Vaag voeding probleem

Pagina: 1
Acties:

• thomastvd
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:00
Ik heb gister met een vriend van mij 4 pcŽs in elkaar geflanst. namelijk: AMD XP 1700+
Soltek 75DRV VIA KT266
128 DDR Dane-elec
Seagate 20 GB ATA-100 7200 RPM
Nvidia riva 32 MB
52X cd-romspeler
3com ethernetkaart 10/100
maxpower 300W voeding
ALLES 4 KEER

Nou wij bouwen gaat allemaal soepel ze werken alle 4. alleen bij 1tje klopt de kloksnelheid niet helemaal.
Dus wij daar een beetje mee rommelen.
Willen hem weer aanzetten............NIKS dus ik zet die hoofdschakelaar van die voeding(voeding 1 voor de duidelijkheid) op 0 en ik hoor een vreemd geluid beetje televisie geluid en de coolers geven dan een kleine schok.
Nou we hadden nog 3 andere voedingen dus wij die piepende voeding(1) eruit gejast. andere erinvoeding(2) weer datzelfde geluid. Dus ik denk dat MOBO is overleden. Dus voor de zekerheid voeding(1) in een ander systeem gedaan en die werkt gewoon. Toen heb ik een ander merk voeding eringedaan en nu werkt ie gewoon. ook 300 watt dus wat is nou het probleem? ik snap hier helemaal niks van |:(

graag een verklaring

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
misschien had je de cpu er niet helemaal goed in?
en dus kortsluiting
zal iig overleden zijn denk ik

Tweakers Discord

• thomastvd
Als je goed leest dan zie je dat er in het heele verhaal niks kapot is
voeding(1) leek kapot doet het gewoon.
MOBO leek kapot met ander merk voeding werkt ie gewoon
terwijl hetzelfde mobo wel heeft gewerkt met voeding (1)

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:56

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
dus dan is er een heeel vaag conflict met mobo/ voeding
vaaaag
maar ja als ze het maar met andere wel doen he

Tweakers Discord

• thomastvd
Ja klopt ik ben blij dat alles werkt.
Maar toch zou ik graag willen weten wat de oorzaak hiervan kan zijn.

Verwijderd

Misschien 'PowerGood'-signaal wat niet goed wordt afgegeven.

En dat de voeding dan begint te spugen.

• thomastvd
Maar dan doe ik een andere voeding in het systeem en dan werkt die ook niet.............staat allemaal in topic

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:05

Japie.G

Colour Classic

je weet het nooit, maar mischien is een contactpinnetje op de ATX socket van het mobo een beetje scheef ofzo, waardoor hij het met de ene voeding wel doet, en met de andere weer niet. (je haalt de stekkers er tenslotte uit, en doet er weer andere in, het zou toevallig kunnen zijn dat de stekker van merk B wel contact maakt en de stekker van merk A niet)

je weet het maar nooit....

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output - 48kWh LiFePo4 op 15kVa Victron systeem

Verwijderd

kan toch mogelijk wel.
Waarschijnlijk heeft voeding 1 een krappe stroombegrenzing en komt systeem 1 met voeding1 net over de drempel waar deze beveliging in werking treedt.
Vanuit mijn knutseltijd werd er vaak met zgn fold-back regulators gewerkt, dwz dat als de stroom over een bepaalde grens komt deze "teruggevouwen" wordt naar een veilige waarde zodat de max dissipatie niet overschreden wordt.
kijk maar eens naar zo'n grafiek op pagina 7 of 8 met zo'n raar knietje erin. Deze is voor lage stroomwaarden maar het gaat om het principe.
http://www.mitsubishichips.com/data/datasheets/assps/assppdf/ds/m5278le.pdf

De meeste voedingen vinden dat niet zo leuk....... en maken daarom geluid. Nu komt er nog iets bij. Voor PC's worden vaak (bijna altijd) geschakelde voedingen gebruikt omdat een trafo op 50Hz die zoveel stroom moet leveren en groot, zwaar en duur is. Dus wordt je 50 Hz in een andere waarde omgezet waardoor de trafo die bij die frequenite nodig is veel kleiner kan blijven. Nu is bij zo'n belasting de frequentie warbij die voeding werkt niet zo konsttant meer waarschijnlijk en komt dan in een gebied waar je hem goed kunt horen (het TV-geluid waar je over schreef) zeker in combinatie met die belasting.

Genoeg ge....
Hoe testen of dit jou probleem is? Sluit als test eens minder hardware aan zodat de drempel niet bereikt wordt.
Later kun je links of rechts wellicht wat onderdelen uiwisselen (je had er 4x.....) blijkbaar heb je toevallig nogal wat stroomvretersin deze combinatie (je hebt zo 10-20% verschil in stroom en 3-4 onderdelen die dat doen opgeteld..).
Maar het zou wel betekenen dat je waarschijnlijk krap aan zit met die 300 W voeding voor allemaal. Test dat eens uit: zet in degene die goed is eens 2 hardfe schijven extra of een andere stroomvreter en kijk eens of je over de grens gaat in dat geval.
Neen, dan is de ene voeding waarschijnlijk een die erg krap afgesteld staat of gewoon door combinatie van onderdelen krap stroom kan leveren.
Ik stop ermee.....
Succes.

PS sorry voor de typos, ben niet zo'n goeie typer.
Pagina: 1