Toon posts:

[Debian] VFS: unable to mount root fs on 03:03

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben 't effe kwijt geloof ik :

Ik draai Woody, tot voor gisteren met kernel-image-2.4.17-k6. Gisterenavond heb ik een nieuwe kernel gecompileerd vanuit kernel-source-2.4.17. Het enige wat ik gedaan heb is de scsi-support toegevoegd om mijn brander weer werkend te krijgen. Daarna heb ik gelijk ext3 ingeschakeld en de partities in /etc/fstab op "auto" gezeg. Tot mijn verbazing doet de printer het vandaag niet meer (/dev/lp0 - no such device), dus ik reboot het systeem op te booten met de vorige kernel om te kijken of ik soms iets vergeten ben. Let wel, dit is de oorspronkelijke kernel. En vervolgens krijg ik :
code:
1
VFS: unable to mount root fs on 03:03

.
De root partitie is inderdaad /dev/hda3 en kan door de andere kernel zonder problemen gemount worden. Opgestart vanaf een bootdisk (2.2.20) : geen problemen.
Maar vanaf de vorige kernel kan ik niet meer booten. Iemand enig idee wat ik over het hoofd zie ?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Mja, het enige wat ik kan verzinnen is dat je fs ext3 is, en dat je kernel (met alleen ext2 support) dat niet gaaf vindt (ook al was dat niet het idee).

Je kunt proberen te booten met je kernel die wel boot, en dan in /etc/fstab 'auto' te veranderen in 'ext2'. Als dat niet werkt, is de enige oplossing denk ik om (tijdelijk) ext3 terug om te zetten naar ext2.

Ext3 omzetten naar ext2 kan in ieder geval zo:
• Booten in runlevel 1
• cat /proc/mounts (je root fs *moet* ext2 gemount zijn, niet ext3)
• mount -o remount,rw /
• chattr = /.journal
• rm -f /.journal
• mount -o remount,ro /
• e2fsck /

Het kan best zijn dat er een makkelijker manier is (tune2fs had wat opties om in het superblock te wroeten iirc), maar dit werkte iig hier wel.

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 17:58 schreef deadinspace het volgende:
Mja, het enige wat ik kan verzinnen is dat je fs ext3 is, en dat je kernel (met alleen ext2 support) dat niet gaaf vindt (ook al was dat niet het idee).
Ik meende toch begrepen te hebben dat ext3 downwards compatible met ext2 was ?
Je kunt proberen te booten met je kernel die wel boot, en dan in /etc/fstab 'auto' te veranderen in 'ext2'. Als dat niet werkt, is de enige oplossing denk ik om (tijdelijk) ext3 terug om te zetten naar ext2.
Dat werkt niet, dat had ik in de tussentijd al geprobeerd. Ik denk dat ik de oorzaak van mijn "niet kunnen printen"-probleem inmiddels gevonden heb (kernel-optie in de sectie character devices = CONFIG_PRINTER=y - vergeten in te schakelen |:( )
Ext3 omzetten naar ext2 kan in ieder geval zo:
• Booten in runlevel 1
• cat /proc/mounts (je root fs *moet* ext2 gemount zijn, niet ext3)
• mount -o remount,rw /
• chattr = /.journal
• rm -f /.journal
• mount -o remount,ro /
• e2fsck /

Het kan best zijn dat er een makkelijker manier is (tune2fs had wat opties om in het superblock te wroeten iirc), maar dit werkte iig hier wel.
Mocht het echt niet werken dan kan ik dat altijd nog proberen. Even voor de zekerheid :
Als ik een nieuwe 2.4 kernel heb gecompileerd dat hoef ik met initrd niks te doen neem ik aan ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op zondag 06 januari 2002 18:22 schreef Sprits het volgende:
Ik meende toch begrepen te hebben dat ext3 downwards compatible met ext2 was ?
Dat was in ieder geval de bedoeling. (note het '(ook al was dat niet het idee)' in mijn post) Maar omdat hij bij het mounten van het root fs problemen geeft is dat wel een verdachte.

Ben je trouwens misschien vergeten support voor de controller waar je HD aanhangt in je kernel te compilen?
Mocht het echt niet werken dan kan ik dat altijd nog
proberen. Even voor de zekerheid :
Als ik een nieuwe 2.4 kernel heb gecompileerd dat hoef ik met initrd niks te doen neem ik aan ?
Ehm, initrd (INITial RamDrive) is een ramdrive-tje waar het root fs op gemount wordt als dat niet op HD ofzo kan. Wordt bij mijn weten alleen gebruikt in diskless systems en bootdisks enzo.

• RemcoX
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-02 20:05
Op zondag 06 januari 2002 19:23 schreef deadinspace het volgende:
Ehm, initrd (INITial RamDrive) is een ramdrive-tje waar het root fs op gemount wordt als dat niet op HD ofzo kan. Wordt bij mijn weten alleen gebruikt in diskless systems en bootdisks enzo.
Daar denken ze bij Red Hat blijkbaar anders over:
code:
1
2
[remcox@birkoff ~]$ cat /etc/grub.conf | grep initrd
initrd /initrd-2.4.9-7.img

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 19:23 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Ben je trouwens misschien vergeten support voor de controller waar je HD aanhangt in je kernel te compilen?
[..]
Nee, want dat is gewoon een standaardcontroller. Trouwens, het is juist de originele debiankernel die nu problemen geeft. Ik had dus een standaardkernel (waar ik verder geen problemen mee had, ik kon alleen mijn brander niet gebruiken. Vervolgens installeerde ik de source om zelf een kernel te bakken, dit ging prima (behalve dan dat mijn printer het niet deed, maar dat is nu opgelost). Na het booten van mijn verse kernel constateerde ik dat mijn oude kernel niet meer wilde booten met de bovenstaande melding.
Nou, dat vraag ik me af. Er staat niet voor niks aan het begin van mijn /etc/lilo.conf
code:
1
initrd=/initrd.img

Wat 't doet weet ik niet, en ik weet dus ook niet of ik een nieuwe image moet maken na het compileren van een nieuwe kernel.
Hij werkt verder prima nu. Het probleem met de printer is opgelost (zie post hierboven).

Iemand die wat meer weet over die initrd.img ?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Uit /usr/src/linux/Documentation/initrd.txt (had je ook zelf kunnen vinden):
initrd provides the capability to load a RAM disk by the boot loader.
This RAM disk can then be mounted as the root file system and programs
can be run from it. Afterwards, a new root file system can be mounted
from a different device. The previous root (from initrd) is then moved
to a directory and can be subsequently unmounted.

initrd is mainly designed to allow system startup to occur in two phases,
where the kernel comes up with a minimum set of compiled-in drivers, and
where additional modules are loaded from initrd.
En alle Debian bakken die ik beheer (6x Sid, 1x Woody, 3x Stable) doen het allemaal zonder, dus dan vind ik het vreemd dat de jouwe het wel doet...

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op zondag 06 januari 2002 22:32 schreef deadinspace het volgende:
En alle Debian bakken die ik beheer (6x Sid, 1x Woody, 3x Stable) doen het allemaal zonder, dus dan vind ik het vreemd dat de jouwe het wel doet...
* moto-moi heeft een P3 staan, die een standaard debian kernel gebruikt (2.4.14 geloof ik), die ook standaard met initrd bezig gaat.. However * moto-moi heeft het nog niet voorelkaar dat die kernel doet wat ik wil, but that's besides the point :P

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:32 schreef deadinspace het volgende:
Uit /usr/src/linux/Documentation/initrd.txt (had je ook zelf kunnen vinden):
[..]

Installeer jij maar eens een van de standaard 2.4.x kernels in Woody, dan wordt je direct na het downloaden gevraagd of je wel even een entry met daarin initrd=/initrd.img in je lilo.conf wil maken. Doe je dat niet dan heb je dus zeker een kernel panic :)

Wat je hierboven citeerde was mij bekend (ik meen toch dat ik niet de reputatie heb dat ik volledig onbeslagen ten ijs kom...). Alleen mijn vraag was OF ik er iets mee moest doen. En da's me nu nog steeds niet duidelijk.
Mijn nieuwe zelfgebakken kernel boot zonder initrd. Ik heb die optie ook niet aangezet tijdens de configuratie. Misschien was het duidelijker geweest als ik de vraag anders gesteld had :

Als ik een kernel compileer met initrd ingeschakeld, moet ik dan nog iets met initrd doen ?

Verwijderd

Toevallig dat ik dit nu lees. Afgelopen vrijdag op mijn stage bijna hetzelfde probleem gehad. PC voorzien van nieuwe Debian testing installatie. Toen 2.4.17 binary kernel geinstalleerd via apt-get. Ik kreeg toen een waarschuwing dat ik "initrd=/initrd" moest toevoegen aan mijn lilo.conf, omdat het anders niet zou werken. Ik dus keurig gedaan en toen gereboot. Gevolg was een kernelpanic met ook de melding unable to mount root fs. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik kreeg het systeem niet meer goed werkend.

Toen maar weer opnieuw geinstalleerd en zelf de source gecompileerd en dat werkte zonder problemen. Was alleen wel zonde van tijd en werk.

Verder nog wel een paar vreemde dingen gemerkt in Woody, maar ik weet niet of het nu aan mij ligt of niet.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Oh mja... Dat verklaart wat... Ik apt-get nooit kernels, ik bak ze *altijd* zelf :) (en iedereen die ik persoonlijk ken doet dat ook),
Op zondag 06 januari 2002 22:38 schreef Sprits het
volgende:

Wat je hierboven citeerde was mij bekend (ik meen toch dat ik niet de reputatie heb dat ik volledig onbeslagen ten ijs kom...).
Hmja, ik had het een beetje gelezen alsof je niet wist wat het was... Naja, whatever :)
Alleen mijn vraag was OF ik er iets mee moest doen. En da's me nu nog steeds niet duidelijk.
Nouja, ik gebruik het in ieder geval (met mijn zelfgebakken kernels) dus niet. Het lijkt me dus het handigst als je hem gewoon uit laat en niet gebruikt.
Op zondag 06 januari 2002 22:41 schreef balou het volgende:
Toevallig dat ik dit nu lees. Afgelopen vrijdag op mijn stage bijna hetzelfde probleem gehad. PC voorzien van nieuwe Debian testing installatie. Toen 2.4.17 binary kernel geinstalleerd via apt-get. Ik kreeg toen een waarschuwing dat ik "initrd=/initrd" moest toevoegen aan mijn lilo.conf, omdat het anders niet zou werken. Ik dus keurig gedaan en toen gereboot. Gevolg was een kernelpanic met ook de melding unable to mount root fs. Ik heb van alles geprobeerd, maar ik kreeg het systeem niet meer goed werkend.
Heb je na het aanpassen van lilo.conf ook lilo gedraaid?
Kon je btw niet meer met je oude kernel booten?

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 06 januari 2002 22:41 schreef balou het volgende:
Ik weet niet zeker of jij hetzelfde probleem had als ik. Je moet namelijk de regel
code:
1
initrd=/initrd.img

toevoegen aan /etc/lilo.conf want anders doet 'ie het inderdaad niet. Helaas wordt dit niet echt duidelijk gemaakt omdat er in de beschrijving inderdaad initrd=/initrd staat. Woody plaatst echter een symlink met de naam initrd.img in de rootdirectory.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 02:45 schreef deadinspace het volgende:
Heb je na het aanpassen van lilo.conf ook lilo gedraaid?
Kon je btw niet meer met je oude kernel booten?
Ik had keurig lilo gedraaid hoor. Standaard boot lilo bij debian zonder je te laten kiezen tussen kernel versies. Ik weet dat je dat kunt aanpassen en dat heb ik ook gedaan. Alleen moet je dan wel lilo eerst weer opnieuw draaien en dat kan niet als je met een rescue disk boot. Anyway na een uur klooien, kwam ik tot de conclusie dat een reinstall een snellere optie was.

Misschien heb ik wel een foutje gemaakt, maar punt waar het mij vooral om ging is dat als je een binary kernel installeert dat je blijft zitten met een niet werkend systeem zelfs als je de aanwijzingen bij het apt-get(ten) van de kernel opvolgt. Dat vind ik gewoon slordig zelfs voor een testing installatie.
Ik weet niet zeker of jij hetzelfde probleem had als ik. Je moet namelijk de regel
code:
code:
1
initrd=/initrd.img

toevoegen aan /etc/lilo.conf want anders doet 'ie het inderdaad niet. Helaas wordt dit niet echt duidelijk gemaakt omdat er in de beschrijving inderdaad initrd=/initrd staat. Woody plaatst echter een symlink met de naam initrd.img in de rootdirectory.
Volgens hulp bij apt-get installatie moet het "initrd=/initrd" zijn. Zonder de .img dus. Dat had ik ook gedaan en na dat ik met een rescue disk aan de slag ging bleek ook dat de initrd verwijzing niet goed was. Dit nog gewijzigd zodat het wel klopte, maar zelfs toen wilde mijn kernel niet booten.

Zoals ik al eerder zei heb ik na een uur kloten opgegeven en een reinstall gedaan en gecompiled van source. Toen geen problemen meer gehad. Tenminste geen problemen hiermee, wel wat andere eigenaardigheden. Mijn probleem was dus misschien wel met wat meer reparatiewerkzaamheden op te lossen, maar een reinstall leek mij op dat moment sneller. Voorlopig ben ik wel even van precompiled kernels genezen :)

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:37
Ik heb nu dus ook hetzelfde probleem. Ik heb dit topic doorgelezen en heb nog steeds geen antwoord gevonden.
1) Mijn fs is nog steeds ext2, daar kan het niet aan liggen
2) Als ik 'initrd=/initrd' toevoeg aan lilo.conf krijg ik de error dat ie niet bestaat (ja, duh, die bestaat ook niet, op m'n hele HDD niet)

Waar kan dit aan liggen.

Ow ja, ik gebruik Mandrake 8.0, en zit op 2.4.3-20mdk ofzo. Ik heb de kernel zelf gebouwd met behulp van de HOWTO op linux.org, dus daar zou het toch ook niet mis kunnen gaan :?

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Ehm... aan wat voor controller hangt je HD? IDE? SCSI? type?

• Marcj
IDE (ATA100), ik heb geen SCSI (ook uitgeschakeld in de config)

• Marcj
Ik heb het dacht ik opgelost.

Mijn eerste fout was dat er bij mij in lilo.conf '/dev/hda' ipv '/dev/hda1' stondt. De tweede was denk ik de oplossing: append=" mem=256M" toevoegen. Waarom weet ik niet, maar dit vond ik net via google ;)

Nu zit ik alleen nog met het probleem dan vga=788 niet werkt :(, maar dat ligt vast aan een foute config ofzo (hoop ik).

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op dinsdag 15 januari 2002 14:47 schreef Marcj het volgende:
Mijn eerste fout was dat er bij mij in lilo.conf '/dev/hda' ipv '/dev/hda1' stondt.
Waar? Bij install (oid) moet *wel* hda staan (als je tenminste lilo in je MBR wilt).
De tweede was denk ik de oplossing: append=" mem=256M" toevoegen. Waarom weet ik niet, maar dit vond ik net via google ;)
Mja, zou niet nodig moeten zijn en heeft iig helemaal niks met het niet kunnen mounten van het root fs te maken.
Nu zit ik alleen nog met het probleem dan vga=788 niet werkt :(, maar dat ligt vast aan een foute config ofzo (hoop ik).
Framebuffer aanzetten in je config.

• Marcj
Op dinsdag 15 januari 2002 16:25 schreef deadinspace het volgende:

[..]

Waar? Bij install (oid) moet *wel* hda staan (als je tenminste lilo in je MBR wilt).
[..]

Mja, zou niet nodig moeten zijn en heeft iig helemaal niks met het niet kunnen mounten van het root fs te maken.
[..]

Framebuffer aanzetten in je config.
Ik zeg ja, vraag me niet waarom ;) En tnx voor die laatste hint, hij doet het nu :)
Pagina: 1