Verwijderd

Topicstarter
Aanleiding van dit Topic is mijn MSN -naam, maar dat doet nu even niet ter zake :)

Wat leidt van Denken aan iest, en dan heb ik het over normale dingen, criminele activiteiten enzo wil ik meteen van de discussie uitsluiten, tot het ook daadwerkelijk doen ervan? Ik denk aan bijvoorbeeld het uitmaken van een relatie en dat soort zaken, verbreken van een vriendschapof beslissingen over werk en toekomst.

Nogal vage omschrijving maar beter kan ik even niet.
Wat leidt dus tot Doen?
Ik zal nogweleens editten hier denk ik :P

Verwijderd

tja..

het is natuurlijk wel zo dat wanneer je iets van te voren helemaal uitdenkt, je datgene snel doet. hoewel dit maar zo gaat tot op een bepaalde hoogte. wanneer je ergens over nadenkt, ontdek je misschien ook keerzijdes van datgene dat je wilt doen.
en zodoende houdt het je van je activiteit weg.

ik denk dat denken lijdt tot een verstandigere en meer overdachtere actie, itt een onoverdachte ik-doe-maar-wat actie.

maar er is wel een wezenlijk verschil tussen denken en doen. als ik iemand zie en denk: :9~ :9~ daar wil ik wel een nachtje mee slapen, wil niet zeggen dat ik die persoon dan ga verkrachten.

dat is een verschil tussen denken en doen. bij denken zit ook fantasie, die je niet altijd ten uitvoering kan brengen.

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Denken is in veel gevallen doen.
Als je denkt aan het bewegen van je pink blijkt dat precies dezelfde hercencellen actief zijn als wanneer je echt je pink beweegt. Ze hebben een onderzoek gedaan waarbij ze de ene helft van de groep 2x per week lieten trainen in een sportschool en de andere helft van de groep moest toekijken als de groepsleden aan het trainen zijn en inbeelden dat zij op dat toestel aan het trainen waren.
Na een paar maanden bleek dat bij bijde groepen de spierkracht evenveel was toegenomen.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Verwijderd

Denken=doen. Je denkt dus je doet iets :D ("ik denk, dus daarom besta ik, en als je bestaat doe je iets, namelijk bestaan 8-))

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 06 januari 2002 21:20 schreef ShoarmaSchaap het volgende:
Denken=doen. Je denkt dus je doet iets :D ("ik denk, dus daarom besta ik, en als je bestaat doe je iets, namelijk bestaan 8-))
Dat bestaat niet :)

Definieer bestaan :)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Je handelt ook veel uit reflexen, lopen en fietsen bv., maar routine is ook zoiets. Als je blind kan typen denk je ook alleen maar na over wat je typed en niet waar je je vinger neer moet zetten om de letter k op het scherm te krijgen. Daar denk je ook niet bewust bij na.

Hoe lang denk je na om bv. iets van bv. 2 euro(jaja *D ) te kopen en hoe lang bij iets van 200 euro?

Ik geloof trouwens wel dat als je meer over simpele dingen nadenkt, je er meer van kan genieten. Als je bv. denkt hoeveel werk er in het bouwen van een kerk/kathedraal zit ofzo.

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-01 23:48

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Denken is niet doen. Denken is doen als je dit echt wilt. Maar aan de andere kant. 90% van alles wat je _doet_, doe je onbewust. Zo las ik laatst een article van Howard Bloom waarin hij dit doorzag. Zo is iets simpels als het opstaan vanaf je stoel is een combinatie van een heleboel handelingen die je doet, zonder er ooit bewust over nagedacht te hebben.

Bewust en onbewust zijn dus een belangrijk verschil hier. Ik denk dus dat de vraag van de topicstarter voornamelijk neerkomt op: Wanneer _doe_ je iets, voordat je er _bewust_ over nagedacht hebt. Het antwoord is moeilijk te geven. Een complex geheel waar zelfs de grootste onderzoekers zich niet aan durfen wagen. Het zal vast te maken hebben met een bepaalde stof of prikkel in de hersenen die je tot _doen_ lijden.

Misschien is hier toch een ethisch antwoord op te geven(?). Je doet iets omdat je het wilt. Omdat je het setje ervaringen zoals dat staat opgeslagen in jou hersenen het toelaat. Normen en waarden zullen hier een hele grote rol spelen.

Crimineel gedrag bijvoorbeeld. Je denkt eraan: "Goh, als ik die appel steel, dan hoef ik er niet voor te betalen. Dat zou mooi zijn!". Maar dan. Dan komen de normen, waarden en ervaring + opvoeding om de hoek kijken. "Stelen is niet goed omdat je daar een ander mee schaadt". Die één kent die normen wel, de ander niet. Een belangrijk aspect dus.

Je kan hier dus uren over doorpraten, maar een echt antwoord zal nooit naar boven komen. Je zou het dus "vooraf bepaald toeval" kunnen noemen. Het klinkt raar, maar waar.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
Mooie reacties tot nu toe :P

Waar ik dus absoluut niet op doel is onbewust gedrag.
Puur het Denken aan iets dat je echt moet Doen door jezelf er toe te zetten zeg maar..

• BOCmetalhead
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-11-2025
hmmz meestal denk je eerst ergens goed over na voor je iets gaat doen... want alles wat je doet heeft voor en nadelen... die 2 moet je goed tegen elkaar afwegen en dan uiteindelijk kiezen tussen de beste van de 2 als er meer voordelen zijn dan nadelen dan is het nogal simpel dan ga je ervoor maar als het andersom is dat er meer nadelen zijn dan voordelen dan wordt het wat moeilijker nu is het soms zo dat de beste weg niet altijd de makkelijkste is maar ja wie zegt dan dat je de juiste keus maakt he... want als je voor de voordelen gaat misschien dat het beter had uitgepakt als je naar de nadelen had gekeken en het misschien wel nie gedaan had... of andersom dat je het niet gedaan heb maar dat het achteraf blijkt dat je het beter wel had kunnen doen... als het eenmaal gebeurd is kan je het niet meer terug draaien dus je moet altijd 1st goed denken en dan pas doen!

maar ja...

Metal to the bone

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op maandag 07 januari 2002 12:55 schreef Oord het volgende:
Waar ik dus absoluut niet op doel is onbewust gedrag.
Puur het Denken aan iets dat je echt moet Doen door jezelf er toe te zetten zeg maar..
Met mijn stelling probeer ik te bewijzen dat de meeste handelingen die je denkt bewust te doen, toch onbewust gaan. Het aanzetten van je TV bijvoorbeeld. Je gaat niet eerst bedenken dat je de tv aan gaat zetten. Dat denk je eigenlijk stiekem wel, maar onbewust.

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 07 januari 2002 14:58 schreef mOrPhie het volgende:

[..]

Met mijn stelling probeer ik te bewijzen dat de meeste handelingen die je denkt bewust te doen, toch onbewust gaan. Het aanzetten van je TV bijvoorbeeld. Je gaat niet eerst bedenken dat je de tv aan gaat zetten. Dat denk je eigenlijk stiekem wel, maar onbewust.
Ik snap wat je duidelijk probeert te maken. Alles doe je eigenlijk bewust, alleen je beseft niet meer dat je ervoor na hoeft te denken. Waar het mij nu om gaat, zijn de dingen in het leven die je langer en vaker overdenkt, en die je dan dus niet onbewust doet, omdat het om beslissingen gaat.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 14:58 schreef mOrPhie het volgende:

[..]

Dus je wil eigenlijk gewoon zeggen dat je niet bewust gaat nadenken over elk spiertje dat je aanstuurt om uiteindelijk tot de handeling te komen? Ben je dan niet gewoon aan de grenzen van wat je nog bewust noemt aan het knabbelen?

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Op maandag 07 januari 2002 16:49 schreef el_marcianito het volgende:

[..]

Dus je wil eigenlijk gewoon zeggen dat je niet bewust gaat nadenken over elk spiertje dat je aanstuurt om uiteindelijk tot de handeling te komen? Ben je dan niet gewoon aan de grenzen van wat je nog bewust noemt aan het knabbelen?
Doe jij alles wat je doet bewust dan? Is elke handeling die je verricht met voorbedachte rade? Als jij aan het typen bent, ben je dan continu aan het nadenken waar die knopjes ook alweer zitten?

Onbewust heb je een hoop informatie tot je genomen. Zo ook de plek van alle knopjes op het toetsenbord. Onbewust weet je toch al die plekjes redelijk snel te vinden. Je bent je ervan bewust dat je aan het typen bent. En je weet ze _wat_ je wil typen, maar uiteindelijk zal het echte _doen_ voornamelijk onbewust gaan.

Maar zoals Oord mij al duidelijk probeerd te maken, gaat dit alleen om reactie-beslissingen. Handelingen die binnen nu en 10 seconden plaats vinden(?). Bij grote beslissingen is het inderdaad een ander verhaal. Koop ik een huis of niet? Ga ik naar spanje of griekenland op vakantie?

Sja, daar denk ik persoonlijk dat denken ook niet meteen doen hoeft te zijn. Dat is maar net welke beslissing je zelf neemt.

Pagina: 1