Toon posts:

Speaker kabels en interconnects

Pagina: 1
Acties:
  • 482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Welke speakerkabels zijn aan te raden en welke interconnects ?

welke gebruiken jullie zelf ?

Frank

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ik bouw ze zelf, van Tasker C128-microfoonkabel en Neutrik NF2CB/2 cinch-connectoren, en speakerkabels heb ik alleen nodig voor de surroundjes, en daar gebruik ik Tasker C239ts voor.
Oh ja, en dan nog de kabel naar de sub, die heeft Tasker C277-kabel, met Neutrik Speakon-aansluitingen.

Verwijderd

hoeveel ben je "bereid" om er aan uit te geven?

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:59

Jag

Wat aan te raden is weet ik niet. Ik heb wel veel audiofielen over monstercable gehoord, maar heb zelf nooit een test gedaan of zo. Een vriend van mij heeft zelf zijn kabels gemaakt. Met coax kabel voor de line level kabels, en heeeele dikke koperen kabel dat eigenlijk een netwerk kabel is, voor speaker kabel.
Ik heb zelf smartcable, 4-aderig, met neutrik speakon connectoren.

Jag

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

kijk hier eens:
http://www.vandenhul.nl/

Verwijderd

vandenhul is vrij bekend kabelmerk, is ook wel tof omdat het made in holland is Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

verder is kimber ook een bekend merk op kabel gebied....

offtopic:
leuk dat je er weer bent jag

[edit:typo]

Verwijderd

Topicstarter
ehh hoeveel
de gebruikelijk 10% wordt er gezegd.
rond de 2000 piek, maar dat vindt ik toch echt teveel.
ik heb van monster gehoord, en van vandenhul
maar ik zou bijgod de prijzen niet weten.
het setje bestaat uit volledig gecertificeerd THX spul van KEF en Denon.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Van den Hul is voer voor HVT-lezertjes die teveel geld hebben. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/pukey.gif

10% is over het algemeen een goede richtlijn; als je (relatief) veel geld over hebt voor goede componenten, moet je die ook goed met elkaar verbinden.

• TriLithium
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:33

TriLithium

7800Wp E/W + 7.5 kW Ecodan

sorrie hoor kaj, van den hul zijn rete goeie kabels, en omdat HVT toevallig compleet zowat zijn overgeleverd aan van den hul kabels wil niet zeggen dan alleen de lezers die dingen gebruiken Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/wink.gif heb zelf helaas niet het genoegen die dingen te gebruiken omdat ze me net even te duur zijn, maar het is gewoon goed spul.

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Ok, maar je kan ook overdrijven.

Verwijderd

Topicstarter
ik zal wel weer vaag overkomen,maar wat is hvt (hifi en video tijdschrift ???)

Frank

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

HVT is/was een blad voor puristen, of mensen die daarop wilden lijken (eventuele lezers hier aanwezig; ik realiseer me dat er uitzonderingen zijn!).
In de ogen van de redactie van HVT kan het niet duur genoeg zijn, en is het toepassen van speciale kabels (ook voedingskabels!) een must, anders kunnen ze niet de muziek "ervaren".

Verwijderd

Topicstarter
aha, ik heb gemerkt dat het twee kampen zijn,
zo heb je de audiofielen en zo heb je de Film geile mensen.
Ik beschouw me als redelijk film-geil en wil dus echt nu eens een leuk thx setje thuis hebben staan, die wel wat mag kosten.
Maar ik ga niet zandzakken op me dvd speler leggen zodat hij nog scherper is.
een goede versterker, goede dvd speler, goede speakers en je raad het al goede kabels moeten voldoende zijn.
ik ga niet 600 piek neerleggen voor een s-video kabel omdat dan details het mooist zijn.
tuurlijk is dat cool, maar de vraag is heeft mijn tv die kwaliteit ??
zo blijf je bezig en voor je het weet zit je op de 30.000 om een dvd te kijken.
en daar heb ik (nog)geen zin in.

hobby ? nee een ziekte denk ik

• TriLithium

TriLithium

en waarom zou je, er zijn genoeg kabels, die het zowat even goed doen, je betaald je oplaatst toch helemaal te pleuris voor een paar procent verbetering, daar moet je dus een beetje een tik voor hebben, want het kost vermogens.
Voor de rest, monstercable moet wel goed zijn, heb er zelf helemaal nog nooit mee gewerkt. Gewoon ff zoeken, niet teveel oplaten geilen door een verkoper, die doen het meestal toch maar voor eeen ding.

En kaj, speciale voedingskabels en blokken zijn in mijn ogen ook klink klare onzin, als je al bereid bent om voor 800 piek een 6 voudig stekkerdoosje met een meter snoer te kopen met een stekker die nog zwaarder is dan je versterker zowat, dan moet je ff nadenken, een aannemer bellen, tig meter van dat snoer halen, en tot in de meterkast aanleggen, dan kan je de nuon nog ff bellen of ze ff het transformator honkje ff wil upraten voor jouw stekkerblokje, en de rest van de bekabeling tot aan de generator ff wil beleggen met dat snoer van jou, MAW, dikke vette bullshit

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Nee ok, dan zijn we het daarover eens. Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Jag

Jag

Sluit ik me ook bij aan.

Jag

Verwijderd

speciale kabels voor TV of voeding zou ik niet weten... ben zelf redelijk audiofiel, ik zou zeggen: neem gewoon Translator "White Connection" zilver, 2x2,5 mm2, verkrijgbaar voor iets van een 10tje per meter... niet overdreven veel, en zelf op je knake Sony setje van 800 piek merk je al verbetering. Goeie kabels.

• TriLithium

TriLithium

k dan ff zo, er kan zoveel stroom komen als er door het dunste draadje van de keten kan, als je ergens dus niet 2,5mm hebt liggen dan helpen die White Connection" zilver ook niks, en met die sony dingen zit er meestal maar een .75 of hooguit 1mm heen, als je dan een verlengsnoer van .75 heen hebt leggen en die vervang door dat spul van jou dan kan ik er ,op grote lengte, nog wel een beetje in geloven. voor de rest zie je mij daarin nog niet snel bekeren

• Kaj.
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Inderdaad. Daarom heb ik ook m'n eigen versterkers gebouwd, en de speakers aangepast met betere kabels en aansluitingen Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/g/forum/g/smilies/smile.gif

• Jag

Jag

Ik heb nog nooit gehoord van een max stroomsterkte in een kabel. Wel is het zo dat de weerstand omgekeerd evenredig is met het oppervlakte van de kabel, dus minder verlies van vermogen in de kabel bij dikkere kabels. Maar dat gaat echt over procenten of nog minder. Volgens mij spelen er andere zaken, zaken waar ik me nog niet zo in heb verdiept. Wat ik wel weet is dat kabels zich kunnen gaan gedragen als low- of high-cut filters, en da's natuurlijk een hele kwalelijke zaak.

Jag

Verwijderd

TriLithium, heb je 't nu over stroomkabels, of speakerkabel?

Verwijderd

Ik word zo moe van dat kabel geneuzel ! Zelfs gouden Scart pluggen zijn er al in de handel. Nou je beeld en geluid wordt er niet beter van, wel de bankrekening van de slimmerik die die onzin weet aan te praten aan argeloze leken. Luidspreker kabels: hoe laag ohmiger je luidsprekers en hoe meer vermogen deste dikker moeten de kabels zijn. Bijvoorbeeld 100 watt bij 4 ohm geeft al stromen van 25 ampere. Als je te dunne kabel gebruikt zou je bijvoorbeeld al 20 watt kunnen "opstoken" in je kabel tussen je versterker en je luidspreker. Op zich nog niet zo'n ramp (80 watt is ook onbeschoft hard in een huiskamer) maar een bijkomend vervelend verschijnsel is dat de demping van je versterker op je luidsprekers ook afneemt waardoor de conus onbedoelde geluiden gaat voortbrengen. Maar hoe dik moeten je kabels dan zijn ? Hangt af van de lengte van de kabel, vermogen en weerstand van je speakers en de dempings factor van je versterker. Gebruik in ieder geval het dikste snoer wat je netjes kan weg werken. 100 watt per kanaal en speakers die 4 tot 5 meter van de versterker staan: goed 4 kwadraat snoer. Dus met veel dunnne koperen aders. En laat je niet van de wijs brengen door zilveren kabels en dat soort onzin. Heb je behoefte aan nog grotere (asociale) vermogens dan neem je 6 kwadraat. Uiteinden netjes strippen en met schone handen het koper in de klemmetjes steken. Mooier zijn aansluitingen met bananenstekkertjes omdat ze een groter contact oppervlak hebben. Ga in ieder geval serieus en netjes te werk en je word beloond met een goede weergave (ook als het een hard moet !).

• Jag

Jag

Ik ben het op zich wel met je eens tiethoff, alleen als er door de versterker 100 Watt wordt geleverd met een 4 Ohm load, dan loopt er een stroom van 5 ipv 25 amp door de kabel (afleiding: P = I^2 * R => 100 = I^2 * 4 => I^2 = 25 => I = 5 amp). Maar wanneer heb jij je geluid zo hard staan dat je amp 100 Watt levert?!
Dat tweede punt is veel belangrijker lijkt me, de dempingsfactor. Die wordt gegeven door de impedantie van de speaker gedeeld door de impedantie van de amp plus de impedantie van de kabel.
Zilver geleidt geloof ik minder goed dan koper, meer weerstand dus per meter, maar oxideert niet. Dat is ook de reden dat ze in- en uitgangen vaak vergullen.
Zelf geloof ik ook niet zo in het nut van die oneindig dure kabels. Ik heb wel eens een set gezien waarbij ze meer geld aan de kabels hadden uitgegeven dan aan de speakers. Echt helemaal doorgeslagen is dat.
Ik benader dit soort dingen gewoon pragmatisch. Ik kijk gewoon wat meer winst aan kwaliteit geeft, meer uitgeven aan de kabels of aan bijv de speakers. Wat niet wilt zeggen dat ik er niets aan uitgeef, ik heb laatst nog 200,- aan kabels uitgegeven.

En dit was mijn 1000e post op tweakers!

Jag

• TriLithium

TriLithium

heb echt geen zin om hier hele lange verhalen op te gaan hangen, sorry voor diegenen die nog een extra motivatie van me moesten hebben.

Zorg gewoon voor zo weinig mogelijk weerstand tussen je amp en speakers en ook van je wcd naar je amp, er licht in een goed huis 2,5mm naar je wcd, dus als je wat wil doe dan iig 2,5mm naar je amp liever 4mm als je wat vermogen wil hebben, zo wenig mogelijk contacten wat ook weer weerstand oplevert.

En jag: maximale stroomsterke is er wel, je krijgt echt geen 25A door een 0,5 draadje op 220V, dan rookt ie echt wel door. zo'n draad moet met een weerstand ook echt wel z'n warmte kwijt.

• Jag

Jag

Maar dat speelt dus geen enkele rol bij speaker kabels, want zelfs een hele slechte kabel heeft een impedantie van misschien 0.5 Ohm. Dat is acht keer zo weinig als de impedantie van de speakers, als je 4 ohm speakers gebruikt. Dat betekent dat er ook acht keer zo weinig vermogen door de kabel wordt gedissipieerd, dus maximaal zo'n 20 Watt. En zo'n kabel is behoorlijk lang, dus dat is niet echt een probleem. Het probleem zit 'm in andere zaken.

Jag

Verwijderd

Misschien is het veel handiger om je oren en keer te laten vergullen met goud en zo!?
Of meer kruiden te gebruiken om je smaak wat meer op te vijzelen!? Net zoals er geen dezelfde mens is, zelfs een cloon is een andere individu, met dezelde oren en ogen en hersens kan ook niemand dezelfde horen. Vandaar dat er zoveel verschillende versterkers en speakers en kabels zijn voor de verschillende smaken onder de mensen.
En natuurlijk wat niet weet wat niet hoort dus geen interactieve connectie/communicatie van kennis en ervaringen van twee partijen.

Verwijderd

???

Verwijderd

zucht, het aloude gedoe hiero..Luisteren is weten! ok...er zijn kabels van mit,vdhul, kimber, siltech enzenz...ze hebben allemaal hun plus en minpunten. ok, Op een setje van 1000 piek ga je geen kabels aansluiten van 1000 piek.Das onzin...dan hoor je niet wat deze kabels kunnen.Op een stje van de gemiddelde audiofiel klopt die 10 procent aardig. Soms zelf minder, soms meer. dus advies : LUISTEREN IS WETEN....grtzzz

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad luisteren is weten.
maar hoe doe je dat, meeste dealers hebben niet precies hetzelfde setje staan als wat je thuis hebt staan.
dus klankverschil is er altijd.

maar de namen vanderhul en monster zijn internationaal bekend, dus daar ga ik voor.

nog bedankt voor de reacties.
sommige waren zeer leerzaam.

Frank

Verwijderd

De kabels kun je bij de betere hifizaken meenenen naar huis toe om daar te proberen ..bijvoorbeeld mijnhifi in Nijmegen doet dat.Een kist met daarin vanallerlei merken en soorten....succes
Pagina: 1