Toon posts:

WinXP/Win2000 niet meer te installeren

Pagina: 1
Acties:
  • 239 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst windHoos xp van de computer afgehaald omdat het niet goed meer werkte. Nu wilde ik win2000 er weer opzetten alleen nu geeft ie nadat ik hem uit win98 installeerde (dual boot) bij het opnieuw opstarten een foutmelding: na het laden van de stuurprogramma's >blauw scherm met daarop: inaccesible boot device. Daarna heb ik de computer opnieuw opgestart maar nog steeds hetzelfde. Toen nog maar weer eens Xp geprobeerd maar precies hetzelfde probleem.... Omdat ik het toen zat was heb ik de hele harde schijf geformatteerd en opnieuw gepartitioneerd waarna ik win98 er weer op heb gezet en nogmaals win2k geprobeerd te isntalleren. Maar..... hij deed het weer niet!!!!! :(

Weten jullie wat het probleem is, ik zit nu met win98se en dat doet het wel goed...

• Postman
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-03 19:39
Hoe is je pc ingedeeld? C: is win98se, D: is win2k, etc. :?

Er staat nu alleen nog maar win98se op, of ook alweer XP?

Oh ja, en je probleem bestaat dat als je 2k of XP installeerd op D: (of andere partitie dan C:), je alleen 98 kunt opstarten en XP/2k een 'Inaccasible boot' geeft.

• D-Devil
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-12-2022
ik weet niet of er voor alle 3 een licentie aanwezig is, maar bel gewoon op naar die mensen van MS, of kijk eens in de Online KB, mocht je geen recht hebben op support.

Freelance tweaker

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb normaal 98se op c:, 2k/XP op d: en dan heb ik nog een e en f schijf. Ik kan nog helemaal geen partitie kiezen> hij geeft dat bericht al voordat je hem op een partitie kunt zetten!

• Postman
Op zondag 06 januari 2002 18:05 schreef D-Devil het volgende:
ik weet niet of er voor alle 3 een licentie aanwezig is, maar bel gewoon op naar die mensen van MS, of kijk eens in de Online KB, mocht je geen recht hebben op support.
Dit hoeft niet.
Het ligt aan de ntdetect.com en de ntldr. Ik kon na de install van 2k (XP stond er al op) ook XP niet meer opstarten. Je moet dan de ntldr en ntdetect.com van XP opnieuw kopiëren naar de C:. Tevens is een boot.ini ook makkelijk ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dit probleem nog nooit gehad, 98 installeerd hij wel goed, alleen met 2000/xp geeft ie dat probleem!

• Postman
Op zondag 06 januari 2002 18:08 schreef Lucas8 het volgende:
Ik heb normaal 98se op c:, 2k/XP op d: en dan heb ik nog een e en f schijf. Ik kan nog helemaal geen partitie kiezen> hij geeft dat bericht al voordat je hem op een partitie kunt zetten!
Maar bij een install kun je toch kiezen?

Installeer anders eerst win98se (C:), en daarna 2k(D:). Dit heeft bij mij altijd goed gewerkt.

Of gooi 98 eraf, vervang het voor XP en doe er dan 2k bij (eerst 2k is beter, anders krijg je weer problemen met boot van XP, omdat die .com en ander bestand van 2k ouder zijn).

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nu dus 98 op de c: staan. verder niks. wat moet ik precies nu dan doen om 2k er alleen op te zetten (op de c dan?)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem vanuit 98 innstalleer (of vanuit de boot) installeerd ie eerst wat onderdelen zodat je een windows 2000 setup optie in het opstartscherm krijgt. Die kiest ie automatisch, en daarna gaat ie de hardware configureren en stuurprogramma's laden (scsi, enz....) in een blauw scherm. Als hij er een paar heeft gelaad komt er een ander blauw scherm in beeld met> inaccesible boot device!

Ik kan dus no helemaal geen partitie kiezen omdat dat pas na het laden an stuurprogrammas komt. Hij loopt ervoor dus vast. Ook als ik een upgrade van 98 naar 2000 doe (dus op de c) slaat ie vast!

Shit dus.

Verwijderd

Topicstarter
Trouwens, hoe heb jij 2000 erop gekregen nadat xp er al op zat? Geeft ie dan niet aan dat er al een nieuwere versie van winhoos opstaat en deze niet kan installeren?

• Postman
Op zondag 06 januari 2002 18:49 schreef Lucas8 het volgende:
Trouwens, hoe heb jij 2000 erop gekregen nadat xp er al op zat? Geeft ie dan niet aan dat er al een nieuwere versie van winhoos opstaat en deze niet kan installeren?
Ik 2k op een andere partitie gezet. Hij zeurt dan niet over een nieuwere versie. Gebruik trouwens wel bootdisks voor 2k (XP is bij mij wel bootable van CD). Probeer dat anders eens, bootdisks gebruiken.

Is die C: wel een FAT32 partitie? FAT32 ondersteund 2k/XP wel, maar of ie ook FAT aan kan...

Verwijderd

Zit er niet gewoon een fout in je bootsector op de schijf? Misschien een herinstall uitvoeren van 98, anders zou ik het ook niet weten ...

Verwijderd

Tijdens de setup je raid drivers correct installeren (F6 aan het begin van de setup drukken) misschien?

Verwijderd

Topicstarter
de raid drivers staan zoals ik ze goed had ingesteld, dus mijn hdd op ide 3 (raid 1) (een ibm 60 gxp 40gb). Win2k is bij mij wel bootable maar hij doet nu niks meer als ik hem probeer te booten. Zou het niet kunnen dat er een fout in mijn hardeschijf zit?

• Postman
Op zondag 06 januari 2002 20:40 schreef Lucas8 het volgende:
de raid drivers staan zoals ik ze goed had ingesteld, dus mijn hdd op ide 3 (raid 1) (een ibm 60 gxp 40gb). Win2k is bij mij wel bootable maar hij doet nu niks meer als ik hem probeer te booten. Zou het niet kunnen dat er een fout in mijn hardeschijf zit?
Je moet tijdens het booten van de install van 2k/XP op F6 drukken, als ie daar om vraagt. Je driver van je RAID-Bios zit standaard niet in de installatie, en moet dus apart (via een diskette) geleverd worden. Doe je dat niet, dan zeurt ie idd om een inaccesible boot device.

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt, hij doet het eindelijk weer! :)
Pagina: 1