EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Verwijderd
naar mijn idee is dit een must voor mensen die al een hi-end systeem hebben, want voor de prijs van dit ding ($ 2500,-) ga eerst maar eens een hele goede versterker met hele goede speakers en luister dan eens!
Een goeie vervanging van dit apparaat die wel degelijk goed is en weinig ruis heeft is de behringer Ultracurve
Een eq-lizer, met een meetmicrofoon voor iets van 900 piek
Ontwikkelaar van NPM library Gleamy
Verwijderd
Ik heb zelf ook een Ultra-Curve van Behringer (alleen dan voor ruim f1300,-)Op zondag 06 januari 2002 11:33 schreef gitaarwerk het volgende:
dit word meestal gebruikt in studioos of opnameruimtes.
Een goeie vervanging van dit apparaat die wel degelijk goed is en weinig ruis heeft is de behringer Ultracurve
Een eq-lizer, met een meetmicrofoon voor iets van 900 piek
Als je in een beetje grote ruimte staat dan gaat hij extreem corrigeren vanwegen allerlei reflecties van sommige frequenties.
Hoewel, met die nieuwe PC software voor de Ultra-Curve is het natuurlijk wel leuk spelen
vet icoon heb je trouwens
uhmz.. jah...des te minder componenten altijd beter,..en dat geld zeker voor EQ's, dus in een high-end systeem moet je zowieso dat noiot gebruiken,..de meeste audiofielen passen juist hunhuiskamer aan
uhms..jah..die auto-correctie instelling is dacht ik ook niet bedoeld voor grote ruimtes. (et word wel gezegd, maar niet handig etc. wat jij al zei)
voor kleine ruimtes is het ideaal, ps. er is ook een nieuwe software update nu voor (check de behringer site)
Ik dacht dat je ruimtes (gesloten) van ongeveer 200m2 het beste automatisch kan meten (was officieel in liters, maar dat weet ik niet meer zo goed hoeveel dat was
hier nog ff de link naar die ultracurve
Behringer Ultracurve
http://www.hifi.nl/allesoverlees.asp?TekstID=1292
Hij kostte daar overigens Fl 16000,-
2 crush your enemies, 2 win the Tournament
EV Skoda Enyaq | cv Wallbox Pulsar Plus V6.7.36 | PV 4720WP Zuid | PIB 2 x Marstek Venus E 5.12 kWh V157.3 - CT003 V118 | Landis+Gyr E360 SMR5.0 | Tibber
Nou, dan doe je echt iets fout hoor. Ik gebruik de Ultracurve zelf ook, en ik ben er wild enthousiast over. Hij lost echt veel problemen op van mijn kamer, en het is niet dat ik nou zo'n verschrikkelijke kamer heb, iedere kamer heeft dat. En iedereen neemt die problemen gewoon voor lief.Op zondag 06 januari 2002 11:39 schreef 01V het volgende:
[..]
Ik heb zelf ook een Ultra-Curve van Behringer (alleen dan voor ruim f1300,-)met de meetmicrofoon, maar die automatische EQ instelling valt zwaar tegen, je kunt het beter met de hand doen.
Als je in een beetje grote ruimte staat dan gaat hij extreem corrigeren vanwegen allerlei reflecties van sommige frequenties.Op je kamer werkt het wel leuk, maar heb ik hem er liever helemaal niet tussen. (des te minder componenten des te beter)
Hoewel, met die nieuwe PC software voor de Ultra-Curve is het natuurlijk wel leuk spelen![]()
Ook het stereobeeld is erop vooruit gegaan omdat links en rechts veel meer hetzelfde klinken. En mijn kamer is echt behoorlijk symetrisch met een symetrische speakeropstelling, en toch zit er nog verschil tussen links en rechts. Allemaal dingen waar iedereen last van heeft en dat je met een Ultracurve of vergelijkbaar apparaat kan oplossen. De invloed van een ruimte wordt echt mega onderschat.
Dat los je toch gewoon op met een ander type speakerkabel manOp zondag 06 januari 2002 20:10 schreef Jag het volgende:
[..]
De invloed van een ruimte wordt echt mega onderschat.
ps: ik heb 5 speakers met een behoorlijk homogeen klankkarakter (verbazingwekkend maar waar
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
De kamer die veel uitmaakt hoe je je geluid beleefd, heeft enorm veel invloed dus.
Die invloeden heft die ultracurve gewoon op.
Je kan ze tussen ieder willekeurig apparaat zetten (misschien meot je ff een verloopje kopen) soms zit er een EQ in/uitgang op je versterker.
Wat de Ultracurve doet om dat te meten. Hij maakt een bepaalde soort ruis (rose ruis genoemd d8 ik) en daar zitten belpaalde frequenties in, die een bepaald aantal dB hebben,..dan meet de ultracurve de verschillen en corrigeert ze (mbv verschuivingen in spectrum, dynamisch bereik veranderen etc)
Zo krijg je dus een zo natuurgetrouw mogelijk geluid.
Deze is opzich ook hartsikke goed, ..dat moet ie ook zijn, want hij word in studioos gebruikt. Daar kan je geen troep hebben staan. Dus dan is het in princiepe ook onzin om zo'n ding van 16 000 piek te kopen..dat doen zelfs studioos niet..
Dat had ik natuurlijk al lang geprobeerdOp zondag 06 januari 2002 20:38 schreef JvS het volgende:
[..]
Dat los je toch gewoon op met een ander type speakerkabel man. Wel beide kanten evenlang anders ga je verschil tussen de twee speakers horen!!
Om te beginnen is het een apparaat dat niet voor thuis bedoeld is. Met HiFi heb je helaas geen group outs of auxiliries dus is het behelpen. Dit is hoe ik hem heb aangesloten:Op zondag 06 januari 2002 20:53 schreef hervaz het volgende:
Jag, kan je eens wat meer uitleggen hoe je zo'n ding aansluit, en hoe je hem instelt, en wat het daadwerkelijke effect is?
ik rout al mijn inkomende bronnen naar group out 1&2, die gaat naar de input van de Behringer. De outputs gaan naar twee mono inputs en die worden naar group out 3&4 (amp mid/hoog) en L&R (amp laag) gerout. Het voordeel hiervan is dat de Behringer altijd een hoog signaal krijgt, altijd tegen de +4 dBu aan. En de reden daarachter is dat de Behringer een DSP is, een digital sound processor. Het signaal wordt dus digitaal gemaakt en daarna weer analoog. En als je die AD en DA converters een heel laag signaal geeft, gebruik je niet de volledige resolutie (het zijn 24 bit converters) en dan krijg je onnodige signaal verneuking.
In een HiFi installatie zou je hem in een tape loop kunnen zetten (tape 1 outputs naar Behringer inputs, Behringer outputs naar tape 1 inputs), of je zou de digitale optie kunnen nemen en dan alles op de digitale inputs van de Behringer doen (dat is natuurlijk het beste). Wat je niet moet doen, is de Behringer tussen pre en poweramp. Het signaal dat een preamp geeft is echt veel te laag. Wat je evt nog wel zou kunnen doen, is hem wel op de outputs van de preamp, en dan die preamp op 12 uur zetten en dan potmeters tussen de outputs en de poweramp.
Hoe je hem instelt is best lastig. Op zich klinkt het heel eenvoudig, gewoon meetmicro inpluggen en op luisterpositie hangen, flink pink noise maken en hem laten AutoQ-en. Helaas werkt dat niet echt lekker. Hij komt wel met een curve, maar eigenlijk is iedereen het erover eens dat de curve die hij dan maakt niet mooi is. Je hebt grofweg twee opties: je kan een meting heel dichtbij de speaker doen, en dan die curve als target curve voor de AutoQ instellen (hij gaat dan die curve als uiteindelijke response proberen te krijgen) en dan een meting doen op de luisterpositie.
Of je kan een andere target curve gebruiken waarbij er iets hoog vanaf is en een tikkie laag erbij. In de vele discussies over het apparaat is die wel als goede target curve naar voren gekomen. Waarschijnlijk hebben dit soort dingen te maken met het verschil tussen de werking van een microfoon en ons gehoor te maken ofzo. Ik weet het ook niet precies, maar die target curve werkt best prettig iig.
Als je de autoQ z'n werk hebt laten doen, dan maak je de EQ iets smoother. Dat heeft de volgende reden: bij een normale EQ, een analoge, is het zo dat alle faders invloed op elkaar hebben. Als je +10 erbij EQ-ed bij 100Hz en -10 dB bij 80Hz is het resultaat iets van -3 bij 100Hz en +3 bij 80Hz. En andersom, als je bij beiden +10 doet ie het resultaat wel iets van +15 dB. Dat heeft twee nadelen: a) je weet niet precies waarmee je bezig bent (EQ's kunnen veel heftige zijn dan de fader-curve doet vermoeden) en pieken en dalen die vlakbij elkaar liggen kan je niet oplossen. De Behringer heeft ook last van dat alle faders op elkaar invloed hebben, maar hij gaat net zo lang EQ-en tot hij de curve heeft gemaakt die op je scherm staat (de fader curve dus). Dat heeft als nadeel dat je hele heftige EQ's kan krijgen zonder dat je het doorhebt. Als je -10 dB bij 80Hz hebt en +5 dB bij 100Hz dan heb je in werkelijkheid misschien wel een filter van -48 dB ofzo. En met dat soort hoeveelheden worden die filters heel makkelijk overbelast waardoor de Behringer gaat clippen, en digitaal clippen wil je niet
Dus je moet de EQ iets gladder maken, en ook de extremen die meestal een EQ hebben van meer dan +10 dB (om de afval van de luidspreker te compenseren) kan je er beter wat vanaf halen, tenzij je het niet erg vindt om heel veel output kwijt te raken.
Het resultaat: twee speakers die hetzelfde klinken met daardoor een heel mooi stereobeeld. Alle problemen waaraan je altijd al ergerde (in mijn geval bonkerig, wat terughoudend in het sublaag op de meeste plekken in mijn kamer) worden opgelost. Maar wat in mijn geval al helemaal mooi was: ik had in mijn kamer vor mijn luisterpositie een compromis tussen stereobeeld en laagweergave. Op de plek waar het stereobeeld het mooist was, klonk het laag gewoon niet mooi. Maar dat soort compromissen heb je niet meer met zo'n Behringer: hij EQ'ed het toch wel recht
En als je wat getallen wilt horen: lineair tot 30 Hz, en het zou ook wel lager kunnen (bovengrens weet ik even niet).
*Proost op Jag
Zit je niet constant met die Eq te "klooien" als je een andere cd opzet, of is het 1x fine tunen en je hebt de ideale instelling?
maar et gaat allemaal ten koste van je kwaliteit...
Het idd een pro apparaat, maar ook met HiFi is hij wel te gebruiken, maar je zal er wel tijd en moeite in moeten steken. En hij kan op zich wel tussen voor en eindtrap, alleen is dat verre van ideaal, dan kan je hem veel beter in een tape loop doen, alhoewel dat ook niet ideaal is (kan eigenlijk alleen maar als al je bronnen regelbaar zijn, een cd speler kan de Behringer wel over z'n nek doen gaan, zeker als er een beetje heftige EQ instaat). Maar ook in HiFi kan zo'n apparaat echt een uitkomst zijn. En het mooie is dat je zo'n ding ook heel makkelijk kan uitproberen: gewoon bij een pro zaak binnen stappen en zeggen dat je geinteresseerd bent in zo'n apparaat en of je hem ff mag uitproberen, en desnoods huur je hem (kost toch geen drol). Dan kan je er een dag of twee mee gaan klooien.Op zondag 06 januari 2002 21:52 schreef hervaz het volgende:
Goed verhaal, ik snap nu hoe hij werkt, en als ik het zo lees lijkt het me niets voor iemand met normale hifi eigenlijk, dat op die tape lijkt me niet geweldig, en jammer genoeg kan ie niet rechtreeks tussen voor/eind trap (ik dacht dat dat kon).
Zit je niet constant met die Eq te "klooien" als je een andere cd opzet, of is het 1x fine tunen en je hebt de ideale instelling?
En ik maak idd gewoon één instelling voor mijn set. Muziek draaien gaat als vanouds. Op zich heb ik wel eens het gevoel dat bepaalde muziek wel beter zou kunnen klinken, maar dan laat ik wel lekker gewoon zo. Als je elke keer dat je een cd opzet moet gaan soudchecken word je helemaal gek.
Alleen sommige DivX'en wil ik nog wel eens aan EQ'en (hoog eruit als dat helemaal vervormd is, of wat laag eruit als iemand daar overmatig veel van erin heeft gedaan), maar dat doe ik gewoon met de EQ's die op mijn A&H mixer zitten (normaal bypass ik die).
Ik las op het hifi forum ook iemand die in de pro audio werkt en er ook goeie ervaringen mee had, die gaf echter ook al de waarschuwing dat het echt geen simpel ding is en zeker kennis voor nodig is, en je er veel tijd in moet steken.
Ik kan me echter ook goed voorstellen dat je helemaal gek wordt van dat ding, omdat je altijd wel iets hebt wat je "ff" bij wil stellen aan je muziek/film/whatever....
Daar was ik ook bang voor, maar dat valt gelukkig erg mee. Ik zit echt nooit aan dat apparaat, behalve om hem aan te zetten en hem in de signaalweg op te nemen (geweldige funtie dat je hem ook kan bypassen).Op zondag 06 januari 2002 22:11 schreef hervaz het volgende:
Ik ben wel nieuwschierig geworden eigenlijk, ik lees dit eigenlijk te laat want ik heb me in de vakantie vaak stierlijk zitten vervelen
Ik las op het hifi forum ook iemand die in de pro audio werkt en er ook goeie ervaringen mee had, die gaf echter ook al de waarschuwing dat het echt geen simpel ding is en zeker kennis voor nodig is, en je er veel tijd in moet steken.
Ik kan me echter ook goed voorstellen dat je helemaal gek wordt van dat ding, omdat je altijd wel iets hebt wat je "ff" bij wil stellen aan je muziek/film/whatever....
Maar waar woon je? Je mag anders mijnes wel een tijdje lenen, ik kan wel een tijdje zonder (niet te lang hoor
Maar ik loop stage in doetinchem, en daar zit een zaak die in dat soort spullen handelt, en anders zitten er nog enkele zaken in bocholt in duitsland, en die stad is maar een paar kilometer van me vandaan, ik zal daar zeker binnenkort eens binnenwandelen, want ik wil het wel eens weten, mede omdat mijn luisterruimte ook niet bepaald ideaal is...
In ieder geval bedankt voor je aanbod
Ok, dat gaat niet werken idd (ik zit in het midden van NL). Als je die zaak binnen stapt, vergeet dan ook niet de meetmicro erbij te vragen (plus 5m signaalkabel), zonder dat ding heb je er weinig aan. Als ze de Behringer micro niet hebben, hebben ze vast wel een andere mooie omnidirectionele condensator mic.Op zondag 06 januari 2002 22:20 schreef hervaz het volgende:
Ik woon helaas in de spreekwoordelijke "middle-of-nowhere", Aalten in gelderland, een kilometer of 60 achter arnhem (tussen de koeien) op een steenworp afstand van duitsland.
Maar ik loop stage in doetinchem, en daar zit een zaak die in dat soort spullen handelt, en anders zitten er nog enkele zaken in bocholt in duitsland, en die stad is maar een paar kilometer van me vandaan, ik zal daar zeker binnenkort eens binnenwandelen, want ik wil het wel eens weten, mede omdat mijn luisterruimte ook niet bepaald ideaal is...
In ieder geval bedankt voor je aanbod
En ook niet vergeten om XLR -> rca kabels of verloopjes erbij te vragen, anders kan je hem niet aansluiten
heheheWel beide kanten evenlang anders ga je verschil tussen de twee speakers horen!!
Wist niet dat er ook nog lol gemaakt kon worden op AV&H!sjees wat een verhaal.. jonge.. jij krijgt een biertje van me
Pluimpje voor gitaarke.
WTF! Wat voor speakers heb jij? (heb je die nieuwe nou eigenlijk al? of heb je alleen pas die ultracurve met die zooi aan versterkers voor een puik prijsje?)lineair tot 30 Hz
En nog een goed idee ook * Jag pakt ff een biertjeWist niet dat er ook nog lol gemaakt kon worden op AV&H!
Pluimpje voor gitaarke.
Ik heb nog steeds mijn 604's, en idd een goed gevuld versterkerrack. Maar ik zit niet stil, op het moment ben ik bezig om mijn 604's te modifien (passieve filters eruit). En het volgende voor in het rack zal een crossover zijn, waarschijnlijk de BSS minidrive, de 6 outputs versie.WTF! Wat voor speakers heb jij? (heb je die nieuwe nou eigenlijk al? of heb je alleen pas die ultracurve met die zooi aan versterkers voor een puik prijsje?)
En plannen zijn om te gaan luisteren bij Klipsch (zeg maar eens nee tegen de importeur die op je kamer staat
En als je dus een andere hifi speaker koopt, is het eerste wat je moet doen ze modificeren? Of ben je van dat tri amp idee afgestapt?
(wat een vraagbui heb ik vandaag
Ja, maar modificeren is een groot woord, ik bypass de ingebouwde wisselfilters, maar dat kan ik ook weer terug veranderen. Ik verander niks permanent.Op zondag 06 januari 2002 22:59 schreef hervaz het volgende:
Welke klipsch?
En als je dus een andere hifi speaker koopt, is het eerste wat je moet doen ze modificeren? Of ben je van dat tri amp idee afgestapt?
(wat een vraagbui heb ik vandaag)
ps..ik maak altijd in iedere box 24dB/Octaaf scheidingsfilters..
ik houd niet van die 6 of 12db/Octaaf
Verwijderd
Dit soort problemen klinken me erg bekend in de oren: ook bij mij is het zo dat als ik m'n luidsprekers zo heb opgesteld dat ik echt een mooi stereobeeld heb, het laag niet optimaal uit de verf komt. Sowieso krijg ik het tot nog toe niet echt goed voor elkaar om op een beetje redelijke luisterplaats het laag echt goed te krijgen. Zo'n eq toepassen zie ik echter niet zo zitten en is ook wat lastig in mijn apparatuur te integreren. Nu heb ik op best wel forse luidsprekers nl. Quadral Aurum 7 en ik heb op dit moment ook de kleinere variant hiervan (Aurum 5) thuis staan, maar alhoewel het best goed klinkt, blijf ik het gevoel houden dat m'n laag beter zou moeten kunnen. Ik begin me nu af te vragen of ik het wel optimaal kan krijgen met twee grote zuilluidsprekers. Een kennis van mij kreeg bij hem thuis met grote luidsprekers ook nooit een optimaal resultaat en heeft daarom gekozen voor een oplossing in de vorm van kleinere frontspeakers (geen satelliet dingetjes of zo, wel normale 'full-range' dingen) in combinatie met een Rel Storm subwoofer. Ik heb het nog niet gehoord, maar naar zijn eigen zeggen klinkt het zeer goed en kan hij nu een geluidskwaliteit bereiken die hij met grote luidsprekers nooit heeft kunnen behalen. Ik zit dus sterk te twijfelen of ik ook niet zo'n oplossing zou willen doen, omdat je door het gebruik van een subwoofer wellicht het laag wat beter onafhankelijk van je stereobeeld zou kunnen 'opstellen'. Iemand hier misschien een zinnige opmerking over?Op zondag 06 januari 2002 21:25 schreef Jag het volgende:
[..]
Het resultaat: twee speakers die hetzelfde klinken met daardoor een heel mooi stereobeeld. Alle problemen waaraan je altijd al ergerde (in mijn geval bonkerig, wat terughoudend in het sublaag op de meeste plekken in mijn kamer) worden opgelost. Maar wat in mijn geval al helemaal mooi was: ik had in mijn kamer vor mijn luisterpositie een compromis tussen stereobeeld en laagweergave. Op de plek waar het stereobeeld het mooist was, klonk het laag gewoon niet mooi. Maar dat soort compromissen heb je niet meer met zo'n Behringer: hij EQ'ed het toch wel recht.
Ik quote een review, waar ik het HEEL erg mee eens ben:
http://home.pi.be/~nzc641/menu/clubdagen/clubdag7.htm
Er bestaat tegenwoordig dus ook een meerkanaals apparaat hiervan, persoonlijk vind ik dat echt een heel gaaf idee. In mijn kamer heb ik echt extreem last van rare bulten en weet ik wat in mijn luisterplaats, alle 5 de speakers klinken echt totaal anders met pink noise (ze hadden net zo goed van een ander merk kunnen zijn, iets wat ik ook altijd denk en wat ook in reviews staat, heel erg in mijn straatje van denken dus). Bas klinkt niet strak en weet ik wat allemaal.Peter Lyngdorf gebruikte natuurlijk zijn eigen Dali luidsprekers om te demonstreren (MS5 en MS4 Euphonia + heel grote subwoofers pal in de hoeken). Verder een stel TacT digitale versterkers en de TacT 2.2X Room Correction Preamplifier. Geen surround maar gewone stereo. De CD-speler was een gewoon model van NAD.En toch:alle CD's klonken perfect. Natuurlijk had Peter Lyngdorf een selectie gemaakt en was er voor de pauze vooral popmuziek met veel close-miking en andere gimmicks. Na de pauze werd bijna uitsluitend klassiek gedraaid en konden we echt oordelen. Bij de voortdurende vergelijking tussen wel en geen correctie bleek het ongecorrigeerde geluid telkens onmiddellijk af te vallen. Het klonk zelfs vervormd. Na correctie werd de scene breed en diep, elk instrument was plastisch aanwezig. Luisteren was een verademing, kostte geen enkele moeite meer. De lange en interessante uiteenzetting vooraf door Peter Lyngdorf had ons aangetoond welke ellende een doorsnee ruimte toevoegt aan het weergegeven geluid, in het frequentiedomein (afwijkingen van wel 15 decibel) doch vooral in het tijddomein (staande golven met bulten en
knopen, talloze reflecties, nagalm...). Room distortion bederft volgens Mr. Peter zeker 50% van de weergave van de vijf laagste octaven.90% van wat onze oren bereikt bestaat uit kleuring (room coloration artefacts). Daarom wordt er dus zoveel heen en weer geschoven met luidsprekers (repositioning), worden kapitalen uitgegeven aan peperdure interlinks en luidsprekerkabels, worden meubels verplaatst enz... Allemaal tevergeefs, want telkens introduceert men alleen maar andere afwijkingen. Een ander stel CD's gaat nu beter klinken, maar de vorige uitgezochte CD's klinken nu weer veel minder. Met uitgestreken gezicht beweren sommige dealers dat de nieuwe interlinks eerst moeten "inbranden". En inderdaad, na een drietal weken is men het afwijkende maar nog steeds niet correcte geluid weer gewoon. Ik denk dat Peter Lyngdorf hiermee volkomen de nagel op de kop slaat. Ik zou wel eens naar dit Room
Correction System willen luisteren in een meer gewone luisterruimte!
Dank u audioforum.be voor dit prachtige initiatief.
IMO is kamer acoustiek een van de belangrijkste zaken, zodra je een goede cd speler, een nette versterker en een goede speakers hebt. Ik ben zelf een anti-kabelfetisjist en probeer zaken altijd met logica aan te pakken. Goede kabels gaan mijn basproblemen niet verhelpen, zo'n TACT dus
Het feit dat-ie ook delay's en fasevervormingen worden dus aangepakt, doet een beringer dat nou ook, of pakt die alleen de frequenties aan? Je schrikt je trouwens dood als je een meting in je kamer doet, van je 20-20Khz +/-1db speaker doet, +/-15db (dat is zo'n 30x harder of zachter) is niet vreemd in een normale kamer...
Maar je hoort bijna niemand over de akoestische problemen die luisterruimtes met zich mee brengen.
Ik was in dit topic nog razend enthousiast over de UltraCurve. Nou, het is zeker wel een leuk apparaat, maar ik heb geleerd dat het probleem niet verholpen wordt door even de AutoQ erover heen te laten gaan.
Het probleem zit hem vooral in dat het niet alleen een response probleem is, maar het zit hem ook in de time domain. Alleen het interpeteren van de meetgegevens is al een vak apart en bovendien onderwerp van discussie. Bovendien is de oplossing niet zo simpel dat je gewoon een met een EQ de response "op je scherm" kan rechtrekken. Vaak zit er niets anders op dan de probleem frequenties eruit te halen. Maar als je dat echt effectief wilt doen, zit je a) met problematische filters (notch filters brengen hun eigen artefacten zoals ringing en fase problem met zich mee en b) creeer je een nieuw probleem doordat je er dingen uit gaat halen. Vaak zo erg, dat er bijna niet meer overblijft in de 50 - 200 Hz regio.
Kortom, het is een ontzettend lastig probleem, en de Tact is een leuke poging denk ik. Ze stellen de problemen uiteraard veel te simpel voor, wat te verwachten is aangezien ze hun eigen produkt natuurlijk willen promoten. Maar het zal zeker geen wondermiddel zijn. Het blijft toch een beetje een paardemiddel (geldt ook voor mijn Sony DSP "room correction").
Een andere aanpak is die van de dipool van meneer Linkwitz. Mijn vingers jeuken echt om die dingen een keer te bouwen (heb alleen geen geld en geen plaats ervoor
Hij heeft iig wel een hele goede site, niet alleen over zijn dipool ontwerp maar ook over room acoustics in zijn algemeenheid: link.

Ow, en had ik al gezegd dat ie bloedmooi is ?
Jij steekt veel tijd in het meten aan de luidspreker zelf, maar ik zie je nooit een poging doen om room correction of iets van dien aard te doen. Ook nooit overwogen een dipool ontwerp zoals die van Linkwitz te bouwen?
Dat komt door mijn woonsituatie: Ik heb geen echte luisterruimte. Wanneer ik dat wel heb, over een tijdje ga ik ook aan de EQ.Jij steekt veel tijd in het meten aan de luidspreker zelf, maar ik zie je nooit een poging doen om room correction of iets van dien aard te doen. Ook nooit overwogen een dipool ontwerp zoals die van Linkwitz te bouwen?
Het is mij al heel snel duidelijk geworden dat hoe verderop in de keten je zit, hoe groter het effect is op het geluid (dus ik ga lekker dwars tegen de audiofilie in). De kamer en de speakers kunnen het meeste vernielen aan de weergave.
Aan een dipool ga ik de komende tijd niet beginnen. Niet omdat ik denk dat het niet goed klinkt, maar gewoon omdat ik eerst andere dingen wil proberen.
Sja, een EQ is geen holy grail, maar wel een handige tool.Lampje schreef op 25 August 2003 @ 20:37:
[...]
Dat komt door mijn woonsituatie: Ik heb geen echte luisterruimte. Wanneer ik dat wel heb, over een tijdje ga ik ook aan de EQ.
Het is mij al heel snel duidelijk geworden dat hoe verderop in de keten je zit, hoe groter het effect is op het geluid (dus ik ga lekker dwars tegen de audiofilie in). De kamer en de speakers kunnen het meeste vernielen aan de weergave.
Aan een dipool ga ik de komende tijd niet beginnen. Niet omdat ik denk dat het niet goed klinkt, maar gewoon omdat ik eerst andere dingen wil proberen.
Wat ga je trouwens proberen ipv een dipool?
Maar ik wil graag naar een dynamische speaker toe. Dus eentje die een bovengemiddelde gevoeligheid heeft voor een hifi-speaker (92-95dB) en die ook de nodige headroom heeft (dus tot zo'n 105-110 dB kan spelen).
Dat zal waarschijnlijk een flink grote worden, want dit is vooral in het laag niet makkelijk (=klein en voor weinig geld
Dan zul je ook wel helemaal actief willen gaan, of niet?
Ik heb me nog helemaal niet verdiept in het type driver edJag schreef op 25 augustus 2003 @ 20:55:
Ah, dat is grappig, dan ga je doen wat ik gedaan heb. Focal drivers ofzo voor het laag? Of ook prof drivers zoals ik?
Dan zul je ook wel helemaal actief willen gaan, of niet?
Maar het gaat zeker die kant op: Groot en efficient (dus Focal audiom, PHL en consorten. Er zijn er meer die in die hoek zitten.) 92dB/w/m halen in het laag (met een f3 van zo'n 20-25hz) is lastig. En ik wil maximaal 2 basdrivers per box.
En dan ga ik ook zeker actief
En helemaal zelfbouw (voor de leukigheid
Sterker nog: Ik ben al met een amerikaan bezig een wat universeel actief filter printje te ontwerpen. En ik heb ook al lopen nadenken over hoe ik dan de voorversterker wil aanpakken. Het punt is, dat wanneer je een EQ/roomdinges gaat gebruiken, je eigenlijk geen voorversterker meer nodig hebt (hooguit wanneer je aansluitingen te kort komt). Maar als je goed kijkt wat zo'n apparaat doet (filteren en delayen) dan kan dat ook met een actief filter gedaan worden. Ik weet dus nog niet of ik voor een "geïntegreerd" systeem ga, of voor een actief filter met alle filterfuncties erop. Ik weet ook niet goed waar ik die keuze op kan baseren: In kosten, flexibiliteit, kwaliteit ontloopt het mekaar niet echt. Maar dat zien we tegen die tijd wel
En met versterkers ben ik ook bezig: Ik ben nu (letterlijk nu: ik zit nu ff achter mijn pc, maar ga zo weer weg) bezig met wat zelfstudie over transistor circuitjes. Het zal een hele tijd duren voordat ik zelf iets kan ontwerpen. Maar dat is ook niet helemaal de bedoeling. Ik wil transistor circuitjes kunnen begrijpen en doorrekenen, niet zelf kunnen ontwerpen. Het uiteindelijke ontwerp zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op een versterker van Douglas Self, zijn boek heb ik ook gekocht. Dus de zelfbouwluidsprekers zullen dan ook aan zelfbouwversterkers hangen.
Meerjarenplan
Maar als je de mogelijkheid wilt hebben om te delayen, hoe ga je dat doen dan? En waarom wil je een f3 van 20Hz? En wat stel je als max grootte voor de subs?Lampje schreef op 25 August 2003 @ 21:06:
[...]
Ik heb me nog helemaal niet verdiept in het type driver ed
Maar het gaat zeker die kant op: Groot en efficient (dus Focal audiom, PHL en consorten. Er zijn er meer die in die hoek zitten.) 92dB/w/m halen in het laag (met een f3 van zo'n 20-25hz) is lastig. En ik wil maximaal 2 basdrivers per box.
En dan ga ik ook zeker actief
En helemaal zelfbouw (voor de leukigheid)
Sterker nog: Ik ben al met een amerikaan bezig een wat universeel actief filter printje te ontwerpen. En ik heb ook al lopen nadenken over hoe ik dan de voorversterker wil aanpakken. Het punt is, dat wanneer je een EQ/roomdinges gaat gebruiken, je eigenlijk geen voorversterker meer nodig hebt (hooguit wanneer je aansluitingen te kort komt). Maar als je goed kijkt wat zo'n apparaat doet (filteren en delayen) dan kan dat ook met een actief filter gedaan worden. Ik weet dus nog niet of ik voor een "geïntegreerd" systeem ga, of voor een actief filter met alle filterfuncties erop. Ik weet ook niet goed waar ik die keuze op kan baseren: In kosten, flexibiliteit, kwaliteit ontloopt het mekaar niet echt. Maar dat zien we tegen die tijd wel
En met versterkers ben ik ook bezig: Ik ben nu (letterlijk nu: ik zit nu ff achter mijn pc, maar ga zo weer weg) bezig met wat zelfstudie over transistor circuitjes. Het zal een hele tijd duren voordat ik zelf iets kan ontwerpen. Maar dat is ook niet helemaal de bedoeling. Ik wil transistor circuitjes kunnen begrijpen en doorrekenen, niet zelf kunnen ontwerpen. Het uiteindelijke ontwerp zal waarschijnlijk gebaseerd zijn op een versterker van Douglas Self, zijn boek heb ik ook gekocht. Dus de zelfbouwluidsprekers zullen dan ook aan zelfbouwversterkers hangen.
Meerjarenplan
Heeft wel iets zo'n geintegreerd systeem. Lijkt me ook wel leuk om speakers te maken met crossover filters en versterkers ingebouwd.
En heb je je wel eens verdiept in die nieuwe types digitale amps? Ik weet er het fijne niet van, maar ik weet wel dat het geluidstechnisch gelijk of beter is dan traditionele class AB designs met het voordeel van enorm hoge efficientie. Ik weet dat er prints te koop zijn die echt heel weinig kosten en ook tot enorme vermogens als het moet (interessant voor dipool laag).
20-25 hzJag schreef op 27 augustus 2003 @ 14:51:
[...]
Maar als je de mogelijkheid wilt hebben om te delayen, hoe ga je dat doen dan? En waarom wil je een f3 van 20Hz? En wat stel je als max grootte voor de subs?
Delay is gewoon een standaard filterfunctie, dat is niet zo heel lastig te realiseren (kijk maar eens op linkwitzlab.com bij dat overzicht van actieve filters)
Nee, nog niet echt. De geluidskwaliteit is nog wel steeds een punt van zorg bij digitale versterkers. Je moet wel een print zien te vinden met een acceptabel hoge schakelfrequentie. Die zijn dun gezaaid.En heb je je wel eens verdiept in die nieuwe types digitale amps? Ik weet er het fijne niet van, maar ik weet wel dat het geluidstechnisch gelijk of beter is dan traditionele class AB designs met het voordeel van enorm hoge efficientie.
Verwijderd
En de meeste digitaleversterkerkits zijn grote stralingsbronnen. Sommige Tripath chips zijn zo erg dat je niet meer kan bellen of tvkijken in dezelfde kamer. Ik houd het voorlopig maar bij klasse ALampje schreef op 27 August 2003 @ 15:25:
[...]
Nee, nog niet echt. De geluidskwaliteit is nog wel steeds een punt van zorg bij digitale versterkers. Je moet wel een print zien te vinden met een acceptabel hoge schakelfrequentie. Die zijn dun gezaaid.
Verwijderd
Ik loop eigenlijk met hetzelfde idee rond, ook omdat ik graag meer uit mijn 12W buizenbak wil halenLampje schreef op 25 augustus 2003 @ 20:46:
Zover ben ik nog niet
Maar ik wil graag naar een dynamische speaker toe. Dus eentje die een bovengemiddelde gevoeligheid heeft voor een hifi-speaker (92-95dB) en die ook de nodige headroom heeft (dus tot zo'n 105-110 dB kan spelen).
Dat zal waarschijnlijk een flink grote worden, want dit is vooral in het laag niet makkelijk (=klein en voor weinig geld) te realiseren.
De bas wil ik dan actief gefilterd (en waarschijnlijk geboost om kastvolume niet te veel te laten groeien) met solidstate aansturen. Ook een gesloten behuizing. Drivers waar ik aan denk zitten in de PA hoek (Visaton TIW en PHL)
Probleem is alleen dat ik nog nooit PHL drivers heb mogen beluisteren en de specs duiden op een basreflexbehuizing. Tevens is er nergens een frequentieplot en of impedantieplot te bekennen (iig niet in de datasheet van clofis.nl) Echter met 93dB/w/m zijn ze wel bijzonder efficient. Wat ze moeten kosten in Nederland weet ik niet, maar in de US staan ze voor ~$125 in de prijslijst. (de 1230)
Al met al moet ik nog wat dingen op een rijtje zetten, maar ja dat is de hobby
edit: plaatje met eventuele respons van topkast:
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2003 17:13 ]