Removable hdd rack in Debian machine?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik heb hier een hdd rack liggen en een zooitje gelijke 540MB hdd's. Wat ik nu wil doen is dit:
hdd's formatteren als FAT16 of FAT32 zodat ze op mn Win2K bak leesbaar zijn
's nachts een script runnen die:
- Disk mount
- Backups maakt op die disk
- Disk unmount
waarop ik de volgende dag die disk eruit kan trekken, andere disk erin en dan na een paar dagen de hele boel op mijn Win2K bak op CD fikken.

Rack is zo'n ding met een keyboard-lock sleuteltje, die je eerst moet omzetten wil ie er stroom opzetten. Sleutel om en stroom eraf, vervolgens trek je de disk eruit.

Is dit alles mogelijk? Of maak ik de eerste de beste keer mn hele server dood bij een hdd swap? 't zijn overigens allemaal Quantum Fireball 540AT's, 540MB 5400RPM dus :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Officieel is IDE niet hotswappable (ik neem dus aan dat ze IDE zijn). Als het allemaal gelijke disks zijn, kun je mazzel hebben, dan hoeft je controller niet opnieuw dingen te lezen, dus blijft de geometry hetzelfde dus. Ik heb wel voorbeelden gezien waarbij IDE support als een module in de kernel zat. Als er dan geswapt werd, de module unloaden en loaden. Officieel hoort het niet te kunnen, en kan je server dus crashen, maar soms werkt het wel : )

Verwijderd

Ik weet niet precies hoe linux erop reageerd, maar windows vind het niet leuk. Wel eens geprobeerd met cdromspelers en je krijgt spontane reboots en system hangups.

• _JGC_
  • Nu online
W2K is dan iig nog zo sportief om ff te melden dat ie em mist :)

Had een hibernate gedaan en toen mn fikker op een andere kabel gehangen. W2K werkte wel, maar begon te zeiken over een apparaat wat miste :)
Erger wordt het als je tussentijds van videokaart wisselt: Viper2 vond de Savage4 drivers niet zo leuk :(

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-07 14:29
IDE is niet hot swapable (behalve met speciale contoller) en meestal krijg je een geblokkerde IDE bus (dus hangend systeem)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 07 januari 2002 00:16 schreef _JGC_ het volgende:
W2K is dan iig nog zo sportief om ff te melden dat ie em mist :)

Had een hibernate gedaan en toen mn fikker op een andere kabel gehangen. W2K werkte wel, maar begon te zeiken over een apparaat wat miste :)
Erger wordt het als je tussentijds van videokaart wisselt: Viper2 vond de Savage4 drivers niet zo leuk :(
Het is maar dat je het weet, maar in het ergste geval kan dit behalve crashes ook tot schade aan je hardware leiden. De kans is niet zo heel groot, maar het kan wel.

Dit spul is *niet* gemaakt om te hotswappen (hoewel je er met IDE soms nog mee wegkomt zonder dat het crasht).

• _JGC_
  • Nu online
Test ik het eerst wel ff uit in mn normale computer met een losse PCI kaart. Heb nog zo'n waardeloos NS87nogwat controllertje >:)

• zwik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-08 09:17

zwik

randomized

Ik doe dit al een heel tijdje door gewoon m'n hd te umounten en hem er dan gewoon uittrekken :Y) . Werkt perfect en nog geen problemen mee gehad. Ik weet niet hoe het zit met verschillende schijven.

Verwijderd

ide is niet hotswappable? pci wel? (controller eruit, hdd eruit, controller er weer in, etc)

Verwijderd

PCI is -juist- niet hotswappable, zonder speciale hardware ondersteuning. Er staan op diverse aders van de connectie nogal wat stroom. Er verkeerd insteken is POEF: weg bord (en kaart).... IDE heeft geen verschrikkelijke spanningen op de aders staan, dus is er veel minder gevoelig voor.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op maandag 07 januari 2002 14:04 schreef Shoikan het volgende:
PCI is -juist- niet hotswappable, zonder speciale hardware ondersteuning. Er staan op diverse aders van de connectie nogal wat stroom. Er verkeerd insteken is POEF: weg bord (en kaart).... IDE heeft geen verschrikkelijke spanningen op de aders staan, dus is er veel minder gevoelig voor.
Mwa, PCI heeft ook geen verschrikkelijke spanningen hoor: 5 volt...
Maar het is in beide gevallen niet aan te raden om te hotswappen (met PCI is het zeker af te raden, met IDE kun je er nog mee wegkomen, maar dat verschilt nogal per hardware).
Pagina: 1