Ik durf niet te zeggen dat bi-wiring geen enkel nut heeft, maar wat ik wel weet is dat het stuk op die HiFi pagina (link van Sillacoid) echt onzin is. Het kost in principe helemaal niet meer energie om een lage toon te produceren. De reden dat lage tonen wel door een muur heen komen en hoge tonen niet, heeft ook niets met de hoeveelheid akoustische energie te maken die afhankelijk zou zijn van frequentie, maar met het feit dat een hoge toon een langere weg aflegt.
En het grafiekje dat volgt is al helemaal lachwekkend. Hij stelt dat het verlies van spanning groter wordt bij grotere stroomsterktes, dat is inderdaad waar, in [b]absolute[/b[ zin. Procentueel verliezen twee pulsen, de een groter dan de ander, evenveel. En dan ook nog onder de grafiek zetten dat het gemeten is, tsk.
Vervolgens begint ie een heel verhaal over de inductie spanning die door de drivers wordt opgewekt, en dan doet ie een bewering dat het de midrange en tweeter zou beïnvloeden, zonder verdere verklaring.
maar then again: als je op SMR Forums leest, dan valt het enthousiasme weer in een hele diepe put.....daar zegt iedereen zo'n beetje dat je niets aan bi-wiring hebt, in tegenstelling tot bi-amping, wat wel weer veel positiefs oplevert...
Ah leuk, jij komt ook wel eens op het SMR forum. Daar is bi-wiring inderdaad niet echt populair, en volgens mij is dat volledig terecht
Jag