Welke Kaart voor Video-bewerking

Pagina: 1
Acties:

• Rudy_X
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03-2013
Hoi allemaal.

Mijn opa heeft een videocamera en wil hiermee op zijn computer zijn opnames bewerken. Hij moet natuurlijk een Video-bewerkingskaart hebben, maar wat voor 1.

Zijn videocamera is een panasonic NV-DS15EG. Het heeft een S-video-uit, een Edit in/of uitgang :?, en volgens mijn opa alleen digitaal-uit.

Zijn Pc is een:
Abit ZM6 met Celeron 466Mhz
256MB SDram
Geforce 2MX-200 64MB Sdram
20 GB Maxtor
Creative SB128

Hij wil:
-graag gebruik maken van zijn digitale uitgang
-een zo compleet mogelijk software pakket
-Zijn uiteindelijk resultaat in DVD-kwaliteit

Over het Budget valt nog te spreken, maar aangezien hij bewerking als 1 van de hoofdzaak ziet, wilt hij daarvoor best wel wat uittrekken. (Niet meteen kaarten boven de euro 1000 ofzo, maar gewone kaarten)

Welke kaart raden jullie aan gelet op zijn systeem en camera.

alvast bedankt

Pc: Geen :(

• dmstork
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-12-2025
Op zondag 06 januari 2002 15:20 schreef Rudy_X het volgende:
Hij wil:
-graag gebruik maken van zijn digitale uitgang
-een zo compleet mogelijk software pakket
-Zijn uiteindelijk resultaat in DVD-kwaliteit
Effe nagezocht, hij heeft een DV-Out.

Simpel, hij moet dus gewoon een Firewire (IEEE1394) kaartje kopen. Kan al zo rond de €50-75. Dan heeft hij DVD kwaliteit.

Echter heb je dan geen hardwarematige effecten enzo. Da's misschien wel wenselijk met een cely 466. Als je een echte bewerkings kaart wil (met DV cq. firewire), dan ben je wel een heel stuk duurder uit. Maar meestal krijg je dan ook een software pakket erbij. Heb ik ook met mijn IEEE1394 kaartje gekregen, maar dat hoeft niet altijd.

In de PC Magazine (niet PCM!) www.pcmag.nl, van januari (jaargang 4, nr1, €6,25) staat een artikel over videobewerking, met de nadruk op realtime. Misschien maar eens op naslaan. Met deze echte bewerkingskaarten heb ik geen ervaring.

Ik zou zowiezo zeker een grotere Harddisc erbij prikken. Als je het 1:1 van je camcorder plukt dan moet je rekenen op 4MB/s = 240MB/min = 14400MB/uur = 14GB/uur.

Als je een 1 uur film wilt maken moet je toch aan 3-4 uur ruimte denken. Dus 40-60GB erbij.

Uiteindelijk zou je hem dan op CD-R (VCD, SVCD) kunnen zetten, maar als je perse DVD kwaliteit wil dan past daar niet zoveel op, tenzij je naar divx/mpeg4 gaat encoden. Een andere mogelijkheid zou zijn om een DVD recorder (DVD-RW of DVD+RW) in de pc in te bouwen, maar dan kom je al snel op €1000 erbij.

https://dirteam.com/dave

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 16:59 schreef Jericho1338LV het volgende:

[..]

Als je een echte bewerkings kaart wil (met DV cq. firewire), dan ben je wel een heel stuk duurder uit. Maar meestal krijg je dan ook een software pakket erbij. Heb ik ook met mijn IEEE1394 kaartje gekregen, maar dat hoeft niet altijd.
Waarschijnlijk bedoel je dat die duurdere kaarten ook analoge in- en uitgangen hebben. Dit maakt het monteren wel een stuk makkelijker aangezien je dan op een externe monitor kunt zien wat je nu eigenlijk doet. Met een Firewire/IEEE1394/Ilink/DV-kaartje zul je het moeten doen met een klein videoschermpje op je VGA-monitor.
DVD-kwaliteit (meestal NTSC res. = 720x640)zul je niet krijgen aangezien dit lager is dan DV (PAL = 720x576). En dat is dus maar goed ook.

• Rudy_X
Ik ben best wel een Groffe leek op dit gebied en ons opa helemaal! dus het moet voor hem ook makkelijk zijn om de software te snappen.

Dus als ik de reacties begrijp, heb ik alleen een kaart nodig voor de "ingang" zeg maar en de software doet de rest ofniet :? :? :?

Vraag1:
Kan die kaart c.q software ook de opname direct comprimeren zodat ik geen 40 of 60GB nodig heb, maar dat 1 uur film bijvoorbeeld 4GB is met dezelfde kwaliteit :?

Vraag2:
Kan z'n extra kaart gezien de processor ook de opname comprimeren zie 1e vraag.

En zouden jullie even een paar merken kunnen noemen?

• Rudy_X
-------

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-02 22:16
Ik zou dan een Pinnacle Studio DV aanraden
da's een pakket van 300 gulden (mijn windows doet nog niet aan euro's)
Hetzelfde pakket maar dan met een analoge output, zodat je het ook op TV kunt bekijken kost rond de 500 gulden.

hierbij zit een firewire kaartje en Studio-software.
Studio is een heel simpel te bedienen pakket, met voldoende mogelijk heden voor de gemiddelde thuisgebruiker.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ik wil je niet teleurstellen maar ik ben bang dat video editing op dat computertje heel erg moeilijk wordt.
Als z'n moederbord het aankan raad ik aan om een er P!!! 733mhz of hoger in te stoppen anders is het nauwelijks te doen.
Ook heb ik m'n twijfels over z'n harde schijf, veel schijven uit die tijd waren nl. niet geschikt voor een constante datastroom van 4mb/s wat dus resulteerd in 'dropped frames'.
Verder is de Studio DV van Pinnacle geen slechte keus als je opa niet al te veel aan z'n film wil sleutelen.
En DVD kwaliteit is nogal een ruim begrip, verwacht ook niet dat de films van een camcorder er net zo uitzien als proffestioneel opgenomen DVD's.
Een proffesionele DVD heeft een bitrate tussen de 13 en 15mb/s terwijl consumenten DVD-RW's maar tot 8mb/s gaan.
Het resultaat is zeker niet slecht maar zeker minder mooi dan een DV tape.
En nog een probleem van consumenten DVD-RW's is dat ze niet 100% uitwisselbaar zijn omdat er 3 verschillende standaarden zijn, nl DVD -RW, DVD +RW en DVD-Ram(even uit m'n hoofd).
Verwacht ook niet dat zelf gemaakte DVDs in A-merk DVD spelers worden afgespeeld.

De goedkoopste oplossing is denk ik om gewoon de bewerkte video's naar s-vhs video tape terug te schrijven want veel mensen hebben een video recorder en hier heb je ook geen problemen mbt de uitwisselbaarheid.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
De Abit ZM6 is een intel ZX mainboard. Plank kan uit mn hoofd tot 533 of 566 Mhz.

Pentium 3 kan ie niet, om precies te zijn: daar verneuk je je plank mee >:) (spreek uit ervaring)

Zoals genoemd idd een extra harddisk erbij,
en een firewire kaartje.

En dan natuurlijk software.. meest eenvoudig/effectief is Pinnacle Studio 7. Deze software werkt op elke firewire kaart

Kwa hardware... ligt eraan of je TVout nodig hebt (om opnames bv terug naar videoband te zetten)
als je DVCam ook DV In heeft kan dit ook via de camera, anders ben je aangewezen op een TVout. Dit kan via je videokaart, of bv de Studio DV Plus. Deze heeft ook analoog out.

De gewone Studio DV is identiek, echter geen DVout.

• TD-er
een celeron 466 is wel mee te werken hoor (werk hier met een celeron 500)
Verder kun je altijd nog je filmpjes branden op miniDVD of SVCD formaat.
De meeste (goedkope) dvd spelers kunnen dat wel afspelen (max is 30 mins op een cd)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat bedoelt je opa precies met bewerken ?

Is het alleen maar plakken en knippen, neem een standaard FireWirekaart van bij Dynalink voor F70,- en (waarschijnlijk) de Windows Moviemaker (dit weet ik niet zeker)

Er zijn een aantal dingen die wel belangrijk zijn met DV-apparatuur.

Wees er zeker van dat de camera herkent kan worden door Windows ==> Camera wordt niet herkend, dan geen capture mogelijkheid.

Pinnacle Studio 7 is makkelijk te gebruiken software en kan bestanden afleveren in DVD-compatible formaat (Mpeg2).
Dit bestand kan dan met brandprogramma dat het DVD-formaat kan branden weggeschreven worden (Pinnacle Express bijv.)

Zorg voor een snelle, grote harde schijf (7200 rpm, 20 Gb of groter)
Liefst genoeg intern geheugen (256 Mb of meer)
En zorg dat de PC up to date is qua drivers om problemen te voorkomen.
Laatste DirectX is ook altijd aan te raden.

Nadeel van de situatie nu is, dat de camera alleen DV uit heeft. Terugzetten naar de camera kan dus op dit moment niet.
Als het ook op vidoeband gezet moet worden (VHS bijv.) dan moet je een kaart hebben met een analoge uitgang waarop je de VHS recorder aansluit.
Andere mogelijkheid is om met een <b>widget</b> de DVin te enablen zodat op dat moment rechtstreeks naar de camera gestuurd kan worden.

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 17:22 schreef Rudy_X het volgende:

Dus als ik de reacties begrijp, heb ik alleen een kaart nodig voor de "ingang" zeg maar en de software doet de rest ofniet :? :? :?

In principe klopt dit helemaal

Vraag1:
Kan die kaart c.q software ook de opname direct comprimeren zodat ik geen 40 of 60GB nodig heb, maar dat 1 uur film bijvoorbeeld 4GB is met dezelfde kwaliteit :?

het in RealTime comprimeren vraagt heel wat van je PC, dan kom je automatisch bij het duurder segment van de videobewerkings kaarten uit.
In principe zijn de meeste DV - videobewerkingskaarten standaard FireWire adapters met een videobwerkings pakket erbij. Hierbij gebeurd het bewerken en bereken geheel op de PC d.m.v. software.
Bij de duurdere kaarten zit er een HARDWARE codec gebakken op de kaart, die het beeldmateriaal codeert

Vraag2:
Kan z'n extra kaart gezien de processor ook de opname comprimeren zie 1e vraag.

Kan, maar alleen als deze van een HARDWARE codec is voorzien

En zouden jullie even een paar merken kunnen noemen?
Pinnacle is een bekende http://www.pinnaclesys.de/du
Fast is er ook een http://www.fastmultimedia.nl
Matrox levert ook mooie kaartenhttp://www.matrox.com/videoweb/home.htm

• TD-er
Pinnacle Express kan alleen files verwerken die gecomprimeerd zijn met de DV-codec (niet dat dat een probleem is hier)
Verder kan P. Expresse alleen maar (S)VCD branden op een CD, en geen miniDVD (dus maximaal 480*576)

Wanneer de camera niet gevonden wordt, kun je een tooltje downloaden van de Matrox site genaamd DV-connect. Dit installeert een aantal drivers waardoor vrijwel alle camera's gezien worden.
Zo'n firewire kaartje van een goedkoop merk is natuurlijk nix mis mee, maar dan moet je nog wel editing software erbij hebben (Studio 7 van Pinnacle werkt niet zonder Pinnacle-kaart (officieel), maar wordt wel los verkocht)
Dan denk ik dat die Studio DV oplossing van Pinnacle niet zo'n gekke oplossing is.

Verder is ook al eerder aangegeven dat er een grote schijf bij moet komen, dus de transfer rate zit dan ook wel goed (chipset kan 't aan, want de ZX is een gestripte versie van de BX, BIOS kan een probleem zijn bij >8 GB of >32 GB)

Over het unlocken van je camera....
Dat kan vaak zelfs in een audio/video zaak wanneer het wat rustiger is (a 100 piek ofzo) en dat zou ik zeker aanraden , want een makkelijker backup methode is er niet voor je filmpjes dan een DV-tape.
Het is nog onduidelijk of dit illegaal is, want de reden waarom camera's gelocked geïmporteerd worden is omdat er anders veel meer invoerrechten betaald moeten worden (het is dan ineens een video-recorder, ipv een camera) en het unlocken valt niet onder de DCMA-wetgeving.

Maar goed dat is allemaal een beetje off-topic.

• Rudy_X
Dus als ik mijn opa adviseer om:

1 - Zijn celly466 te vervangen door een celly 900mhz(100fsb)
2 - Een extra HD 40GB (7200rpm)erbij te gooien
3 - Pinnacle Studio DV te kopen

Moet hij daarmee uit de voeten komen.

Vraagje:
Die geforce2 MX heeft een tv-out. Kan ik daar niet rechtstreeks op de video kunnen opnemen?

Vraagje2:
Een studio DV Plus, heeft dat alleen softwarematig meer mogelijkheden of Hardwarematig??

• TD-er
De DV-plus heeft als extra een analoge output (dus hardware matig verschil)

De TV-out op je videokaart kun je wel gebruiken om filmpjes mee af te spelen, maar de kwaliteit is een stuk minder dan die van de DV+
Verder is het een stuk omslachtiger, omdat je die TV-out van de VGA kaart niet kunt aansturen vanuit Studio.

aanvulling:

waarschijnlijk kun je een coppermine cpu niet in een ZX-mainboard plaatsen, dus die 900 MHz kun je waarschijnlijk vergeten

• Rudy_X
Op maandag 07 januari 2002 13:24 schreef TD-er het volgende:

aanvulling:

waarschijnlijk kun je een coppermine cpu niet in een ZX-mainboard plaatsen, dus die 900 MHz kun je waarschijnlijk vergeten
Kweet niet :? , via mijn bios kan ik de fsb tot 133 zetten en de MP tot 8 (fsb weet ik zeker, MP voor 90%)

• TD-er
de bus snelheid en multiplier zeggen niets over het wel of niet aankunnen van een coppermine cpu.
De chipset zelf zal ook wel een coppermine aankunnen, want het is een gestripte BX.
Het probleem is alleen dat vrijwel alle ZX-borden lowbudget waren en relatief oud zijn.
Hierdoor zijn een aantal van die borden uitgerust met een PPGA socket en sommigen met een slot-1
Het is maar de vraag of het voltage zo laag ingesteld kan worden (lowbudget borden) en of er een passend BIOS voor is verschenen.

• FaceMan
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 04-02 22:20
Ik dan maar ff replyen:

Zoals iemand al zei is een celly 466 errug krap hoor om mee te videobewerken....

Ik zou overwegen om een nieuw systeem aan te schaffen..

Zoniet dan de volgende upgrade opties:

DV-Kaart:
Kies er eentje van het merk Pinnacle, gewoon voor de software.
Als we even aannemen dat we alles legaal doen, is dit gewoon de beste mogelijkheid.
Studio 7 blinkt gewoon uit in gebruiksgemak, je opa is denk ik zo het hele pakket wijs.
Een goede optie is de Studio DV, dit is een Firewire kaart incl. Studio 7
Deze kost rond de 350,-
Een volgende optie is de Studio DV plus
Exact hetzelfde als de Studio DV maar met analoge uitgangen (kan je op video opnemen)
Gelet op het systeem is de DV500 ook nog een optie.
Deze bezit namelijk een hardwarerenderingchip die voor het systeem wat je hebt geen kwaad kan. Deze kaart is alleen niet goedkoop, denk aan 1800 gulden.

Extra schijf: Pinnacle raad aan om 2 schijven in je systeem te hebben: 1tje voor je OS en een aparte schijf om je films op op te nemen / slaan. (wel een 7200rpm schijf natuurlijk)

Extra geheugen:
Je zit al op 256, maar eventueel 512 kan nooit kwaad.

Toch zou ik echt een nieuw systeem aanraden.

Kies dan wel voor een PIV, als je kijkt op de compabiliteitssite van pinnacle komen daar bar weinig AMD compatible mobo's voor.

Een PIV met 256/512mb SDRAM (RIMM kan ook maar is duur)
2x schijven (b.v 2x 40gb maxtor 7200rpm)
Leuk videokaartje
Leuk geluidskaartje
enz enz
En dan die DV kaart

suc6

• igg
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-10-2025

igg

waar een wil is ben ik weg

Op maandag 07 januari 2002 21:07 schreef FaceMan het volgende:
Toch zou ik echt een nieuw systeem aanraden.

Kies dan wel voor een PIV, als je kijkt op de compabiliteitssite van pinnacle komen daar bar weinig AMD compatible mobo's voor.

Een PIV met 256/512mb SDRAM (RIMM kan ook maar is duur)
2x schijven (b.v 2x 40gb maxtor 7200rpm)
Leuk videokaartje
Leuk geluidskaartje
enz enz
En dan die DV kaart

suc6
In mijn bakje heb ik zowel een Pinnacle StudioPCTV (voor analoge capturing) als een Studio DV Plus (digitaal) op een tyan Tiger MP (dus 2x AMD) en absoluut geen klachten of problemen. Verder staat er hier nog een Athlon 1300 met een Studio DV erin, ook nooit fouten gehad.......

Dus of je nu intel of amd zou moeten kopen wil ik in het midden laten.

Wat betreft geheugen, 256 is meer dan voldoende, zeker met een 466 proc, die is namelijk de bottleneck van je systeem.

NUON: sponsored by igg (xp2600+, xp1600+, dual duron1000, dual pI, pII, 3x celeron)

• Rudy_X
Ik denk dat wij het gaan proberen met een Pinnacle Studio DV Plus.
Blijkt deze toch te zwaar, dan zullen we eerst de processor vervangen en kijken of het zo verder wel lukt.

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-03 11:14
Zeg, kan ik zo'n DV camera nou ook op de FireWire ingang van een Audigy geluidskaart aansluiten?

• o0SmOkE0o
  • Niet online
Yupz... dat kan zonder problemen.

Firewire = DV in/out = I.link

Dus je kunt het zonder problemen gebruiken om je camera op aan te sluiten.

Met bijv een programma als Ulead Media Studio Pro, kun je zonder problemen de camera aansturen om beeldmateriaal te ontvangen of terug te sturen !
Pagina: 1