Mobo dat nog gewoon SD-RAM aankan

Pagina: 1
Acties:

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-04 17:57

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuw moederbord dat nog met "gewone" SD-RAM overweg kan. Ik heb hier namelijk een compleet systeem staan maar ik ben dat hele moederbord ZAT! (MSI K7T Turbo) Altijd maar gezeik met die southbridge...

Ik wil dus een nieuwe maar ik heb geen zin om dan ook gelijk nieuw geheugen erbij te moeten kopen. Worden er nog nieuwe moederborden gemaakt met SD-RAM slots? Ik vind die KT266(A) dingen heel leuk, maar daar kan alleen DDR in.

• SG
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-08 12:04

SG

SG surft naar info hardewaren

Ali magic 1 mobo's kunnen bijde maar niet tegelijk.

X399 Taichi; ThreadRipper 1950X; 32GB; VEGA 56; BenQ 32" 1440P | Gigbyte; Phenom X4 965; 8GB; Samsung 120hz 3D 27" | W2012SER2; i5 quadcore | Mac mini 2014 | ATV 4g | ATV 4K

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
er worden nog heel veel (merendeel zelfs) mainboards gemaakt welke gewoon SD-ram aan kunnen,

wat voor gezeur heb je precies moet die southbridge dan?
er zijn genoeg mensen hier die ook dat mainboard hebben en die hebben er geen probs mee,

mischien kan het handig voor je zijn om je probleem eerst hier te deponeren alvorens je een nieuw mainboard (waar overigens diezelfde southbridge van via ook wel weer op te vinden is!) gaat kopen.

A wise man's life is based around fuck you

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Het gaat over het probleem van de VIA 686B icm de SoundBlaster Live! 5.1

Hij geeft tijdens de installatie van veel spellen een CRC error. Ik heb al veel opgezocht op GoT hierover en gevonden dat het updaten van de BIOS en het installeren van VIA drivers uitkomst KAN bieden. Dit heeft beide niet geholpen helaas.

En aangezien ik binnenkort toch jarig ben en nix weet ;)

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
neem dan gelijk een mainboard met intel chipset (moet je wel een andere cpu erbij kopen)

ben je van veel ellende verlost :)

(no offense aan de amd/via gebruikers overigens)

heb je die problemen overigens ook als je je cpu weer op zijn normale kloksnelheid zet?

A wise man's life is based around fuck you

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Intel zit ik ook aan te denken, maar dat gaat me we heel veel geld kosten ;)

En ook alstie niet oc-ed is heb ik die problemen ja.

Ik zit een beetje te surfen nu en alles wat ik tegen kom heeft de KT133A chipset, of heeft DDR. Anders moet toch ook maar mijn reepje PC133 eraan geloven...

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
Ik heb zelf een sounsblaster 128 PCI gehad op een K7T turbo! Alleen maar ellende. Ik werd er gewoon ziek van. Toen heb ik die soundblaster in mijn servertje gezet EPOX mobo met AMD K6-2-300 en die ging ook aan alle kanten crashen! Ik heb nu een Turtle geluidskaart en nooit meer problemen gehad! Dat hele soundblaster komt mij m'n keel uit. Gebruik dan de onboard maar (al wil die niet onder Linux). Dus probeer het eens zonder die soundblaster!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SDRAM? Dus AMD moederborden worden bijna allemaal uitgesloten, aangezien de nieuwste allemaal op DDR lopen. Dus blijft over: moederborden voor de Pentium III, Tualatin en de Celeron.

Pentium 4 kan ook, maar dat is vreselijk zonde van de capaciteiten van de Pentium 4 (en van het geld uiteraard).

Dat wordt dus een Socket370 moederbord. Je kunt uit de volgende Intel chipsets kiezen: i845 en i820. De i820 ondersteunt helaas alleen RDRAM, dus ben je gewezen op de i845 als je een Intel wil, maar dit chipset kan maximaal 512MB addresseren (dit is btw ook een reactie op zwelgje2 hierboven).

Wil je een S370 mobo waarop je vet veel geheugen kan proppen, dan zou ik voor een mobo met de VIA chipset gaan. Je moet hierbij vooral niet opletten op anderen die VIA afkraken, want het gaat bij hun om een AMD chipset.. Ze hebben nog niet door dat de VIA chipsets voor Intel processoren heel goed zijn. Niet supersnel, maar wel heel stabiel.

Ik beveel je persoonlijk de Abit VH6T aan. Waarom Abit? Nou, dat is 'mijn' merk ;) Andere mogen ook wel :) Waarom de VH6T? Daar kun je namelijk ook de Tualatin CPU op duwen (de FCPGA2 versie van de PIII).

Verwijderd

Koop een Ecs of een Eagle Tec zeer goed!

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Heel leuk en aardig allemaal, maar ik vraag dus om een mobo dat met sdram overweg kan zodat ik geen nieuw geheugen hoef te kopen, zeggen jullie dat ik er eentje moet kopen die wel sdram aankan, maar waarvoor ik even een nieuwe processor moet kopen :P

Ik ben dus op zoek naar een moederbord met:

socket A
sdram mogelijkheid
raid hoeft niet

• Rendier2710
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 10:24
--------------------------------------------------------------------------------
Koop een Ecs of een Eagle Tec zeer goed!

• Delta2
  • Laatst online: 09-08 09:31
Op zondag 06 januari 2002 17:02 schreef Razorfist het volgende:
Het gaat over het probleem van de VIA 686B icm de SoundBlaster Live! 5.1
gewoon die bagger SBLive! uit het systeem kegelen en er een Audigy inleggen.
Sinds ik een Audigy heb i.p.v. die Live! heb ik heel wat gezanik minder :D
Ga je nog op vooruit in geluidskwaliteit ook :D

Maarja, even on-topic,
zoals je al in andere replies gezien hebt zijn er zat mobo's verkrijgbaar die SDRAM nog gewoon supporten
(ECS is een hele goede keus, heb ik hier ook een van in mijn collectie staan, lekker goedkoop, en werkt echt goed!)

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 17:39 schreef Razorfist het volgende:
Heel leuk en aardig allemaal, maar ik vraag dus om een mobo dat met sdram overweg kan zodat ik geen nieuw geheugen hoef te kopen, zeggen jullie dat ik er eentje moet kopen die wel sdram aankan, maar waarvoor ik even een nieuwe processor moet kopen :P

Ik ben dus op zoek naar een moederbord met:

socket A
sdram mogelijkheid
raid hoeft niet
dan zou ik die ECS K7SA (of iets in die zin :)) nemen, goedkoop, stabiel, snel en de mogelijkheid om er alsnog DDR in te prikken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

K7S5A

2xDDR, ook 2xSDR. (BEIDEN ZIJN SDRAM!!!! GVD), Max 1 GB
ATA-100
Support tot XP2000+

En sneller dan alles muv KT266A- voor €69!! :) :)

Oslik blyat! Oslik!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
wat wil je voor je huidige mobo hebben??
kan je mij even mailen @ hielke_j@hotmail.com (of MSN)
of ICQ: 111595064

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-08 17:07
Op zondag 06 januari 2002 17:33 schreef BalusC het volgende:
......
Ik beveel je persoonlijk de Abit VH6T aan. Waarom Abit? Nou, dat is 'mijn' merk ;) Andere mogen ook wel :) Waarom de VH6T? Daar kun je namelijk ook de Tualatin CPU op duwen (de FCPGA2 versie van de PIII).
Daar schiet 'ie wat mee op, zit dezelfde klote southbridge op ;)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Ik heb zelf live en VIA 686B southbridge :). Op me ABIT kt7a-raid v1.2 :). En het draaaaaaaaaaid als een tierelier, ik zou als ik jouw was naar funprice gaan (arnhem) daar hadden ze nog v1.3 boarden liggen van abit :P. Je moet wel v1.3 kopen heb je Athlon XP support >:).

• Blamm

Blamm

Niet meer Smart

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 18:25 schreef dion_b het volgende:
K7S5A

2xDDR, ook 2xSDR. (BEIDEN ZIJN SDRAM!!!! GVD), Max 1 GB
ATA-100
Support tot XP2000+

En sneller dan alles muv KT266A- voor €69!! :) :)
Klinkt zeer goed! En ik weet dat DDR óók SDRAM is, maar jullie snappen wat ik bedoel ;)
Op zondag 06 januari 2002 18:29 schreef Hielkej het volgende:
wat wil je voor je huidige mobo hebben??
kan je mij even mailen @ hielke_j@hotmail.com (of MSN)
of ICQ: 111595064
Als ik een andere koop licht ik je in

Bedankt voor alle info iig mensen!

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 17:32 schreef Rendier2710 het volgende:
Gebruik dan de onboard maar (al wil die niet onder Linux).
hoezo wil de onboard niet onder linux...
echt geen ENKEL probleem... je moet echter wel een recente kernel hebben....

Verwijderd

Ik snap het probleem dat je hebt met die southbridge niet. Ik heb ook een MSI K7T Turbo, mét Soundblaster Live Player 5.1. Werkt perfect, niks mis mee. ik zou idd eerst daar eens wat aandacht aan betseden alvorens een heel nieuw mobo te kopen. straks ligt het aan je kaart, en heb je hetzelfde probleem straks weer. Dus eerst eens proberen met een andere geluidskaart en eens een beetje klooien daarmee. Als ik een lekke band heb, koop ik toch ook niet meteen een nieuwe fiets |:( :)

Verwijderd

Misschien die Iwill kk266 ?
Bij space-promotion.
edit:

is trouwens wel een kt133a chipset :/
VIA® ApolloTM KT133A chipset
VIA® VT82C686B chipset
AMI® ATA/100 IDE RAID (KK266Plus-R)
C-media CMI8378 MX Sound Chip(witrh 6 channel and SPDIF)

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 19:26 schreef Razorfist het volgende:

Als ik een andere koop licht ik je in

Bedankt voor alle info iig mensen!
oke alvast bedankt :)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Kijk, als je geen VIA chipset wilt heb je maar een paar keuzes:

- AMD750: oud en sloom, een generatie eerder
- ALi Magik1: sloom- in DDR slechter dan KT133A in SDR
- SiS735: kop en schouders boven de rest- verslaat met DDR zelfs AMD760 en KT266, met SDR is het de snelste

Helaas zijn er erg weinig SiS735 mobo's- buiten de K7S5A/M830LR zou ik er geen kunnen noemen die daadwerkelijk te krijgen is- waar bleven de beloofde Asus A7S266 en Abit KS7 :'(

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
MSI had ook een SiS 735 bordje, maar die presteerde in alle opzichten slechter dan het ECS bord.
Weet ik wel wat ik neem >:)

BTW: Ik gebruik zelf niet de VIA 686B, maar de Promise PDC20265R op mn MSI K7TTurbo-R, voldoet me veeeeeel beter.
Heb alleen een fikker aan mn VIA 686B hangen, die fikt goed overigens.

• Ramon
  • Laatst online: 07:31
Op zondag 06 januari 2002 20:54 schreef _JGC_ het volgende:
BTW: Ik gebruik zelf niet de VIA 686B, maar de Promise PDC20265R op mn MSI K7TTurbo-R, voldoet me veeeeeel beter.
Heb alleen een fikker aan mn VIA 686B hangen, die fikt goed overigens.
dat is toch een PCI IDE kaart dan? :?

Ik vroeg me af, geeft zoiets problemen met CD-rom spelers/zip drives?

Want ik heb namelijk NOGAL wat problemen met m'n ZIP100 en 686B chip, files groter dan 2 MB willen niet geschreven worden. Programma wat dan naar de zip schrijft hangt voor ~5 minuten en dan krijg ik een delayed write error. :? :|

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• _JGC_
  • Nu online
Ik was al van plan een IDE fikker te kopen, ik dacht eraan misschien meer dan 2 IDE devices te gaan gebruiken.
VOor 25 piek extra had ik de RAID versie van jou bord, waar ik nu tevreden mee ben :)
En ZIP drives hebben idd problemen met de VIA 686B, zijn wel workarounds voor, op school precies hetzelfde gehad met een Asus A7V-E bord (en dan maar zeggen dat Asus zo goed is... Yeah, right |:( )

• Ramon
  • Laatst online: 07:31
Op zondag 06 januari 2002 21:09 schreef _JGC_ het volgende:
Ik was al van plan een IDE fikker te kopen, ik dacht eraan misschien meer dan 2 IDE devices te gaan gebruiken.
VOor 25 piek extra had ik de RAID versie van jou bord, waar ik nu tevreden mee ben :)
En ZIP drives hebben idd problemen met de VIA 686B, zijn wel workarounds voor, op school precies hetzelfde gehad met een Asus A7V-E bord (en dan maar zeggen dat Asus zo goed is... Yeah, right |:( )
probleem met mijn bord is dus dat de laatste bios er al heb opgezet (die ZIP wél zou moeten ondersteunen) maar het is nog niet goed. Verder was er een IDE driver die ik zou moeten installeren, maar zodra ik dan opnieuw opstart hangt win2k.

Dus mijn vraag: Geeft een Promise ook problemen met ZIP (dat vertelden ze me in de winkel) of gaat dat gewoon werken? :?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• _JGC_
  • Nu online
Ik bouw volgende week ergens een ZIP uit en ga die in mijn systeem zetten, dan weet ik pas of ie op een Promise controller gaat werken.
Waarschijnlijk wel, als je een gewone U100 controller van Promise of Highpoint koopt moet er ook CD-ROM of ZIP op kunnen. Koop gewoon bij een shop om de hoek en je hebt inruilgarantie.
Met zo'n promise kaart ben je iig al van je datacorruptie af :)

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Op zondag 06 januari 2002 17:26 schreef Razorfist het volgende:
Intel zit ik ook aan te denken, maar dat gaat me we heel veel geld kosten ;)

En ook alstie niet oc-ed is heb ik die problemen ja.

Ik zit een beetje te surfen nu en alles wat ik tegen kom heeft de KT133A chipset, of heeft DDR. Anders moet toch ook maar mijn reepje PC133 eraan geloven...
wil ik 'm wel kopen ;)

Toen waren beige computers heel gewoon.

Pagina: 1