Server met backups..

Pagina: 1
Acties:

• HappyFun
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
Ben n00b maar heb gezocht dus niet UTFS svp :)

Ok zit zo..
Me vader wil een server op ze zaak hebben..najah wil..zal wel moeten ivm met software proggie KING [windows versie is wel iets beter maar dat terzijde] Nu dacht ik dus aan deze kast Omdat me vader dus op die server 2x totaal apart KING wil laten draaien wil ik 2x HDD doen die los van elkaar staan.. dus ook 2x linux/noveel/windows XP of wat der ook op komt..

Me eerste vraag dus..kan dit :? [op normale manier] of...

Dan het tweede .. van die 2 HDD's wil ik dus dat der elke dag een backup word geschreven en zodra 1 schijf uitvalt of er is data verloren dat schijven elkaar opvangen[niet dus dat wanneer data verloren is gegaan ie alle data wegschrijft omdat ie dan geen data ziet..moet dus ALTIJD bewaard blijven]

2DE vraag dus..hoe dit te doen :?

Me derde vraag is dan meer software denk ik :? maar hoe kan ik backups van 2x desktop en 1x laptop elke dag laten maken..via .. :?

Thanx :) [ohja..als je replyd met raid controller..welke dan..zijn der 20.000 van] :) thanx..

Defunctus Deo Juvente

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 20:44 schreef HappyFun het volgende:
Ben n00b maar heb gezocht dus niet UTFS svp :)

Ok zit zo..
Me vader wil een server op ze zaak hebben..najah wil..zal wel moeten ivm met software proggie KING [windows versie is wel iets beter maar dat terzijde] Nu dacht ik dus aan deze kast Omdat me vader dus op die server 2x totaal apart KING wil laten draaien wil ik 2x HDD doen die los van elkaar staan.. dus ook 2x linux/noveel/windows XP of wat der ook op komt..
Hmm wil je op 1 server 2* linux novell of windows draaien ?
Kan evt met vmware.. maar of dat wenselijk is :?
Dan het tweede .. van die 2 HDD's wil ik dus dat der elke dag een backup word geschreven en zodra 1 schijf uitvalt of er is data verloren dat schijven elkaar opvangen[niet dus dat wanneer data verloren is gegaan ie alle data wegschrijft omdat ie dan geen data ziet..moet dus ALTIJD bewaard blijven]

2DE vraag dus..hoe dit te doen :?
Wil je hier niet 2 verschillende dingen doen, namelijk iedere dag een backup maken ( tapestreamer b.v. )

En harddisk mirroring. Dit kan idd met een raid controller, maar ook via normaal ide, en dan mirroring doen. Windows ondersteund iig de promise raid controllers, onder Linux wat lastiger... en onder NOVELL ?? Nooit geprobeerd, maar ik denk het wel.
Me derde vraag is dan meer software denk ik :? maar hoe kan ik backups van 2x desktop en 1x laptop elke dag laten maken..via .. :?
pcies... via software... Er zijn versie's van ARCserver dacht ik die dit kunnen . :)

• HappyFun
  • Niet online
Hmm wil je op 1 server 2* linux novell of windows draaien ? Kan evt met vmware.. maar of dat wenselijk is :?
Zijn dus 2 aparte bedrijven die op 1 server moeten komen..
En wil dus dat desktop 1 & 2 kunnen inloggen op "zaak 1" en de laptop moet op beide kunnen..
Wil je hier niet 2 verschillende dingen doen, namelijk iedere dag een backup maken ( tapestreamer b.v. )
2 verschillende dingen... n00b sorry maar wat is tapestreamer meer / minder verschil dan normale backup :? Enige is dat op 'externe' schijf/hdd staat :?
En harddisk mirroring. Dit kan idd met een raid controller, maar ook via normaal ide, en dan mirroring doen. Windows ondersteund iig de promise raid controllers, onder Linux wat lastiger... en onder NOVELL ?? Nooit geprobeerd, maar ik denk het wel.
Noem dan eens van de prijswatch een raidcontrollere welke beste kan gebruiken.. svp
pcies... via software... Er zijn versie's van ARCserver dacht ik die dit kunnen . :)
Software free zeker :? :)

Defunctus Deo Juvente

Verwijderd

Op zaterdag 05 januari 2002 21:03 schreef HappyFun het volgende:

Zijn dus 2 aparte bedrijven die op 1 server moeten komen..
En wil dus dat desktop 1 & 2 kunnen inloggen op "zaak 1" en de laptop moet op beide kunnen..
Via rechtenstructuur, kun je zorgen dat desktop 1 & 2 op een gedeelte v/d harddisk of harddisken komen, en de laptop op beide. Vwbt King, is het misschien handiger om 2 administraties aan te maken. 1 voor elk bedrijf.
2 verschillende dingen... n00b sorry maar wat is tapestreamer meer / minder verschil dan normale backup :? Enige is dat op 'externe' schijf/hdd staat :?
Uhm backup doe je op een vastgestelde tijd, naar een ander medium toe. Mirroring is een continu proces. Overigens, het kan natuurlijk ook zijn dat ik je niet goed begrijp.
Noem dan eens van de prijswatch een raidcontrollere welke beste kan gebruiken.. svp
Sorry, kan ik niet bij helpen... ken alleen de promise controllers.
Software free zeker :? :)
Als je voor linux gaat, kom je een aardig eind, maar anders gaat het idd geld kosten.

• HappyFun
  • Niet online
Op zaterdag 05 januari 2002 21:13 schreef X-terior het volgende:

[..]

Via rechtenstructuur, kun je zorgen dat desktop 1 & 2 op een gedeelte v/d harddisk of harddisken komen, en de laptop op beide. Vwbt King, is het misschien handiger om 2 administraties aan te maken. 1 voor elk bedrijf.
[..]

Uhm backup doe je op een vastgestelde tijd, naar een ander medium toe. Mirroring is een continu proces. Overigens, het kan natuurlijk ook zijn dat ik je niet goed begrijp.
[..]

Sorry, kan ik niet bij helpen... ken alleen de promise controllers.
[..]

Als je voor linux gaat, kom je een aardig eind, maar anders gaat het idd geld kosten.
Thanx :) kan iemand me dus nu nog helpen met de raidcontrolleres[ en eventuele mobo] :)

Defunctus Deo Juvente

• HappyFun
  • Niet online
http://www.tweakers.net/pricewatch/cat/25

Zit der 131,- raid controller bij maar ook eentje van 2418,- [wel extreem iets maar toch..] bij..wat is verschil en welke kan ik beste dan nemen :?

Defunctus Deo Juvente

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:00
Je kunt beter een kant-en-klare server kopen, dan dat je hem
zelf samenstelt. Als besturingssysteem kun je beste
windows NT/2000 Server gebruiken. Hier zit ook een standaard-backup programma in

• HappyFun
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 15:32 schreef sniper20 het volgende:
Je kunt beter een kant-en-klare server kopen, dan dat je hem
zelf samenstelt. Als besturingssysteem kun je beste
windows NT/2000 Server gebruiken. Hier zit ook een standaard-backup programma in
Windows 2000/NT was al gekozen :) maar kant-en-klare server..noem mij eens voordelen :?

Defunctus Deo Juvente

• sniper20
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-08 23:00
Op zondag 06 januari 2002 16:43 schreef HappyFun het volgende:

[..]

Windows 2000/NT was al gekozen :) maar kant-en-klare server..noem mij eens voordelen :?
Server is belangrijkste onderdeel van netwerk in
een bedrijf. Die moet dus goed zijn. Als je een bekend
merk (Dell,Compaq,HP,etc) koopt heb je een aantal jaren
garantie en zijn de onderdelen op elkaar afgestemd.

Als jezelf een kloon als server wilt bouwen zijn de onderdelen meestal niet speciaal geschikt voor servers.
De garantie is vaak ook minder. Bovendien moet je nogal
wat kennis hebben om die kloonserver uit de juiste onderdelen samen te stellen.

Klonen zijn in de aanschaf vaak goedkoper, maar wanneer
het op betrouwbaarheid aan komt kun je beter een
goed merk als server hebben. Ik zou het in ieder goed tegen elkaar afwegen. Succes

• HappyFun
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 18:17 schreef sniper20 het volgende:

[..]

Server is belangrijkste onderdeel van netwerk in
een bedrijf. Die moet dus goed zijn. Als je een bekend
merk (Dell,Compaq,HP,etc) koopt heb je een aantal jaren
garantie en zijn de onderdelen op elkaar afgestemd.

Als jezelf een kloon als server wilt bouwen zijn de onderdelen meestal niet speciaal geschikt voor servers.
De garantie is vaak ook minder. Bovendien moet je nogal
wat kennis hebben om die kloonserver uit de juiste onderdelen samen te stellen.

Klonen zijn in de aanschaf vaak goedkoper, maar wanneer
het op betrouwbaarheid aan komt kun je beter een
goed merk als server hebben. Ik zou het in ieder goed tegen elkaar afwegen. Succes
Server heeft APC nodig / DDR geheugen / AMD / 'big' HDD met backup en goede kast.. dan lijkt ie mij stabiel moet lopen :?

Garantie..tja op een geheugenstrip zit wel 12 maanden ..en zo snel gaat dat niet kapot lijkt me :?

Wat me bij zo'n dell/compaq me ergert is 'zeer duur' / weinig geheugen / zeer duur :) .. of zit ik mis

Defunctus Deo Juvente

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-08 18:13

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Wat het verschil tussen een merk en een kloon is is dat de merken al minimaal een half jaar getetst zijn door de fabrikant. Die krijgen ook veel meer info los van de leveranciers van de onderdelen.
Een ander voordeel is service stel er gaat wat kapot dan kan IBM dat binnen een dag komen fixen en heeft alles op voorraad dat is van jouw leverancier nog maar de vraag

• HappyFun
  • Niet online
Op zondag 06 januari 2002 20:31 schreef TrailBlazer het volgende:
Wat het verschil tussen een merk en een kloon is is dat de merken al minimaal een half jaar getetst zijn door de fabrikant. Die krijgen ook veel meer info los van de leveranciers van de onderdelen.
Een ander voordeel is service stel er gaat wat kapot dan kan IBM dat binnen een dag komen fixen en heeft alles op voorraad dat is van jouw leverancier nog maar de vraag
Achja laat ik dan maar toch eigenwijs zijn en kloon laten nemen :) thanx toch voor advies..

maarre welke raidcoltroller moet ik nu nemen :?

Defunctus Deo Juvente

Pagina: 1