Ik las dit in mijn ogen toch wel alarmerende bericht in de Intermediair:
Gelukkig geeft het laatste zinnetje nog een beetje hoop.
Kan me niet voorstellen dat het onderwijs in Nederland zo slecht is als bovenstaande doet geloven.
Ik vind het behoorlijk treurig wat hierboven staat.Onderzoek van de Europese Commissie onder de inwoners van de lidstaten maakt duidelijk: er moet meer geld naar onderwijs.
Op gezette tijden onderzoekt de Europese Commissie hoe de ingezetenen van de lidstaten staan tegenover de wetenschap en de techniek. Het afgelopen jaar is er weer zo'n grootschalige enquete uitgevoerd, die zijn neerslag vond in een eerder deze maand gepubliceerd rapport. Hoewel het grootste deel van de enquete betrekking heeft op wat de Europeanen van wetenschap en techniek verwachten, is een van de aardigste onderdelen dat daarin gekeken wordt naar de kennis die de mensen zelf hebben van wetenschap.
Wat vind de Europeaan bijvoorbeeld dat tot de wetenschap mag worden gerekend? Vooral medicijnen, vindt ruim negentig procent, net een paar procent meer dan de groep die natuurkunde een wetenschap vindt. Van wiskunde daarentegen vindt ruim een op de vijf Europeanen dat het geen wetenschap is, van psychologie drie op de tien. Astrologie scoort daarentegen opvallend goed: de helft van de Europeanen vindt dit wel degelijk een wetenschap; en dat zijn er meer dan die economie (42 procent) of geschiedenis (33 procent) een wetenschap vinden. En hoe staat het met de mensen die deze opinies huldigen? Dat veertig procent denkt dat antibiotica ook met succes tegen virussen kunnen worden ingezet is nog tot daar aan toe. Maar dat 23 procent denkt dat de aarde een maand doet over zijn rondje om de zon en 21 procent het niet weet, geeft te denken. En als je vervolgens ziet dat een kwart van de zestienduizend ondervraagde Europenanen denkt dat de zon om de aarde draait, ga je je afvragen hoe deze EU-landen zonder uitzondering in de top van de lijst van meest ontwikkelde landen ter wereld zijn beland. Voor de stelling "De aarde is plat en als je naar de rand vaart val je eraf: juist/onjuist" zou in deze enquete zeker plaats zijn geweest. Opmerkelijk is overigens dat de noordelijke landen (Scandinavie en Nederland) significant beter scoorden dan de zuidelijke.
Gelukkig geeft het laatste zinnetje nog een beetje hoop.
Kan me niet voorstellen dat het onderwijs in Nederland zo slecht is als bovenstaande doet geloven.
If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.