Toon posts:

Win2k herinstallen met RH 7.1 dual boot.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vandaag kan ik geen Windows 2000 meer opstarten, ik krijg direct een blauw scherm met de melding dat het geheugen waarschijnlijk rot is.

Na 2 tests ben ik niet veel wijzer geworden. Geheugen eruitgehaald, verwisseld, etc. maar de melding blijft.

Ik kan echter wel gewoon RH 7.1 draaien zonder problemen.

Nu wil ik dus even proberen om 2000 opnieuw te instaleren, maar hoe voorkom ik dat LILO wordt overschreven, en daardoor RH dus niet meer kan opstarten?

Verwijderd

Topicstarter
niemand?

• PolarWolf
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 26-05 15:23

PolarWolf

Debian, of course.

Op maandag 07 januari 2002 08:15 schreef Toverstaf het volgende:
niemand?
Hey, niet zo ongeduldig jij...

Wat je doet is het volgende:
(zie ook http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/Linux+NT-Loader.html)

- boot linux
- herconfigureer lilo zodat deze z'n boot record naar de partitie schrijft waar linux op staat (man lilo.conf)
- run lilo om deze settings weg te schrijven
- schrijf de eerste 512 bytes van de partitie waar linux op staat naar een bestand, en kopieer dat naar een floppy (dd if=/dev/hdxx of=linux.bin bs=512 count=1, dat van die flop zoek je zelf maar uit)
- boot vervolgens met de win2k installer CD in de drive
- installeer win2k volledig
- kopieer bovengenoemde linux.bin naar c:\
- edit c:\boot.ini, en zet daar een entry in voor linux.bin
(voeg: c:\linux.bin="Linux" toe aan het lijstje)
- reboot, in de win2k boot loader staat nu een entry voor linux
- selecteer linux, en herconfigureer lilo weer om naar de mbr weggeschreven te worden, met daarbij een entry voor win2k (other=, man lilo.conf)
Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om de win2k bootmanager te blijven gebruiken, maar dat is lastig wanneer je vaak een kernel update doet, omdat je elke keer weer die 512 bytes moet wegschrijven.

Simpel, eh?

(dit is volgens mij de goede methode, wanneer iemand iets beters heeft hoor ik het graag).

<edit>
Je kunt natuurlijk ook een bootflop maken, of de rescue flop van RH om na de win2k installatie weer naar linux te booten.
Bovenstaande is de 'tweakers' methode, die volgens mij altijd moet werken, zelf wanneer je even geen floppies bij de hand hebt...(je kunt namelijk ook de NTFS partitie mounten, en direct linux.bin daar naartoe schrijven...zonder floppie dus).
</edit>

Undernet #linux, Undernet #ipsec