Win2000 / NT4 / Winroute Pro / DNS

Pagina: 1
Acties:

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Ik heb NT 4.0 met Winroute Pro geinstalleerd op mijn internet router en sindsdien heb ik een inlog probleem op mijn Windows 2000 client dat ik eerder niet had. De setup is:

PC 1, de server: Windows 2000 Server (SP2) met DHCP geactiveerd. DHCP gebruikt een scope van 192.168.0.10 t/m 192.168.0.250 met 255.255.255.0 als subnetmask. De server heeft zelf IP-adres 192.168.0.1.

PC 2, de router: Windows NT 4.0 Workstation (SP6a). Server en Computer Browser services gedisabled. Winroute Pro 4.1 build 30 geinstalleerd en DNS-forwarding aangezet. Rules ingesteld om alle poorten te blokkeren behalve een handvol die ik nodig heb. Interne netwerkkaart heeft IP-adres 192.168.0.2 en de externe krijgt z'n IP-adres van de DHCP server van @Home.

PC 3, de client: Windows 2000 PRO (SP2). Gebruikt DHCP om z'n IP-adres van de server te krijgen. Krijg de volgende instellingen van de Win2000 DHCP-server:

IP Address: 192.168.0.10
Subnet Mask: 255.255.255.0
Default Gateway: 192.168.0.2
DHCP Server: 192.168.0.1
DNS Servers: 192.168.0.2

Sinds ik Winroute gebruik als router heb ik op de W2K client een probleem met inloggen. Het inloggen duurt een paar minuten ipv de max. 10 seconden die ik eerder had. M'n application log staat vol met deze melding:

Event ID: 1000 - Windows cannot determine the user or computer name. Return value (1722).

Natuurlijk heb ik op de supportsite van Microsoft gekeken en daar staat deze melding netjes uitgelegd als een aanwijzing dat de DNS server onbereikbaar is:

This behavior can occur if the address for the configured preferred DNS server on the client is invalid or unreachable. (Q261007)

Maar met dat antwoord kan ik weinig beginnen. DNS forwarding staat netjes AAN in Winroute en als ik eenmaal ingelogd ben, kan ik de router vanaf de client gewoon pingen en het internetten gaat ook perfect. Web, mail, news, etc werkt allemaal 100% dus de DNS forwarding werkt gewoon. Blijkbaar heb ik ergens op de router of op de server iets verkeerd geconfigureerd maar ik zou niet weten wat...

Heeft iemand hier iets meer ervaring mee?

• Millennium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-08 13:21

Millennium

Bug free !!!

Was in je vorige opstelling (dus zonder de NT bak)
192.168.0.2 je DNS server ????
Heb me eigenlijk nooit bezig gehouden met DHCP. Maar ik kan me voorstellen dat de win2000 DHCP server ook gelijk een DNS server was die netjes hostname aan IP koppelde....

Rampen bak 2004

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
Zit hem in een mis configuratie van de dns dienst. De AD service die je draaid op de win 2000 server kijkt naar je winroute dns server voor de ip info, maar die kan dat dus niet vinden omdat die info daar niet in staat. (Want dat is de @home dns server eigenlijjk)

Probleem los je op door de ad weer naar de eigen op 192.168.0.1 dns server te laten kijken. En dat doe je weer door bij de ip instellingen van je eigen netwerkaart in de 2000 server het lokale 192.168.0.1 ip adres in te vullen ipv 192.168.0.2 waar die nu waarschijnlijk op staat. Zet dan in je dns server de forwarding vink aan die lus je door naar 192.168.0.2

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
Op zaterdag 05 januari 2002 22:06 schreef MoBi het volgende:
Zit hem in een mis configuratie van de dns dienst.

...

Zet dan in je dns server de forwarding vink aan die lus je door naar 192.168.0.2
Kan kloppen, ik ben wat aan het experimenteren geweest op de server en als ik het adres van de server (192.168.0.1) aangeef als DNS dan gaat het inloggen weer zonder problemen.

Probleem is alleen dat ik op de server de forwarding van DNS requests niet kan activeren omdat het een root server is. Ik kan dus de server niet gebruiken als DNS-server voor de client want dan heb ik geen internet meer |:( |:( |:(

De server heeft nu z'n eigen adres (192.168.0.1) als DNS en via DHCP deel ik het adres van de router (192.168.0.2) uit als Primary DNS en het adres van de server als Secondary DNS. De omgekeerde volgorde werkt niet. Ik heb het idee dat dit niet helemaal is zoals het "hoort" maar het lijkt te werken.

Bedankt voor de hulp :)

• MoBi
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-08 14:19
dan staat er . domein in de dns server, asl je deze verwijderd, dan kan je wel forwarden

Volgens mij zit je te lullen, want ik voel nattigheid....

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Topicstarter
't werkt :) De server staat nou netjes in DHCP aangegeven als DNS-server en alle requests worden geforward naar de router. Werkt perfect nou en volgens mij volgens 't boekje :)

Thx :)
Pagina: 1