Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Ik snap trafo/spanningsregelaar niet

Pagina: 1
Acties:
  • 188 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ok ik heb dus zo'n standaard 7805 voedinkje in elkaar geklust volgens het standaard schema hiervoor.
Ik heb dus een 230/9 V trafo gekocht maar asl ik nu ga meten meet ik secondair 12 V.
Ok het zou kunnen dat dit wat hoger is omdat de spanning bij volle belasting (dacht ik) altijd lager is. Kortom ik zet er een gelijkrichter tussen en een elko en zo'n 7805 driepootje. Mooi niet werken dus. Ik ga verder meten meet ik over mijn elko een gelijkspanning van 15 :? Volt. Ook dit kan ik nog verklaren dit zou wel ees de piekspanning kunnen zijn van de sinus van 12V.
Echter ook tussen het derde pootje van de 7805 en de - meet ik vrolijk 15 V. wat kan hiervan de oorzaak zijn.

Verwijderd

Dat van die spanningen heb je goed gezien.
De schakeling is dermate simpel dat ie gewoon zou moeten werken. Spanningsregelaar goed aangesloten?
pootje 1 in, pootje 2 massa, pootje 3 uit.

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:12 schreef exter het volgende:
De schakeling is dermate simpel dat ie gewoon zou moeten werken. Spanningsregelaar goed aangesloten?
Volgens mij moet je pootje 2 en 3 ff switchen, op pootje 2 komt namelijk de 5 Volt.

Verwijderd

Heb je sowieso goed opgelet of je gelijk- of wisselspanning meet. En als je wisselspanning meet (wat je dus wil) moet je ook nog opletten of jouw multimeter de nominale of de maximale waarde meet. Dit verschilt per multimeter en in de meetwaarden scheelt dit ook weer een factor (ik geloof wortel 2)

Verwijderd

nee, pootje 3 is uit

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:15 schreef Walhalla het volgende:
Heb je sowieso goed opgelet of je gelijk- of wisselspanning meet. En als je wisselspanning meet (wat je dus wil) moet je ook nog opletten of jouw multimeter de nominale of de maximale waarde meet. Dit verschilt per multimeter en in de meetwaarden scheelt dit ook weer een factor (ik geloof wortel 2)
Hij wil helemaal geen wisselspenning meten.
Op de uitgang van een spanningsregelaar al helemaal niet.

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:18 schreef exter het volgende:

[..]

Hij wil helemaal geen wisselspenning meten.
Op de uitgang van een spanningsregelaar al helemaal niet.
Hij heeft het over een trafo. Bij mijn weten werkt een trafo toch echt met wisselspanning! Maar oke, ik zal het nog eens even rustig opnieuw lezen en heb je misschien alsnog gelijk. :P

Verwijderd

Hij heeft het over een trafo, daarachter een gelijkrichter.

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Op zondag 06 januari 2002 22:22 schreef Walhalla het volgende:

[..]

Hij heeft het over een trafo. Bij mijn weten werkt een trafo toch echt met wisselspanning! Maar oke, ik zal het nog eens even rustig opnieuw lezen en heb je misschien alsnog gelijk. :P
Zouk dan maar es doen ja

220 [trafo]==[brugcel]==[elco]==[7805]== uit
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        --------
       _/___0__  /
      /  /|/
     /   / /
    /_______/ /
    |_=_=_=_|/
      / / /
     1 2 3

1 = in
2 = massa
3 = out

sim-pel

Repareren doe je zo.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
de voltmeter meet de effectieve waarde want stopcontact meet hij ook fijn 230. Kortom of ik heb lopen kloten met solderen of ik heb spanningsregelaar verkloot. Dat van die trafo spanning vindt ik niet zo spannend.
Ander vraagje ik heb dus geen speciale print hiervoor wat voor standaard print gebruiken jullie meestal voor dit soort dingen

Verwijderd

Tja, ik maakte die printjes altijd zelf...

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:25 schreef exter het volgende:
Hij heeft het over een trafo, daarachter een gelijkrichter.
Ik geef je helemaal gelijk. Ik heb niet ver genoeg gekeken. Mijn excuses!! :P :Z

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:31 schreef Sine het volgende:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
        --------
       _/___0__  /
      /  /|/
     /   / /
    /_______/ /
    |_=_=_=_|/
      / / /
     1 2 3

1 = in
2 = massa
3 = out

sim-pel
Check dit datablad ff, ook op blad 3 kijken alsjeblieft

http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/150000-199999/179205-da-01-en-Festspannungsregler_78XX.pdf

Jam-mer :?

• Tassadar
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 24-11 16:27

Tassadar

l33t h4x0r :)

lo-l :)

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:43 schreef Whoppa het volgende:

[..]

http://www.produktinfo.conrad.de/datenblaetter/150000-199999/179205-da-01-en-Festspannungsregler_78XX.pdf

Dat staat er dan mooi verkeerd...

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:49 schreef exter het volgende:

[..]

Dat staat er dan mooi verkeerd...
dat zijn jou woorden, heb hier ook nog een boek waar het zo in staat.

Verwijderd

Dat is dus niet een goed boek...

• AFR
  • Niet online

AFR

Euh heren.. hebben jullie in de gate dat de 78xx in verschillende behuizingen wordt geleverd en de nummering van de pootjes daarbij verschillend is? Het is dus vrij onzinnig om te roepen dat pin x de massa is.

Maar goed, nu weer even terug komen op het probleem. Heb je tijdens het meten wel een last aangesloten op je spanningsregelaar? Veel spanningsregelaars werken immers nogal slecht als er geen last aan hangt. Sluit bijvoorbeeld eens een weerstand van 1kOhm aan en kijk welke spanning je dan meet.

Verwijderd

Normale behuizing is TO 220 en de poweruitvoering is meen ik TO 3.
Maar eh, dat van de onbelaste uitgang, daar heb je helemaal gelijk in.

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 23:03 schreef AFR het volgende:
Euh heren.. hebben jullie in de gate dat de 78xx in verschillende behuizingen wordt geleverd en de nummering van de pootjes daarbij verschillend is? Het is dus vrij onzinnig om te roepen dat pin x de massa is.
idd, begon al te twijfelen aan mezelf, ik zag in een nog ander boek dat het anders stond. Dan is dit in ieder geval helder.

Is het verder trouwens niet aan te raden om een koel lichaam te gebruiken om de spanningsregelaar goed te laten werken?

Verwijderd

Boven een bepaalde belasting wel.
Die dingen zijn thermisch wel beveiligd, maar dan schakelen ze de uitgang af, en daar heb je niks aan.

• Sine
  • Laatst online: 08:57
Op zondag 06 januari 2002 22:43 schreef Whoppa het volgende:

[..]

Blz daar voor en naar mijn plaatje kijken

D-UH ?

(hint SGS nummert 132 ik nummerde 123 :P )

Repareren doe je zo.

Verwijderd

[quote]Op zondag 06 januari 2002 23:03 schreef AFR het volgende:

Onzinnig? noem maar een behuizing met een andere volgorde dan TO 220 en Isowatt 220.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 23:03 schreef AFR het volgende:

Maar goed, nu weer even terug komen op het probleem. Heb je tijdens het meten wel een last aangesloten op je spanningsregelaar? Veel spanningsregelaars werken immers nogal slecht als er geen last aan hangt. Sluit bijvoorbeeld eens een weerstand van 1kOhm aan en kijk welke spanning je dan meet.
Er hangt inderdaad nog geen belasting aan. Ik zal er even een ledje aan hangen kijken wat hij dan doet

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:12 schreef exter het volgende:
Ook dat van de spanning van die trafo want daar twijfel ik nog wel een beetje aan

Verwijderd

Ja hoor, naatmate een trafo meer belast wordt daalt de uitgangsspanning als gevolg van z'n inwendige weerstand.
Vooral bij kleine trafootjes is de secundaire spanning onbelast nogal wat hoger. Je kunt dit gemakkelijk nameten.

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik heb op de HTS alleen met grote trafo's gewerkt to een paar kilowatt en dara constateerde ik idt ook al

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Op zondag 06 januari 2002 23:35 schreef exter het volgende:
Onzinnig? noem maar een behuizing met een andere volgorde dan TO 220 en Isowatt 220.
78L05 in een SOT-65 behuizing is dacht ik "uit aarde in". Dus net andersom.
Heb je 2 condersatortjes van 100nf aan de in en uitgang van de 7805 gezet? Dat is wel erg belangrijk om hoogfrequente storing op te vangen.
12v die je meet is normaal, 9V * sqrt(2)= 12.73V. Komt door het verschil tussen rms en piek waarde van je spanning.

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 12:15 schreef bugs het volgende:

[..]

78L05 in een SOT-65 behuizing is dacht ik "uit aarde in". Dus net andersom.
Heb je 2 condersatortjes van 100nf aan de in en uitgang van de 7805 gezet? Dat is wel erg belangrijk om hoogfrequente storing op te vangen.
12v die je meet is normaal, 9V * sqrt(2)= 12.73V. Komt door het verschil tussen rms en piek waarde van je spanning.
Immers de netspanning meet ik goed op 230 V.
Ik heb voor de regelaar een condesator van 2200 nf en erachter een van 100 gezet dus dat zit wel goed. Die spanning is goed ik meet geen top waarde van de spanning omdat de spanning aan de primaire kant gewoon 230 volt meet

Verwijderd

moved HA >> OCM

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-11 11:16

TMoose

Mooooooose !!

Ik zou voor de spanningsregelaar een elco van 1000 uF zetten. en dan geschikt voor 16 of 25 V in jouw geval.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Kijk gewoon op de volgende site, voor al je gegevens en schema's

http://www.circuitsonline.f2s.com is nog nederlands ook. :)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 23:23 schreef Moria het volgende:
Kijk gewoon op de volgende site, voor al je gegevens en schema's

http://www.circuitsonline.f2s.com is nog nederlands ook. :)
Ik ken deze site alleen het forum is bij lange na niet zo goed als deze B-)

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Topicstarter
Ik denk trouwens dat ik gewoon niet kan solderen maar ja daar gewoon nog maar ff op oefenen en mischien ander printplaatje nemen ik heb nu zo'n standaard ic printje en ik loopt gewoon te kutten iemand daar suggesties voor

Verwijderd

Een ideetje,

Misschien gewoon een stuk printplaat nemen en met een potlood of stift even de banen tekenen en ze loskrassen (gewoon even de koperlaag doorsnijden), Ik heb zelf in de jaren 70 op deze manier ettelijke FM zenders gebouwd (vliegende constructie) boven de printplaat en alleen waar ik eveb de onderdelen stuenen moest een vierkantje uit de print gekrast, daarna een kast eromheen gesoldeerd met andere dubbele zijdige printplaat en zwart gespoten. Was dan afgeschermd en nog eens strak ook. Ik haalde hier in de buurt altijd stukken dubbelzijdig printplaat van 40x20 cm uit de dump. Kostte haast niets. De duurste uitgaven is toen een zaagmachine geweest voor printplaat (75,-) in die tijd. :)
Pagina: 1