Joepie: digitale output by sblive + fps2000 slechter analoog....

Pagina: 1
Acties:

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:26
Zoals sommige misschien gezien hebben had ik een paar dagen geleden problemen met m'n fps2000 boxen. Wat blijkt: dat wordt veroorzaakt omdat de sblive met een digitale output gecombineerd met deze boxen als resultaat geen verbinding meer met de grond heeft (daar is vast een toffe wetenschappelijke term voor...). Resultaat: het geluid van statische ontladingen....

Tsss.... en daarvoor heb je nou een digitale outgang + ingang?

• GaMeOvEr
  • Laatst online: 00:52

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmmm.

Vaag. Ik heb ook de digitale uitgang van mijn SBlive (oude versie, niet de platinum, nog zo een met zo'n dochterkaartje met de digitale en midi aansluitingen) in gebruik, maar dan gewoon naar mijn Receiver toe, naar de Digitale in, over de elektrische (dus niet optische) uitgang.

Eigenlijk nergens last van, geluid doet het prima, en zuiver zonder ruis en verder gezeur.

Aannames zijn fataal.

• Hielko
Inderdaad vaag, maar als ik bij een paar creative news groepen lans fiets zie ik dat echt heel veel mensen hetzelfde probleem hebben.

Maar een vraagje: heb jij op die dochterkaart een digitale outgang zitten die compatible is met de fps2000 (soort uitgang die er een beetje uit ziet als een video-in) of gewoon eentje die lijkt op een normale audio out (waar je dan dus een tussenstukje nodig hebt, zoals ik)?

[edit]
Geloof dat de officiële namen: SPDIF-out en din out of iets dergelijks.

Verwijderd

Mocht het inderdaad statische lading zijn probeer dan eens een eevoudig aarddraadje te leggen tussen je PC (de kast) en een min van een van je luidsprekers. Het mag geen verschil uitmaken maar je weet maar nooit ! Succes...

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb op dat dochterkaartje een digitale uitgang in de vorm van een S/P-dif zitten (Tulpje, enkel. In dezelfde vorm ook een digi-in) en idd ook nog een soort vaag PS2/S-VHS achtig stekkertje wat ook een digitale uitgang schijnt te zijn, (Staat er in ieder geval bij) maar dan voor idd een Speakerset van Creative. Die aansluiting heb ik in ieder geval in de gewone "Audio-wereld" niet terug gezien...

Aannames zijn fataal.

• Hielko
Dat vage ps2 ding is inderdaad een digitale uitgang, een formaat wat van creative is dus dat zal je inderdaad niet terug vinden bij andere boxen.

Maar volgens mij sucks dat formaat bestwel als je geen goede uitgang daarvoor hebt op je geluidskaart: ik hab namelijk geen digitaal dochterkaartje, alleen een spdif out en daar zit dan een tussenstukje op waarop het digitale din snoertje past die naar mijn boxen gaat, het probleem is daarvan is volgens mij dat er geen aarde draad meer is -> gevolg, slecht geluid....

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Vreemd.... Heeft digitaal dan uberhaupt een aarde draadje nodig ? Ik bedoel, met S/Pdiff heb je ook alleen maar twee adertjes...

Zou het dan zijn een adertje = signaal en tweede adertje = aarde ?

Hoe gaat dat dan met optisch ? is maar een geleider...

Heeft zo'n FPS2000 dan niet gewoon een S/Pdiff in ? (Zo'n enkel tulpje dus) De enige digitale aansluiting die daar op zit is dus zo'n vage Digitale Creative aansluiting en analoge aansluitingen ?

Aannames zijn fataal.

• Hielko
Ik weet het niet, maar het is wel een feit dat ik na een uurtje muziek luisteren allemaal geknetter ga horen als ik gebruik maak van de digitale in en out. En dat gebeurt niet als ik gebruik maak van de analoge zooi.

Ik weet ook niet hoe dat zit met aarde draadjes etc. Daar heb ik eigenlijk niet zo veel verstand van, maar bij de creative newsgroepen zag ik een paar mensen die iets dergelijks riepen, en het klonk alsof die er verstand van hadden.

En ja, die fps2000 heeft niet een gewone spdif in, alleen analoog en een din aansluitingen.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Hmmpf...

Dat is lekker balen dan... Ik geloof niet dat ik je dan verder ergens mee kan helpen...

Aannames zijn fataal.

• Hielko
Dat valt wel mee, ik kan onmogelijk het verschil tussen analoog en digitaal horen: als ik de digitale plug eruit trek schakeld ie automatisch over na analoog en omgekeerd, ik kan zo vaak switchen als ik wil maar ik kan dus echt het verschil niet horen.

Maar het blijft natuurlijk erg stom dat het digitale gedoe niet goed werkt met een sb live + fps2000, volgens creative die ideale combinatie...

Verwijderd

Coaxiale S/P-DIF werkt zoals het klinkt: met een coax kabel Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif
Je hebt dus een kern, zegmaar de hoofdgeleider, en een isolator daar omheen...

Optisch werkt als ik het goed heb onthouden zo:

Het lichtsignaal wordt de kabel ingestuurd, en door de hoge brekingsindex blijft het reflecteren binnenin de kabel.

Afbeeldingslocatie: http://people.a2000.nl/fdboer00/kabel.jpg

daarom kun je een optische kabel ook niet té ver buigen...
Pagina: 1