[suse]kabelInternet delen met 1 netwerkkaart

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb een Casema kabel internet aansluiting, die in mn hub zit. Op de hub zijn drie computers aangesloten, waaronder die van mij. Ik maak verbinding met Casema, en deel de verbinding vervolgens over dezelfde netwerkkaart met de andere pc's. Dit werkt allemaal perfect in w2k, maar nu wil ik gaan overstappen op Linux (SuSE 7.3), en volgens mij moet ditzelfde ook in Linux kunnen. Want je deeld gewoon /dev/ttyS0 over eth0 dezelfde kaart waarmee je verbinding maakt. wat denken jullie hiervan ?
Alvast heel erg bedankt.

btw ik heb gesocht en alles ging over delen met 2 kaarten, en ik wil nou net geen 2e snoer aanleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kheb ff een schemaatje in elkaar geflanst, was een beetje onduidelijk in woorden ;) Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/jebbe/schema.bmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Wat je nodig hebt is denk ik ip aliasing. ff aanzetten in de kernel.
Met ifconfig eth0:0 en ifconfig eth0:1 bijvoorbeeld kun je dan meerdere ipadressen aan 1 nic halen. Wat het met je /dev/ttyS0 te maken heeft zie ik niet helemaal eigenlijk. Ook vind ik dit persoonlijk een ranzige oplossing. Dit zorgt voor veiligheidsrisico's en netwerkvervuiling (windows vindt het erg leuk om broadcasts alle netweren op te gooien). Ik zie hier ook allemaal traffic langskomen op mijn internetverbinding die er niet hoort. En hoe duur is een simpel nicje nou? En anders ken je vast wel iemand die er eentje over heeft ofzo, het hoeft maar een 10mbit te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja daar gaat het in principe ook helemaal niet om. Ik heb gewoon geen zin in nog een gat in de muur voor een kabel en dat soort geintjes. En als het zo ook werkt, waarom moeilijk doen? Maar volgens jou moet het gewoon lukken? Waarschijnlijk is die modem een apart apparaat met een eigen IP, dus kan je ze zo scheiden. Een soort NIC die er eigenlijk niet is. Zo werkt het volgens mij ook in w2k...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Waarom moeilijk doen? Omdat dat netter is en geen ranzige dingen op het netwerk komen. Dat verhaal van die nic snap ik niet helemaal eigenlijk. Met ip-aliasing heb je "een nic die er eigenlijk niet is" denk ik, wat je daar ook maar mee mag bedoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Je systeem denkt zeg maar dat je er 2 hebt, want je hebt twee IP's, en je hebt een binnen en een buitennetwerk. Maar ik snap de bezwaren niet helemaal.Maar als het zo moeilijk is dan doe ik het wel anders. Maar het is niet zo simpel aangezien ik op de 1e verdieping zit ed. Maar daar kom ik dan wel uit. Ik wilde gewoon weten of het kon.
De pc die server is, is dus mijn pc, en die wordt voor veel meer dingen gebruikt (Q3, internet, FTP) Met windows leverde dat geen problemen op, maar misschien nu wel. Ik zat er idd al over te denken om een gewone server op te zetten, daar paas ik dan wel 2 nic's in, en doe ik het op de overal beschreven manier. Ik beslis daar later nog wel ff over, en probeer wel ff wat met Linux. iig bedankt voor de (snelle) reply...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaataaps
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 01:09 schreef Tweak-Metallica het volgende:
Je systeem denkt zeg maar dat je er 2 hebt, want je hebt twee IP's, en je hebt een binnen en een buitennetwerk.
Mjah, zo werkt ip-aliasing inderdaad. Je moet je trouwens niet heel veel aantrekken van mijn mening dat het ranzig is hoor, dat is mijn mening, meer niet eigenlijk : )

Ik denk dat je met ip-aliasing een heel eind moet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OK, zal ik doen ;) Bedankt iig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
zou moeten werken ja
Pagina: 1