video koppen schoonmaken, hoe? pics inside :)

Pagina: 1
Acties:
  • 2.906 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 16192

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/icu13684/Picture%20139.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/icu13684/Picture%20140.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/icu13684/Picture%20141.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/icu13684/Picture%20142.jpg

okee, ik heb me video lopen openschroeven (jvc), want hij heeft nl een probleem, ik moet een video 600x erin doen voordat ie goed beeld geeft, hij pakt hem dus of wel of niet goed als ik hem erin duw, en eerst ging het na 2x goed maar nu na 50x nog niet, ik vermoed dat de koppen (ofzo) niet goed weten wanneer die nou okee is en dat het meer op goed geluk voor ze is.... nu wil ik ze schoonmaken, maar ik heb dus geen idee wat de koppen nu zijn, er zitten verschillende dingen in die vermoedelijk in aanmerkingen komen, nu wil ik graag weten WAT moet ik nou schoonmaken :)

en hoe?

iemand tips? wil graag nog ff film kijken vanavond dus als het kan ff snel :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Die grote ronde schijven, met alcohol gaat t best is mijn ervaring.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:33 schreef Esger het volgende:
Die grote ronde schijven, met alcohol gaat t best is mijn ervaring.
en dan gewoon dat hele ding? en dan met een wattestaafje met alcohol ofzo erlangs ?

en die andere dingen? is het nuttig om die ook ff schoon te maken? dat lijken me ook een soort sensors ofzo :)

ik ben dus absoluut niet handig hierin :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat dacht je gewoon van een schoonmaak casette??

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:56
Ik zou van die koppen afblijven. Als jij ze schoonmaakt en dan, terwijl ze nog nat zijn van de alcohol, een bandje erin stopt, gaat het helemaal mis. Band blijft dan aan de kop plakken en wikkelt zich er helemaal omheen.

De video heeft ergens een sensor zitten die aangeeft of er een band inzit en of hij goed zit. Er lopen hier wel wat mensen rond die weten hoe dat in elkaar steekt, ff advies van hen afwachten. Waarschijnlijk moet je namelijk aan een van die dingen wat afstellen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:40 schreef gitaarwerk het volgende:
wat dacht je gewoon van een schoonmaak casette??
die heb ik niet.... en kan ik wel morgen kopen maar dan kan ik vanavond geen video meer kijken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Wat m'n pa nog wle eens doet: Kwastje met een stuk keukenpapier erom en daarmee die koppen voorzichtig reinigen met spiritus of alcohol, maar ik weet niet zeker of dit wel 100% goed is..laat het idd wel ff goed verdampe voordat je je band er in stopt.

offtopic: nu nog video kijken? of opnemen ;) ik ruik canal+

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05-2023

Baklap

Grrr pak icoon ... pak !!!!

moet een video 600x erin doen voordat ie goed beeld geeft, hij pakt hem dus of wel of niet goed als ik hem erin duw, en eerst ging het na 2x goed maar nu na 50x
Nog steeds een beetje wazig verhaal. Doet ie het nou maar geeft hij slecht beeld of kopt ie de band er weer uit of gaat de band scheef of blijft ie vastzitten ???

|Avid-Encoding-Editing-Authoring|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:44 schreef Esger het volgende:
ik ruik canal+
hehe nee KIJKEN ;) heb al een tijd geleden een film opgenomen en u heb ik ff een avondje helemaal geen ruk te doen en wil ik video kijken, doet dat verrekte ding het niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:46 schreef Baklap het volgende:

[..]

Nog steeds een beetje wazig verhaal. Doet ie het nou maar geeft hij slecht beeld of kopt ie de band er weer uit of gaat de band scheef of blijft ie vastzitten ???
uhm nee, hij geeft dan gewoon sneeuw, of sneeuw met een beetje beeld. Als je het vaak genoeg blijft proberen (voorheen althans) kreeg je soms in goed beeld, je kon de video dan uitzetten terug spoelen of wat dan ook, je had goed beeld, maar zodra je hem er weer uithaalde moest je het hele ritueel weer opnieuw doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanlooijen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-06-2021
"helemaal geen ruk te doen" je bevestigd de suggestie die je ontkent >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Ok dat is idd een beter verhaal. Je kan met een NATUURZEEM het liefst een nieuwe, gecombineerd met 96% Alcohol (niet voor je zelf maar op het doekie) de koppen schoonmaken.

• Kijk of je zeem goed schoon is en doe er wat alcohol op
• Zoek de grote zilveren ronde schijf de koppen.. :P
• ga met de zeem zonder veel druk te geven van boven naar beneden ga dus niet als een gek over die kop rossen ..dat vind ie niet leuk.
• herhaal dit een paar keer de kop rond
• de audio koppen ed kun je gelijk meenemen maar die zijn wat minder gevoelig.. ook weer zonder veel druk schoonmaken.

Suc6 enne * Baklap maakt nog wel even duidelijk dat hij er zelf al 897 heeft schoongemaakt maar tegelijkertijd GEEN verantwoordelijkheid voor schade veroorzaakt door een prutser die niet leest >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35460

Alcohol is wel goed, maar gaat niet met spiritus werken, is heel erg vettig! Maakt het alleen maar erger! >:)

En schoonmaakcas. zijn net van die stukken schuurpapier, ook liever niet doen! ( en als je het doet niet vaker dan 2 keer !) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:54 schreef Baklap het volgende:
Ok dat is idd een beter verhaal. Je kan met een NATUURZEEM het liefst een nieuwe, gecombineerd met 96% Alcohol (niet voor je zelf maar op het doekie) de koppen schoonmaken.

• Kijk of je zeem goed schoon is en doe er wat alcohol op
• Zoek de grote zilveren ronde schijf de koppen.. :P
• ga met de zeem zonder veel druk te geven van boven naar beneden ga dus niet als een gek over die kop rossen ..dat vind ie niet leuk.
• herhaal dit een paar keer de kop rond
• de audio koppen ed kun je gelijk meenemen maar die zijn wat minder gevoelig.. ook weer zonder veel druk schoonmaken.

Suc6 enne * Baklap maakt nog wel even duidelijk dat hij er zelf al 897 heeft schoongemaakt maar tegelijkertijd GEEN verantwoordelijkheid voor schade veroorzaakt door een prutser die niet leest >:)
uhm kijk daar heb ik wat aan :)

maareh, nu probleem 1: ik heb geen pure alcohol inhuis, is jenever ook goed? en probleem 2: ik heb geen natuurzeem ding inhuis, zijn er nog andere mogelijkheden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxxBass
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-04 16:17

MaxxBass

Waar een wil is ben ik weg!

Op zondag 06 januari 2002 22:58 schreef Kertje het volgende:

[..]

uhm kijk daar heb ik wat aan :)

maareh, nu probleem 1: ik heb geen pure alcohol inhuis, is jenever ook goed? en probleem 2: ik heb geen natuurzeem ding inhuis, zijn er nog andere mogelijkheden ?
Bij jenever blijft na verdamping alleen maar troep aan je koppen hangen...strorum van 80% is echter wel een optie... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Op zondag 06 januari 2002 23:05 schreef likkie het volgende:

[..]

Bij jenever blijft na verdamping alleen maar troep aan je koppen hangen...strorum van 80% is echter wel een optie... ;)
Yep en LOL dat drink ik als ik verkouden ben... HATSJOE .. ben even in de keuken >:)

Ik zou echt even voor een zeem gaan. Je koppen zijn zo overleden. En wat die schoonmaak cassette aangat dat is idd rotzooi niet doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 23:08 schreef Baklap het volgende:

[..]

Yep en LOL dat drink ik als ik verkouden ben... HATSJOE .. ben even in de keuken >:)

Ik zou echt even voor een zeem gaan. Je koppen zijn zo overleden. En wat die schoonmaak cassette aangat dat is idd rotzooi niet doen...
er is dus geen andere optie :? ;(

volgens mijn heb ik verder niks sterkers in huis op het moment, als nou echt nie anders kan ga ik morgen maar die dingen ff kopen, kan ik alleen nu nie film kijken :(

iig wel thx voor de info :) als dit het probleem oplost bespaar ik zo 75 piek want dat kost het bij de lokale electroboer al om er alleen maar naar te kijken, dus zelfs zonder reparatie...

edit:
en dan ben ik hem overgens ook rustig 1 a 2 weken kwijt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Het lijkt me helemaal geen vuile-koppen probleem, maar eerder iets als dat de band niet helemaal goed langs al die palletjes en rolletjes wordt geleid. Ik heb ook eens iets dergelijks gehad, al wilde toen soms de band helemaal niet meer draaien. Na veel onderzoek bleek het probleem te zitten in twee kleine bladveertjes in de cassette-invoer opening, waardoor hij er een beetje scheef inkwam. Daardoor kon het invoermechanisme hem niet goed meer om een bepaald palletje krijgen en liep de zaak vast.

Het feit dat je af en toe wel goed beeld had geeft aan dat het geen vuil kan zijn. Die koppen zijn toch niet af en toe ineens weer schoon? Aan de foto's te zien heb jij er trouwens een automatische koppenschoonmaker inzitten. (niet dat die erg effectief zijn.)

Doe er met het deksel open maar eens een band in en kijk of hij goed langs het mechanisme wordt geleid. Misschien geeft dat meer aanwijzingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 23:16 schreef polaris het volgende:
Het lijkt me helemaal geen vuile-koppen probleem, maar eerder iets als dat de band niet helemaal goed langs al die palletjes en rolletjes wordt geleid. Ik heb ook eens iets dergelijks gehad, al wilde toen soms de band helemaal niet meer draaien. Na veel onderzoek bleek het probleem te zitten in twee kleine bladveertjes in de cassette-invoer opening, waardoor hij er een beetje scheef inkwam. Daardoor kon het invoermechanisme hem niet goed meer om een bepaald palletje krijgen en liep de zaak vast.

Het feit dat je af en toe wel goed beeld had geeft aan dat het geen vuil kan zijn. Die koppen zijn toch niet af en toe ineens weer schoon? Aan de foto's te zien heb jij er trouwens een automatische koppenschoonmaker inzitten. (niet dat die erg effectief zijn.)

Doe er met het deksel open maar eens een band in en kijk of hij goed langs het mechanisme wordt geleid. Misschien geeft dat meer aanwijzingen.
hmmm daar zit wat in, maar het lijkt erop alsof alles er goed langs gaat, ik heb er dus geen verstand van he :)

die automatische koppenschoonmaker zit er idd in, maar die is behoorlijk ranzig volgens mij, beetje bruinig uitgeslagen. De recorder is ookal een jaar of 7 oud denk ik...

hij heeft overgens inderdaad ook wel is het probleem dat de band vastloopt en ik dus een hele spaghetti uit dat ding kan trekken, gebeurd niet zo heel vaak, 1 op de 50x ofzo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Ten eerste: ga er maar van uit dat dit ding over een tijdje rijp voor ontleding/vuilnis is.... :{

Ik denk niet dat het aan vuile koppen ligt, want dan had je namelijk een hele tijd goed beeld moeten hebben als de sneeuw eenmaal weg is, ook als je de band er opnieuw in doet.

Het lijkt me waarschijnlijker dat de casette niet goed in de video komt, of iets in het loopwerk is verschoven waardoor de band niet goed langs de koppen gaat.

Mocht je ondanks dit toch je koppen schoon willen maken (dat grote ronde draaiende ding met 2 kleine kopjes erin)

doe het dan met alcohol of eventueel spiritus, of van die "speciale"zooi maar NOOOOOOOOOOOOOIT met OLIE of iets anders met vet erin.
Het beste gewoon met een wattenstaafje met een klein beetje alcohol.
Daarna even een half uurtje (minstens) laten staan.

Dat je band af en toe niet in de casette teruggaat is weer wat anders, dat komt doordat 1 van de spoelen niet terugdraait bij stop/eject.
Heeft meestal te maken met uitgedroogd of versleten rubber en/of tandwieltjes.
Kan je dus weinig aan doen.... ja rubber vervangen maar dan ben je met een nieuwe video beter af.

Schoonmaak casettes zijn BTW ook niet goed.
Hebben meestal een veel te ruw oppervlak, en je haalt het vuil wel weg maar het komt verderop weer in je loopwerk of op je geluidskop terecht en de slijtage neemt alleen maar toe :{

nog eeen BTW:

mocht het nog eens voorkomen dat er een hele sliert band in blijft zitten en je merkt het toevallig:
Druk NIET op eject. Had je dit al gedaan doe hem dan NIET weer terug.
Als je band er nog in zit, kan je aan het motortje draaien om die sliert weer in de casette te krijgen.

motortje zit meestal rechtsboven in het loopwerk, net links van die grote printplaat, en ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.net:666/temp/motor.jpg

Daar kan je dus aan draaien en dan heb je kans dat je je band nog kan redden.

Heb je BTW wel eens naar je videobanden gekeken of er bobbels enzo in komen, dat is voor je eigen banden niet zo'n hele grote ramp maar de plaatselijke videotheek zal er iets minder blij mee zijn gok ik.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 23:30 schreef dreeke het volgende:
Ten eerste: ga er maar van uit dat dit ding over een tijdje rijp voor ontleding/vuilnis is.... :{
hmmm het was een hele dure 7 jaar geleden; 850 piek ;(
Het lijkt me waarschijnlijker dat de casette niet goed in de video komt, of iets in het loopwerk is verschoven waardoor de band niet goed langs de koppen gaat.
uhm, ff kijken, als ik een video erin doe en ik laat hem afspoelen loopt hij echt heel netjes langs een rigeltje onderaan dat grote zilvere ding, heel strak erlangs, het lijkt me dus alsof ie er gewoon netjes overheen gaat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Nou, dan kijk je waar precies die spaghetti ontstaat en dat geeft alweer een aanwijzing waar het probleem zit.
Houdt bijvoorbeeld de opwikkelspoel op met draaien? (Vaak oorzaak van bandsalade.) Dan zit het probleem hem in de snaar of het rolletje wat hem aandrijft. Succes ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 23:36 schreef polaris het volgende:
Nou, dan kijk je waar precies die spaghetti ontstaat en dat geeft alweer een aanwijzing waar het probleem zit.
Houdt bijvoorbeeld de opwikkelspoel op met draaien? (Vaak oorzaak van bandsalade.) Dan zit het probleem hem in de snaar of het rolletje wat hem aandrijft. Succes ermee.
het gebeurd niet zo vaak, ik heb hem bv vandaag al wel 200 x erin gedaan en niks mis gegaan, soms gaat het ook 2x achter elkaar fout, kan het dus nu niet echt zien en testen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik heb mijn post ge-edit

Dat van die "bandsalade" is een bekend probleem
wat overigens niks met de prijs van je video te maken heeft, want 90% van de video's gebruiken dezelfde rubberen aandrijfzooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

brammus

PATGOD

Even een kanttekening: De 96% alcohol (ethanol) die je bij de drogist koopt, is géén pure ethanol (you wish ;) )...
Deze is gedenatureerd met ik dacht een derivaat van aceton of een variant van methanol...

Beter is dan isopropyl-alcohol, te halen bij de electronicashop-om-de-hoek, of bij de HiFi-winkel..

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
hmmm ik ben nog ff druk geweest met wat zelf onderzoek, en ben er achter dat het probleem van het slechte beeld hier ergens zit:

Afbeeldingslocatie: http://www.euronet.nl/users/icu13684/hmmmmklotevideo.JPG
De groene lijn loopt normaal de band, de blauwe dingen zijn kleine draai dingetjes waar de band achterlangs loopt, je ziet ze nu niet omdat die helemaal vanaf vooraan de band meesleuren om dat zilvere ding heen..

ik weet vrijwel zeker dat daar ergens het probleem zit, ik heb nl de band handmatig ff op bepaalde plekken anders laten lopen en er veranderde helemaal niks aan het beeld, als ik hem vooruitspoel (snelspoelen) gaan die pinnetjes terug en raakt ie dat grijze ding niet meer, maar de rest blijft de band gewoon op dezelfde plek zitten, alleen dus niet meer om de kop heen. Als ik dan weer op play druk is het beeld weer anders (slechter of beter), Ik denk dat ik hier dus wel die conclusie uit kan trekken dat het probleem dan daar ergens zit. Ik heb neit de behoefte om hem te mollen en aangezien dat grijze ding volgens jullie toch wel gevoelig is kon ik daar weinig mee spelen...

iemand nog een tip wat ik kan proberen? of moet ik toch maar langs de electroboer :(

dreeke: meestal als ik spaghetti heb kan ik hem er wel uithalen zonder de band te beschadigen, je kan overgens dat motertje ook op 1 van die pics van mij zien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26642

Je video koppen zitten in die grote ronde schijf, die wordt de koppentrommel genoemd.
Bestudeer je koppentrommel en dan zul je kleine rechthoekige blokjes zien (dat zijn je videokoppen) , die moet je voorzichtig schoonmaken met pure alcohol en b.v een wattenstaafje die niet stoft.
«edit» oh ja, een schoonmaak cassette is niet echt slim, niet doen «/edit»

bij mij zijn mn video's al na 3 jaar versleten :9~ (heb er al 2 versleten) en telkens was daarbij de drukrollen versleten.

tip: pak een videoband die je recentelijk in je video heb gedraaid, druk 't knopje van de videoband aan de zijkant in en kijk of de band beschadigd is aan de bovenkant van de band of dat je verfrommelingen ziet. (als dat zo mocht zijn 100% zeker dat de drukrollen versleten zijn - zeker op zoon leeftijd) is een reparatie van 90 tot 140 euro met schoonmaken erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Als die 'blauw pinnetjes' vast zitten door middel van schroeven met een veertje eronder kan het wel eens helpen om die wat hoger/lager te zetten.

Maar je hebt nog steeds kans dat het probleem ergens anders zit, en dan wel bij de aandrukrol.

Wanneer die versleten is gaat de band een stukje hoger of lager overal langs lopen (waardoor hij vaak ook een beetje beschadigd) en krijg je dit ook. Het wil wel eens helpen om ff met beeld vooruit/achteruit te spoelen maar echt goed is het niet.

Zulke dingen kan je dan wel vervangen, maar dat kost zoveel geld dat je beter een nieuwe kan kopen. :{

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.net:666/temp/vid0.jpg

deze werkt dan weer ietsje anders, maar hetzelfde idee.

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.net:666/temp/vid1.jpg

hier zie je de aandrukrol van dichtbij, wanneer er bobbeltjes in de tape komen gebeurt dat meestal hier

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.net:666/temp/vid2.jpg

dat indrukken dan kan je het klepje van een casette openmaken...

Afbeeldingslocatie: http://dreeke.net:666/temp/vid3.jpg

en bij deze tape kan je dus zien dat ie al aardig wat gebobbeld is aan de zijkant = niet goed.... moet gewoon helemaal recht/vlak zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 01:49 schreef dreeke het volgende:
Als die 'blauw pinnetjes' vast zitten door middel van schroeven met een veertje eronder kan het wel eens helpen om die wat hoger/lager te zetten.
hmmm ik kan dat nu niet zien, heb hem net weer inelkaar lopen schroeven, haal hem morgen wel weer ff uit elkaar, er zit sowieso niet aan de bovenkant een schroefje daarvoor, maar misschien wel aan de onderkant... zal wel een hoop geschroef worden om erbij te komen maar goed :) het is het waard :)
Maar je hebt nog steeds kans dat het probleem ergens anders zit, en dan wel bij de aandrukrol.

Wanneer die versleten is gaat de band een stukje hoger of lager overal langs lopen (waardoor hij vaak ook een beetje beschadigd) en krijg je dit ook. Het wil wel eens helpen om ff met beeld vooruit/achteruit te spoelen maar echt goed is het niet.

Zulke dingen kan je dan wel vervangen, maar dat kost zoveel geld dat je beter een nieuwe kan kopen. :{

[afbeelding]

deze werkt dan weer ietsje anders, maar hetzelfde idee.

[afbeelding]

hier zie je de aandrukrol van dichtbij, wanneer er bobbeltjes in de tape komen gebeurt dat meestal hier

[afbeelding]

dat indrukken dan kan je het klepje van een casette openmaken...

[afbeelding]

en bij deze tape kan je dus zien dat ie al aardig wat gebobbeld is aan de zijkant = niet goed.... moet gewoon helemaal recht/vlak zijn
toon volledige bericht
die video band welk ik veel gebruik heb ik al vanaf ik een jaar of 5 a 10 was, zo'n 15 jaar dus, en is nog helemaal perfect, ik zie dus geen bobbeltjes zoals op die foto van jou.... Das dus positief... ik ga morgen kijken of ik die dingen kan opschroeven :) thx :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Met alle respect... maar een video band van 5 a 10 jaar oud mag maar in 1 apparaat en dat is de vuilnisbak. Videobanden hebben niet het eeuwige leven. Gebruik zo'n ding een jaar of 2 en weg ermee. Scheelt een hoop gezeik met schoonmaken enzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compubiter
  • Laatst online: 21-08-2023

Compubiter

Think again

Ik heb precies hetzelfde probleem. Ik heb alle koppen keurig gereinigd (met een of ander alcoholmengsel, wat daarvoor gemaakt was) en nog steeds krijg ik noch beeld, noch geluid. Tig videobanden geprobeerd, maar geen resultaat. Suggesties? 't Gebeurde van de een op de andere dag dat hij geen beeld meer gaf. Toch maar morgen een nieuwe kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 25011

Op zondag 06 januari 2002 22:54 schreef Baklap het volgende:
Ga met de zeem van boven naar beneden ?
Voel jij je wel helemaal lekker ?
Kapotte videokoppen gegarandeerd. Dit is DE manier om ze in de vernieling te helpen.
Videokoppen zijn flinterdun. In de draairichting kunnen ze nog wel wat hebbem, maar verticaal absoluut niet.

Ook die verhalen met alcohol en spiritus zijn voor videokoppen uit den boze.

Een (droge, vooral geen katoenen natte) reinigingsband zoals de Sony CL25 helpt vaak goed.

Als rigoreuzere middelen nodig zijn dan het volgende:
Enig geschikt materiaal is zeemleer. Wattenstaafjes zijn voor videokoppen levensgevaarlijk.
Er zijn speciale spateltjes met daarop zeemleer geplakt om videokoppen te reinigen.
Deze kun (moet) je bevochtigen met een geschikt reinigingsmiddel zoals Video 90 spray.
Druk de natte zeemspatel tegen de zijkant van de koppentrommel op een plaats waar de videokoppen niet zitten, en draai vervolgens de (bovenste helft van de) koppentrommel in de draairichting rond.
Houdt de spatel stil en beweeg hem vooral niet verticaal.
That's it.
Waar de videokoppen langs het zeemleer zijn gegaan zie je dan zwarte sporen.
Ik heb dit vaak zat zo gedaan, en het werkt uitstekend.
Het enig risico zit in het bewegen van de spatel, videokoppen nl. breken heel gemakkelijk af.
Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 15 januari 2002 00:07 schreef ebouma het volgende:

[..]

Ga met de zeem van boven naar beneden ?
Voel jij je wel helemaal lekker ?
Kapotte videokoppen gegarandeerd. Dit is DE manier om ze in de vernieling te helpen.
Videokoppen zijn flinterdun. In de draairichting kunnen ze nog wel wat hebbem, maar verticaal absoluut niet.

Ook die verhalen met alcohol en spiritus zijn voor videokoppen uit den boze.

Een (droge, vooral geen katoenen natte) reinigingsband zoals de Sony CL25 helpt vaak goed.

Als rigoreuzere middelen nodig zijn dan het volgende:
Enig geschikt materiaal is zeemleer. Wattenstaafjes zijn voor videokoppen levensgevaarlijk.
Er zijn speciale spateltjes met daarop zeemleer geplakt om videokoppen te reinigen.
Deze kun (moet) je bevochtigen met een geschikt reinigingsmiddel zoals Video 90 spray.
Druk de natte zeemspatel tegen de zijkant van de koppentrommel op een plaats waar de videokoppen niet zitten, en draai vervolgens de (bovenste helft van de) koppentrommel in de draairichting rond.
Houdt de spatel stil en beweeg hem vooral niet verticaal.
That's it.
Waar de videokoppen langs het zeemleer zijn gegaan zie je dan zwarte sporen.
Ik heb dit vaak zat zo gedaan, en het werkt uitstekend.
Het enig risico zit in het bewegen van de spatel, videokoppen nl. breken heel gemakkelijk af.
Succes.
toon volledige bericht
Ok ok ok ik zal het die 869 eigenaren vertellen dat hun video het niet meer doet... en die van mij ook niet en die 36789 die door de TD zijn behandeld zal ik ook maar een mailing sturen... :Z

Weet niet wat voor video koppen jij schoonmaakt maar dat zijn waarschijnlijk Blokker koppen ofzo... :P

[edit]
Ja ga vooral door.. zo slijp je de micrometers er wel vanaf.. schoon is dat is waar maar ook wat kleiner... over slopen gesproken. Die dingen gebruik je alleen maar als nood middel als je echt niet anders kan.. zeg maar als je halverwege een goede natuurfilm last van vieze koppen krijgt en het hoogtepunt is nabij >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

'k Zit net die plaatjes van Kertje nog ff te bekijken.
Vuile videokoppen is niet waarschijnlijk.
Ik zie toch duidelijk een automatische koppenreiniger zitten (dat rollertje rechts boven de koppentrommel).
Dus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik zie dat Baklap slaapt :Z
Droom rustig verder :)

Een Sony CL25 reinigingsband kun je gerust gebruiken. Reinigt de videokoppen behoorlijk goed zonder dat de koppen extra slijten zoals hierboven wordt gesuggereert.
Zelfs na tientallen malen gebruik viel geen extra slijtage te constateren, althans, volgens de test die een jaartje terug in de duitse Video heeft gestaan.
Bandgeleiders en audiokoppen worden door zo'n band overigens niet gereinigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoxetis
  • Laatst online: 07-03 11:40
klinkt indd meer als een rubber probleem. loop voor de gein eens naar een videozaak, of naar DIL electronics in Rotterdam. die kunnen je een compleet rubberen setje verkopen.
dan ga je fijn een avondje schroeven om alle rubber te vervangen en je bent wel weer klaar voor de komende paar jaar.

koppen: van boven naar beneden is misschien niet zo'n handig idee. handiger is misschien om de zeem/keukenrol tegen de trommel aan te zetten en dan de trommel voorzichtig rond te draaien.

grz e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb al besloten hem toch maar naar een bedrijf toe te brengen, ik ben gewoon niet echt handig met dat soort dingen en aangezien het allemaal toch wel piel werk is verwacht ik ook zeker dat ik de boel meer sloop dan dat ik het fix. :+

iig thx voor advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Op maandag 07 januari 2002 12:08 schreef Baklap het volgende:
Met alle respect... maar een video band van 5 a 10 jaar oud mag maar in 1 apparaat en dat is de vuilnisbak. Videobanden hebben niet het eeuwige leven. Gebruik zo'n ding een jaar of 2 en weg ermee. Scheelt een hoop gezeik met schoonmaken enzo...
Heb hier banden uit 1984 liggen, doen het perfect... Gewoon van die steeds-overnieuw-gebruik banden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Goh, ebouma weet duidelijk waar die het over heeft :Z :Z

een spatel met zeemleer, maar geen zeem gebruiken (is van hetzelfde spul gemaakt, mgoed)
zogenaamde 'speciale ultrareiningsmiddeltjes' >> wel eens naar de samenstelling gekeken? Doe maar eens... rara wat is het? Alcohol :z

Dan nog ff een lekkere ruwe droge reinigingstape erachteraan, meteen alle vuil weg (en ook de rest :D)
Kan je net zo goed meteen met een vijl een stuk eraf halen :Z

Dan hebben we nog de automatische koppenreiniger... een pluizig stoffig bolletje dat al 10 jaar lang elke keer een sec. tegen een halfdraaiende koppentrommel aankomt. Jaaah helpt goed man :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 15 januari 2002 08:20 schreef dreeke het volgende:

[..]

Heb hier banden uit 1984 liggen, doen het perfect... Gewoon van die steeds-overnieuw-gebruik banden
Het kan ook wel.. maar een "normale VHS tape" heeft onder "huiskamer omstandigheden" een leven van hooguit 10 jaar... daarna is sneeeuw alles wat rest. Het scheelt al als je de band regelmatig gebruikt dan is die levensduur weer anders.

Ik bedoelde ook alleen maar te zeggen dat het soms verstandig is een paar nieuwe tapes te kopen voor een paar € ....

* Baklap heeft ook nog wel wat tapes uit begin 80 met zijn kleine verzameling Miami Vice (looser) waar hij maar geen afstand van kan nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 15 januari 2002 08:25 schreef dreeke het volgende:
Goh, ebouma weet duidelijk waar die het over heeft :Z :Z

een spatel met zeemleer, maar geen zeem gebruiken (is van hetzelfde spul gemaakt, mgoed)
zogenaamde 'speciale ultrareiningsmiddeltjes' >> wel eens naar de samenstelling gekeken? Doe maar eens... rara wat is het? Alcohol :z

Dan nog ff een lekkere ruwe droge reinigingstape erachteraan, meteen alle vuil weg (en ook de rest :D)
Kan je net zo goed meteen met een vijl een stuk eraf halen :Z

Dan hebben we nog de automatische koppenreiniger... een pluizig stoffig bolletje dat al 10 jaar lang elke keer een sec. tegen een halfdraaiende koppentrommel aankomt. Jaaah helpt goed man :7
:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

En toch heeft ebouma gelijk, dit is precies de methode die ergens in een Elektuur staat beschreven, en die jongens zijn niet gek, hoor.
En wat het zeemleer betreft, op een plat staafje is dit natuurlijk hetzelfde materiaal, maar het gaat er in dit geval om dat het zeemleer niet zo gemakkelijk achter een kop blijft haken dankzij de platte vorm.
Deze koppen breken bijzonder gemakkelijk af, de trommel van boven naar beneden reinigen is daarom uit den boze en wie dit wel doet, heeft geen kennis van zaken.
Maar dat schijnt tegenwoordig wel vaker voor te komen. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baklap

Baklap

Op dinsdag 15 januari 2002 11:12 schreef exter het volgende:
En toch heeft ebouma gelijk, dit is precies de methode die ergens in een Elektuur staat beschreven, en die jongens zijn niet gek, hoor.
En wat het zeemleer betreft, op een plat staafje is dit natuurlijk hetzelfde materiaal, maar het gaat er in dit geval om dat het zeemleer niet zo gemakkelijk achter een kop blijft haken dankzij de platte vorm.
Deze koppen breken bijzonder gemakkelijk af, de trommel van boven naar beneden reinigen is daarom uit den boze en wie dit wel doet, heeft geen kennis van zaken.
Maar dat schijnt tegenwoordig wel vaker voor te komen. :'(
Ok point taken.. heb geen zin in een flame war dus bij deze eindig ik mijn betoog.. en ga gewoon door met wat ik doe... al blijkt dat ik er geen ervaring mee heb... :)

edit:
Ik weet het al ik ga een schuurspons met een beetje CIF gebruiken >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke

dreeke

outdated icon

Ik denk idd wel dat je het beste met de kop mee rond kan wrijven, maar gewoon met een zeem moet wel kunnen :)

Pagina: 1