tweakers en stopcontacten

Pagina: 1
Acties:
  • 525 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
ik ben nu mijn 2e en 3e systeempjes met oude rotzooi in elkaar aan het zetten maar de volgende vraag komt in me op:
Hoe kan ik deze systemen op een zo veilig mogelijke manier van stroom voorzien?
Ik zit namelijk in een studenten-stink-hok van 12m^2 met 3 ongeaarde stopcontacten. Hoe pakken jullie de stopcontact-logistiek :) van de computers aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paknaald
  • Nu online
sorry voor de schop maar dit is ook wel usefull, ik heb ook nog een oude koelkast (lijkt me geen feest om naast te zitten als computer) en een tv en een versterker en een radio. en nee ik ben niet rijk, dat heet sparen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:50
nieuwe stopcontacten aanleggen. :) Heb ik tenminste wel gedaan op mijn zolder kamer.

Misschien kun je de verwarming gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:04
Liever niet aarden dan CV of waterleiding gebruiken. Das pas echt gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:50
Op zondag 06 januari 2002 16:19 schreef _JGC_ het volgende:
Liever niet aarden dan CV of waterleiding gebruiken. Das pas echt gevaarlijk.
oh ja? waarom dan? in de douche aard je toch ook via de verwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Aarden via de verwarming is imo ook niet echt veilig.

Je kunt beter geaarde stopcontacten laten aansluiten. (kost wel wat, maar is ook wel beter.Hoewel ik hier ook 4 pcs heb draaien op ongeaarde stopcontacten.
Zitten wel stekkerdozen tussen met piekspanning beveiliging)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 14:27
Over PC's aarden

Ik zou de hele handel via een geaarde stekkerbak aansluiten. Of vanuit de groepenkast een goed geaarde groep aanleggen. Aarden via CV of waterleiding is amateuristisch en gevaarlijk.
Op zondag 06 januari 2002 16:20 schreef maartenb het volgende:

[..]

oh ja? waarom dan? in de douche aard je toch ook via de verwarming?
Nee, De verwarming in de douche is geaard omdat het een electrische geleider zou kunnen zijn. Stel je voor dat je Fohn kapot valt op je verwarming (hoe lomp ben je) dan stroomt de spanning via de geaarde verwarming weg, niet via jou en de vloer. ;)

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjuk425
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

sjuk425

blah.

Op zondag 06 januari 2002 16:23 schreef terw_dan het volgende:

Je kunt beter geaarde stopcontacten laten aansluiten.
Ja en waar denk je dat die uiteindelijk op aangesloten worden? Op precies dezelfde plek waar je cv ook geaard is.

Beetje kabels trekken door je hele huis naar de meterkast lijkt mij veel te veel gedoe terwijl het aan de verwarming precies hetzelfde effect heeft.

Als je kamer naast een douche of keuken zit met geaarde stopcontacten kan je natuurlijk ook ff zo'n stopcontact doorboren naar de andere kant van de muur en daar een nieuw geaard stopcontact plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op zondag 06 januari 2002 16:32 schreef sjuk het volgende:

[..]

Ja en waar denk je dat die uiteindelijk op aangesloten worden? Op precies dezelfde plek waar je cv ook geaard is.
dat is dus ff mooi niet waar. de vorige eigenaar van ons huis heeft het stopkontakt in de badkamer overigens geaard op de waterleiding. Toen een electricien dit zag.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Bij problemen met het realiseren van een aarde via de huisinstallatie wordt als uitwijk wel eens aarding via de buizen van de centrale verwarming of de waterleiding geopperd. Dit is ten zeerste af te raden.

Aarden op de gasleiding of TV-kabelinstallatie (CAI) is volstrekt uit den boze.

Aarden op de cv-, water-, CAI- of gasleiding is terecht verboden, omdat het tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.
zegt genoeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aakab
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-09 14:35
//irri
heheh een schop in 2 minuten word niet echt op prijs gesteld hiero denk ik....
//irri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-06 13:25

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 06 januari 2002 16:41 schreef terw_dan het volgende:

[..]

zegt genoeg
Neuh... lekker beargumenteerd....
NOT
Op zondag 06 januari 2002 16:27 schreef FreeRider het volgende:
Nee, De verwarming in de douche is geaard omdat het een electrische geleider zou kunnen zijn. Stel je voor dat je Fohn kapot valt op je verwarming (hoe lomp ben je) dan stroomt de spanning via de geaarde verwarming weg, niet via jou en de vloer. ;)
en nu het verschil met het moment dat je kast onder spanning komt te staan... ook dan kan de stroom dus netjes via de verwarming wegstromen en niet via jou......

What's the difference...

(tja... aan een verwarming staat natuurlijk nogal knullig. maar verder? Ik heb nog geen argumenten gezien)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-09 16:07

TheProphet

unifi-forum.nl

Aarding van computers
Computers staan thuis veelal in de hobbykamer of in de woonkamer. En over het algemeen is zo'n kamer niet voorzien van randgeaarde wandcontactdozen (stopcontacten in het dagelijks spraakgebruik).
De desktop- of (mini)tower computer is echter wel altijd voorzien van een driepolig (geaard) aansluitsnoer.

Moet je die aarde nu wel of niet toepassen?

In de nieuwsgroepen nl.hobby.elektronica, nl.computer.hardware en nl.doe-het-zelf is dit een regelmatig terugkerend onderwerp voor uitgebreide discussies. Voor- en tegenstanders van wel of niet aarden van een pc, voor- en tegenstanders van aarden via de leidingen van de centrale verwarming of de waterleiding, allemaal laten ze hun licht schijnen over dit geliefde stokpaardje.

--------------------------------------------------------------------------------

De feiten

Computers zijn meestal Klasse 1 apparaten, dat wil zeggen dat deze apparaten voldoen aan de veiligheidseisen die aan deze klasse worden gesteld in NEN3544 (Elektronische en aanverwante toestellen met netvoeding voor huishoudelijk en soortgelijk algemeen gebruik).
Toepassing van de veiligheidsaarde is daarbij verplicht.

De net-entree, de aansluiting van het netsnoer op de computer, is voorzien van een netfilter. Dit netfilter verhindert storingen, veroorzaakt door de computer, zich over het lichtnet te verspreiden en, omgekeerd, het verhindert storingen uit het lichtnet de computer binnen te dringen.

Door de opbouw van dit filter staat op de kast en alle daarmee verbonden metalen delen de helft van de netspanning indien de veiligheidsaarde niet is aangesloten. De helft van de netspanning (230 Volt / 2 = 115 Volt) is, door het netfilter, voor een gezonde volwassene ongevaarlijk bij aanraking. De prikkeling geeft alleen een schrikreactie.

Als er geen mogelijkheid is om een computer te aarden (die mogelijkheid is er altijd, het kost soms alleen wat inspanning -financieel en/of lichamelijk- om een geaard stopcontact te realiseren) kan op eigen verantwoording worden besloten de veiligheidsaarde achterwege te laten. Wél moet dan rekening worden gehouden met de aanwezigheid van de helft van de netspanning op alle met de computer verbonden apparaten.

Geaard of niet, het verdient altijd aanbeveling om een stopcontactenblok te gebruiken met randaarde om alle met de computer verbonden apparaten die voorzien zijn van een driepolige aansluiting op hetzelfde potentiaal te krijgen.

Aarden van de installatie dient te geschieden via een gestandaardiseerd stopcontact met randaarde dat is aangesloten op de aardleiding van de huisinstallatie.

Bij problemen met het realiseren van een aarde via de huisinstallatie wordt als uitwijk wel eens aarding via de buizen van de centrale verwarming of de waterleiding geopperd. Dit is ten zeerste af te raden.

Aarden op de gasleiding of TV-kabelinstallatie (CAI) is volstrekt uit den boze.

Aarden op de cv-, water-, CAI- of gasleiding is terecht verboden, omdat het tot zeer gevaarlijke situaties kan leiden.

--------------------------------------------------------------------------------

De kwaliteit van niet-voor-aarding-bedoelde leidingen:

Centrale verwarmingsleidingen kunnen door werkzaamheden worden onderbroken, of door oxidatie minder gaan geleiden.
Waterleidingen worden meer en meer vervangen door kunststofleidingen die geen elektrische stroom doorlaten.
Kabel-TV- of CAI-leidingen zijn te dun om als aardleiding te gebruiken. En worden door derden op onbekende plaatsen en tijdstippen onderhouden, hierdoor is geen controle mogelijk over de kwaliteit van de aarding van de CAI-aansluiting.
Gasleidingen als aardleiding zijn zonder meer uit den boze. Voor koppelingen van gasleidingen wordt gebruik gemaakt van teflontape. Dit is een zó goede isolator dat geen sprake kan zijn van een galvanische verbinding met de aarde.
De gevaren:

Centrale verwarmingsleidingen
Onbetrouwbaar door oxidatie of werkzaamheden.
Gevaarlijk voor een onderhoudstechnicus die een koppeling losmaakt en in zijn ene hand een geaarde verwarmingsbuis vasthoudt en in de andere een buis waarop in een ondoordacht moment een "aarding" van een elektrisch apparaat is aangesloten.
De centrale verwarmingsleiding is -in de badkamer- geaard, maar is geen aarde.
Waterleiding
Inpandig zijn de meeste waterleidingen van koper. Deze kunnen zijn gesoldeerd of afgemonteerd met knelkoppelingen. Een gesoldeerde koppeling geleidt elektriciteit beter dan een knelkoppeling, maar ook hiervoor geldt het voorbeeld van de onderhoudstechnicus in de vorige alinea.
Een knelkoppeling is elektrisch onbetrouwbaar.
De ijzeren toevoerleiding van het water wordt door de waterleidingmaatschappijen meer en meer vervangen door kunststofleidingen. En kunststof is een uitstekende isolator.
Weliswaar geleidt (niet gedestilleerd) water elektriciteit, maar niet zodanig goed dat het waterleidingnet als aardleiding mag worden beschouwd.
De waterleiding is geaard, maar is geen aarde.
Kabel-TV aansluiting (Centraal Antenne Systeem [CAI])
Over het algemeen is het kabel-tv-net opgebouwd als ster-netwerk. Alle huisaansluitingen komen op één gezamenlijk punt samen in de verdeelkast. De verdeelkast staat "ergens" centraal in de wijk opgesteld.
Hoe lang de weg is naar de verdeelkast is voor de gebruikers van de CAI onbekend. Dit kan oplopen van enkele tientallen meters tot wel honderd meter. De afschermmantel van de coaxkabel is volstrekt onvoldoende dik om als aardleiding te dienen: enkele tienden van millimeters. In vergelijking met de 2,5 mm2 die vereist is voor de aardleiding in een huisinstallatie valt dit volkomen in het niet. De weerstand zal dus altijd te hoog zijn.
In de verdeelkast van het kabelnet is een gemeenschappelijke aarding aanwezig, maar tijdens werkzaamheden of door een storing kan die worden onderbroken.
De onderhoudstechnicus loopt hierbij hetzelfde risico als zijn collega's van de centrale verwarming en de waterleiding.
Er is geen zicht op de betrouwbaarheid van de aarding van het kabel-tv-net, maar er zijn veel -voornamelijk oude- TV's die nog veel onbetrouwbaarder zijn. En hoe "betrouwbaar" zijn de buren? Wat heeft het handige neefje van de buurman allemaal aangesloten op de coaxkabel? De (a-technische) buurman weet het waarschijnlijk niet, en jij -als niets vermoedend kabelgebruiker- al helemaal niet.
Vertrouw dus niet op de aarding van het kabel-tv-net.
De kabel-tv is geaard, maar is geen aarde.
Gasleiding
De ijzeren gasleiding heeft als enige met aarde dit gemeen dat hij vanuit het woonhuis onder de grond verdwijnt. In onze verstedelijkte gebieden is die grond voornamelijk droog zand. En droog zand geleidt elektriciteit bijzonder slecht.
De schroefkoppelingen van de gasleiding worden gasdicht gemaakt met teflontape (vroeger met hennep). Een uitstekende elektrische isolator.
Wat gebeurt er als een elektrisch toestel stroom afleidt naar een min of meer geleidende ijzeren buis en die ene buis komt in aanraking met iets dat een ander elektrisch potentiaal heeft? Er ontstaat een vonk.
Wat er zal gebeuren als juist in de buurt van die vonk een héél klein lekje in de gasleiding zit? Dat laat ik aan ieders verbeelding over.
De gasleiding is niet geaard.

De alternatieven

Simpel gesteld: die zijn er niet. Er zijn slechts twee mogelijkheden:

Aarding van een computer plus alle randapparatuur op een gestandaardiseerd randaarde stopcontact. Zoals het hoort.
Op eigen risico en sterk af te raden:
Alle met de computer verbonden apparatuur aansluiten op een stopcontactenblok met randaarde en het stopcontactenblok aansluiten op een niet geaard stopcontact. Alle apparatuur heeft op de kast en massa-aansluitingen dan hetzelfde potentiaal, maar heeft ten opzichte van wél (min of meer) geaarde systemen een spanningsverschil van circa de helft van de netspanning door het netfilter van o.a. de computer. Voor gezonde volwassenen is die 115 Volt niet gevaarlijk, maar wel zeer ongewenst.

Schade aan de computer en randapparatuur

Ondanks hetgeen wervende reclameteksten ons willen doen geloven is het "live" inpluggen van apparatuur (hot swoppable) sterk af te raden. Er is altijd de kans aanwezig dat tussen de computer en het randapparaat een spanningsverschil bestaat. Door de wijze van van netfiltering is dat spanningsverschil meestal 115 Volt. Geen enkele elektronische component in serieele, parallelle, USB-poorten of videokaarten is erop berekend om in één klap een spanningsverschil van 115 Volt op te vangen.
Het is daarom af te raden om -terwijl de computer of het randapparaat aan staat- een verbinding tot stand te brengen tussen de computer en het randapparaat. Goede kans dat je tegelijkertijd een 115 Volt doorverbinding maakt, met extra piekstromen omdat condensatoren onmiddellijk opladen waarbij ongedefinieerd is welke pennetjes in welke volgorde contact gaan maken. Dit valt niet onder de garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 06 januari 2002 16:51 schreef TheProphet het volgende:
[een hele vracht tekst]
Da's tenminste duidelijke taal. Dank u.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op zondag 06 januari 2002 17:06 schreef wfvn het volgende:

[..]

Da's tenminste duidelijke taal. Dank u.
Daar had ik ook uit gequote, uit de eerder gegeven link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Millennyum
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 04-05-2023
Uit eigen ervaring: het is niet prettig om een koelkast en computer op hetzelfde aan te sluiten. Iedere keer als mijn koelkast aanspringt komt er een hard gekraak uit mijn boxen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Op zondag 06 januari 2002 17:10 schreef terw_dan het volgende:

[..]

Daar had ik ook uit gequote, uit de eerder gegeven link.
Mee eens. Maar dat gaf totaal geen info behalve dat je het niet moet doen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromWarMachine
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:23

PromWarMachine

Forsaken Archer

Op zondag 06 januari 2002 16:44 schreef Aakab het volgende:
//irri
heheh een schop in 2 minuten word niet echt op prijs gesteld hiero denk ik....
//irri
Hij zegt nog sorry ook, het posten van niet nuttige info word ook niet op prijs gesteld |:(

Ik draai hier 1 superpc met zeker 12 stopcontacten in 3 contactdozen die geaard zijn, maar op een ongeaard contact zitten, zonder enige probleem, al zeker 3 jaar!

Dividend for Starters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Laatst online: 16-09 22:00
Vet man, heb net ff gemeten met een multimeter wat het spanningsverschil tussen de geaarde verwarming en m'n pc kast is.
Ik meette 60V gelijkspanning en 110V wisselspanning.
Ik wist trouwens niet dat je en gelijkspanning en wisselspanning op een apparaat kon hebben... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 06 januari 2002 19:46 schreef gabberjoost het volgende:
Vet man, heb net ff gemeten met een multimeter wat het spanningsverschil tussen de geaarde verwarming en m'n pc kast is.
Ik meette 60V gelijkspanning en 110V wisselspanning.
Ik wist trouwens niet dat je en gelijkspanning en wisselspanning op een apparaat kon hebben... :?
Ja hoor da's geen probleem Wat je meet is de ene keer de gelijkstroom componenent van de spanning en daarna de wisselstroom component. We wazig overigens dat je zo'n bizar hoge gelijkstroom component hebt. JE voeding levert Max 12 V. Ik heb het idee dat je voeding uit je stopcontact heel erg brak is. Meet voor de grap die waardes eens tov aarde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

uh, aarden? alles ongeaard hier, en geen problemen hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb ook geen geaarde contacten, heb alleen zon beveiligde trust stekker doos.... nog nooit problemen gehad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabberjoost
  • Laatst online: 16-09 22:00
Op zondag 06 januari 2002 20:45 schreef TrailBlazer het volgende:

[..]
Meet voor de grap die waardes eens tov aarde
En nu in het nederlands of met ondertiteling??? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 15-09 22:56
Op zondag 06 januari 2002 20:59 schreef DJErwinski het volgende:
Heb ook geen geaarde contacten, heb alleen zon beveiligde trust stekker doos.... nog nooit problemen gehad!
Same here: geen geaarde stopcontacten becuz of aardlekschakelaar...

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:19

Scatman_II

R9500 Pro >:)

hierook, ding zit in een door de oude bewoners half afgefikt stopcontactje :) verder nix mis mee, afgelopen LAN btw wel, bij een gasje thuis => geen aarding, alle monitoren onder stroom :P:P
gewoon niet meer aan te raken, was wel lol
aarde draadje gelegd naar een gewone regenplas, nergens last meer van gehad :)

OC / CM - Begint eer ge Bezint

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat je een aardlek hebt, is geen reden om hem niet te hoeven aarden. Maar los daarvan kan het heel lang goed gaan, maar het kan ook fout gaan. Je kast kan onder spanning komen te staan, waardoor je een flinke klap kan krijgen als je de kast aanraakt en wat misschien nog wel erger is, je apparatuur kan kapot gaan. Je videokaart en geluidskaart enzo kunnen het niet echt hebben als je kast onder spanning komt te staan. En het kan lang goed gaan, tot er een keer een spanningspiek over het net gaat. Dag apparatuur :( Heb het al ooit gehad, vandaar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 21:21 schreef Scatman_II het volgende:
hierook, ding zit in een door de oude bewoners half afgefikt stopcontactje :) verder nix mis mee, afgelopen LAN btw wel, bij een gasje thuis => geen aarding, alle monitoren onder stroom :P:P
gewoon niet meer aan te raken, was wel lol
aarde draadje gelegd naar een gewone regenplas, nergens last meer van gehad :)
Nu was het je monitor. Als het bij je pc gebeurt, weet jij dan of er niets is beschadigd? Als alles nog lijkt te werken, kan het stiekem toch best wel beschadigd zijn. Is hetzelfde als bij blikseminslag. Lijkt je pc nog te werken, maar ondertussen zijn alle kaarten beschadigd. En jij denkt dat hij het nog doet, dus stapt niet op de verzekering af. Totdat de problemen beginnen! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falconey
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 17:11
Ik draai hier 3 pc's op een ongeaard "stopcontact", nooit problemen mee, behalve als mijn moeder gaat föhnen, dan slaan de stoppen door. Dat boeit verder ook niet veel, mijn ups neemt het dan wel even over [Smart-ups 5000i van apc].

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:54
Nog even een reactie op het aarden via CV ed.

Stel je hebt een apparaat geaard via de CV. Nu lig je lekker in bad (een stalen bad wel te verstaan, dat aan diezelfde aarding zit) en nu gaat een handige medebewoner perongeluk een aardlek maken met dat ene apparaat, resultaat: het bad staat onder 220 :Z

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Niet geaarde puter = +-110V op je kast

Afbeeldingslocatie: http://www.homepages.hetnet.nl/~nadir123/stroom.jpg

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zit er in de centraaldoos (dat klepje in het midden van het plafond, waar vaak ook een lamp aanhangt) niet een aarddraad (geel-groen gestreept)? Soms is dit zo. Kun je makkelijk een draadje doordtrekken naar een stopcontact en er een geaard stopcontact van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PCR
  • Laatst online: 18-09 09:43

PCR

Op zondag 06 januari 2002 22:52 schreef jww het volgende:
Zit er in de centraaldoos (dat klepje in het midden van het plafond, waar vaak ook een lamp aanhangt) niet een aarddraad (geel-groen gestreept)? Soms is dit zo. Kun je makkelijk een draadje doordtrekken naar een stopcontact en er een geaard stopcontact van maken.
Ik heb gewoon de eerste beste groep met aarde doorgetrokken.

Maar denk erom, wat nooit mag: de groen/gele draad van een groep gebruiken voor een andere groep!!

Codedivision | Freedom Internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 02-09 15:54
Op zondag 06 januari 2002 21:48 schreef Falconey het volgende:
Ik draai hier 3 pc's op een ongeaard "stopcontact", nooit problemen mee, behalve als mijn moeder gaat föhnen, dan slaan de stoppen door. Dat boeit verder ook niet veel, mijn ups neemt het dan wel even over [Smart-ups 5000i van apc].
Euhhm.. wtf doe jij met een 5000VA ups thuis man?! Echt wel beetje overkill niet?
Goedkoop op de kop kunnen tikken ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:18
Op zondag 06 januari 2002 23:05 schreef poohbeer het volgende:

[..]

Euhhm.. wtf doe jij met een 5000VA ups thuis man?! Echt wel beetje overkill niet?
Goedkoop op de kop kunnen tikken ofzo?
Niet alleen overkill, maar waar laat je dat?
Dat is toch echt geen 40*10*15 cm zoals mijn 300W UPS
Op zondag 06 januari 2002 21:09 schreef Hankey het volgende:

[..]

Same here: geen geaarde stopcontacten becuz of aardlekschakelaar...
Hoe denk je dat een aardlek z'n werk kan doen, zonder randaardeaansluiting |:(

En voor iedereen die zegt dat het nog nooit een probleem is geweest, dus dat het wel goed moet blijven gaan, die geeft zeker ook altijd het argument "Het kan niet kapot zijn, want hij deed het altijd perfect" bij de TD-balie >:)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op zondag 06 januari 2002 21:06 schreef gabberjoost het volgende:

[..]

En nu in het nederlands of met ondertiteling??? :?
Heel simpel meet de spanning (gelijk en wissel) tussen beiden polen van het stop contact en de verwarming. Als het goed is heb je op een bijna nul staan en op de andere 220V wissel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miles
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 17-09 13:12
Bij Conrad hadden ze enkele jaren terug een kastje dat heet Voltcraft power manager.
Kan je achterin div. stekkers steken en dan voorin dmv een knopje elke stekker individueel van stroom voorzien. En dan gaat er nog een lampje branden ook.
Staat wel ok onder je monitor en de werking is waarschijnlijk net als zo'n beveiligd verlengsnoer met overbelasting beveiliging.
Binnenin zitten aardedraaden die aangesloten zijn op de metalen buitenkant van de kast (meen ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark_Steverink
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-12-2007
Op zondag 06 januari 2002 23:03 schreef pc-reactive het volgende:

[..]
Maar denk erom, wat nooit mag: de groen/gele draad van een groep gebruiken voor een andere groep!!
Hoezo niet? Aarde is toch aarde, of het nou van de ene of de andere groep is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pfffff,

hier 3 pc`s, en alle andere troep (printer,scanner,speakers,versterker, 3 monitoren op 1 wandcomtact doosje zonder aarde en no problemo.....

btw, ik heb weleens de verwarming als aarde gebruikt voor een zelfbouw versterkertje, zonder die draad deed het versterkertje het nauwlijks, met de draad blies ie uit volle kracht een speaker op :(

Mijn broertje heeft z`n pc ook aan de verwarming geknoopt en sindsdien bijna geen brandfouten meer tijdens het cd burnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
meet voor de gein es de weerstand tussen de verwarming en je aardleiding van het stopcontact
hier issie zo goed als nul :)

en het bad is geaard aan de verwarming, en niet de verwarming is geaard
de verwarming is standaard al aarde

het bad hangt aan de verwarming(aarde) zodat er minder gebeurt als er een radio oid in het water zou vallen :)

thats all :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• equationunequal
  • Laatst online: 15-09 22:56
Op maandag 07 januari 2002 00:43 schreef TD-er het volgende:
Hoe denk je dat een aardlek z'n werk kan doen, zonder randaardeaansluiting |:(
Dat werkt wel hoor, bij pieken vliegt de aardlek eruit en zit gewoon het hele huis ff zonder stroom :O

Ik weet wel dattut niet helemaal veilig is zonder aarde (/me krijgt soms schokken van zn kast), maar er is geen andere optie :/ (het hele net bij ons ombouwen hebbik niet echt zin in)

Gelukkig nog geen brakke hardware gehad door het niet geaard zijn van mn computer en hopelijk blijft dit zo :)

[ equationunequal.nl - portret & model fotografie ] [ newskin.nl - socials ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 23:03 schreef pc-reactive het volgende:
onzin.

en om dat maar even te onderbouwen;
aarde is allemaal met elkaar doorverbonden.
daarnaast komen 4 aparte draden het huis binnen;
1 x een nul-draadjuh
3 x een spanningsdraad

1x spanning + 1x 0 = 220 volt
1x spanning + 1x spanning = 380 volt

dus 2 aders van verschillende groepen mogen niet met elkaar doorverbonden worden, maar aarde is allemaal hetzelfde.

aarde zit of aan de waterleiding, of aan een buis die de grond in is geslagen bij het huis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• picobyte
  • Laatst online: 14-05 17:13

picobyte

MhIHIHI!

Gwoon alles aan een UPS hangen zoals Falconey reeds opmerkt :)
Alleen moet ik het met slechts twee KVA doen.
Dus geen wasmachines en magnetrons als de stroom uitvalt.

Powered bij meergranenbrood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreeRider
  • Laatst online: 29-01 14:27
Op maandag 07 januari 2002 13:45 schreef ikbenveldmuis het volgende:

[..]

onzin.

en om dat maar even te onderbouwen;
aarde is allemaal met elkaar doorverbonden.
daarnaast komen 4 aparte draden het huis binnen;
1 x een nul-draadjuh
3 x een spanningsdraad

1x spanning + 1x 0 = 220 volt
1x spanning + 1x spanning = 380 volt

dus 2 aders van verschillende groepen mogen niet met elkaar doorverbonden worden, maar aarde is allemaal hetzelfde.

aarde zit of aan de waterleiding, of aan een buis die de grond in is geslagen bij het huis :)
Aarde van verschillende groepen pakken is dus NIET verstandig... Als je de aarde van een koelkast/afwasmachinegroep pakt en daar je pc op hangt, kan het zijn dat je een brom in je versterker krijgt. De 110V vloeit wel via de aarde af, maar als jij je kast en de verwarming aanraakt heb jij het te pakken... pc-reactive heeft het wel degelijk bij het juiste eind. De aarde is inderdaad allemaal bij elkaar gebonden, in de meterkast. als je ringen gaat maken (dat doe je in weze) kan de stroom twee kanten op afvloeien, wat niet hoort in een electrische huisinstallatie.

Concrete Loop Watercooling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 16:00 schreef paknaald het volgende:
sorry voor de schop maar dit is ook wel usefull, ik heb ook nog een oude koelkast (lijkt me geen feest om naast te zitten als computer) en een tv en een versterker en een radio. en nee ik ben niet rijk, dat heet sparen >:)
Er is ook zoiets als een edit knopje hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 13:45 schreef ikbenveldmuis het volgende:
en dar kun je gebruik van maken. Niet door de aarde direkt aan de waterleiding te leggen want dat is zoals eerder geschreven link ivm mogelijke isolerende koppelingen waar je het bestaan niet van kent.
Maar heel veel badkamers en keukens hebben wel zo'n metalen draadje ergens zitten die er voor bedoeld is om in de keuken/badkamer de waterleiding te aarden. Als je de aarde met een goed massief metalen koppelstuk (goed elektrische onderdelenzaak) verbindt dan mag het. dus wel aan het bloke rechtstreeks maar niet aan de waterleiding ernaast!!! Verf en dergelijke goed verewijderen!!! Dit noemen ze een zgn renovatie-aarde. Die tip kreeg ik van mijn buurman een paar huizen verder die elektromonteur is van beroep.
In nieuwe huizen mag dit niet meer en MOET er een aparte draad getrokken zijn of worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijkbaar heersen er ook hier nogal wat verkeerde gedachtes over aardlekschakelaars.

Een aardlekschakelaar meet HET VERSCHIL tussen de in- en uitgaande stroom. Wordt dit verschil te groot dan zal de aardlekschakelaar afschakelen. De enige manier om aan dit verschil te komen is dat er stroom is weggelekt naar aarde... Vandaar de naam.

Een aardlekschakelaar reageert niet op piekstromen of overbelasting, daarvoor heb je je zekeringsautomaten. Of zoals gebruikelijk in studentenhuizen van die heerlijk ouderwetse smeltveiligheden. (Als ze nog niet door propjes aluminiumfolie zijn vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Hmmm hier in huis is het pas vaag geregeld, de aarde van de zooi stopcontacten zit in de meterkast aangesloten op de gasleiding :o

Is dit wel veilig ofzo?

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Laatst online: 27-08 16:25
Ik zit hier in dezelfde situatie.. (geen geaarde stopcontacten op m'n kamer..)

2 computers en een versterker op een niet-geaard stopcontact..

Electriciteitsgootje langs de muur..
Geaarde stopcontacten erin..
Aardedraadje naar verwarming..

En al m'n aparatuur is geaard :)

En als de schoolboeken het afraden,-> pech, want ik ben van m'n gebrom in m'n versterker af, en m'n Peecee staat niet de hele tijd onder stroom :)

Ow, dit is trouwens in goed overleg met de huismeester van m'n flat gebeurd.

----------------
Disclaimer: ik bied gewoon voor de topicstarter een alternatief, en een bewijs dat het toepasbaar/goedkoop/effectief is.. dus aub geen geflame :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurits van Baerle
  • Niet online
Ik zou twee dingen doen:

Eerst kijken of er achter die niet-geaarde contactdozen niet toch toevallig een aarde-draad (geel-groen) zit. Dan hoef je alleen andere contactdoos te kopen. Dit ben ik wel eens tegengekomen, bespaarde me een paar uur werk. :)

Levert dat niets op dan zou ik kijken of er niet van die verdeeldozen op de muur zitten. Meestal van die ronde dingen waar van die PVC-pijpen uitkomen. Daar loopt nog wel eens een aarde-draad doorheen, op weg naar de badkamer bijvoorbeeld.
Bij mij zaten ze niet in de kamer maar wel op de gang. Toen hoefde ik maar een paar meter door al bestaande leidingen een draad te leggen. Hoeft niet veel werk te zijn.

Let wel op dat je de groep waar je op bezig bent uitschakelt tijdens het werken anders heb je nooit meer aarde nodig. ;)
Wees verder zo netjes om echte groen-gele draad ervoor te gebruiken, dat is wel zo netjes en veilig voor degene die na jou eens aan de elektrische installatie moet werken. Het is bij iedere bouwmarkt te koop en niet duur.

Het grote: DAB+ digitale radio topic / IPv6 topic / OpenWRT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Als je de stroom er niet afgooit, en er gaat wat mis, heb je echt wel aarde nodig: Om in te liggen..... :P :P

Het beste is iedere groep zijn eigen aarde, en natte ruimtes ook een eigen aarde. In de meterkast komt het allemaal bijelkaar, en gaat met een pen de grond in. (kan je eventueel zelf slaan, hangt van de grond en het grondwater af)

Wasmachines kunnen problemen geven met de aardlekschakelaar. Om een of andere reden willen die nog wel eens stroom lekken via de afvoer.

Aarden is altijd een goed idee, dingen die niet mogen brommen (computer aan stereo bijv) op 1 groep aansluiten. Dingen die plotseling veel trekken (vaatwasser, droger, wasmachine, koelkast, fohn etc etc liefst op een andere groep.

De echte tweaker heeft zijn eigen prive groep getrokken, met aarde.

Wees er verdacht op dat je de aarde nameet of test, bij mijn huis was de boel wel opelkaar geaard, maar niet op de aardpen |:(

Testen van de aarde (is het geaard of niet) kan door de fase tegen de aarde te houden. Ploft de stop en vonkt het erg, dan is de aardedraad daadwerkelijk verbonden, gebeurt er niets, dan is de aardedraad "vals" (had iik in mijn oude huis)

De kleuren van bedrading in huis:

fase = 220 = bruin = groen (oude kleur, voor 1970 oid)
massa = 0 = blauw = rood
aarde = 0 = geelgroen = grijs
schakel = 220/0 = zwart = zwart

--intermezzo--
In een 3 fasen apparaat (380V) hadden we een 220 onderdeel, maar de stekker was maar 4 polig, dus de 0 draad ontbrak. De aardedraad is toch ook 0........ Zet in dat geval een draadbrug van aarde naar 0, dan werkt het ook..... Is niet zo netjes, en corrigeer het zsm, want het is niet zoals het hoort.

Aardedraad zoals gebruikt in badkamers etc is een koperen draad, vertind, iets van 4mm2 doorsnede. Hoort door pvc te lopen, maar daar wordt nog wel eens een handje mee gelicht (heb ik ook niet gedaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Vork
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-07 13:22

Dr. Vork

Moet ik hier iets tiepen?

Op woensdag 09 januari 2002 16:23 schreef Herman het volgende:
...
De kleuren van bedrading in huis:

fase = 220 = bruin = groen (oude kleur, voor 1970 oid)
massa = 0 = blauw = rood
aarde = 0 = geelgroen = grijs
schakel = 220/0 = zwart = zwart
...
Is het niet zo dat de fase vroeger rood was en de 0 groen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pascal
  • Laatst online: 14:00
Nope de fase was groen
en de 0 rood.
waarom dat zo was :? weet ik ook niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Vega
  • Laatst online: 05-01-2022
Het is afgeraden om je te aarden via verwarming wat ik nu ook doe en als reden geeft ie dat die monteur een klap krijgt als ie wat verkeerd vast houd en dat de verwarming verkeerd of minder geleid... nou eeeh beter iets dan niets zou ik denken enne die monteur nou ja .... ik heb ook wel die schok gehad die op mijn kast staat valt reuze mee, en daar is ie monteur voor ;)

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik heb hier een groot 8voudig stekkerblok met randaarde in een niet geaard stopcontact. Wat zit eraan:
Een servertje (K6/3+)
Een Duronnetje
Een HP Deskjet 1600 met randaarde
Kabelmodem en switch zonder randaarde

Ik pak voor de gein eens een bruine installatiedraad die hier toevallig rondslingerde, duw dat ding tussen de randaarde van een stopcontact en tik de CV buis aan. TIK, TIK, allemaal vonkjes.
Hoezo is aarden niet nodig?

* _JGC_ trekt zeer binnenkort ff een draad uit de keuken naar boven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Laatst online: 14-09 18:16

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Op m'n verbouwde kamer zijn extra verzieningen geroffen m.b.t stroom; 18 randaarde stopcontacten gekregen. Die aarde niet aangesloten en het netwerk ligt op m'n gat hiero, dus het is wel reuze belangrijk hieros

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tentacle1
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

[..]

Testen van de aarde (is het geaard of niet) kan door de fase tegen de aarde te houden. Ploft de stop en vonkt het erg, dan is de aardedraad daadwerkelijk verbonden, gebeurt er niets, dan is de aardedraad "vals" (had iik in mijn oude huis)

[..]
Umh, een multimeter tussen je fase en aardedraad doet ook een wonder hoor, daarvoor hoef je niet je stoppen door te laten springen om daar achter te komen. |:(

System specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Vega
  • Laatst online: 05-01-2022
toen ik me draadje van me verwarming aan me kast hield zag ik allemaal vonkjes... dus ik heb hem maar snel vastgeschroeft eran.

Sick Nick : " K, ik ben net wakker en ik geef mijn ongelijk nu toe, jammer alleen dat ie het niet kan lezen. Wanneer komt ie m'n spullen halen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

Tjah, blijkbaar hangt het van de bouw van je huis af of je een aarde nodig hebt... In dit huis hier is nl bijna nix geaard :)
(jah, wasmachine e.d. wel) maar dit PCt'je draait al 3 jaar zonder ergens last van te hebben gehad.
-afkloppen-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Laatst online: 26-08 14:55
Op zondag 06 januari 2002 16:23 schreef terw_dan het volgende:

Je kunt beter geaarde stopcontacten laten aansluiten. (kost wel wat, maar is ook wel beter.Hoewel ik hier ook 4 pcs heb draaien op ongeaarde stopcontacten.
Zitten wel stekkerdozen tussen met piekspanning beveiliging)
wat heb je aan die stekkerdozen?? Die draaien naar mijn weten goed op een geaard stopcontact en aangezien jij die nie heb :P Gaat het nie eg lekkah werken denk k. (Zit hiero met hetzelfde probleem n.l.)

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 20 januari 2002 22:56 schreef iMpULzIvE_KiLLaH het volgende:

[..]

wat heb je aan die stekkerdozen?? Die draaien naar mijn weten goed op een geaard stopcontact en aangezien jij die nie heb :P Gaat het nie eg lekkah werken denk k. (Zit hiero met hetzelfde probleem n.l.)
agree :)

ik heb em ook ooit eens aan de waterleiding geaard maar dat is ook echt GEEN goed idee :{

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 16:51 schreef TheProphet het volgende:
Wél moet dan rekening worden gehouden met de aanwezigheid van de helft van de netspanning op alle met de computer verbonden apparaten.
Zoiets had ik dus thuis, 60+ volt op mijn computerkast. Niet fijn als je hem aanraakt, maar het is wel goed tegen hackers! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scatman_II

Scatman_II

je moet gewoon een stekkerdoos met overspanningsbeveiliging hebben, nergens last van...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Laatst online: 16:02

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
wat is aarden? :9

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-09 21:57

Allardie

AT..

--intermezzo--
In een 3 fasen apparaat (380V) hadden we een 220 onderdeel, maar de stekker was maar 4 polig, dus de 0 draad ontbrak. De aardedraad is toch ook 0........ Zet in dat geval een draadbrug van aarde naar 0, dan werkt het ook..... Is niet zo netjes, en corrigeer het zsm, want het is niet zoals het hoort.
Ik weet niet of je wel eens een iets oudere elektrische installatie hebt gezien, maar bij ons thuis (boerderij) hangen dus ook de nul en de aarde aan elkaar. Mag officieel niet, maar de installateur heeft dat zo aangesloten omdat er geen nul te vinden was ofzoiets.

Lekker vaag in ieder geval.....

PS binnenkort hebben we hier een feestje, en de man van dat bureau die dat feest regelt vroeg expliciet of de aarden aan de nul hing, want dat mocht niet via de verzekering. Dus komt nu onze noodagregaat weer van stal 8-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 14:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Aarden moet je gewoon doen, niet van: 'Jamaar de afgelopen jaren is er nog niks gebeurd'

Koop ff wat kabel, koop/huur een trekveer en voor een paar tientjes is het gefixt!

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als ik kijk naar dit rijtje:

fase = 220 = groen (oude kleur, voor 1970 oid)
massa = 0 = rood
aarde = 0 = grijs
schakel = 220/0 = zwart

Dan vraag ik me af hoe het hier thuis zit.
Mijn lampen zijn verbonden aan de rode en zwarte kabel (massa en schakel), waar dan nog de groene en grijze los bij zitten.
Mijn stopcontacten zijn verbonden met de rode en groene kabel (fase en massa).

Dat lijkt me wat raar.
Of klopt dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brammus
  • Niet online

brammus

PATGOD

Op zondag 03 februari 2002 12:59 schreef MarcelP het volgende:
Mijn lampen zijn verbonden aan de rode en zwarte kabel (massa en schakel), waar dan nog de groene en grijze los bij zitten.
Mijn stopcontacten zijn verbonden met de rode en groene kabel (fase en massa).
Klopt toch als een bus lijkt me... :)

Fase naar schakelaar, daarvandaan een schakeldraad naar de lamp, en van daar weer terug naar de meterkast met de massadraad...
Stopcontact wordt niet geschakeld (normaalgesproken), en heeft dientengevolge slechts een fase en massa (en evt aarde).

PC-Specs
"...You may feel a little sick..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hplos.nl
  • Laatst online: 30-08 22:02

hplos.nl

Zo doet men dat

ik heb een paar keer gelezen dat aarden via de verwarming buizen gevaarlijk is ... maar waarvoor ??? er gaat maar 1 pin de grond in hoor ( das dus de AARDE ) (dus alle randaarde in huis staat met elkaar in verbinding)

[flauwdoe mode]
of gaat er nog een kabeltje naar een andere planeet die toevallig ook aarde heet ??
[/flauwdoe mode]

pc | server | laptop | pda

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polaris
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
(overleden)
Op maandag 04 februari 2002 10:17 schreef Hokje het volgende:
ik heb een paar keer gelezen dat aarden via de verwarming buizen gevaarlijk is ... maar waarvoor ??? er gaat maar 1 pin de grond in hoor ( das dus de AARDE ) (dus alle randaarde in huis staat met elkaar in verbinding)

[flauwdoe mode]
of gaat er nog een kabeltje naar een andere planeet die toevallig ook aarde heet ??
[/flauwdoe mode]
Ik zou zeggen: lees dit topic eens door. Het wordt in eerdere postings precies uitgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat boeit 115V potentiaal tov de nuldraad op de kast nou?
Je raakt immers nooit de nuldraad direct aan tenzij je een stekkerblok dat nog aan het stopcontact zit aan het openschroeven bent of iets anders stoms aan het doen bent.
Geen stroomkring = geen ge-electrocuteerde tweakertjes :)

Ten hoogste zou je een vonkje dat het potentiaal vereffent kunnen krijgen (statische electriciteit) maar dat voel je pas vanaf ongeveer 400V)

Ik heb 3 computers met 3 monitoren, een versterker, cd-speler, tuner, switch en een speakersetje op 1 ongeaard stopcontact zitten. De aarde van alle apparaten is wel met elkaar verbonden (3 geaarde stekkerblokken met overbelastingsschakelaar erop). Draait al 15 jaar zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, bedankt brammus.

Ik bedacht het antwoord zelf ook al een dag later (ja, ik ben snel :)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerB
  • Laatst online: 04-09 10:36

KillerB

______

Ik heb het topic vluchtig door gelezen en hoor van alles over aarde enzo, erg interesant allemaal :)

Wat ik nog niet heb gezien is de volgende situatie (mijne dus )
1 ik heb geen aarde
2 Computer aan versterker (via soundcard)
3 TV aan versterker
4 TV aan computer door TV-out

Ik heb geen aarde, dus zou er 115V op alle componenten moeten staan, wat bij mij overigens geen problemen opleverd (nogniet).
Ik zag dat iemand het had gemeten door tussen de verwarming en computer te meten. Dit levert bij mij 3V op!!! Dus ik trek voor de gein die CAI stekker er eens uit, en ja hoor, 106V.
Om een lang verhaal kort te maken, mijn computer aard zich via de TV aan de CAI :(

Niet een erg fijne situatie. Dan kan ik wel een aarde gaan trekken, maar dan bouw ik dus een aardlus via mijn CAI
kortom dat wordt een brom.

Is hier een oplossing voor te bedenken? TV, versterker is allemaal goed spul, geen ouwe zooi.
Pagina: 1