Welk bord voor kantoorpc?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
Ik moet over een paar weken twee PC's afleveren bij een bedrijf. Het hoeft niet een ragbak te zijn zoals we dat hier zelf allemaal wel hebben, dus leek me dit wel een mooie config:

AMD Duron 800
128MB SDRAM
20GB 7200RPM
SiS standaard videoplank
Willekeurig CD-Rommeltje
En natuurlijk een 15" TFT scherm :)

Nu zit ik te twijfelen tussen een PC CHIPS 810 bord met de SiS 730 chipset en onboard Video, of de ECS K7S5A met SiS 735 chipset en een losse SiS 8MB kaart.
Met de ECS heb ik goede ervaringen, PC CHIPS heb ik geen ervaring mee (alleen wat oude Slot1 en Socket7 troep)
Is die PC CHIPS veel trager dan die ECS als je ze beide vult met SDRAM? (Duron 800 lijkt me onzin om DDR in te stoppen)
Is de 2D kwaliteit van een Onboard SiS chipset op de PC CHIPS 810 veel slechter dan die van een losse SiS 8MB AGP plank?
Om de kosten hoeven we het niet te doen, want ik had ze eerst een MSI K7TTurbo2 + Realtek 100Mbit plank voorgerekend, waar ik nu dus een dikke 70 onder zit omdat dat samen kan op een veel goedkoper bord :)

Verwijderd

ik zou iig meer geheugen nemen... 256 of meer...

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Als het kantoor PC's moeten worden, dan zou ik toch kiezen voor goede kwaliteit spullen. Neem bijvoorbeeld een asus mobo met geintegreerde video, geluid en lan. Koop hier dan 128Mb kingston (of ander goed merk)voor. Het belangrijkste bij een kantoor pc is de stabiliteit, dit bereik je alleen maar met hoogwaardige componenten. Je zal mij nu niet horen beweren dat dat met een pc-chips mobo niet kan, het zal alleen makkelijker gaan met een asus.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

• DynaMikeY
  • Laatst online: 21-08 10:06

DynaMikeY

1976 Kever 1300

* DynaMikeY is het volledig eens met MXL. Nothing more to add :)

Behalve dan dat ik niet voor het AMD platform, maar voor het Intel platform zou gaan hier...Socket370 boardje & Celeron CPU will do.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:29

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 05 januari 2002 20:43 schreef _JGC_ het volgende:
Ik moet over een paar weken twee PC's afleveren bij een bedrijf. Het hoeft niet een ragbak te zijn zoals we dat hier zelf allemaal wel hebben, dus leek me dit wel een mooie config:

AMD Duron 800
128MB SDRAM
20GB 7200RPM
SiS standaard videoplank
Willekeurig CD-Rommeltje
En natuurlijk een 15" TFT scherm :)

Nu zit ik te twijfelen tussen een PC CHIPS 810 bord met de SiS 730 chipset en onboard Video, of de ECS K7S5A met SiS 735 chipset en een losse SiS 8MB kaart.
Met de ECS heb ik goede ervaringen, PC CHIPS heb ik geen ervaring mee (alleen wat oude Slot1 en Socket7 troep)
Is die PC CHIPS veel trager dan die ECS als je ze beide vult met SDRAM? (Duron 800 lijkt me onzin om DDR in te stoppen)
Kantoorbak heeft idd niet meer nodig dan een D800 icm SDR. Veel trager... tja, het scheelt wel wat, maar wederom is het niet echt relevant voor WinXP icm Office/Linux icm StarOffice (reken het verschil tussen die licenties er ook ff bij >:) )
Is de 2D kwaliteit van een Onboard SiS chipset op de PC CHIPS 810 veel slechter dan die van een losse SiS 8MB AGP plank?
Nope, zelfde core, hooguit potentieel andere filters, maar scheelt hoogstwaarschijnlijk geen haar. Verwacht prima op 17"
edit:
of de 15" TFT die je gaat nemen
, maar beetje wazig va 1280x1024
edit:
in dit geval nvt dus
. Wel zal de 'prestatie' van de losse AGP beter zijn, maar dat is ook niet relevant tenzijn geheugen krap is.
Om de kosten hoeven we het niet te doen, want ik had ze eerst een MSI K7TTurbo2 + Realtek 100Mbit plank voorgerekend, waar ik nu dus een dikke 70 onder zit omdat dat samen kan op een veel goedkoper bord :)
Mijn advies: ga voor de 810LMR- 2 redenen:

1) TCO lager- je moet een paar mobo's op voorraad houden, geen losse kaarten. Scheelt in de kosten
2) past in een stylish microATX kast, met minder bureau footprint. Is op den duur ook goedkoper.

Oslik blyat! Oslik!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 05 januari 2002 21:14 schreef MXL het volgende:
Als het kantoor PC's moeten worden, dan zou ik toch kiezen voor goede kwaliteit spullen. Neem bijvoorbeeld een asus mobo met geintegreerde video, geluid en lan. Koop hier dan 128Mb kingston (of ander goed merk)voor. Het belangrijkste bij een kantoor pc is de stabiliteit, dit bereik je alleen maar met hoogwaardige componenten. Je zal mij nu niet horen beweren dat dat met een pc-chips mobo niet kan, het zal alleen makkelijker gaan met een asus.
PC-Chips is tegenwoordig grotere mobobakker dan ASUS. Minpunten van PC-Chips tov ASUS, namelijk slechtere uitbreidingsmogelijkheden en lagere overallprestatie zijn hier niet relevant.

Ik heb momenteel 1 hoofd-PC met een ASUS plank en eentje met een ECS (=ook PC-Chips) en merk geen enkel verschil in stabiliteit tussen de 2. Alleen is bij de ASUS wel makkelijker met IRQs te werken, maar kantoor PCs hoeven niet SBlive naast PCTV met nog een vage ISA PCMCIA adapter te draaien. Niet relevant dus.

Oslik blyat! Oslik!

• Krul
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-04 20:33

Krul

Holodoc

Voor een kantoorbak zou ik voor een 17 inch monitor gaan van een beetje goeie kwaliteit, tenminste als je er 8 uur per dag achter zit :)
Verder lijkt het mij prima....maar ja wie ben ik :P

• Ceaser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-08 17:08
pc chips heb ik alleen maar slechte ervaringen mee, vooral kwa uitbreidingen enzo zeer slecht, driver ondersteuning is brakker dan brak, tevens vraag ik me af of de biossen(ofzo) tegenwoordig wel normaal te flashen zijn op die planken want ik heb er mijn moederplank mee na de jachtvelden geholpen.

zou zelf eerder voor asus kiezen

• _JGC_
Om ff wat dingen te verwerpen:
De meeste bakken die daar al neergezet zijn voor ik daar ging automatiseren zijn Jetway, DFI en PC CHIPs borden, verder nog 1 HP Brio. Merk zegt ze nix, zolang die dingen maar niet crashen (en dat doen ze wel, omdat hun op maat gemaakte programma conflicteert met een LaserJet 2100 printerdriver, zolang de standaardprinter maar ergens anders op staat gaat het wel goed)

Ik heb hier zelf 1 dag gewerkt met een K7S5A bord, en ik vond em helemaal nix onderdoen voor mn eigen MSI K7TTurbo, vandaar dat ik keuze veranderd heb, liever een goed goedkoop bord dan een goed duur bord.

Over dat beeldscherm:
voor ik daar kwam automatiseren, stonden bijna alle beeldschermen op 60hz. Daar konden ze goed mee werken, maar toen ik 1 van die beeldschermen op 85hz zette kregen ze ruzie om wie achter dat ding mocht zitten :)
een goede 15" TFT zal dus beter voldoen dan een scherm wat ze op 60hz gaan instellen (en als je toch 8 uur achter zo'n ding zit: een goede 15" TFT op 75 hz kijkt mooier dan een 17" Piyama beeldbuis op 85hz, CRT schermen word je zo slaperig van na de nodige uren)

• _JGC_
Op zaterdag 05 januari 2002 21:50 schreef Ceaser het volgende:
pc chips heb ik alleen maar slechte ervaringen mee, vooral kwa uitbreidingen enzo zeer slecht, driver ondersteuning is brakker dan brak, tevens vraag ik me af of de biossen(ofzo) tegenwoordig wel normaal te flashen zijn op die planken want ik heb er mijn moederplank mee na de jachtvelden geholpen.

zou zelf eerder voor asus kiezen
Mn broer heeft een modded PC CHIPS bord:

Een AT bord met PS2 toetsenbordaansluiting op een losse bracket, een fout BIOS erin en toch werkt alles :)

Ding loopt nooit vast en hij's nog aardig snel voor een K6/2-450, 128MB en een Quantum stoeptegel.

Oh ja: uitbreiden? Wasda? Heb je toch niet nodig op een kantoorPC? Tis voor tiepmiepen die in Excel en een speciaal programma wat kozijnen en offertes maken. Heb je alleen een verbinding met de server om te printen en om iets op te slaan nodig, en evt een verbinding naar je mailserver om de offerte te mailen. Geen 3D of MPEGkaart nodig toch?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 05 januari 2002 21:58 schreef _JGC_ het volgende:
Om ff wat dingen te verwerpen:
De meeste bakken die daar al neergezet zijn voor ik daar ging automatiseren zijn Jetway, DFI en PC CHIPs borden, verder nog 1 HP Brio. Merk zegt ze nix, zolang die dingen maar niet crashen (en dat doen ze wel, omdat hun op maat gemaakte programma conflicteert met een LaserJet 2100 printerdriver, zolang de standaardprinter maar ergens anders op staat gaat het wel goed)
LOL @ stomme conflict. Contract met programmeurs had zeker geen garantie :z
Ik heb hier zelf 1 dag gewerkt met een K7S5A bord, en ik vond em helemaal nix onderdoen voor mn eigen MSI K7TTurbo, vandaar dat ik keuze veranderd heb, liever een goed goedkoop bord dan een goed duur bord.
Zelfs met SDR zou een K7S5A wegens superieure mem ctrl (VIA heeft pas sinds de KT266A iets wat beter is) rondjes rond je K7TTurbo moeten rennen.
Over dat beeldscherm:
voor ik daar kwam automatiseren, stonden bijna alle beeldschermen op 60hz. Daar konden ze goed mee werken, maar toen ik 1 van die beeldschermen op 85hz zette kregen ze ruzie om wie achter dat ding mocht zitten :)
Bij ons onlangs na upgrade naar XP alle sys per default op 60Hz |:(
Same story- niemand merkte iets totdat ik eentje @85Hz zette :z
een goede 15" TFT zal dus beter voldoen dan een scherm wat ze op 60hz gaan instellen (en als je toch 8 uur achter zo'n ding zit: een goede 15" TFT op 75 hz kijkt mooier dan een 17" Piyama beeldbuis op 85hz, CRT schermen word je zo slaperig van na de nodige uren)
100% mee eens. M'n NEC VR17 op m'n werk is niet slecht, maar zelfs met'm @100Hz zou ik moord doen voor een degelijke TFT.

Oslik blyat! Oslik!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-08 08:52
Dom idee :). Maar zou je niet voor een N7VM van abit gaan :?. Ja het is vrij duur oke , maar dan heb je alles onboard. En het is nog een goed merk :).

Verwijderd

een ECS bordje..of een MSI K7T Turbo..

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 05 januari 2002 23:24 schreef Termin8or het volgende:
Dom idee :). Maar zou je niet voor een N7VM van abit gaan :?. Ja het is vrij duur oke , maar dan heb je alles onboard. En het is nog een goed merk :).
Je hebt net zoveel onboard bij de PCChips 810LMR (meer zelfs, je krijgt er een modem bij, niet dat dat nodig is in op kantoor), en het kost minder dan de helft van de ABIT.
De meerwaarde van de nForce heb je geen zak aan op kantoor. Of je moet voor je werk Quaken :+

Oslik blyat! Oslik!

• _JGC_
Dan zijn er ook nog van die mensen die gaan huiveren zodra ze het woord SiS al horen...
Moet je vooral met termen als nForce of Nvidia gaan strooien, dat schrikt mij persoonlijk meer af dan SiS.

En een snelle 3D kaart? Daar hebben ze al een HP Brio met P3-866, 128MB cas2 RAM (was 64MB cas3), VIA 8MB ProSavage en 20GB Quantum lct20 disk voor. Echt een zuigding, maar het is toch het snelste bakkie wat ze daar hebben.
Pagina: 1