Bi-Wiring, zin of onzin?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.646 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• T.S.
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Dat vroeg ik mij dus af Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Levert dit nu echt een betere klank op?
Zo ja, ook op een dergelijke set als hieronder?

Speakers: Tannoy R2
Versterker: NAD C320
Kabel: Monster XP/HP

Verwijderd

kijk maar eens op http://www.snijders-hifi.com/hifi_winkel/biwiring.htm

duidelijker kan 't niet Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

ben van plan ook eens te kijken of het zo tof is, als ik m'n nieuwe speakers gekocht heb...

Verwijderd

Ze hebben mij ooit wijs probren te maken dat het alleen maar ruis oplevert.
Maar waarom werd me niet duidelijk.

Verwijderd

als je slechte, niet-afgeschermde kabels gebruikt wel misschien...

maar then again: als je op SMR Forums leest, dan valt het enthousiasme weer in een hele diepe put.....daar zegt iedereen zo'n beetje dat je niets aan bi-wiring hebt, in tegenstelling tot bi-amping, wat wel weer veel positiefs oplevert...

misschien moet ik toch maar eens gaan luisteren Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:53
Natuurlijk levert bi-wiring wat op! Op deze manier komt er een "schoon"-signaal bij je tweeter aan en dus niet het signaal wat al vervormd is door andere drivers en/of filters.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• Jag
  • Laatst online: 20:49

Jag

Ik durf niet te zeggen dat bi-wiring geen enkel nut heeft, maar wat ik wel weet is dat het stuk op die HiFi pagina (link van Sillacoid) echt onzin is. Het kost in principe helemaal niet meer energie om een lage toon te produceren. De reden dat lage tonen wel door een muur heen komen en hoge tonen niet, heeft ook niets met de hoeveelheid akoustische energie te maken die afhankelijk zou zijn van frequentie, maar met het feit dat een hoge toon een langere weg aflegt.
En het grafiekje dat volgt is al helemaal lachwekkend. Hij stelt dat het verlies van spanning groter wordt bij grotere stroomsterktes, dat is inderdaad waar, in [b]absolute[/b[ zin. Procentueel verliezen twee pulsen, de een groter dan de ander, evenveel. En dan ook nog onder de grafiek zetten dat het gemeten is, tsk.
Vervolgens begint ie een heel verhaal over de inductie spanning die door de drivers wordt opgewekt, en dan doet ie een bewering dat het de midrange en tweeter zou beïnvloeden, zonder verdere verklaring.
maar then again: als je op SMR Forums leest, dan valt het enthousiasme weer in een hele diepe put.....daar zegt iedereen zo'n beetje dat je niets aan bi-wiring hebt, in tegenstelling tot bi-amping, wat wel weer veel positiefs oplevert...
Ah leuk, jij komt ook wel eens op het SMR forum. Daar is bi-wiring inderdaad niet echt populair, en volgens mij is dat volledig terecht

Jag

Verwijderd

lol, misschien moet je maar eens een mailtje sturen naar die snijders-hifi Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

als je niet anders geleerd heb (zoals ik), lijkt 't best geloofwaardig...

enneh, je mag mijn nick wel goed spellen hoor Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif

• Jag

Jag

enneh, je mag mijn nick wel goed spellen hoor
Tja, ik heb het uit mijn hoofd gedaan, en je moet ook maar eens een normale nick nemen, zoals Jag of zo Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif.
misschien moet je maar eens een mailtje sturen naar die snijders-hifi
Dat ga ik dekn ik ook wel doen.

Jag

Verwijderd

Ik heb ook eens gehoord van een andee manier van biwiring:

Als je twee (8ohm) boxen hebt, kan je naar elke box twee kabletjes leggen. Op die manier haal je een stuk meer uit je versterker, en je boxen schijnen het te overleven, als je amp niet al te bruut is..

En bi-ampen, das idd helemaal hemel Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif

Verwijderd

Ik heb ook eens gehoord van een andere manier van biwiring:
Als je twee (8ohm) boxen hebt, kan je naar elke box twee kabletjes leggen. Op die manier haal je een stuk meer uit je versterker, en je boxen schijnen het te overleven, als je amp niet al te bruut is..
uhh, waar d8 jij dan dat we 't over hadden?
trouwens, bi-wiring heeft opzich al totaal geen nut als je speakers geen dubbele terminals hebben...

Verwijderd

hmz, i'm not very clear at this moment... Heb vanmiddag hockeytoernooi gehad, vandaar Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/puh2.gif. Ik de dat dit:
Natuurlijk levert bi-wiring wat op! Op deze manier komt er een "schoon"-signaal bij je tweeter aan en dus niet het signaal wat al vervormd is door andere drivers en/of filters
mij een beetje op ut verkeerde been heeft gepompt. Ik dacht dat je je tweeters en je woofers los aansloot op je amp, met het filter dus bij de amp ipv bij de box. Dit maakt natuurlijk helemaal geen verschil als je ff logisch nadenkt. Beetje in de war met bi-amping, war je filter nog voor de amp zit...

Hmz, moet toch minder zuipen denkik, ookal is het gratis....

• Jag

Jag

Natuurlijk levert bi-wiring wat op! Op deze manier komt er een "schoon"-signaal bij je tweeter aan en dus niet het signaal wat al vervormd is door andere drivers en/of filters.
Tuurlijk. Als je single-wired dan krijgen de drivers exact hetzelfde signaal als wanneer je 'm bi-wired. Met bi-wiren stuur je namelijk twee keer hetzelfde full-range signaal. En met bi-wiren gebruik je dezelfde crossovers als met single-wiren.

Jag

Verwijderd

Ik heb dat stuk van Snijders gelezen en vind en gedeelte grote onzin.
Als de versterker een stereo output heeft dan kan je de bi-wire kabels bij elkaar binden.
Waarom moet ik dan bi-wire kabels gebruiken.
Slaat echt helemaal nergens op.

• Sir Abarth
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Sir Abarth

The secret word is: ToeT!

Ik heb hier twee (goh, echt?) Tannoy 633's, met dubbele terminals.
Nu lees ik dit over dat bi-wiring, maar dat heeft dan geen nut? Alleen bij bi-amping dus? Dan moet ik een actieve cross-over halen en een pre-amp en twee amps? Fijn...

En over dat hoog minder vermogen nodig heeft dan laag klopt wel. En tweeter van 10 watt kan makkelijk over 200 watt laag heen komen. Kijk maar naar PA-systems (ok, ietsjes anders).

ToeTerdeToeTToeT! | May the ToeT be with you | There is no ToeT | specs
Still the gentleman ;)
[Clan of ToeT]

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>En over dat hoog minder vermogen nodig heeft dan laag klopt wel. En tweeter van 10 watt kan makkelijk over 200 watt laag heen komen. Kijk maar naar PA-systems (ok, ietsjes anders).[/quote]Dat is in principe niet waar. Je geeft in dit geval te weinig informatie.
Mijn B&W heeft een freq response van 35-22000 Hz, met een tolerantie van 3dB. Dat houdt in dat de speaker in dat frequentiegebied bij een gegeven vermogen dus een zelfde output geeft, met een maximaal verschil van 6dB. De output wordt wel gemeten met een dB-meter (en dan niet a-weighted). Je gehoor is wel minder gevoelig voor lage en hoge tonen (afhankelijk van spl, hogere spl --> relatief hogere gevoeligheid voor laag en hoog).
In muziek zit vaak veel laag, dus dat is de echte reden dat voor het laag altijd de grootste amps worden gebruikt.
Ook is het zo dat veel PA speakers uitgerust zijn met een hoorn voor het hoog en evt voor het midden, maar niet voor het laag (erg groot). Daarom is de gevoeligheid voor het laag een stuk minder.

Ik denk inderdaad dat bi-wiren geen zin heeft, maar misschien is er iemand die mij op andere gedachten kan brengen.
En voor bi-ampen heb je niet per se een actieve low level crossover nodig. Je kan met twee poweramps ook bi-ampen. Wat je dan doet is beide amps een full range signaal laten versterken, en dan een versterker op de laag ingang aansluiten, en de ander op de hoog ingang. Het voordeel daarvan is dat het hoog/middden niet mee gaat clippen als het laag dat wel doet. Maar ik zou het m'n geld niet waard vinden.

Jag

Verwijderd

De makkelijkste test is natuurlijk luisteren.
Als jij vindt dat het geen effect heeft, heeft het ook geen zin om er in te investeren.
Ikzelf heb twee Sonus Faber Minima's op Twee Meridian 600 aangesloten met Ocos Speakerkabel (bi-wired). Ikzelf vind dat het geluid sprankelender en opener wordt met bi-wiring.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een vriend van mij doet ook aan bi-wiring, en hij houdt bij hoog en bij laag vol dat het beter klinkt.
Ik doe zelf aan tri-amping:P...

• Jag

Jag

Triamping? Cool, vertel....

Jag

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik heb een paartje aktieve 3-weg luidsprekers, met een aktieve X-over en één versterker per speaker; drie per box dus.
Het is een set Philips Motional Feedback.:)
Ze zijn al paar jaartjes oud; wat heet... Maar ik heb ze goed onderhouden, en ze klinken nog steeds geweldig.

Verwijderd

Die Philipsjes zijn een klasse appart.
Helaas niet meer verkrijgbaar.
Hoe oud zijn ze Kaj, een jaar of 15 ?

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Geen flauw idee, maar oud zijn ze...
Ik heb pas weer de afvlakelco's in de voeding vervangen door nieuwe en grotere exemplaren; origineel zaten er 2200uF-elco's in, die heb ik vervangen door 4700uf.
Verder de ingangselco's vernieuwd, de bedrading vervangen door dikkere kabels en de printen doorgesoldeerd.

Het kost ff wat tijd, maar dan gaan ze weer een tijd mee.
Pagina: 1