Als je de stroom er niet afgooit, en er gaat wat mis, heb je echt wel aarde nodig: Om in te liggen.....
Het beste is iedere groep zijn eigen aarde, en natte ruimtes ook een eigen aarde. In de meterkast komt het allemaal bijelkaar, en gaat met een pen de grond in. (kan je eventueel zelf slaan, hangt van de grond en het grondwater af)
Wasmachines kunnen problemen geven met de aardlekschakelaar. Om een of andere reden willen die nog wel eens stroom lekken via de afvoer.
Aarden is altijd een goed idee, dingen die niet mogen brommen (computer aan stereo bijv) op 1 groep aansluiten. Dingen die plotseling veel trekken (vaatwasser, droger, wasmachine, koelkast, fohn etc etc liefst op een andere groep.
De echte tweaker heeft zijn eigen prive groep getrokken, met aarde.
Wees er verdacht op dat je de aarde nameet of test, bij mijn huis was de boel wel opelkaar geaard, maar niet op de aardpen
Testen van de aarde (is het geaard of niet) kan door de fase tegen de aarde te houden. Ploft de stop en vonkt het erg, dan is de aardedraad daadwerkelijk verbonden, gebeurt er niets, dan is de aardedraad "vals" (had iik in mijn oude huis)
De kleuren van bedrading in huis:
fase = 220 = bruin = groen (oude kleur, voor 1970 oid)
massa = 0 = blauw = rood
aarde = 0 = geelgroen = grijs
schakel = 220/0 = zwart = zwart
--intermezzo--
In een 3 fasen apparaat (380V) hadden we een 220 onderdeel, maar de stekker was maar 4 polig, dus de 0 draad ontbrak. De aardedraad is toch ook 0........ Zet in dat geval een draadbrug van aarde naar 0, dan werkt het ook..... Is niet zo netjes, en corrigeer het zsm, want het is niet zoals het hoort.
Aardedraad zoals gebruikt in badkamers etc is een koperen draad, vertind, iets van 4mm2 doorsnede. Hoort door pvc te lopen, maar daar wordt nog wel eens een handje mee gelicht (heb ik ook niet gedaan).