Toon posts:

K7T266A ondersteunt geen 512Mb/GB DIMM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb de KR7A-RAID gekocht en gisteren ook een DDR-sim van Dane-Elec 512 Mb. Dane-elec leverde dit keer een DIMM van Samsung.

Na het booten komt de bios met de melding dat ik maar 256 Mb heb, en "CMOS Checksum Error". Ik heb bij Via Hardware gekekene en daar stond letterlijk het volgende : "Memory modules using x4 (eg. 64Mx4) chips are not supported by the KT266A chipset. These are common on 512MB and 1GB DIMMs. ".

Op mijn samsung/Dane-elec chip staat 64MX64. Dien ik nu gewoon de chip proberen in te ruilen en een 512 Mb Chip te kopen die niet een 64Mx4 chip bevat?

Eigenlijk is het natuurlijk te belachelijk voor woorden dat deze nieuwe chipset dit niet ondersteund en nog vreemder dat er geen enkele reviewer is die hier iets over zegt!:(

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:07
Heel vaag allemaal. ViA is sowieso al karig met info; je zal op hun site nooit kunnen vinden wat hun chipsets nou precies aan sdramchips e.d. ondersteunen. Heb je de DIMM al in verschillende sockets geprobeerd?
Het staat dan wel heel leuk op die ViA hardware site, maar 64Mx4 chips zijn de enige oplossing om op double-sided 1GB DIMM's uit te komen (wel, die zijn toch registered, waardoor de chipstructuur er in principe minder toedoet), en in de manual staat duidelijk dat 'ie 3GB unbuffered ondersteund, en je komt alleen maar op 3GB door gebruik te maken van minimaal twee 1GB DIMM's waar weer 64Mx4 chips op zitten. Als je 't spul ook niet in andere sockets aan de praat krijgt moet je een 64Mx64 (=512MB) DIMM nemen met 32Mx8 chips, wellicht dat dat wel werkt. Mocht dat zo zijn, dan geef ik je helemaal gelijk dat dit te belachelijk voor woorden is :(
Overigens, weet je wel zeker dat er 64Mx4 chips op jouw DIMM zitten? De vermelding 64Mx64 heeft alleen betrekking op de gehele DIMM en betekend niets meer of minder dan "512MB". Maar omdat je bord slechts de helft herkent heb je een gerede kans dat 't wel eens de oorzaak kan zijn, maar de oorzaak kan ook ergens anders liggen (DIMM zit er niet goed in of zo). Ben benieuwd.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
Ik het het in alle sockets geprobeerd. Alles goed aangedrukt. Alles afgekoppelt. Kaal systeem (KR7A-RAID, Ati Radeon 8500 , AMD 1900+). Niks helpt.

Ik hoop dat ik de dimm in kan ruilen. Levert het niks op, dan ga ik maar eens terug met het moederbord.

Arno

Verwijderd

ik denk dat je dimmetjen kaduk is... De KT266A kan tot 1GB per slot aan!! duzzz, ik denk dat de schuld bij je dimmetje ligt...

• Bajo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 13:08
Ik zelf heb ook die kr7a icm met 1x512mb sim van dane elec die op dat moment van Samsung is.

Werkt perfect.
Heb zelfs het gelukt dat ie op cas 2 draait, altans dat geeft ie aan :)

Dus denk ook dat ie Sim kapot is.

"Peace cannot be kept by force. It can only be achieved by understanding."

Verwijderd

Topicstarter
Dan zal ik het dimmetje maar snel gaan omruilen

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 20:11 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Dan zal ik het dimmetje maar snel gaan omruilen
Ok. Omgeruild, maar het probleem blijft bestaan. Kan iemand mij helpen? Dimm van 512 Mb geeft maar 256 MB aan. Na het opstarten krijg ik "CMOS Checksum Failed Defaults loaded" en het er wordt maar 256 Mb gedetecteerd! Dit is een gloedje nieuwbord dat ik voor de eerste keer probeer aan te sluiten. Is het bord gewoon kapot of heeft iemand nog een idee?:?

Arno:(:(:(

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Heb je die module echt goed aangedrukt ? Sommige boarden vergen nogal eens wat extra kracht om een memory module goed te plaatsen.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Op dinsdag 08 januari 2002 19:08 schreef ArnoKlaassen het volgende:

[..]

Ok. Omgeruild, maar het probleem blijft bestaan. Kan iemand mij helpen? Dimm van 512 Mb geeft maar 256 MB aan. Na het opstarten krijg ik "CMOS Checksum Failed Defaults loaded" en het er wordt maar 256 Mb gedetecteerd! Dit is een gloedje nieuwbord dat ik voor de eerste keer probeer aan te sluiten. Is het bord gewoon kapot of heeft iemand nog een idee?:?

Arno:(:(:(
Je zegt het zelf al: "CMOS Checksum Failed Defaults loaded".

Volgens mij is er iets mis met je mobo.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• PhuSioN
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 08:12
niet te hard drukken dat hij afbreekt he :P
misschien dat je ff in de winkel kon vragen naar een ander merk geheugen? als dat niet werkt toch maar ff teruggaan met het mobotje

Verwijderd

/me heeft een 512 MB DDR stripje erin liggen

werkt overigens prima alleen heb ander mobo

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:01
Als op Via Hardware staat dat hij het niet ondersteunt lijkt me dat dat klopt.. Probeer eens bij een vriend met een DDR-bord met een testprog (Sandra kan het geloof ik) wat voor chips erop zitten, of zoek op de site van Samsung..

Wel stom dat het niet ondersteund wordt, maar ik meen pas in de c't te hebben gelezen dat x4 chips bijna niet meer voorkomen (i815 ondersteunt ze geloof ik ook niet).

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens even rondneuzen of ik ergens een DDR-reepje van daan kan halen. Zo'n beetje alle mensen die ik ken hebben echter een P3 of P4, dus dat is nog niet zo makkelijk, maar aangezien ik dus eigenlijk niet kan testen of het moederbord werkt, zal ik het wel even moeten proberen voordat ik met het moederbord terug ga.

Arno

• SWfreak
  • Niet online
Vertaald quootje uit c't:
VIA ondersteunt bij KT266A maar 6 geheugenbanken met ongebufferd geheugen. Bij meer moet je registered geheugen nemen. Veel PC2100-modulen beslaan echter een geheugenbank, dus meestal gaat het goed. Er zijn er echter ook met 2 banken, pas daar dan mee op als je meerdere dimms wil gebruiken. Bij het opstarten geven de borden kort aan welke banken 'bestuckt' zijn .

Geen idee of dit jouw probleem beschrijft, maar check het eens uit.

Ben wel benieuwd waar het nu aan ligt, want wilde zelfde mobo/geheugen combo kopen. Als dat niet werkt ga ik balen :(

• Arzie
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 20:01
Aan het aantal banken ligt het niet, want hij heeft er maar 1 DIMM in en die kan max. 2 banken beslaan.

Helaas..

Verwijderd

Topicstarter
Ik ken mensen die de zelfde combo/mb hebben, en daar werkt het wel. Ik wil eerst nog even testen met een 256 Mb dimm, en als dat ook fout gaat breng ik het bord terug.

Arno

• SWfreak
  • Niet online
En, werkt het al? :)

• DarkHelmet
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-08 17:11
Die borden kunnen best 512MB DIMMs aan. Alleen niet elke DIMM werkt lekker met elk bord. Zijn ze niet gelijk stuk |:(

Gewoon omruilen voor eentje met ander merkje chips erop.

"A study in the Washington Post says that women have better verbal skills than men. I just want to say to the authors of that study: Duh."

Verwijderd

Topicstarter
Nee, nieuwe DIMM maar zodra ik het geheugen instel op 133 Mhz zodat er 512 Mb gedetecteerd wordt ipv 256 Mb, dan hangt XP bij iedere bewerking die maar een beetje grafisch is. DIMM in andere sloten geprobeerd, maar dit haalde ook niks uit.

Ik denk dat ik maar contact op ga nemen met mijn leverancier en daar het bord en mem eens door ga testen.

Arno
Pagina: 1