Een goede sub die je goed instelt/afregelt kun je niet lokaliseren.
De meeste voordelige subs zijn helaas niet veel meer dan 'boemboxen'. Ze versterken het laag dat veel hoofdluidpsrekers ook al weergeven: de frequenties rond de 50/60 hz. Klinkt even lekker, maar 's avonds met bonkende hoofdpijn naar bed.
Voor home theater kan die bult in het laag wel lekker zijn, trouwens.
Maar zolang je geen REL hebt gehoord vanaf de Strata, of dure subs van andere merken (Velodyne enzo) heb je de echte SUBwoofer-beleving nog niet gehad.
Een echte SUBwoofer duikt ONDER de normale frequenties. Je hoort dan opeens dingen in films (en - minder vaak - in muziek) die je nog nooit gehoord/gevoeld hebt.
Ga eens luisteren bij een goede home-theater zaak. Die 2000 gulden heb je wel nodig. Voor dat geld kun je soms net een REL Storm kopen. Niet veel groter dan de Strata maar wel veel zwaarder uitgevoerd. Ik heb hem voor 1700 gevonden en hij draait nu in m'n audio setup, omdat 'ie zo strak klinkt.
M'n Strata staat nu bij m'n home-theater setup.
Ik had ook nog een Quake voor bij de PC, maar vond dat toch wat overdreven, dus die heb ik verkocht.
ECOTEC plus VHR25/32cs, Arotherm VWL 55/5 AS, Arotherm VWL 57/5 IS, Buffervat 45 ltr., VR70, Sensocomfort VRC720, Vloerverwarming 11 groepen 100m2, vrijstaand, houtskelet, hr++