Toon posts:

[WC]Waterblok ijskoud, cpu 45 graden idle

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een hitte probleem.
Ik gebruik een swiftech mcw 462 met peltier kit ZONDER peltier. het water en het blok zijn ijskoud (schat 13 a 19 graden), maar de cpu is in de bios al 45 graden idle! :(

Tussen het waterblok en de cpu zit een koperen plaat. Tussen alle contact vlakken zit voldoende, maar niet te veel thermal paste.
Ik krijg de hitte wel weg van de cpu via de koperen plaat tussen het waterlblok en de cpu maar verder kom ik niet. het waterblok (onderkant koper) is ijskoud.

(trouwens, dat waterblok is in weze een bak met koperen onderkant. het water komt van boven aangevoerd en gaat aan de zijkant eruit. Er zitten geen mazen in of iets dergelijks, zou dat wel voldoende zijn??)

Verwijderd

die mase is juist om de warmte van je koperblok af te gaven aan je water.
het er gewoon door laten lopen van water is niet genoeg.

Ik vind het verder een beetje een vaag verhaal, sorry.
Jij zegt (als ik het goed begrijp) dat je koperblok koud is van onder en je proc. wel warm.
idg zou je proc. niet genoeg warmte doorgeven.
Het koper zou namenlijk warm moeten worden. :?

of begrijp ik dat verkeerd.

• Joeroenho
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 15:53 schreef Peltier het volgende:

(trouwens, dat waterblok is in weze een bak met koperen onderkant. het water komt van boven aangevoerd en gaat aan de zijkant eruit. Er zitten geen mazen in of iets dergelijks, zou dat wel voldoende zijn??)
Als het blokje koud wordt, dan lijkt me dit geen probleem. Het lijkt me toch eerder een contactprobleem tussen de cpu en het koelblokje.

Amateurcoureur en fervent banktukker

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het vage verhaal. mijn fout.

Devinity, Dit is een standaard swiftech blok, er hoort geen mase in. Maar goed, zoals grino al zei, het blok is koud, dus dat vormt het geen probleem.

Ik zal het blok weer in elkaar zetten, en beter nagaan wat er exact warm wordt, en wat niet. Het is een contact probleem. de vraag blijft, is het het water dat het koper niet goed genoeg koelt. of is het de koperen plaat tussen de cpu en het waterblok die ergens z'n hitte niet kwijt kan door contact problemen.
(kzal tussen de vlakken nog minder thermal paste doen, ik heb het gevoel dat het toch teveel zou kunnen zijn)

kpost vanavond wel de results als ik niet toevallig m;n tbird gecrunched heb onder het vrij massieve waterblok.

• ernst
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04-05 15:22
als ik het goed begrijp ben je dus een coldplate aan het gebruiken terwijl je geem pelt hebt ?
da's onzin je moet gewoon die coldplate er tussen uit halen
w8 nog ff op een post van herman DaBit of iemand anders voor je het doet, maar ik weet het 99,9% zeker

k heb zelf een MAZ II (waarom jij een blokkie koop dat warm word met een 172watt pelt is mij een raatsel ask DaBit for more) en ook met pelt kit maar ik heb nog :? geen pelt en hub dus puur het blokkie erop
is nu met reservoir buiten zo'n 25o C stressed na een daggie draaien

Every day is a start of something new, and every evening ends with the splendid dawn of a new day

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Heel simpel.

Geen goed contact tussen CPU en waterblok...

Bij perfecte geleiding zouden alletwee even warm moeten zijn.

Verwijderd

Die coldplate kun je er dus niet tussenuit halen. Ik heb het nu precies hetzelfde. Wel dat koelblok met coldplate, maar zonder peltier (komt binnenkort). Je kunt m wel zonder coldplate gebruiken, maar dan moet je een andere onderkant erbij kopen. De onderkant die je krijgt als je de coldplate er tussenuit haalt is een groot vierkant vlak. Zet je die zo op je CPU, dan maakt deze geen goed contact. Ondanks wat ze bij OC-shop vertelden. Een socket A heeft een verhoging, vandaar.

Mijn 1GHz @ 1,55GHz 1,85Vcore is max 35C. Ik gebruik dan ook een vaporateur. Mijn water is max 23,4C. Heb je wel ASII tussen je coldplate en waterblok gedaan??? Lijkt me ook weer enkele graden te schelen.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:12

Epsilon

hmm, niet echt een slimme aktie om een waterblok te kopen die voor een peltier bedoelt is als je er geen pelt bij gebruikt.

Wat je moet doen:
haal de cooler er helemaal af en maak de coltplate en de onderkant van het waterblok goed schoon met wasbenzine ofzo.

Dan doe je een druppeltje (niet veel meer) ASII op je waterblok (aan de onderkant natuurlijk!!!!). Dan pak je de coltplate, en daar ga je mee wrijven over je waterblok zodat de ASII echt overal gelijkmatig op zit. ALs het goed is plakt de ASII dan de coltplate en blok aan elkaar. Dan maak je ze (met een zo groot mogelijke druk, het is immer een groot oppervlak) aan elkaar. en pas daarna doe je hem op je proc.

• Selachii
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-07-2020

Selachii

gamedev

Heheh, ik had 'Peltier' net aan de telefoon, dus ik post ff voor hem (hij heeft geen steady internet :) )
Bedankt voor alle info.
Ik heb het blok tweedehands gekocht en er zat een Peltier bij die te weinig vermogen had voor mijn cpu. Ik ga nu waarschijnlijk een koperen blokje kopen ter grote van een pelt en die ertussen zetten, zeg even wat je daarvan vindt.

Ik heb hem er nu opzitten zoals de post van Epsilon beschrijft.

...gamen blijft leuk...

• Peertje NL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-05 23:17
hoop onzin

Reality beats fiction by far!

Verwijderd

Topicstarter
Emans, had je onzin geschreven, of is deze topic onzin? :)

Goed, ik ga achter een stuk koper aan zoals selachii al voor me geschreven heeft, zodra ik op de p4 northwood overstapt (oct 2002 schat ik) kan ik m'n 80 a 100Watt pelt weer gebruiken. Die is te zwak voor m'n tb1200.

Ik heb deze waterkoeling 2e hands van a.p. versteeg overgekocht die peltier had niet specifiek gehoeven maar die hoort dus bij het waterblok.

Verwijderd

Ik ben niet zo te spreken over dat Swiftech blok, maargoed, da's een ander verhaal.

Wat ik zou doen is dus niet was AS2 ertussen gooien, maar inderdaad een plaatje aluminium of koper ertussen. Dat hoeft niet dik te zijn. Gewoon 0.8-2mm is meer dan voldoende. Dikker is slechter. Omdat het oppervlak nogal groot is t.o.v. de core verwacht ik ook maar weinig verschil tussen koper en aluminium. Beide zijn dus ongeveer even goed. Heeft je pa geen stukje aluminium strip meer in de schuur staan?

Wel aan beide zijden van dat plaatje koelprut doen...

Met water van 20 graden moet je toch wel je proc op zo'n 32-35 graden kunnen krijgen.

Verwijderd

Je kan natuurlijk ook een peltier ertussen zetten.....

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 21:14 schreef BananeKoning het volgende:
Je kan natuurlijk ook een peltier ertussen zetten.....
Je dat zou heel heel misschien wel handig zijn

• Dirk J
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-04 11:46
Waarom zet je niet gewoon die 80-100 watt (wat was het?) peltier ertussen :? Kan toch best denk ik? Hij zal em dan wel niet tot het nulpunt koelen, maarja...

Ik denk trouwens dat er gewoon teveel koper tussen je cpu en het water zit. Dan wil de warmte er minder makkelijk doorheen..

Verwijderd

Topicstarter
Teveel koper tussen het water en de core?
De heatsink is zo ontworpen, normaal zit er ook nog een peltier tussen. Het weglaten van de tweede plaat koper kan niet vanwege de vorm van een socket a.

Ik kan die peltier er weer tussen zetten met alle nadelen zonder de voordelen. Weer een voeding die voluit moet werken, overmatig energie gebruik, condens vorming op delen waar de core niet tegen rust en een stevige warmte productie.
Ik zal het zeker proberen maar alleen zodra het blokje alu of koper er tussen leggen niet werkt.

Verwijderd

:?
jij zegt dus eigenlijk dat hij met een peltier en nog extra tussen warmer wordt dan wanneer je de peltier er tussen vandaan haalt????

sick

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2025

Speedy-J

AMD Enthusiast

Volgens mij maak je een vergissing met je waterflo :)
De inlaat van het blok zit midden op de core,en niet aan de zijkant,of ben ik ff blind aan het worden
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ethanol/Foto%2023.jpg
en dit is de idle temp.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ethanol/k.JPG

Dit is dus bij mij zo..

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Verwijderd

Dat maakt niet uit. Het feit is: het is een gruwelijk simpel blok, waarmee Swiftech het zich veel te gemakkelijk mee gemaakt heeft. Ze zijn slecht bezig die jongens, met dat waterblok en dat prutradiatortje voor veel te veel geld van ze. Hadden ze niet een bakje rondom hun luchtkoeler kunnen schroeven, en daar water doorheen laten lopen? Dat zou pas een blok geweest zijn...

Mijn ervaring met dat blok: knoop er een 172W TEC onder, en kom tot de conclusie dat dat blok meer moeite heeft om de warmte af te voeren dan een dichtgelijmde socket7 koeler.

Verwijderd

Topicstarter
Het water komt er van boven in, boven de core, en gaat in de zijkant bovenop dus er weer uit. plaatje zegt meer dan 10 posts uitleg :)

Wat dat blok betreft ben ik het eens met dabit. De binnenkant is walchelijk simpel, Ik zou bijna een stel koperen/alu pinnen er in boren of m'n half afgemaakte waterblok ff aanpassen en erin pleuren zodat het water meer contact heeft met het koper.

Trouwens dabit, zou je niet direct freon door je waterblok kunnen pompen?

Verwijderd

Topicstarter
Alweer een kansloos project, heb een stukje metaal er tussen gegooid, dat werkt maar matig. Ik kan nu wel beter de temps voelen trouwens.

Wat me opvalt is dat het alu gedeelte van het blok ijskoud blijft, maar als je je vinger op het koperen gedeelte plaatst dan warmt het na enige tijd een beetje op.

Goed, laatste mogenlijkheid, die peltier er maar weer onder, door de vrij hoge temperaturen aan de hotside moet het koper die hitte makkelijker kwijt kunnen aangezien het temperatuurs verschil vrij groot is. Omdat het een 100Watt peltier is zal het blok de hele handel wel aan kunnen denk ik.

Mocht dat geen bevredigend resultaat hebben dan ga ik ff kijken of ik geen koperen maze in de binnenkant van het blok kan maken. dat blok moet uiteindelijk vrij krachtig te maken zijn.

Verwijderd

Op maandag 07 januari 2002 17:39 schreef DaBit het volgende:
Dat maakt niet uit. Het feit is: het is een gruwelijk simpel blok, waarmee Swiftech het zich veel te gemakkelijk mee gemaakt heeft. Ze zijn slecht bezig die jongens, met dat waterblok en dat prutradiatortje voor veel te veel geld van ze. Hadden ze niet een bakje rondom hun luchtkoeler kunnen schroeven, en daar water doorheen laten lopen? Dat zou pas een blok geweest zijn...
Leuk verhaaltje Dabit..maareh waarom is dit koelblok dan het beste dat er te koop is qua std te kopen h2o blokje? In alle test het beste getest..

Verwijderd

Helemaal mee eens, je kunt veel zeggen, maar hij werkt perfect. Binnenkort een 172 watt tec erop (ff op studiefinanciering w88) en blazen maar.

PS, mischien kun je beter een bong koeler bouwen. Mijn water is nog nooit boven de 23,4 C uitgekomen. Mijn IDLE temp ligt tussen de 17 en 22C (met alleen internetten MSN en winamp, omg temp 20C), alleen na uren CS krijg ik mn water op 23,4C.
Maar ik heb dr nog geen doucekop op maar een gedraaide koperen buis met enkele gaten. Niet echt geweldig, maarja, het is of een douchekop kopen, of internetten :) .

Verwijderd

Topicstarter
Hmz, m'n water blijft ijs en ijs koud, geen probleem. radiator kan het makkelijk aan, en dan draait de fan nog niet eens op 12V.

maar goed, ik stap weer terug naar m'n peltier, wellicht zet ik er een 2e bij

Verwijderd

Leuk verhaaltje Dabit..maareh waarom is dit koelblok dan het beste dat er te koop is qua std te kopen h2o blokje? In alle test het beste getest..
Tsja, geen idee. Wat ik zeg is gebaseerd op mijn eigen ervaring, en en ben behoorlijk eigenwijs. Ik heb het genot gehad om met de Swiftech te mogen spelen, en ik voelde dat blok gewoon warm worden onder de load van een 172W peltier. Let wel: er liep gewoon kraanwater doorheen, dus altijd koud. Dat hoort niet, dat dat blok dan warm word. Dat doet mijn blok ook niet, en je maakt me niet wijs dat ik met versie 1.0 van een zelfgebakken waterblok opeens tig keer beter presteer dan een bedrijf dat uit 10 testblokken de beste kan kiezen.

Dat-ie als beste uit alle testen komt: tsja. Als jij dat zegt, dan zal het wel zo zijn. Ik heb de reviews er niet op nagespit. Maar waarom hebben dan vrij veel mensen, en zeker icm een peltier, problemen om hun proc koel te krijgen?

Okee, ik zal het anders stellen. Het Swiftech blok waar ik eventjes mee gespeeld heb was een waardeloos ding.

Verwijderd

Op woensdag 09 januari 2002 17:03 schreef NoStra het volgende:

[..]

mmmh ik heb anders veel reviews gezien waar de maze-2 weer als beste uit de test komt ??

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost. Peltier er weer onder gezet. Werkelijk niets werkt degenlijkk. 100Watt peltier weer aangesloten en cpu is idle (in de bios idle 29 graden) en stressed 41 graden, dat zijn betere temperaturen.
Evt een zwaardere peltier moet lukken als ik het geld zou hebben.
Het waterblok is nog steeds zeer koud dus er zit nog wat headroom in het systeem

Bedankt voor de hulp.

Verwijderd

Topicstarter
probleem deed zich weer voor na een voltage mod. Die peltier trok het al niet, en toen helemaal niet meer.

Uiteindelijke beste oplossing: blokje metaal ipv peltier en als koelwater demiwater 75% en 25% anti corosie koelvloeistof. (bij gebrek aan (euro's) voor waterwetter afzet vloeistof en arctic marketing )
Pagina: 1