstellen? Allemaal zwart?
Greetz
Of hij daarvoor kleuren zag, weet ik helaas niet.
To See A World In A Grain Of Sand, And A Heaven In A Wild Flower, Hold Infinity In The Palm Of Your Hand, And Eternity In An Hour
Verwijderd
De hersens weten niet wat ze met de informatie aanmoeten
(ooit eens iets op tv gezien hierover)
Zij weten niet hoe iets eruit ziet een vierkant is al moeilijk te begrijpen voor zo iemand, maar als ik met ze praat dan merk ik dat hun fantasie een wereld beeld maakt die anders is dan die van ons.
Je kunt het vergelijken met de vierde dementsie, niet te begrijpen voor ons, net zoals de wereld van een blinde ook niet te begrijpen valt.
\0/
Geel/rood
blauw koud
groen tja natuur maar dat is niet eeb eigenschap
Zwart negatief
of is dit erg new age
Verwijderd
Metal to the bone
Verwijderd
Verwijderd
Verwijderd
Helaas heeft de persoon in kwestie zijn gezicht nooit weten te gebruiken. Hij begreep het concept "diepte" niet meer, snapte de kleuren niet, etc. Het leven werd moeilijker door de ingreep!
Later is de ingreep ongedaan gemaakt....
Verwijderd
Op zijn triangel kan de doctor zien dat kleuren vertaald worden naar klank, zoals bij BBMEJ*
Dr. Oetker
*)Bekende Band Met Een J.
Verwijderd
Ik denk dat hij/zij kleuren zal benaderen mbv de andere zintuigen. Zo zal de koud en warm dimensie, zach/hard, fijn/akelig toegekend worden aan de kleuren die hij/zij jammerlijk genoeg niet zal kunnen begrijpen. Het is net zoiets als we een voorstelling willen maken van de 4de dimensie die onze 3d hersenen niet kunnen begrijpen. Iets zien is iets wat je moet leren. Zo werken onze hersenen.Op zondag 06 januari 2002 23:00 schreef Flyduck het volgende:
Stel je bent vanaf je geboorte blind,... zou je dan toch een voorstelling kunnen maken van hoe kleuren eruit zien? Ik kan bijvoorbeeld in me gedachten wel kleuren voor me halen.
En stel dat dat niet mogenlijk zou zijn hoe zou zo iemand zich dan voorwerpen die hij voelt voorstellen? Allemaal zwart?
Greetz
Overigens zal je na een aantal maanden na je geboortje nooit meer kunnen zien, omdat je neuronen die daarvoor zorgen vervangen worden/afgebroken.
Wel kun je zien als je blind bent en vroeger kon zien. Tegenwoordig kan dat al door het netvlies met een chip te prikkelen die aangesloten is op een camera.
Verwijderd
Mijn buurman was jarenlang blind en wist niet meer hoe kleuren eruit zagen. (blind door een oogziekte). hij is daar aan geholpen en kan enigzins weer zien.
Hij keek z'n ogen uit
Zelfs iemand die dus jarenlang blind is kan zich dus geen voorstelling meer maken....
Dus we zullen het misschien nooit weten?
Verwijderd
Het verhaal heet "to see and not see" en daarin beschrijft hij inderdaad een persoon die weer kan zien nadat hij een een of andere ingreep heeft gehad.
Het leuke eraan is dat die persoon op een gegeven moment allerlei situaties die hij zag in het dagelijks leven begon na te spelen met playmobil poppetjes en op die manier de verbinding wist te leggen tussen zijn tastzin waarmee hij al zijn conceptuele begrip had opgeslagen en zijn nieuw verworven visueel vermogen. Hij begreep dus pas situaties die hij gezien had als hij ze eerst op de tast had nagespeeld.
Later is hij zijn zicht weer kwijtgeraakt, maar dat kwam omdat hij een soort zuurstof tekort had gehad in zijn hersenen.
Dr. Oetker, bekend van het Sonera-café prikbord.Op dinsdag 08 januari 2002 14:51 schreef Dr.Oetker het volgende:
Kijkt u zwart, dan zit u fout.
Op zijn triangel kan de doctor zien dat kleuren vertaald worden naar klank, zoals bij BBMEJ*
Dr. Oetker
*)Bekende Band Met Een J.
Nog steeds onbegrijpelijk, of was het onbegrepen?
Verwijderd
Zo ver zat ik er dus ook weer niet naast!Op woensdag 09 januari 2002 23:07 wees jwm mij terecht![]()
Verwijderd
Verwijderd
Wij kunnen ons ook alleen maar kleuren voor de geest halen omdat we er continu mee te maken hebben. En dan nog, hoe ervaar je kleuren? Probeer voor de gein maar eens een kleur te beschrijven aan iemand anders. Dat lukt je ook never nooit niet
Verwijderd
Dat komt omdat je ze wel eens gezien heb. Bij jou is het dus herinnering dat je ze in gedachten voor je kan halen.Op zondag 06 januari 2002 23:00 schreef Flyduck het volgende:
[...]
Ik kan bijvoorbeeld in me gedachten wel kleuren voor me halen.
[...]
[edit] kleur is subjectief. Wie zegt dat mijn groen niet rood is voor jou?
ik kan me bijna niet voorstellen, dat hij een fantasie kan hebben over hoe bepaalde dingen eruit zienOp maandag 07 januari 2002 14:33 schreef BOCmetalhead het volgende:
ik ken ook iemand die blind geboren is en hij heeft totaal geen voorstelling hoe iedere kleur eruit ziet... het enige dat hij ziet is darkness... zijn fantasie hoe bepaalde dingen eruit zien is daarintegen zwaar groot! omdat hij nix kan zien probeerd hij er voor zichzelf een voorstelling van te maken... meestal klopt het nie echt met de werkelijkheid maar toch... ik vind het zoiezo knap dat hij zich goed staande kan houden in deze maatschappij... die gozer doet alles zelf heeft een fulltimebaan als programmeur... hij ontwerpt proggies voor blinden die ze kunnen helpen makkelijker met een pc overweg te kunnen. toch knap!
hij weet niet wat "zien" is,
als jij doof bent geboren, kun jij je ook niet voorstellen hoe geluid zou klinken toch?