van schema naar printplaat

Pagina: 1
Acties:
  • 438 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Topicstarter
Ja k weet niet of hier al een topic over geweest is ...maar ja .. ik kon t niet vinden ...

Ik wil samen met een vriend van mij een buizen gitaar (vet) versterker gaan maken ..... nu is het eneige probleem dat wij niet goed weten hoe je van een werkend schema een goed printplaat model/negatief (snappie?) moet maken, zodat we t kunnen tekenen en daarna kunnen etsen..
Is er iemand die daar sugesties voor heeft?

of is het schema hetzelfde als de printplaat .. :?

• rambo-2001
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

als jullie een schema hebben met weerstanden en allerlei andere componenten moet je gaan kijken welke verbindingen jullie willen maken.vervolgens op kalk papier een negatief maken en dan belichten.

wat slimmer is om even op de site van electronic workbench kijken en daar even de demo's van multisim en ultiboard ophalen.
schema maken met componenten in multisim en dan omzetten naar ultiboard bestanden (lees exporteren).
in ultiboard ophalen en je hebt een negatief voor een printplaat

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

Verwijderd

Door buizen gaat een aardig hoge spanning dus houd daar rekening mee met het maken van de printkaart.

[blaat]
Als ik jou was zou ik maar eerst naar de buizen en voetstukken gaan zoeken want die dingen zijn duur en zeldzaam.
[/blaat]

Verwijderd

Kunt het beste een schema zoeken met print-layout er bij en dan de printplaat laten maken.
De gaatjes moeten er namelijk ook in worden geboord en als je daar de juiste spullen niet voor hebt wordt het wel moeilijk.
Om zelf een layout te maken vanaf schema en dan de print nog is heel veel werk, geloof me, ik heb er in het verleden tientallen op die manier gemaakt.

• XerroR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-03 15:19

XerroR

-=:|X|:=-

Op zondag 06 januari 2002 02:48 schreef hendrikjandestuntman het volgende:
Ja k weet niet of hier al een topic over geweest is ...maar ja .. ik kon t niet vinden ...

Ik wil samen met een vriend van mij een buizen gitaar (vet) versterker gaan maken ..... nu is het eneige probleem dat wij niet goed weten hoe je van een werkend schema een goed printplaat model/negatief (snappie?) moet maken, zodat we t kunnen tekenen en daarna kunnen etsen..
Is er iemand die daar sugesties voor heeft?

of is het schema hetzelfde als de printplaat .. :?
Ik maak altijd het schema in Ulticap daarna maak ik de print in Ultiboard als de printtekening af is kun je het laten checken door Ultiboard die kijkt dan naar het schema wat je in Ulticap gemaakt hebt, als ie dus goed is kun je hem uitprinten :) en dan kun je hem gaan etsen :)

/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/\/

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 11:16 schreef exter het volgende:
Kunt het beste een schema zoeken met print-layout er bij en dan de printplaat laten maken.
De gaatjes moeten er namelijk ook in worden geboord en als je daar de juiste spullen niet voor hebt wordt het wel moeilijk.
Om zelf een layout te maken vanaf schema en dan de print nog is heel veel werk, geloof me, ik heb er in het verleden tientallen op die manier gemaakt.
valt wel mee. Maar, gezien de simpelheid van een buizenversterker, alswel de grote (formaat) componenten zou ik lekker op zijn ouderwets met printsteuntjes gaan werken. Geeft je meteen wat spelingsruimte om te modificeren als je de brom uit je versterker moet gaan halen. (en die kom je gegarandeerd tegen, ook uit ervaring). Op een printplaat liggen al je componentenlocaties vast en wordt brom elimineren binen een paar minuten al een frustrerend zooitje.

Watvoor schema gebruik je? Iets bekends?

Verwijderd

Valt niet mee....

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 11:30 schreef exter het volgende:
Valt niet mee....
Schema invoeren, netlist genereren, netlist inlezen in board editor, uitlaserprinten op de pcbsheetfolie, belichten, print otwikkelen, print etsen, gaatjes boren met de Dremel (in standaard).

Het gaat hier over een gitaarversterker. Daarom neem ik aan dat het geen dubbelzijdige print met SMD en tru-hole via's enzo is.

Heb er in het verleden tot nu ook veel gemaakt. Vandaar dat ik zeg "valt wel mee". :) Het softwarematige ontwerpen is nog het meeste werk.

Verwijderd

Voor iemand die het verschil nog niet weet tussen schema en printplaat (no offence) zal het niet meevallen.

Verwijderd

Op zondag 06 januari 2002 11:40 schreef exter het volgende waarheid als een }:O :
Voor iemand die het verschil nog niet weet tussen schema en printplaat (no offence) zal het niet meevallen.
Volledig mee eens :) :)

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Topicstarter
k heb ook nooit het idee gehad dat het makkelijk zou zijn. (ik had wel het idee dat t maken vanb de printplaat en de onderdelen bij elkaar gaaren het lastigst zou zijn; correct me if I'm wrong)
Maar wel heel leuk als het af is. :)

MAar ja wij hebben een boek met daarin een stuk of tig fender buizen versterker schema's.

En willen er gewoon een bouwen. We zijn ons ook wel bewust van het feit dat het waarschijnlijk meer hgaat kosten dan ergens een of andere versterker op de kop tikken.

Zeg nu zelf t is toch super vet om je buren overlast te bezorgen met een eigenmaakte 100 watt buizen versterker >:)

Verwijderd

Na ja, dan kun je het beste eerst maar es zien of je aan alle componenten kunt komen.

Verwijderd

Zolang je niet in de paar Twin ontwerpen gaat zitten waar potmeters met een extra aftakking worden gebruikt (die echt niet meer te krijgen zijn) en exact de fender reverb wilt inbouwen (lastige drivertrafo) is alles goed te krijgen hoor. 100 W ?
Da's dus 4 6L6-en. Geen probleem. Trafo's?? Die jongens van Marble versterkers (www.fns.nl (geloof ik) hebben dat gewoon op voorraad en gewikkels a'la Fender. Klinkt het ook nog als een Fender!
Blijft over, de toonregel c-tjes enzo. Die grote spanningen zijn tegenwoordig iets, maar niet veel, moeilijker te krijgen.

M.A.W een fender nabouwen is niet echt lastig. In het boek met Fender schema's wat ik heb loggen staat ook het volledig bouwdiagram/bedradingsschema er vaak bij, Kun je het bouwen op een kale (geen sporen) priltplaat met holnietjes. Zo deden ze het bij Fender indertijd ook.

• AFR
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

AFR

Als je als amateur printplaten gaat ontwerpen is Cadsoft EAGLE het ideale programma: heel eenvoudig te gebruiken en niet duur. Er bestaat zelfs een freeware versie van (www.cadsoft.de).

Bij het ontwerpen van de printplaat moet je er wel rekening mee houden dat het heel moeilijk is om zelf dubbelzijdige printplaten te etsen. Houd dus alles enkelzijdig als het kan. Ook bij het boren van kleine gaten kan het printkoper wel eens loslaten. Maak de pads dus iets groter als de standaard afmeting.

Als je het schema niet zelf wilt ontwerpen, maar gebruik maakt van bestaande schema's is het misschien ook een optie om te kijken of Elektuur nog een printplaat voor een buizenversterker in de PCB-service heeft staan. Ook velleman levert bouwpakketten.

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14-08 08:55
Voor buizenversterkers moet je geen printplaat maken. Alle onderdelen zijn zo groot dat het vrijwel nutteloos is om een print te etsen, je kan alle onderdelen gewoon in een behuizing stoppen, vastschroeven/lijmen en met kabeltjes aan elkaar solderen.

Kijk maar eens op deze pagina's voor plaatjes van zelfbouwbuizenversterkers (en onderdelen!!!)

www.vt52.com
www.ultranalog.com
www.triodedick.nl
www.machmat.com
www.triodes.nl

Allemaal nederlanders

• hendrikjan
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

Topicstarter
he te gek mensen. Ik had niet gedacht dat dit hier leefde.

Nu eerst bedenken welke het gaat worden ....

:)

Meeer tips zijn altijd welkom
Pagina: 1