Pentium 75Mhz passief koelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BlubberZwijn
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 15:51
Als server heb ik een p75, nou vroeg ik me af of ik deze passief kan koelen...
Ik heb geen id wat voor mobo enzo het is, het kreng is al aardig oud.
Iemand hier ervaring mee?

Verwijderd

Mijn oude P75 werd passief gekoeld...

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Gewoon proberen, moet wel lukken. Koelde mijn p100 ook altijd passief..........

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

kan makkelijk, hier draait de router (P133) ook met passieve koeling. Wel zorgen dat het koelblokje groot genoeg is.

P133 router draait wel met 1*8cm casefan intake op 7V aan de voorkant en een 8cm outtake van de voeding ook op 7V.

Echt een stille pc dus :)

Verwijderd

Hier kon ik zelfs zonder problemen het kleine heatsinkje van de p75 verwijderen zonder dat ie vast liep

• BlubberZwijn
Er zit al een koelblokje op...
kan ik daar gewoon de fan vanaf slopen of moet ik een wat beter
edit:
KOELBLOK
hebben...

• Kramers
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08-2025

Kramers

Tijd voor iets nieuws

Grappig, ik dacht dat die Pentiums altijd zo heet werden, maar nu lees ik hier dat dat eigenlijk niet nodig was.

Weer wat geleerd :)

Huh.. moet ik hier wat typen of zo ?

• pep_82
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21-08 13:13
Werkt perfect, ik heb hier ook een P75@120 :P (unlocked 2*60) passief gekoeld, zelfs zonder koelshit ertussen. Een andere P75@90 doet het ook perfect met passieve koeling.

• LG_Greenman
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 20:40
Op zondag 06 januari 2002 21:18 schreef BlubberZwijn het volgende:
Er zit al een koelblokje op...
kan ik daar gewoon de fan vanaf slopen of moet ik een wat betere fan hebben...
Kan je je voeding er niet zo boven zetten dat die voor wat airflow zorgt ? hebbik ook gedaan, anders werd me kleine koelblokje erg heet.

HX45/300w/Epox 8KHA+/XP1800@1620/768mb@2x143mhz Apacer/17"@Asus V6600 GF1/17"@ S3trio64V/SB1024 Live player/Kingston 110TX/20gig@7200rpm Maxtor/40gig@5400rpm Maxtor/27gig@5400 WD/JustCool CPUcooler/2x120mm en 3x80mm casefans/Plextor 40x/DVDR4x

• silentsnow
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

P120@133 -> passief prefect, maar met cooler is toch iets lekkerder :P

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• BlubberZwijn
Hoe weet ik of de boel te heet wordt?
Schakelt ie zichzelf dan uit ofzo?
Er staat LINUX op

• bitflusher
  • Laatst online: 17-08 10:31

bitflusher

flushed die *** pc

gewoon een lekker groot koelblok erop dan blijft ie nog koel ook, die heatsinkjes die er meestal op zitten zijn klein.

compaq koelde zelfs zijn servers met pentium pro's passief zonder extra fans voor airflow

/edit
ik ken neit tiepen

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 22:22
Mijn P100 is standaard passief gekoeld. Wel een enorm koelblok dat er op zit.

• DrNo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-12-2024

DrNo

100Mbit zuigt ;)

Ik meen me te herinneren dat koelpasta pas vanaf de p133 werd aangeraden. En mun oude bak heeft wel een tijdje zonder koelblok gerdaait (P133 MP-locked :( )zonder dat ik het wist. dus een P75 moet dat zeker aan kunnen, met of zonder koelblok. Het enige nadeel is dat de levens duur van de CPU wordt verkort van heeeeeeeel lang tot heeeel lang ;) maar die dingen zijn toch al bijna kostenloos als ze tenminste nog te krijgen zijn >:)

IDE just wastes loads of the computer's time with a stream of "just a mo, I'm nearly there ..."

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 06 januari 2002 21:19 schreef Kramers het volgende:
Grappig, ik dacht dat die Pentiums altijd zo heet werden, maar nu lees ik hier dat dat eigenlijk niet nodig was.

Weer wat geleerd :)
De oudere pentiums die werden idd veel te warm, maar daarom hebben ze dat ding aangepast zodat de temp veel minder werd..

• x-wolf
  • Laatst online: 01-05-2024
Kijk aan. Dit wilde ik ook net gaan doen met mijn oude Dell p133. Ik zie dus hier dat het verstandig is koelpasta + heatsink erop te zetten? Verder iemand nog tips? Heeft iemand enig idee wat een goede/goedkope heatsink is hiervoor?

• BlubberZwijn
De oudere pentiums die werden idd veel te warm, maar daarom hebben ze dat ding aangepast zodat de temp veel minder werd..
Is mijn pentium een 'oudere'?

• sjuk425
  • Niet online

sjuk425

blah.

Ik heb hier een passief gekoelde P200 (geen MMX) van compaq als router.
Het ding heeft echt een enorme blauwe heatsink die volgensmij ook niet orgineel van compaq is. Er zit trouwens ook geen koelpasta tussen.
Verder zit er zo'n silent voeding in dus een lekkere stille bak :)

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:00

Killjoy

Klingon lawn products

Op zondag 06 januari 2002 22:52 schreef BlubberZwijn het volgende:
Nee. De cryptische omschrijving 'oudere' slaat op de wat minder geniale pentium 60/66. Dit was, zeg maar, de pc-variant van de keramische kookplaat. De pentium is, beginnende met de p75, daarna opnieuw ontworpen.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
P60/66 liep nog op 5V en was idd een kookplaat :(
486DX2-66 van Intel evenzo.

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Ik heb hier een 486 staan die ik neer wil zetten als router en die heeft geen enkele fan erin zitten, hd staat uit dus hij heeft helemaal nix om lawaai mee te maken :) :) :)

Maargoed ik heb ook nog een p75 + mobo liggen en die wordt passief gekoeld dus het kan wel :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Verwijderd

Ik heb hier nog ergens een oude Compaq PII-350 Mhz staan en zelfs die heeft standaard een passieve koeling.

Het is overigens wel een aardige aluminium heatsink die ze erop hebben gemonteerd :) Vraag mij af of een fannetje niet iets goedkoper was geweest.

Verwijderd

ik heb ook ooit zo'n oud pentiumpje gehad namenlijk een P2 90MHz werd ook passief gekoeld, trouwens zonder dat ik ooit ook maar enige vorm van hinder heb mogen ondervinden, systeem liep wel erg traag vond ik, maar ja nu heb ik 843MHz meer en het loopt nog niet al te snel dus....... *D

• x-wolf
Weet iemand waar je een goede heatsink kunt kopen (in mijn geval voor een p133)?

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 21:11 schreef BlubberZwijn het volgende:
Als server heb ik een p75, nou vroeg ik me af of ik deze passief kan koelen...
Ik heb geen id wat voor mobo enzo het is, het kreng is al aardig oud.
Iemand hier ervaring mee?
[afzeikmodus]
Flinke server, je hebt zeker niet veel clients.
[afzeikmodus]

[bijdehandmodus]
Vapochill is the anwser!
[bijdehandmodus]

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 13:42 schreef x-wolf het volgende:
Weet iemand waar je een goede heatsink kunt kopen (in mijn geval voor een p133)?
hm, da's toch socket 5? Volges mij past daar wel de koeler van een socket A op. Op socket 7 in elk geval wel (clip kwam wel vrij strak te staan). En socket 7 en 5 zijn geloof ik ook nog wel gelijk qua vorm. Maar ik kan het ook heel goed fout hebben hoor, het is alweer ff geleden dat ik m'n P90 weg heb gedaan :)

Als er in elk geval socket A op past moet je der gewoon zo'n mooie grote spire koeler opknallen. Lekker groot blok aluminium voor twee tientjes. Heb ik zelf ook nog gebruikt bij het experimenteren voor passieve koeling.

• x-wolf
Op maandag 07 januari 2002 14:03 schreef PsyFlux het volgende:

hm, da's toch socket 5? Volges mij past daar wel de koeler van een socket A op. Op socket 7 in elk geval wel (clip kwam wel vrij strak te staan). En socket 7 en 5 zijn geloof ik ook nog wel gelijk qua vorm. Maar ik kan het ook heel goed fout hebben hoor, het is alweer ff geleden dat ik m'n P90 weg heb gedaan :)

Als er in elk geval socket A op past moet je der gewoon zo'n mooie grote spire koeler opknallen. Lekker groot blok aluminium voor twee tientjes. Heb ik zelf ook nog gebruikt bij het experimenteren voor passieve koeling.
Iemand die dit kan bevestigen? Eerlijk gezegd zou ikzelf niet eens weten of een p133 een socket 5 is. Maar iemand enig idee of daar een socket A heatsink op past (van Spire)
En inderdaad, het is geen zware server :). Hij behoeft dan ook alleen maar een Linuxdistro te gaan draaien (weet nog niet welke) met een sambashare en apachewebserver.

Verwijderd

Als je hier kijkt heb ik zo te zien idd gelijk. Op dat onderste plaatje zie je een pentium 90 in een socket 5 en als je zo ook die lege socket 5 daarboven ziet dan zou ik zeggen dat hij exact gelijk is aan de socket 7 qua vorm. Alleen wat verschillen zoals voltage en FSB, maar niet qua vorm. Gewoon zo'n spire derop knallen dus :P

• Wallie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:03

Wallie

Herr

Op maandag 07 januari 2002 15:30 schreef x-wolf het volgende:

[..]

Iemand die dit kan bevestigen? Eerlijk gezegd zou ikzelf niet eens weten of een p133 een socket 5 is. Maar iemand enig idee of daar een socket A heatsink op past (van Spire)
En inderdaad, het is geen zware server :). Hij behoeft dan ook alleen maar een Linuxdistro te gaan draaien (weet nog niet welke) met een sambashare en apachewebserver.
Ja, ik heb hier ook een Socket 7 met een Socket A koeler, wel hard moeten drukken om de clip erop te krijgen, maar dan heb je ook wat :)

Dat is niet gênant, dat is professioneel.

• BlubberZwijn
Hmmm waar vind ik nog een koeler die erop past?

Verwijderd

da draait zonder cooling nog altijd
mijn ouder pentium 90 draaide perfect zonder coolers op
werd wel wat warmer maar bleef stabiel

Verwijderd

jep, gewoon fan van mijn P100 gehaald laatst, hij draait nog. ik had met plakband een PIII roostertje derop getaped :)

• Epsilon
  • Laatst online: 20:30

Epsilon

mijn p150@180 liep ook passief gekoelt stabiel dusssss

• J-rom
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-07 21:08
Mijn P90 server zit een SoA koelert op ( zon coolermaster apparaat ) , temp valt niet af te lezen en ik ga niet met Thermometers zitten klooien :) , maar warm zallie niet worden, ik kan eigenlijk altijd wel een koelertje aanraden.. wantja.. kouder=beter ( niet - natuurlijk ;))

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21-08 14:11

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mijn servertje (P120 in houtencase) is ook passief gekoeld. Word helemaal niet warm. Uptime is nu alweer 27 dagen. :)

Whatever.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op zondag 06 januari 2002 22:52 schreef BlubberZwijn het volgende:

[..]

Nope, hij is wel ouder, maar niet waar ik op doel.
Meer die 66ers dat was genoeg om een lekker eitje op te bakken.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 20:39 schreef BlubberZwijn het volgende:
Hmmm waar vind ik nog een koeler die erop past?
uhm, als je nou eens het draadje ging lezen...
de 4 replies boven jouw post bijvoorbeeld :{

• OGangstah
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-01-2022
heb hier een Cooler Master DP nogwat op mn socket 7 CPU gedaan (=gelijk aan socket 5) heb de fan eraf gehaald en mn K6-2 400@450 word nog niet eens lauw :7

dus om even terug te komen op je vraag, JAH die kan je makkelijk passief coolen!

greetz

Verwijderd

ik heb een compaq deskpro P1 @ 200Mhz, er zaten al koel- ribben op maar die werden zo heet dat je er een ei op kon bakken. nu heb ik er gewoon een fan uit een oude voeding erop gezet en vastgelijmd. de fan blaast nu koude lucht door de koelribben heen van boven af. ik heb de voeding gewoon van een vrij voedingsstekertje afgehaald.
zie deze pagina van mijn pc op de onderste foto zie je de fan. Nu zijn de koelribben zo koud dat je ze gewoon vast/aan kan raken

Verwijderd

Even wat ouwe koeien uit de sloot halen: Iedereen heeft het hier over een passief gekoelde 'lage' pentium. Ok mijn P90 heeft ook alleen een koelblok, maar ik zit dus nog steeds met het probleem van de voedingsfan. Deze maakt dus een achterlijk lawaai. Ok ik zou hem op 7V kunnen laten draaien maar een iets minder fortuinlijke fan van een overtollige AT voeding vond dat experiment niet zo leuk, maw. die draaide dus niet ook niet met een klein zetje zoals in andere topics werd gezegd.
Mijn vraag dus: Zou het lukken die fan gewoon uit te zetten, bv. 's nachts wanneer het raam toch opstaat en het ijzig koud op de kamer is, of gaat mijn P90 hiermee naar de eeuwige PC velden? Ik wil dus voorkomen dat ik het affikken van mijn flat op mijn geweten heb :+

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op maandag 07 januari 2002 00:14 schreef _JGC_ het volgende:
P60/66 liep nog op 5V en was idd een kookplaat :(
486DX2-66 van Intel evenzo.
Vandaar die (brand)lucht sinds ik twee kapotte fans eraf heb gesloopt. Gelukkig is de load niet zo hoog.

Verwijderd

p1 tot ongeveer 133 hmz (daarmee heb ik ervaring ) kan makkelijk passief heb een p75 eenz laten booten met de koeler er langs hangend!! werd ie wel vrij warm maar ging niet dood :) laterna werd het een p75@120mhz!!

Verwijderd

Op woensdag 20 maart 2002 15:17 schreef Mr.WWW het volgende:
p1 tot ongeveer 133 hmz (daarmee heb ik ervaring ) kan makkelijk passief heb een p75 eenz laten booten met de koeler er langs hangend!! werd ie wel vrij warm maar ging niet dood :) laterna werd het een p75@120mhz!!
Ik neem aan dat je wel de powerfan nog draaiende had? Of stond die ook al uit?

• RolandWitvoet
  • Niet online
Ik heb een k6-2 350MHz passief gekoeld gemaakt 8-)
Hij heeft inmiddels wel een 8cm hoog koelblok met een koperen waaier, maar passief is passief. 44 graden en stil.. och man zo stil.

NE2000 3-9 augustus, Elburg Open-air lan-party, 5 jaar alweer! Computers, kamperen, kampvuur, activiteiten, schier-eiland, dropping, tap-eiland, lezingen, workshops, bands, gezelligheid. NE2000, de andere Lanparty

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 22:56 schreef sjuk het volgende:
Ik heb hier een passief gekoelde P200 (geen MMX) van compaq als router.
Het ding heeft echt een enorme blauwe heatsink die volgensmij ook niet orgineel van compaq is. Er zit trouwens ook geen koelpasta tussen.
Verder zit er zo'n silent voeding in dus een lekkere stille bak :)
aaaaaaaaa een presario

zón blokkie ook nog liggen erug :9~ headsink

Verwijderd

Ik heb hier nog een amd k5-133 staan die ook passief gekoeld is dus een p74 kan probleemloos lijkt me. :)

Verwijderd

ik heb een p166 dat ding kan zonder fan met orgineel koel blok 3 uur draaien voordat hij echt heet werd dus een p 75 kan zeker pasief maar voor de zekerheid een extra koelblok erop zetten

• Chop2000
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-08 21:26

Chop2000

Vroem

Ik heb hier nog een p75@133@passief :-) gewoon een medium koelblokje >:)
ik heb hier ook nog een pentium 200mmx staan met sdram maar daar zit nog een klein koelblokje op ik moet nog ff die case modden anders past dat andere blok niet (mijn vaders pc) ik vraag me af wat voor snelheid ik dan op uitzalkomen :-)

niks

Verwijderd

Iedereen die hier post heeft het over een passief gekoelde CPU als ik me niet vergis, maar wat ik graag zou willen weten is of iemand z'n gehele PC passief heeft gekoeld: dus ook de voedingsfan uit.

• EWS99
  • Laatst online: 21-08 13:30
Pentium 120, SuSE linux 7.2, FTP, Apache, PHP, Mysql, samba, etc.
Gem. 3 Clients. Passief gekoeld met een blok van ongeveer 2 cm hoog. Outtake voeding fan @ 7v.
20 graden, niet meer :P

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• EWS99
Op donderdag 21 maart 2002 09:13 schreef willblack het volgende:
Iedereen die hier post heeft het over een passief gekoelde CPU als ik me niet vergis, maar wat ik graag zou willen weten is of iemand z'n gehele PC passief heeft gekoeld: dus ook de voedingsfan uit.
Ik heb in mijn voeding een stukje electronica gepropt uit de elektuur.
<20 graden: 7v
>40 graden: 12v
Ik hoor mijn fan nauwelijks. Spanningregulators kunnen veel warmte produceren. Een kleine luchtverplaatsing kan al veel warmte afvoeren. Ik denk dat het verstandig is om de voeding (mits al van fan voorzien) wel te blijven koelen. Voedingen zonder fan bestaan volgens mij ook wel. Denk aan compaq of dergelijke systemen. Ik heb eigenlijk geen idee of er veel verschil zit in watt, tussen een Idle of Stressed systeem.

Verwijderd

Kewl Hardrocker ... eindelijk een reactie waar ik iets aan heb. Die spanningsregulatoren zijn te koop bij de huis-tuin-en-keuken elektroboer?

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Dual P133 passief gekoeld, alleen wat airflow van de casefan erdoor (die ook al verwarmd wordt door een 7200RPM oude SCSI disk)

• richard_kraal
  • Laatst online: 24-03-2025
heb diverse compaq systemen staan van 75 tot 733MHZ(!!!!!!) die gewoon passief gekoeld zijn :)

errrrrug stille machines 8-)

• EWS99
Op donderdag 21 maart 2002 09:38 schreef willblack het volgende:
Kewl Hardrocker ... eindelijk een reactie waar ik iets aan heb. Die spanningsregulatoren zijn te koop bij de huis-tuin-en-keuken elektroboer?
Ik zal vanavond thuis wel ff het type spanningsregulator opzoeken. Zit ook nog wat kleine onderdeeltjes bij, zoals een NTC (temperatuur sensor) en een weerstandje en condensator

Pagina: 1