Toon posts:

Welke Subwoofer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 192 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om mijn "thuis bioscoop" uit te breiden met een subwoofer.
Zelf dacht ik aan de Magnat Omega 380 of de Yamaha yst-sw300.
Deze komen in verschillende Hifi bladen als goed tot zeer goed uit de bus.
Wie heeft ervaring met een van deze twee subwoofers, of weet andere goede subwoofers?

Verwijderd

Zelf vind ik Rel wel goed.
Wat is je budget?

Verwijderd

Ik heb hier zelf een Rel Q-200 ben er erg tevreden mee. In de uitverkoop bij Raf www.raf.nl was hij iets van 1800

Is niet goedkoop maar zeker de moeite waard als je echt de "bioscoop" kant opwil en niet "televisie++" Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

REL is erg goed,
begint vanaf 1100, maar de b&W 1000 is ook erg lekker.

Verwijderd

heb de Rel Quake...

Tof ding!

Alleen wat ik nou niet snap: de Q200E heeft wel een zwaardere versterker, maar hij gaat maar tot 25Hz, terwijl de Quake tot 20Hz gaat...de Quake is overigens groter...toch is de Q200E duurder......

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 20:51

Jag

Het vermogen wat een versterker levert heeft toch niks met het freq bereik van de speaker te maken? Dus zo raar is het niet.

Ik heb zelf de Yamaha YST-SW300, nu een dikke twee jaar. Ik heb 'm gekocht voor 1000,-, afgedingt bij Steenweg. Bevalt mij erg goed, maar ik heb geen goed vergelijk, dus je hebt weinig aan mijn oordeel. Ik geloof dat Yamaha claimt dat ie tot 18 Hz gaat, maar dat is waarschijnlijk afhankelijk van je kamer grootte. Voor zo'n sinus heb je namelijk een kamer van 1/4 * 1/18 * 340 (m/s) = 4.8 m nodig, en eigenlijk liever van 9.6 m. Echt boeiend is het niet, want zulke lage tonen hoor je toch voor geen meter. Belangrijker lijkt mij dat zo'n sub niet zo'n irritante piek heeft bij 100 Hz, dat klinkt zo boomy (het geluid dat je ook krijgt in een kleine ruimte met goed reflecterende oppervlakten, zoals een wc in een discotheek).
Maar het geluid van speakers, en dus ook subs, is nogal subjectief bepaald, dus ga gewoon zelf luisteren (lekker cliché). En vergeet vooral niet om zelf de sub in te stellen zoals je thuis ook zou doen. Dus niet met de tone regeling (Yamaha YST-SW300) op Movie, en het volume super hoog, wat verkopers echt altijd doen in zaken zoals Steenweg (alleen kopen, en proberen af te dingen).
Overigens gebruik ik van mijn eigen sub op dit moment alleen de versterker. Ik heb 'm een beetje aangepast, zodat ik er nu mijn twee EAW's kan aansturen.

Jag

Verwijderd

Het vermogen wat een versterker levert heeft toch niks met het freq bereik van de speaker te maken?
Dat bedoelde ik ook helemaal niet, maar ik zei het een beetje doormekaar heen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Doet er niet echt toe...

Oh ja, de system resonance zit bij de Quake rond de 85Hz...

Verwijderd

Ik heb zelf de Rel Strata. Top ding! En ik ken iemand die hem voor 1100,- (nieuw 1950,-)wil verkopen.
Strata
Afbeeldingslocatie: http://rel.net/images/strata_II/strata_II_1.jpg

Verwijderd

da's zeker niet duur...waarom geeft ie 'm voor haast de helft van de prijs weg?

Verwijderd

Topicstarter
Het merk REL kom ik inderdaad ook vaak tegen in audio tijdschriften.
Is dus blijkbaar wel een goed merk.
Wat betreft het budget heb ik voor een echt goede subwoofer wel F2000-, over.
Klopt het eigenlijk dat je het geluid van een subwoofer niet kunt localiseren ?
Dus dat je de lage tonen niet echt kunt horen uit de richting van waar de subwoofer staat.
Ik heb begrepen dat deze frequenties geen stereo-informatie bezitten.
Of is dit "verkoop-praat" zoals ze ook gebruiken bij het subwoofer systeem van Bose?

Verwijderd

dat ze veel in audiobladen staan hoeft niet per se goed te zijn, denk maar aan die Bose TROEP Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Over je vraag: je hoort een subwoofer niet te kunnen localiseren, want dat leidt af. Als je de bovenste crossover dus te hoog zet ga je horen waar ie staat (je oor heeft beneden een bepaalde frequentie (zowel in het hele hoge als in het lage gebied) moeite met het plaatsen van 't geluid).
Verder is het onzin als ze zeggen dat je een subwoofer overal kunt verstoppen. Plaatsing is erg belangrijk. De afstelling ook.

Enneh, een sub is zo mono als 't maar kan, je kan wel je stereobeeld verbeteren door 2 subs te gebruiken. Ook hier is plaatsing belangrijk.

• Jag

Jag

Een sub is uiteraard mono, er is ook maar één speaker, een beetje moeilijk stereo weergeven met één speaker.
Twee subs is nogal overbodig, tenminste als je het puur doet om ze stereo aan te sluiten (sommige Yamaha receivers hebben hiervoor een mogelijkheid). Beneden de 80Hz of zo kan je niet meer horen uit welke richting het geluid komt.
Die aanbieding lijkt me wel goed overigens, echt niet duur.

Jag

Verwijderd

Topicstarter
Ik vindt deze ook wel erug stoer !
B&W ASW 4000, 15 Inch Drive, 450Watjes, 75 Kg, Fl 6899,-

Afbeeldingslocatie: http://www.bwspeakers.com/asw/images/series.jpg

• Heintje
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09-06 16:15
Een goede sub die je goed instelt/afregelt kun je niet lokaliseren.

De meeste voordelige subs zijn helaas niet veel meer dan 'boemboxen'. Ze versterken het laag dat veel hoofdluidpsrekers ook al weergeven: de frequenties rond de 50/60 hz. Klinkt even lekker, maar 's avonds met bonkende hoofdpijn naar bed.
Voor home theater kan die bult in het laag wel lekker zijn, trouwens.

Maar zolang je geen REL hebt gehoord vanaf de Strata, of dure subs van andere merken (Velodyne enzo) heb je de echte SUBwoofer-beleving nog niet gehad.

Een echte SUBwoofer duikt ONDER de normale frequenties. Je hoort dan opeens dingen in films (en - minder vaak - in muziek) die je nog nooit gehoord/gevoeld hebt.

Ga eens luisteren bij een goede home-theater zaak. Die 2000 gulden heb je wel nodig. Voor dat geld kun je soms net een REL Storm kopen. Niet veel groter dan de Strata maar wel veel zwaarder uitgevoerd. Ik heb hem voor 1700 gevonden en hij draait nu in m'n audio setup, omdat 'ie zo strak klinkt.

M'n Strata staat nu bij m'n home-theater setup.

Ik had ook nog een Quake voor bij de PC, maar vond dat toch wat overdreven, dus die heb ik verkocht.

ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++

Verwijderd

Ikzelf gebruik de Rel Quake met mijn computer. Aan een SB Live! en 4 speakers rondom (Lineaum voor, Solid achter). Klinkt goed.

Verwijderd

Ik geloof dat Klipsch ook leuke heeft... www.klipsch.com Maar rel klinkt ook vet

Verwijderd

Klipsch KSW serie is wel tof, maar die zijn wel een stuk duurder...had 'n tijdje m'n oog op de KSW-12, maar ik kon geen dealer bij mij in de buurt vinden...

(De Rels gaan btw wel wat lager)

Verwijderd

Topicstarter
Adviesprijslijst REL
Per 1 Juni 2000

Q Series

Quake 1199,-
Q50 1399,-
Q100E 1799,-
Q200E 2199,-
Q201E 2499,-

ST Series

Strate III 2299,-
Storm III 3399,-
Stadium III 5499,-
Stentor II 6499,-
Studio II 13999,-

De nederlandse importeur van REL is TANNOY

Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
M'n pa heeft een leuke baskast van REL staan....hij had het over een van 2500 pieken..

Nou ja, ik weet dat dit een loze opmerking is Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Geef mij maar een Warsteiner.

Verwijderd

Koop een subwoofer bij conrad. Voor 350 piek met ingebouwde versterker,is van Tonsil Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Best wel vette bass Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

Verwijderd

Topicstarter
Nee, dank je
Ik heb liever een echte subwoofer en geen boom-box

Verwijderd

hehehehe dat wat ze bij conrad verkopen kun je toch geen subwoofers noemen :)

• Rozz
  • Laatst online: 16-08 08:27

Rozz

I'm an Apogian!!

Ikzelf heb de AS6 van B&W;)

Rel vond ik destijds te duur en het model waar ik voor ging had weinig aansluit mogelijkheden.

De AS6 heeft alles wat ik nu en later nodig heb. heb hem bij een uitverkoop van RAF gekocht in A`dam.
P.S. en `t past bij m`n setje DM603;) en CC6 (center speaker)

• Jag

Jag

<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>P.S. en `t past bij m`n setje DM603 en CC6 (center speaker)[/quote]Mooie speakers heb je! Ik heb zelf de DM604 bdw, en een Yamaha YST-SW300 sub.

Jag

• Rozz
  • Laatst online: 16-08 08:27

Rozz

I'm an Apogian!!

Jag, dat mag er ook weze.....ik vond wel dat de 604 iets hoger (lees sprankelender)van geluid is dan de 603 en die vond ik al mooi, alleen `t prijsverschil was wel hoog, ben dus voor de 603 gegaan.

Die nieuwe subs van B&W zijn wel heftig(beetje duus maarja...`t kost wat maar dan heb je ook wat), ook de series2 van de 600 serie vindt ik leuk!! 605S2 heeft een eigen versterker voor de lage tonen;)
ok ok er zijn er meer die dit hebben, maar ik val eenmaal op B&W;)

Verwijderd

ehm neem auto woofer
15" inch rockford fosgate bouw zelf kistje:)
klinken vet man:)
maarja dat wouden jullie zeker niet horen

ik zeg maar niks meer en kruip terug in mijn hol:)

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 20:51

Mex

Rel Storm :):)

• MaxPoweR
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-08 11:46

MaxPoweR

-=StopTech=-

Ga niet verder zoeken, koop gewoon een REL, je zult er geen spijt van krijgen..
Pagina: 1