Toon posts:

Vigor 2200E en DHCP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi Tweakers,

Een kort vraagje over het opzetten van een intern netwerk dat met een Vigor 2200E router met de buiten wereld wordt verbonden. De situatie is als volgt: het interne netwerk bestaat uit 2 desktop machines die regelmatig aan en uit gezet worden en een Linux machine die moet gaan dienen als webserver. De Linux machine blijft altijd aan staan, tenminste dat is de bedoeling. Ik heb alle machine een vast IP nummer gegeven 192.168.1.10, 192.168.1.11 en 192.168.1.12. De machine kunnen elkaar onderling zien (ping) en ze kunnen ook het internet op, dus dat gedeelte van het netwerk werkt. Wat ik maar niet aan de praat krijg is het doorsluizen van de SSH, HTTP en FTP porten. Ik heb het vermoeden dat dit komt doordat ik geen DHCP gebruik. Heb jij misschien een idee? En als het wil doen met DHCP, dan moeten de machine toch in de goede volgorde worden aangezet, anders krijgt de webserver toch een ander intern IP adres, toch? Of ben ik nu gek?

Marcel

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zondag 06 januari 2002 19:10 schreef mgl het volgende:
En als het wil doen met DHCP, dan moeten de machine toch in de goede volgorde worden aangezet, anders krijgt de webserver toch een ander intern IP adres, toch? Of ben ik nu gek?

Marcel
offtopic:
Graag niet onder iedere naam je post zetten! ;) Oh nee, andersom! :D

Je kunt bij de Vigor, als je DHCP gebruikt, ip-adressen koppelen aan netwerkkaarten aan de hand van de MAC-adressen. Dan moet je in telnet de volgende commando invoeren:

srv dhcp fixip add xxx.xxx.xxx.xxx XX-XX-XX-XX-XX-XX Hostnaam

De kleine x-en staan voor het ip-adres dat je wilt gebruiken, de grote voor het MAC-adres.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

dhcp heeft niks te maken met port forwarding wat jij wil. En dat staat vast wel in je handleiding of ergense in de search

Verwijderd

Topicstarter
Ja, dat is dus het punt. Al mijn instellingen zijn gelijk aan de instellingen zoals die worden genoemd in de handleiding. Het enige verschil ik maak geen gebruik van DHCP. En nu las ik laatst dat als je vaste interne IP nummers gebruikt nu moet gaan nummeren vanaf 192.168.1.64. Waarom 64? Wat is er mis met de eerste 63 nummers?
Op zondag 06 januari 2002 20:11 schreef TrailBlazer het volgende:
dhcp heeft niks te maken met port forwarding wat jij wil. En dat staat vast wel in je handleiding of ergense in de search

Verwijderd

Topicstarter
okidoki, dat is een handige tip. Wel nog een ander vraagje, waarom moet de hostnaam worden opgegeven. Het lijkt me dat het MAC adres voldoende zou moeten zijn.
Op zondag 06 januari 2002 19:17 schreef Ferdo het volgende:

[..]

offtopic:
Graag niet onder iedere naam je post zetten! ;)

Je kunt bij de Vigor, als je DHCP gebruikt, ip-adressen koppelen aan netwerkkaarten aan de hand van de MAC-adressen. Dan moet je in telnet de volgende commando invoeren:

srv dhcp fixip add xxx.xxx.xxx.xxx XX-XX-XX-XX-XX-XX Hostnaam

De kleine x-en staan voor het ip-adres dat je wilt gebruiken, de grote voor het MAC-adres.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Kan je niet beter die Vigor uit je lan halen, en je linux bak het i-net verkeer laten routeren?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Topicstarter
Als het mijn eigen machine zou zijn, zou ik dat in ieder geval doen. Maar in dit geval heb ik het niet voor het zeggen. Best jammer eigenlijk.
Op zondag 06 januari 2002 20:56 schreef RaZ het volgende:
Kan je niet beter die Vigor uit je lan halen, en je linux bak het i-net verkeer laten routeren?

• Ferdo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-01 17:24

Ferdo

Dido Armstrong :9~

Op zondag 06 januari 2002 20:50 schreef mgl het volgende:
okidoki, dat is een handige tip. Wel nog een ander vraagje, waarom moet de hostnaam worden opgegeven. Het lijkt me dat het MAC adres voldoende zou moeten zijn.
[..]
Het maakt ook niet echt uit wat je als hostnaam opgeeft.

Audioscrobbler profile
Begin de dag met een dansje, begin de dag met een lach,
want wie vrolijk kijkt in de morgen, die lacht de hele dag,
jaaa, die lacht de hele dag!

Pagina: 1